Juhan koneet | AvantClub - Keskustelupalsta

Juha

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.4.2018
1 758
1 108
113
Kaarina
Tähän vuoteen asti olen pyöritellyt pientä vuokratoimintaa yhdellä Avantilla. Ensin 420, sitten 528 ja nyt 530. Tänä vuonna kysyntä ylitti tarjonnan ja lisäsin konekantaan kamppiskoneen, eli 423:n ja Hitachi ZX19 minikaivurin.

20200506_123743 (1).jpg

20200512_154426.jpg


Olen pikkuhiljaa ruvennut myös urakoimaan, eli lumihommia, maa-ainesten kuljetuksia ja kuormauksia ym. sitäsuntätä. 530 on kuitenkin vähän pieni ja tehoton, ja se tuppaa olemaan aina vuokrattuna johonkin kun sitä itse tarvitsisi...

Niinpä pistin tänään tilaukseen 860 GT:n, joka tulee pelkästään omaan urakointikäyttöön. Asiakkaille en rupea sitä vuokraamaan...

Varusteista mukaan lähti vain tarpeelliset, sekä 1600 XL sorakauha, maankunnostaja ja kantojyrsin. Unohdinkohan jotain? Takahydrauliikkaa tai muuta taakse asennettavaa en tarvitse. Takapainonkin ajattelin ottaa pois.
A436732 OHJAAMO GT
A436902 URAKOINTIPAKETTI (800-SARJA)
A434866 AJONVAKAUTUS-PUOMIN JOUSITUS
A434867 HYDRAULINEN PIKAKIINNITYSLEVY
A36878 TYÖLAITTEEN OHJAUSKYTKINPAKETTI
A431588 OHJAUSKYTKINPAKETTI, TAAKSE
A434872 HYDR. ULOSOTTO TAAKSE, 2-TOIMINEN,
A441510 JOYSTICK 8-TOIMINEN
A419474 MOOTTORINLÄMMITIN, LOHKO
A438539 TYÖVALOSARJ LED 2500LM OHJAAMO GT
A438524 TIELIIKENNESARJA
A418817 PERÄVAUNUPISTORASIA
A438538 MAJAKKA 4 OSAINEN
A438326 ILMASTOINTI GT
A438053 ILMAJOUSITETTU ISTUIN GT-OHJAAMOON
A437711 NISKATUKI
A438587 KOJETAULU + RADIO
A423091 SIDONTAKIINNIKE PYÖRÄN NAPAAN: 5-10-PULTTISEEN NAPAAN 4 KPL
 
Silti 2-toiminen hydrauliikka tilattu?? :cool: :D
Jaajuu, eiku toi jäi pois. Toi olikin se, mistä lähdettiin rakentamaan. Urakointipakettikin jäi pois, kun painoa on muutenkin liikaa...

A436732 OHJAAMO GT (SIS. BLUETOOTH RADIO)
A434868 LUISTONESTOVENTTIILI
A434866 AJONVAKAUTUS-PUOMIN JOUSITUS
A434867 HYDRAULINEN PIKAKIINNITYSLEVY
A36878 TYÖLAITTEEN OHJAUSKYTKINPAKETTI
A441510 JOYSTICK 8-TOIMINEN
A419474 MOOTTORINLÄMMITIN, LOHKO
A438539 TYÖVALOSARJ LED 2500LM OHJAAMO GT
A438524 TIELIIKENNESARJA
P061 KATSASTUS MOOTTORITYÖKONEEKSI
A418817 PERÄVAUNUPISTORASIA
A438538 MAJAKKA 4 OSAINEN
A438326 ILMASTOINTI GT
A438053 ILMAJOUSITETTU ISTUIN GT-OHJAAMOON
A437711 NISKATUKI
A423091 SIDONTAKIINNIKE 4 KPL PYÖRÄN NAPAAN: 5-10-PULTTISEEN NAPAAN
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Minua kyllä ihmetyttää että jätit takahyde ja ohjauskytkinoaketti taakse pois. Se antaa mahdollisuuksia eikä rajaa niin paljon pois. Niistä ”vakio” liittimistähän minunkin tielana ohjataan. Ei tarvitse rakentaa mitään omia lisä liittimiä/stöpseli juttuja taakse.
 
