Ketjut TR 23x8.5-12 renkaalle | AvantClub - Keskustelupalsta

eeja

Jäsen
Keskustelun aloittaja
9.4.2019
30
5
8
606 pitäisi olla tuolle rengaskoolle mutta olivat isot...
605 on hieman lyhyempi, ovatkohan tarpeeksi...

Onko kenelläkään kokemusperäistä tietoa mitä
seuraavaksi tilailen sillä kelit ovat aika haastavat?
Seuraava lumisade kun kuitenkin tulee jossain
vaiheessa.
 
Aivan, pitkähä on jo pilalla.
Voit tosiaankin lyhentää nuo. Niissä näyttääkin olevan aika laaja rengaskoko mille käyvät!
Tehtaalta voi kanssa tilata, tulee heti sopivat :cool:

Lisätään vielä, Gripx on varmaankin laadukas ketju, ei mikään bilhelvetikan.
 
Liian pitkien lyhentäminen vaatii uutta ketjuosaa jotta saa lyhennyksen
jälkeen ketjut ja asenuksen toimimaan siten kuin valmistuttaja on alkujaan
ne suunnitellutkin.
Tämän luulisi olevan tiedossa niille jotka ovat liian pitkiä lyhennelleet.

Tietojeni mukaan Avant on tuon koon määritellyt juuri tuolle rengaskoolle,
mutta kun nosti renkaan noin 6 senttiä ilmaan, roikkui ketju vielä maassa.

Tilaan tehtaalta.

Kiitos
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Jep. TR renkaat. Tulivat koneessa ensiasennuksena. Tunteja jotain alle 100
joten en usko että ovat kovasti halkaisijaltaan kuluneet.
 
Asemoituvat erilailla tr renkaalle ketjut kun nurmipyörälle.
Mulla on talviajoon nurmikuviot joissa ketjut ja kesät ajelen tr kuvioilla.
 
Nuo tehtaalta tuleet ovat monta lenkkiä lyhyemmät kuin em. mainitsemani
GripX ketjut. Vaatii ilmat pois asennuksen ja 15 mm levikepalat.
Sivuttaispito kaltevalla pihalla ei aivan riitä mutta kun tuon tietää pärjää
kyllä.
 
Tänään laitoin tr 26x12x12 gripx 615 ketjut alle ja kyllä niitäkin pitää lyhentää ellei laita sakkelilla ylimääräisiä lenkkejä kiinni ketjuun.
 
Jep. TR renkaat. Tulivat koneessa ensiasennuksena. Tunteja jotain alle 100
joten en usko että ovat kovasti halkaisijaltaan kuluneet.
Juu ei ole kuluneet noilla tunneilla.
Ketjut jää tosiaankin hieman kuvion sisään ja aiheuttavat pientä sivuttaispidon puutetta. Noo kurveissa hitaammin:p
 
Tänään laitoin tr 26x12x12 gripx 615 ketjut alle ja kyllä niitäkin pitää lyhentää ellei laita sakkelilla ylimääräisiä lenkkejä kiinni ketjuun.


Minä olisin joutunut käyttämään rälläkkää noille GripX 606 ketjuille. 605 ketjut vain pari sivulenkkiä lyhyemmät. Toimittaja ei ollut laittanut pakettiin uusia jatkoja mukaan. Joten palautin epäsopivat.
 
Se on ihan normaalia että keskiketjut vedetään lenkkien läpi ja sivuketjuihin kiinni. Samaan sakkeliin voi laittaa joskus myös sivuketjujen löysät päät. Jos vain keskiketjujen päät juuri ja juuri ylettyy lenkkeihin, niin liian lyhyet ovat. Kiinnitykset pois kulutuspinnasta.
 
