Avant 514 | AvantClub - Keskustelupalsta

JWP

Jäsen
Keskustelun aloittaja
3.1.2020
6
0
1
Tervehdys. Olisi tälläinen ongelma, elikkäs Avantti lataa 17-18V. Laturissa on kolminapainen liitin josta edellinen omistaja on laittanut lähtemään vain 2 johtoa. Vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan. Kiitos
IMG_20200103_141250.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa @JWP turisemaan planeetalle.

Yritin katsoa kaaviota sulle, mutta en löytänyt.
Tuo latausjännite pitäisi olla 14.2V noin. Tuntuisi tulevan hiukan liikaa jännitettä tuossa.
Palaako latauksen merkkivalo missään vaiheessa?
Tuo keltainen johto pitäisi käsittääkseni mennä latausvalolle. Vaihda lamppu jos se on rikki!
Vihreä johto pitäisi sitten olla magnetointipiirin maajohto.
Joku on ilmeisesti laitellut johdot uusiksi?
 
IMG_20200103_231717.jpg

Terve
Ei pala latauksen valo, pitää tarkistaa onko se palanu. Joo joku edellisistä omistajista sotkenu johot miten sattuu. Tuosta P,IG,L saa selville näköjään järjestyksen johoille. Tämmöselle tyhmälle maalikolle joka ei sähköistä juuri mitään ymmärrä niin melko hepreaa :D löytäiskö kukaan tähän jännitteensäädintä myytävänä mistään?
 
Latauksen merkkivaloa tarvitaan vain magnetoinnin käynnistämiseksi alhaisilla kierroksilla, opetettiin koulussa (Auton sähkövarusteet -kurssi, TKK) aikoinaan. Isoilla kierroksilla laturin jäännösmagnetismi yleensä riittää myös magnetoinnin käynnistämiseen.

Pihtivirtamittarilla pystyisi johtoja irroittamatta toteamaan paljonko laturi työntää virtaa akulle. Tuo noin suuri jännite (18V) viittaisi myös siihen, että akku on jo kiehunut kuiviin tai on muuten vanhentunut, eikä ota virtaa vastaan.

Epäilen, että joudut uusimaan sekä laturin että akun.


Oke
 
Akku on eilen ostettu ja todettu yleismittarilla että lataa tuon 18V eli vika taitaa olla jännitteensäätimessä?
 
Akku on eilen ostettu ja todettu yleismittarilla että lataa tuon 18V eli vika taitaa olla jännitteensäätimessä?


Uus laturi ja siihen oikea liitin, pitäs löytyä alan erikoisliikkeestä, säätimen vaihdolla pääsee kyllä eteenpäin mutta jos laturilla ikää alkaa liukurengas, hiilet laakerit ym olla nekin finaalissa
 
Ajattelin että vaihtais liittimen ja säätimen näin alkuun. Purin laturin ja laakeri sekä hiilet oli ainakin hyvässä kunnossa. Löytäis vain missä nuita säätimiä myydään. Yhden sivun löysin muttei sieltä voinut tilata.
IMG_20200103_211758.jpg
 
Lisää tarkastuskohteita. Yleismittari. Luotatko siihen? Maa. Akun miinusnavasta laturin miinusnapaan on vastuksen oltava milliohmeja. Mahdoton mitata tavallisilla yleismittareilla. "Maaketjun" visuaalinen tarkastus laturi-moottori-runko-akun miinusnapa. Startin toimiminen kertoo, että tietyt välit ovat kunnossa.

Oke
 
Ajattelin että vaihtais liittimen ja säätimen näin alkuun.
Kannattanee samantien hankkia säätimestä sellainen versio mikä käy tuohon Avantin johtosarjaan suoraan.
Ebaysta löytyy. Kirjoita hakuun: "kubota denso voltage regulator"
Samaa säädintä löytyy monella eri liittimellä riippuen minkä valmistajan moottoriin laturi on asennettu, ainakin Toyota on käyttänyt tuollaista kuin sinulla.
 
Kannattanee samantien hankkia säätimestä sellainen versio mikä käy tuohon Avantin johtosarjaan suoraan.
Ebaysta löytyy. Kirjoita hakuun: "kubota denso voltage regulator"
Samaa säädintä löytyy monella eri liittimellä riippuen minkä valmistajan moottoriin laturi on asennettu, ainakin Toyota on käyttänyt tuollaista kuin sinulla.
@Sami E tervetuloa toivotukset turisemaan planeetalle tainut jäädä toivottamatta.
Menköön tässä ja samalla kyljessä mukana muillekkin unohdetuille :)

Tosiaankin käypäsiä säätimiä varmaankin löytyy oikeilla liitinmallilla.

Lisätään vielä linkki
 

Uusimmat keskustelut