Penkinlämmitin | AvantClub - Keskustelupalsta

Römer

Jäsen
Keskustelun aloittaja
5.2.2015
23
0
1
Saako vanha kuoriseen 520:seen lämmitettävää istuinta tai jotain muuta patenttia?
 
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/2147/1029340/Lampoistuimet
Tuossa muutama vaihtoehto virittelyyn :)
 
http://www.ikh.fi/fi/istuin-gs12-t12gs

Vaikka spekseissä ei puhuta lämmityksesta, sähköjohdot penkin sisältä ainakin tulee. Itse hain, kun penkki oli muutenkin rikki,
kiinni ei ole vielä saatu. Mielestäni samanlainen penkki kun Avantinkin, käsinojat sopii ruuvaamalla vanhasta.
Jousituksen säätö vain kolmiasentoinen, kun vanhassa "portaaton"
Lisää infoa, kun saadaan kiinni ja sähköä.

Prkl miinaan mentiin, juurihan tekstissä lukee että turvakytkin... :evil: :evil:
eli ei lämmitystä unohtakaa koko juttu...
 
Vuoden 2014 528-mallin Avantissa ei istuinlämmitys tuntunut miltään, joten otin istuimen auki (kuva).

Kuvassa näkyy termostaattikotelo. Sähköjohdot Avantin katkaisijalta tulevat kuvaan alhaalta vasemmalta ja
poistuvat kuvasta lämmitysvastukselle vasemmalla ylhäällä. Ruskea mokkula on termostaatti, jonne tulee ruskea
johto ja josta lähtee punainen johto. Valkoinen johto ohittaa termostaatin, mutta siinä on pari jatkoliitintä.

Mittausten mukaan (punainen johto - valkoinen johto) lämmitysvastus on rikki. Vastusmittari näytti
ääretöntä vastusta eli katkosta. Lämmitysvastus on pehmusteiden välissä niin, ettei elementin vaihtaminen
houkuttele. Niinpä tilasin uuden istuintyynyn, joka on helppo vaihtaa. Lämmitettävä istuintyyny 65780 maksaa
hiukan toista sataa alveineen.

Istuintyynyn vaihtamiseksi irrotetaan ensin mukiteline oikealta ja sen alta istuinlämmityksen johto.
Sitten istuin tuupataan niin eteen, että sen voi nostaa pois. Istuimen alla on pari ruuvia, jotka avataan.
Sitten nostetaan istuintyynyn etureunaa, kunnes se naksahtaa hiukan ylös ja lopuksi istuintyyny vedetään
etukautta pois.

Termostaattikotelo on istuintyynyn vasemmassa takakulmassa, jonne johdotuskin menee. Istuinverhoilu
on liimattu pehmusteisiin kiinni ja alapuolella on kevyt niittaus. Niitit on helppo avata, jos haluaa tarkistaa
termostaatin ja lämmitysvastuksen kunnon. Termostaatikotelo aukeaa helposti ilman työkaluja.

Vanha istuintyyny taitaa mennä roskiin, jos ei joku sitä Tampereella halua. Siinä ei ole enää termostaattia,
joka jää varaosiksi.
 

Liitteet

  • avant-istuinlammitys.jpg
    avant-istuinlammitys.jpg
    109 KB · Katselut: 1 586
Onko väellä kokemusta noista Avantin jakkaran lämmityksistä, oman koneen syöttöjohdoista mittaamalla vastus näyttää ääretöntä eli vastus poikki tai termostaatti kaputt. Tämä on vielä tuo musta penkki, onko tuo vihreä sen kestävämpi. Mielikuvassani melko monessa koneessa on tuo jakkaranlämmitin antautunut, liekö rakenneratkaisu susi. Penkki olisi muuten ehjä, mutta olisi tuo lämmitin parempi kun tuo lampaankarva penkillä... on se uusi jakkara kuitenkin liki 300 jörön investointi...
 
Lämmitys pelkästään istuinosassa ja varsin heikkotehoinen, ei lähelläkään autonpenkinlämmittimiä, ainaskaan mulla 423:ssa. Penkki on säilynyt hyvin ehjänä, tosin lika tarttuu varsin helposti, mutta sen saa poijes miedolla kemiallisella hoitoaineella.
 
Ehjä mullakin vielä on 420:ssä, mutta on käsinojaton ja ilman lämmitystä. Talvellakin kyllä tarkeni, kun toi sisältä aina solumuovisen perseenalusen tullessaan. Noita käsinojia enemmänkin kaipaisi. Varsinkin oikealle kädelle olisi hyvä olla jotain tukea, ettei kauha heilahtele sen mukaan kun kuski heiluu kuopissa. Nyt kättä joutuu tukemaan teleskoopin vipuun jos tukea tarvitsee. Täytyy miettiä, raskiiko uudesta penkistä maksaa 300, kai tuosta vanhasta ehjästä muutaman kympin tori.fi:ssä saisi.
 