Jos sakkelin jättää kulutuspintaan, niin keväällä se on jo niin kulunut ettei sitä saa pihdeillä auki. Toki ketjut voi leikata irti. Seuraavana syksynä on vaikeampi laittaa päälle kun pitää saada heti suoraa lopulliseen kireyteen asennettua, jos "ylimääräiset" päät katkaisi pois. Paljon helpompi kun laittaa niin kuin saa sujuvasti, ajaa muutaman metrin että löysät kerääntyy yhteen kohtaan ja kiristää.

Kannattaa laittaa sakkelin tapin tilalle pultti, jos jäi kulutuspintaan. Pyöristyy sekin pää talven mittaan, mutta varmemmin siitä löytää sen verran kantteja keväällä että irti saisi. Uusi pultti sitten taas syksyllä.

Jotkut antaa ketjujen olla päällä ympäri vuoden. Käy se niinkin, jos ei paljoa tarvitse konetta kesällä, ei välitä ketjuista tai vaihtaa eri pyörät kesäksi. Toisilla pyörillä voi sitten antaa ketjujen olla koko ajan päällä.
 
Sakkelilla laitetaan ylimääräiset ketjunpäät, yleensä sivuketjuissa, kiinni
heilumasta ja kolisemasta.
Kulutuspintaan on kunnon ketjuilla omat jatkot. Ei jää ylimääräisiä nasta- tms.
ketjunpäitä roikkumaan eikä tarvi sakkelia.
 
Millaiset sitten kunnon ketjuille on keskikettinkien kiinnikkeet? Ilmeisesti luotettavasti avattavissa ja uudelleen kiinnitettävissä kuluneinakin. Katkenneiden ketjujen paikkausosia on tullut joskus hakattua kiinni louhosketjuihin, mutta ei kai niitä Avantin kokoluokkaan tehdä. Sivuketjut ilmeisesti koukulla? Kaikissa työkone/traktori kokoluokan ketjuissa mitä minä olen nähnyt, osa uusiakin ketjuja, on ollut pitkät keskikettingit, jotka saa nätisti sivuihin kiinni. Ei jää mitään niistä roikkumaan eikä pituudella ole niin väliä. Sopivat hiukan eri rengaskoollekin. Samaan kohtaan saattaa saada hyvällä tuurilla myös sivuketjuen päät kiinni. Ne muuten jäisi roikkumaan ja hakkaisi pyödänkaaria ym. Keskiketjujen pujottamista varten on isommat lenkit vastakkaisessa päässä ketjuja. Ne ilmeisesti sitten puuttuu kunnon kettingeistä?

Alkoi epäilyttää että 606 ketjut sittenkin saattoi olla oikean kokoiset. Varsinkin jos kerran Avant Tecno olisi niin ketjukauppiaalle kertonut. No, jos lyhyemmätkin sai pingotettua renkaalle ilman että ne meni liian kireelle niin ei kai siinä mitään. Helpommalla olisi kuitenkin saanut isomman koon laitettua jatkossakin renkaan päälle ja kiristettyä. Helppo homma, ei tarvitse hampaat irvessä kiskoa ketjunpäitä toisiaan kohden.

Lumiketjut toimivat parhaiten kun ne on hiukan löysällä. Ei tietenkään liian löysällä, mutta niin että ravistavat lumen tai maan irti ketjuista ja kuvio pysyy auki. Jos asennus vaatii esim. renkaista ilmanpaineen laskemista, niin aivan liian lyhyet ketjut ovat. Oliko tehtaalta lähetetyissä ketjuissa mitään tunnuksia? Tilasitko rengaskoon perusteella vai halusitko vain lyhyemmät kuin GripX 606 -ketjut? Kävikö myös GripX 605 -ketjut kääntymässä renkaan viedessä? Oliko kaikki kolme erilaisia vai lähettikö tehdaskin jommat kummat GripX mallit? Paljon kysymyksiä.

Kuvat kunnon ketjujen kiinnityksestä olisi mielenkiintoista nähdä! Ehkä hommaan itsekin sellaiset, jos ovat hyviä.
 
Hankkian poijaat ovat kuvanneet videon ketjujen laitosta.


