Avant 225 hydrauliikan nopeatoimisuus. | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Vanha pumppu on kierrostilavuudeltaan 11.2 tämä uusi mikä tehtaalta tuli on 8. Casappalta on myös pumppu mikä on tilavuudeltaa 9 mikä olisi ollut
mielestäni parempi vaihtoehto. Onkohan uudessa 220 mallissa tuo 8 pumppu? No tällä mennään ja seuraavaksi muuttuvatilavuuksinen pumppuo_Oo_Oo_O.
 
Juu
jos 1500 leikkuri ei ole tarpeen niin pumpun vaihtaminen kannatta tehdä.
Työaikaa meni vaihtamiseen sellainen 3h jos kaljan juonnin ja ihmettemisen jättää pois. Mittasin myös puomin paineet kun oli
katteet pois, ne oli ok, 210bar ja ohjekirjassa arvo 200bar. Se vaan ihmetyttää että puomin murtovoima on pienempi kun nostovoima.
Eli nostaa jaksaa mutta kallistaa ei.
 
Vuoden 2016 -> käyttöohjekirjassa 220 ja 225 malleille sanotaan seuraavaa: ”225 voidaan muuttaa korkeavirtauksiseksi tehtaalla tai valtuutetun huollon toimesta tietyn tehtävän niin vaatiessa. Tämä voi estää tai haitata muiden työlaitteiden käyttöä.”

Onko porukalla käsitystä mitä tässä muutoksessa oiken tehdään?

Toisena asiana jäin miettimään tätä nopeatoimisuutta esim. sylinterien kanssa. Sen kyllä ymmärrän, että esim. ruohonleikkurin kanssa moottorin kierrosnopeudelle, ajonopeudelle ja ruohonleikkurin pyörimisnopeudelle löytyy optimitoimintapiste ilman virtauksen kuristamista, mutta eikö nestevirtausta voi sylinterien kanssa pienentää ihan perusmallisella kuristimella, joka laitetaan työlaitteen hydrauliikkapiireihin? Myönnän, että tämä on vasta-aloittelijan ihmettelyä ja siksi voi kuulostaa…ööö…vasta-aloittelijalta :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: MikaV
Itsekkin olen lukenut tuosta virtauksenmuutoksesta jostain, mutta en tiedä miten se tehdään ja omasta käyttöohjeesta en sellaista ole löytänyt.
Sylinterin nopeutta voi pienentää vastusvastaventtiileillä, mutta 225 kanssa tuli ongelmaksi se, että kierroksia pitää sitten olla yli 2000 muuten moottori saammuu jos käyttää joikkarin nappeja. Ja muutenkin sai olla tarkkana kun kärkikippaava kauha kääntyi jompaankumpaan ääriasentoon niin napista piti irroittaa heti tai moottori sammui jos kierroksia liian vähän. Tällä pienemmällä pumpulla ei tuota ongelmaa ole, toki jos on tyhjäkäynnillä sammuu pienemmälläkin pumpulla.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Teollisuuspuolella sähkömoottorilla toimivat pumput mitoitetaan yleensä niin, että virtausta voi kuristaa vaikka nolliin niin moottori ei hyydy, mutta tää liikkuvakalusto polttomoottoreineen on vähän eri...
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Tää kuulostaa vähän siltä että haavan päälle laitetaan laastaria.
Jos olis pikkusen tyyriimpi vennttiili ja siinä lohkokohtaiset virtaus säädöt, niin..... ;)
Minä en ainakaan haluais luopua kunnollisesta tuotosta tarvittaessa, jos sellasen nyt joskus saisi hommattua.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Tää kuulostaa vähän siltä että haavan päälle laitetaan laastaria.
Jos olis pikkusen tyyriimpi vennttiili ja siinä lohkokohtaiset virtaus säädöt, niin..... ;)
Minä en ainakaan haluais luopua kunnollisesta tuotosta tarvittaessa, jos sellasen nyt joskus saisi hommattua.
Onhan se tietty noinkin, mutta itellä tuo ruohonleikkuri on suurin tehon tarvitsija ja se vaan pyöri liikaa tuolla isolla pumpulla.
Ja jos joskus tarttee enempi tuottoa nii onhan se pumppu tuolla hyllyllä... :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Se leikkurihan ei ole se suurimman tehon vaan tuoton tarvitsija , olisiko leikkurin moottoria voinut suurentaa niin kierrokset olisivat pudonneet. Tuohon kauhan toimintaan se ei olisi vaikuttanut, mutta jos sitä säädetään vastusvastaventtiileillä, niin silloin ajetaan osittain "kuormaa" vasten vaikka liike ei voimaa ottaisi. Lisäksi virtauksen vastustaminen tekee lämpöä. Tuo virtauksen säätöventtiili ( siis lohkon yhteydessä ) on siitä hyvä, että se ohjaa osan tuotosta suoraan tankkilinjaan.
 
