Vuoden 2014 528-mallin Avantissa ei istuinlämmitys tuntunut miltään, joten otin istuimen auki (kuva).
Kuvassa näkyy termostaattikotelo. Sähköjohdot Avantin katkaisijalta tulevat kuvaan alhaalta vasemmalta ja
poistuvat kuvasta lämmitysvastukselle vasemmalla ylhäällä. Ruskea mokkula on termostaatti, jonne tulee ruskea
johto ja josta lähtee punainen johto. Valkoinen johto ohittaa termostaatin, mutta siinä on pari jatkoliitintä.
Mittausten mukaan (punainen johto - valkoinen johto) lämmitysvastus on rikki. Vastusmittari näytti
ääretöntä vastusta eli katkosta. Lämmitysvastus on pehmusteiden välissä niin, ettei elementin vaihtaminen
houkuttele. Niinpä tilasin uuden istuintyynyn, joka on helppo vaihtaa. Lämmitettävä istuintyyny 65780 maksaa
hiukan toista sataa alveineen.
Istuintyynyn vaihtamiseksi irrotetaan ensin mukiteline oikealta ja sen alta istuinlämmityksen johto.
Sitten istuin tuupataan niin eteen, että sen voi nostaa pois. Istuimen alla on pari ruuvia, jotka avataan.
Sitten nostetaan istuintyynyn etureunaa, kunnes se naksahtaa hiukan ylös ja lopuksi istuintyyny vedetään
etukautta pois.
Termostaattikotelo on istuintyynyn vasemmassa takakulmassa, jonne johdotuskin menee. Istuinverhoilu
on liimattu pehmusteisiin kiinni ja alapuolella on kevyt niittaus. Niitit on helppo avata, jos haluaa tarkistaa
termostaatin ja lämmitysvastuksen kunnon. Termostaatikotelo aukeaa helposti ilman työkaluja.
Vanha istuintyyny taitaa mennä roskiin, jos ei joku sitä Tampereella halua. Siinä ei ole enää termostaattia,
joka jää varaosiksi.