Tuossa kuva yhdestä mallista sivulle kiinnitykseen. Ketjut tosin jatkuvasti kiinni rengaissa.

lumiketjut haulla sivulta tietoa
 
Ofan ketjut esim. traktorin Tapio ketjut, kulutuspinnan jatkot ovat olleet railoliitosjatkoja.
Kestäneet hyvin. Näissä Avantin rengaskoon mukaaan toimittamissa ketjuissa oli
vastaavan tyyppiset jatkot pinnassa. Hintaa on sen verran että GripX 605 ja 606 ketjuja
olisi saanut useita säkillisiä enemmän ja mönkijän kevytketjuja vielä enemmän.
Sakkelit ovat vain sivulenkkien ylimäärän sitomiseen.

Tuollaiset Hankkijan videon mukaiset tilasin ensin. Sain 606 ja olivat liian pitkät.
Rälläkkää olisi vaatinut jotta olisi sopivaksi saanut.
 
Hankkian poijaat ovat kuvanneet videon ketjujen laitosta.

Hyvä video. Tuolla tyylillä minäkin olen ketjut kiristänyt, tosin sillä muutoksella että viimeiseksi olen kiristänyt kahvallisen ulkoketjun koukun. Muut kettingit kun on kiinnitetty, kahvasta vääntämällä saa vielä ketjuja kiristettyä lisää.

Tuossa kuva yhdestä mallista sivulle kiinnitykseen. Ketjut tosin jatkuvasti kiinni rengaissa.

Joo, noita samoja korjauspaloja minäkin olen laittanut pyöräkoneen ketjuihin. Näköjään tehdään myös pieniä kokoja. Ainakin isommat kestää kulutuspinnassakin kesäkäytössäkin. Hyviä ja kestäviä kursimaan umpeen revenneet aukot ketjuissa. Irti en ole noita ottanut. Jatkoja olen käyttänyt vain jatkamaan ketjua, en päälle laitettaessa. Sakkelit helpommat omasta mielestä jos ei halua ketjuja kesät talvet pitää päällä. Itsellä ei ole ollut tarvetta kesällä.

lumiketjut haulla sivulta tietoa

Noita en kyllä ala kaikkia lukemaan kun ei ole ollut ongelmia ketjujen kanssa! :)


Hintaa on sen verran että GripX 605 ja 606 ketjuja
olisi saanut useita säkillisiä enemmän ja mönkijän kevytketjuja vielä enemmän.
Sakkelit ovat vain sivulenkkien ylimäärän sitomiseen.

Avantin viime vuoden kuvaston mukaan ko. rengaskoon paremmat lumiketjut maksaa 360 e ja Hankkijan nettisivun mukaan 606 ketjut 180 e eli toisetkin olisi saanut Avantin hinnalla. Onko se sitten useita säkillisiä enemmän. Ei minusta. Kaikki valmistajat eivät suhtaudu sakkeleihin yhtä penseästi. Sivuketjujen päätkin voi jatkaa kiinni ketjuun, jos ei halua sakkeleita käyttää.

Lumiketjut jos typistää niin että keskiketjut eivät ylety lenkkien läpi sivuketjuihin, joutuu kiristyksen punnertamaan lopulliseen kireyteen asti kerralla. Ei pysty ajamaan välillä hakien löysät yhteen kohtaan. Paljon helpompi on vaiheittain kiristää välillä hiukan ajaen/rengasta pyöritellen. Jos vain vähän tarvitsee kiristää niin ulkoketjun kahvan siirtää seuraavaan lenkkiin ja painaa kiinni. Enempi kiristäessä muitakin ketjuja voi siirtää eri kohtaan.

Jos keskiketjun pään taittaa takaisin keskiketjuun, syntyy patti lumiketjuun. Ei ole mukavaa kun kone ajaessa hyppii. Tärkeämpää minusta on että ketjuja ei mene typistämään kuin että millä sen päät kiinnittää.
 

Uusimmat keskustelut