Mulla on ihan eri ideologia. Avant on mulle alusta, joka elää tarpeiden mukaan. Puran aina uuden koneen auki ja asentelen omia juttujani. Mun pitää tietää, miten kone on kasattu, missä mikäkin johto ja letku kulkee.

Jos tarviin joskus takahydeä, lisään sen. Niin se tehtaallakin tehdään. Sitäpaitsi, minusta on hauskaa rakennella omia töpseleitäni. Suorastaan terapeuttista...

Eli en ”rajaa mitään pois”... GT-hytti piti tietty ottaa jo tehtaalta. Sen asentaminen kotikonstein olisi ollut minullekin liikaa :p
 
Taka hydauliikka, myös paluu, kandee laitattaa tehtaalla koneen raakennusvaiheessa.
Sen verran hankala asennella, ettei huollossakaan mielellään tee sitä jälkikäteen.
Jää siihen @Juha vielä sulle "paranneltavaa" :cool:
Mulla on sitten näköjään parempi huolto. Ne kyllä lisää mitä tahansa kun pyytää. Jos en siis itte osaa.

Hassu kommentti yleensäkään, että huolto ei mielellään tee mitään... Mun käyttämä huolto tekee mielellään mitä vaan, ja laskuttaa siitä. Mä olen niiden kanssa ihan jo kaveripohjalla tutut...
 
  • Tykkään
Reaktiot: Mopoilija
Maankunnostajasta rupeaa tulemaan ensimmäisiä käyttökokemuksia. Ne tapit (jotka on kiinteästi hitsattu rumpuun) kestää alle 10h, ennen kuin ne on alle 20mm.

Miten semmosella laitteella pystyy tekemään bisnestä, jos ajatellaan, että otan vaikka 50€/h ja saan 20 tunnissa tontun kasaan? Sitten pitää vaihtaa rumpu, joka maksaa varmasti sen tontun, ellei ylikin.

Timotopin kokemuksia tässä lukeneena...
 
Maankunnostajasta rupeaa tulemaan ensimmäisiä käyttökokemuksia. Ne tapit (jotka on kiinteästi hitsattu rumpuun) kestää alle 10h, ennen kuin ne on alle 20mm.

Miten semmosella laitteella pystyy tekemään bisnestä, jos ajatellaan, että otan vaikka 50€/h ja saan 20 tunnissa tontun kasaan? Sitten pitää vaihtaa rumpu, joka maksaa varmasti sen tontun, ellei ylikin.

Timotopin kokemuksia tässä lukeneena...
Olen hieman tutkinut asiaa ja näyttäs ne oikeat vaihdettavat kovametalli tapit maksavat 5-8€ kpl verolla.
Jos toi rulla menee vaihtoon niin voiskohan sen niillä tilata??
Tai yleensäkin tilata suoraan niillä, olishan tuo nyt saanut hieman pidempi ikäinen olla...
Joka tapauksessa menee talveen ennen kuin viittii aloittaa remontin, nyt on vähän siellä täällä kunnostettavia paikkoja tuolla tiedossa. Katsotaan kuinka lyhyellä vielä saa hommat tehtyä, vielä ei haittaa yhtään.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Juha
Jos se tappi on kulutusterästä, on tuo kiinnitys haastava.
Pieni tappi lämpenee hitsattaessa ja menettää kovuutensa. Isommat kappaleet hitsataan esilämmitettynä joka parantaa hitsattavuutta.

Yksi hyvä konsti olisi se kulutuspinnoitteen hitsaus kuten @Jyrki pokela jo vinkkasikin. Sitä käytetään paljon esim. isojen koneiden kauhojen kulutuspinnoissa.
Heti uutena hitsattuna noihin tappeihin lisää muutenkin niiden kovuutta.
Nyt olisi @Timotopi hyvä hetki vetästä hitsit tappeihin. Maalitkin ovat kuluneet sopivasti.