Käsinoja on hyvä oikealla puolella, saa hyvin tukea, vasemmalla ei juuri tarvi. Oikean puolen käsinoja menee ihan kaasuvipua sivuten ja kaasuvipua jopa taivutetttu ulospäin, jotta käsinoja ei törmää siihen kun/jos penkkiä siirtää eteen/taakse. No useimmilla penkki varman taka-asennossa, niin ei kovin pahasti kaasuvivun tiellä. Korkeussäätö rullalla, joten tuen saa sopivaan korkeuteen, myös 'pika' toiminto ylös/alas (ja myös pysyy ylhäällä jos tarvis, kuten vasemmalla helpottamaan kulkemista).
 
Käsinojahan heiluu tuolin mukana, eli ei sekään kovin vakaata ole. Itse pidän kämmenen alasyrjää kojetaulssa kiinni ja pidän joikkarista alempaa kiinni. Tarkkuus on sillai kaikkein paras, kun käsi ei heilu koneen liikkeiden mukaan.
 
Lämmitysvastuslanka on asennettu penkin alapuolelta - 630 vm 2010. En keksinyt mitään tapaa sen vaihtoon, joten tilasin uuden penkin. Selkänojan verhous oli myös revennyt kohdasta, josta tulee aina otettua kiinni koneeseen noustessa.

Säädin myös lattian istuinkiskot samansuuntaisiksi. Olivat tehtaan jäljeltä enemmänkin A-asennossa ja penkki ei liikkunut juuri yhtään.


Oke
 

Liitteet

  • Penkin_lammitysvastus.jpg
    Penkin_lammitysvastus.jpg
    559,2 KB · Katselut: 166
Lämmitysvastuslanka on asennettu penkin alapuolelta - 630 vm 2010. En keksinyt mitään tapaa sen vaihtoon, joten tilasin uuden penkin. Selkänojan verhous oli myös revennyt kohdasta, josta tulee aina otettua kiinni koneeseen noustessa.

Säädin myös lattian istuinkiskot samansuuntaisiksi. Olivat tehtaan jäljeltä enemmänkin A-asennossa ja penkki ei liikkunut juuri yhtään.


Oke
Minulla on samaa ongelmaa 2017-mallin 640:ssä, eli penkki ihan jumissa ja käytöstä tuskin kiinni, kun koneessa ei ole edes 200 tuntia täynnä. Puomi niin vino, että kohta pakko ostaa kallistusadapteri, kun ei meinaa saada enään työlaitteita napattua.
 
Minulla on samaa ongelmaa 2017-mallin 640:ssä, eli penkki ihan jumissa ja käytöstä tuskin kiinni, kun koneessa ei ole edes 200 tuntia täynnä. Puomi niin vino, että kohta pakko ostaa kallistusadapteri, kun ei meinaa saada enään työlaitteita napattua.
Onko kiinityslevyn tapit/holkit väljät?
 
No niin, nyt on uusi penkki paikallaan. Johtojen kanssa en vielä tarennut pakkasessa alkaa värkkäämään ja katteita irrottelemaan. Jääköön kesään.

Penkistä tulee kaksi johtoa, toisessa Superseal naaras- ja toisessa Superseal urosliitin. Onko tuossa joku turvakytkinoptio myös, ei kai lämmitys kahta johtoa tarvitse?

Kytkentäkaavion perusteella näyttäisi, että noista kahdesta lämmitysjohto on se, jonka päässä on Superseal urosliitin, eli tuollainen. Koskapa kytkentäkaavion perusteella johtosarjan päässä näyttäisi olevan Superseal naaras. Tuota johtosarjaa kun en tilannut eikä sitä koneessa ole, niin pitää värkätä itse. Olenko päätellyt oikein.
 

Liitteet

  • Superseal uros.jpg
    Superseal uros.jpg
    19,1 KB · Katselut: 77
  • Lämmitysjohto.jpg
    Lämmitysjohto.jpg
    113 KB · Katselut: 80
Mulla ainakin penkin puolelta pihoja katsottuna naarasliitin on istuinlämppärille. Se toinen penkin puolen urosliitin on juuri se 'turvakytkinoptio' joka pysäyttää/sammuttaa, jota saatetaan joissakin maissa tarvita. Näin pari vuotta sitten Avant huolto kertoi kun samaa ihmettelin. Tuossa kuvassa etualalla lämppärin liitin, takana penkin alla nippusiteellä kiinni optio.

Istuinlämmittimen teho on sitten kovin vaatimaton, joten älä pety. Itsekin alussa ihmettelin onko rikki vai mitä.


1671780968000.png
 
  • Tykkään
Reaktiot: mek

Uusimmat keskustelut