Se leikkurihan ei ole se suurimman tehon vaan tuoton tarvitsija , olisiko leikkurin moottoria voinut suurentaa niin kierrokset olisivat pudonneet. Tuohon kauhan toimintaan se ei olisi vaikuttanut, mutta jos sitä säädetään vastusvastaventtiileillä, niin silloin ajetaan osittain "kuormaa" vasten vaikka liike ei voimaa ottaisi. Lisäksi virtauksen vastustaminen tekee lämpöä. Tuo virtauksen säätöventtiili ( siis lohkon yhteydessä ) on siitä hyvä, että se ohjaa osan tuotosta suoraan tankkilinjaan.
Nuo ei vaan poista sitä sammumisongelmaa pienillä kierroksilla kun käytetään sylinteritoimisia laitteita. Virtauksensäätöventtiilillä saadaan sylinteristä hitaampi mutta kun paine nousee tappiin niin isompi pumppu pysäyttää moottorin ennemmin kuin pieni pumppu.
Ja kun ei aina viittis moottoria huudattaa vaan sen takia ettei sammu.
Tiedä sitten, että mihin tuota 42l tuottoa tarvitsi muuhun kun 1500 leikkuriin jos sellainen olisi ja ehkä lumilinkoon mutta sellaista en taida vaivoikseni hankkia ;).
Selailin tuossa, että 42l/200bar vaatii tehoa 14kW ja moottorissa 17kW eli äärirajolla mennään. 30l/200bar vaatii tehoa 10kW.
 
Turhaan me tässä kyllä jankataan, mutta veikkaisin että auttaisi. Jos virtauksensäätöventtiilillä säädetään alkuperäinen 42 litran tuotto siten että 30 litraa menee työkoneelle ja 12 litraa ohjautuu tankkilinjaan ( 0-3 bar vastapaine ), niin silloinhan tehoa otetaan pumpulta vain suurinpiirtein tuo 30 litran / 200bar tuoton tarvittava teho.
Oikein hydrauliikkagurut oikaiskoot vääristynyttä mielikuvaani ;)....
Siinä olet kyllä erittäin oikeassa, että melko raju pumppu on koneeseen laitettu jos tehoeroa on kokonaista 3 kw.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9
Selvennän omaa kommenttiani sen verran, en pumpun vaihtajaa tässä tarkoittanut, lähinnä tehtaalle menee minun mielipiteeni.
Kyllähän tuo pienempikin hyvin riittää lähes kaikkeen hommaan ja hyvä että on vaihtoehtona.
Ja tärkeintä on että käyttäjä on tyytyväinen :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: MikaV ja Leppis
Sen tunnustan, että olen ollut työelämässä tekemisissä heikko(sähkö)virta asioiden kanssa ja yritän tässä hahmottaa itselleni hydrauliikka-asiat sähkövirta-analogian kautta. Muuten, onko tästä Avantin pumpun pään hydrauliikkakytkennöistä jotain lisätietoja saatavilla? Lähinnä meinaan, että miten työpaineensäätöperiaate toimii esim. 225:n kanssa. Voi kuulostaa hydrauliikkaspelisteille aika perusjutuilta, mutta minulla ainakin on uutta ja kiinnostavaa tietoa.
 
Työhydrauliikassa on perus hammasrataspumppu ja yksi kaksitoiminen venttiili missä on käsivipu ja jos on lisävarusteena saatava 6-toiminen joikkari niin venttiilissä on myös sähköohjaus.
Käsitoiminnolla saadaan virtausta säädettyä, mutta sähköohjaus toimii joikkarissa olevilla napeilla ja on tyyppiä on/off.
Työhydrauliikan painetta säädetään ko. venttilissä olevalla paineenrajoitusventtiilillä mikä säädetään ohjekirjan mukaan 200bar.
Sitä ei voi säätää ajonaikana. Eli jos venttiiliä ohjataan jompaankumpaan suuntaan ja sylinteri menee ääriasentoon niin sinne syötetään tuo 200bar ja pumpun tuottama virtaus menee paineenrajoitusventtiilin kautta tankkiin.
 
En mä tiedä vastaanko kysymykseesi, pumppu ei itsessään säädä työpaineita vaan yleensä hydrauliventtiilin päätylohkossa on säädettävä paineenrajoitusventtiili jolla säädetään järjestelmän maksimipaine, joskus erillinen paineensäätöventtiili ( harvoin ). Lisäksi lohkoissa voi olla lisäksi ( yleensä kiinteitä ) paineensäätöventtiileitä jolla rajoitetaan piirikohtaista säätöä, esim. puomin nostolle ja kauhan käännölle. Nämä arvoltaan yleensä pienempiä kuin pääpaine. Voivat olla suurempiakin jos tarkoituksena on toimia shokkiventtiilinä, ikäänkuin sulakkeena.
Pääpaineventtiili voi olla myös pumpun päädyssä, usein ainakin säätötilavuuspumpuissa jos niissä on sähköinen vapaakiertoventtiili ( esim. kuorma-autojen moottorivoimanotot ).
Ohjauspiireissä ( siis jolla ajoneuvoa ohjataan ) käytössä on prioriteettiventtiileitä, joka varmistaa orbitrol-venttiilin öljynsaannin.
Toki säätötilavuuspumpuissa on paine- tai virtausohjattuja pumppuja mutta on sitten oma maailmansa.
"Sisäpiirissä" liikkui joskus hydraulikaavioita pienistä vihreistä, 635:n kuvan sieltä ainakin löysin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: MikaV
Eihän tuota varsinaisesti pikku Avantin kohdalla säädetä vaan painetta rajoitetaan päästämällä paineenrajoitusventtiilin kautta virtausta tankkiin. Jos näin ei tehtäis nii pumppua pyörittävä moottori hyytyy tai jos voimaa riittää niin pumppu hajoaa tai joku muu paikka pettää.
 

Uusimmat keskustelut