Vaihdettavat kovametallitapit vaativat reiän rumpuun ja jonkin istukan hitsaamisen, ellei noita kovametelitappeja ole hitsattavana mallina. Nythän tapit ovat hitsattu suoraan rummun pintaan. Muutenkin kovametallitappi pitää lukita jotenkin, ettei lähde avanttia kiertävälle radalle. Polanneterissä tapit ovat vain lyömällä kiinni.

ps. maankunnostajia on muillakin valmistajilla samoin tehtynä kuin meidän suosimalla laitevalmistajalla :cool:
 
Jos päätät ryhtyä tappien vaihtamiseen ja Englanti sujuu, niin esim. tämä puolainen firma myy saksalaisia Betekin kovametallituotteita (https://eurotechplus.pl/en/). Valikoima on laaja ja sieltä löytyy vaikka kiven murskaukseen tarkoitettuja hitsattavia kovametalliteriä sekä mm. tappiterien istukoita. Itse ostin tuolta tappiteriä ja niille istukoita, on ihan asiallinen firma. Myyvät yrityksille 0 % alv ja maksu etukäteen tilisiirtona. En osaa sanoa onko edulliset hinnat, kun en niin tehnyt hintavertailua, mutta laatu pitäisi olla Betekin tuotteissa kohdallaan.

Ihan ideana sellainen, että voisihan maanmuokkaimen tappi olla vaikka tämäntyyppinen hitsattavaksi tarkoitettu terä (sekä tämän peilikuva) :
1596623546428.png
 

Liitteet

  • 1596622487872.png
    1596622487872.png
    48,3 KB · Katselut: 212
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista...

Olen vielä kahden vaiheilla, hommaanko sittenkään koko laitetta.
 
Meillä pajalla väkerretään vähän eri kokoluokan rullien kanssa, mutta niissä on vaihdettavat, ruuvikiinnitteiset kovapalat ja tukikorvake on päällystetty päästöpinnoiltaan kovahitsauksella. Toimii, kestää ja on helppo huoltaa. Periaate, kuten Handyboyn kuvassa, mutta irtopalalla.

Tehtaan toteutuksella ei montaa tuntia suomalaista soratietä rouhita, mutta taitaa olla tarkoitettukin pehmeämpään maaperään.
 
Meillä pajalla väkerretään vähän eri kokoluokan rullien kanssa, mutta niissä on vaihdettavat, ruuvikiinnitteiset kovapalat ja tukikorvake on päällystetty päästöpinnoiltaan kovahitsauksella. Toimii, kestää ja on helppo huoltaa. Periaate, kuten Handyboyn kuvassa, mutta irtopalalla.

Tehtaan toteutuksella ei montaa tuntia suomalaista soratietä rouhita, mutta taitaa olla tarkoitettukin pehmeämpään maaperään.
Juu, tommosethan ne pitäis ilman muuta olla.
 
Pientä odotusta ja innostusta ilmassa. Mun 860i on tänään nähnyt päivänvalon, eli syntynyt. Ensi viikolla jo toivottavasti kotiin. Se on kastettukin jo: Arska. Pienemmät velipojat Anssi (423) ja Antti (530) eivät vielä tiedä, että ensi viikolla saavat ison veljen... :p
 
Mielenkiinnolla odotellaan Arskan puomin vääntymistä... kaikkihan näkee kuvistakin, miten Antin kauha on jo vinossa. Alle vuoden vanha kone, 600h mittarissa ja liukupalat kertaalleen vaihdettu...
 
Mulla kanssa ollut varsinkin 600 sarjassa vähän puomikuluma ongelmiua. Palat vaihdoin joka huollon yhteydessä jotta pysyi suht suorana. Ongelma oli selkeästi piuenempi 760 mallissa vaikka siinäkin käytin zoomia aika paljon. Tuon 860 puomi näyttää melkoisen paljon jykevämmältä. Painoakin on yli 100 kg enemmän kuin 760 mallissa.
 
Mulla kanssa ollut varsinkin 600 sarjassa vähän puomikuluma ongelmiua. Palat vaihdoin joka huollon yhteydessä jotta pysyi suht suorana. Ongelma oli selkeästi piuenempi 760 mallissa vaikka siinäkin käytin zoomia aika paljon. Tuon 860 puomi näyttää melkoisen paljon jykevämmältä. Painoakin on yli 100 kg enemmän kuin 760 mallissa.
Kyse ei ole mistään kulumisesta, vaan raudan vääntymisestä.
 

Uusimmat keskustelut