Sain vihdoin toteutettua pitkäaikaisen haaveeni. Kaivulaitteeseen pikakiinnike, tosin vielä mekaanisella lukituksella. Täytyy tutkia saisiko lukituksen hydrauliseksi!?
Malli on S30/150, elikkä uuden 260 kaivurin kiinnike.
Suoraan heittämällä kiinnike ei käy kaivurin puoleisten korvakkeiden mitoituksen takia. Kiinnike on 10 mm liian kapea ja nivel lenkit 18 mm kauempana toisistaan. Tämä 18 mm pienentää hieman kauhan liikettä, mutta murtovoima lisääntyy. Tietysti pikakiinnike vastaavasti vähentää murtovoimaa lisääntyneen korkeuden ansiosta.
Korvakkeiden leveyttä olisi voinut jyrsiä/hioa leveämmäksi, mutta silloin olisi ainevahvuudet ohentuneet. Puomin päätä ja koiranluuta olisi voinut kaventaa myös hieman.
Päädyin kuitenkin leikkaamaan korvakkeet irti 8-muotoisena palana ja hitsaamaan palat takaisi 10 mm leveämmälle. Pienellä jälkihionnalla onnistu juuri ja juuri. Puomin pään kulmat oli hieman ahtaat ja pikakiinnikkeen käynti vastakappaleeseen. Kesän aikana selvinnee kestääkö viritys!
Kauhoista leikkasin vanhat nivelkorvakkeet poikki ja hitsasin tilalle kiinnikkeen vastakappaleet.
Malli on S30/150, elikkä uuden 260 kaivurin kiinnike.
Suoraan heittämällä kiinnike ei käy kaivurin puoleisten korvakkeiden mitoituksen takia. Kiinnike on 10 mm liian kapea ja nivel lenkit 18 mm kauempana toisistaan. Tämä 18 mm pienentää hieman kauhan liikettä, mutta murtovoima lisääntyy. Tietysti pikakiinnike vastaavasti vähentää murtovoimaa lisääntyneen korkeuden ansiosta.
Korvakkeiden leveyttä olisi voinut jyrsiä/hioa leveämmäksi, mutta silloin olisi ainevahvuudet ohentuneet. Puomin päätä ja koiranluuta olisi voinut kaventaa myös hieman.
Päädyin kuitenkin leikkaamaan korvakkeet irti 8-muotoisena palana ja hitsaamaan palat takaisi 10 mm leveämmälle. Pienellä jälkihionnalla onnistu juuri ja juuri. Puomin pään kulmat oli hieman ahtaat ja pikakiinnikkeen käynti vastakappaleeseen. Kesän aikana selvinnee kestääkö viritys!
Kauhoista leikkasin vanhat nivelkorvakkeet poikki ja hitsasin tilalle kiinnikkeen vastakappaleet.