Kulkeeko Avant Muulilla? | Sivu 3 | AvantClub - Keskustelupalsta
Kestääkö Respon takalaita ajaa Avantin kyytiin?
Onhan tuossakin takalaita vahvistettu filmivanerilla,tosin oma kone liian painava tohon kärriin.Kestää se ainakin 800kg ajaa kyytiin(utv).Tässä mallissa on tupla lehtijouset ja iskarit eli kestää kyllä kuormaa.Sisäpuoliset sidontalenkit on kiinni rungossa eli kyllä ne kestää isonkin liinan kiristyksen.
 
En ole IKH:lla Brentexiä huomannut. Ainakin viime vuoden syksyllä IKH myi tässä 1500/1600 luokassa kärriä, joka on sama kuin muuli. Arvokilvessä kun luki Juncar Oy. Peltilokasuojat paljasti että oli 'vanha' teuvalainen design (=se vanha toinen muulin paja). IKH ei käsittääkseni tee itse yhtään kärriä, vaan liimailee omat teipit ja muualla teettämänsä kuomut muiden valmistajien kärreihin. Toki joitain kärrejä myyvät suoraan valmistajien teipeillä, ainakin Pongratzeja. Täytyypi katsoa joku kerta, olisiko IKH siirtynyt tässä kyseisessä luokassa Brentexeihin.

Takalaidan vaneri on ollut monissa kärryissä varsin ohut, 3/6mm, myös saranat varsin kevytrakeiset. Vaatii kussakin tapauksessa kokonaiskatsantoa, kestääkö vai ei. Kokeilemalla tietty kaikki selviää.
 
Kyllä nuo IKH:n kärryt ovat nettikuvien perusteella identtisiä Brentexiin verrattuna. Toki IKH myy niitä omalla merkillään, eli IKH:n teipit laidoissa. Kuten Lakkapääkin LP-Trailerin teipeillä.

Saranat ne varmaan ovatkin vakio takalaidassa se heikoin kohta, kuten Akussa tai Respossakin. Vanerilla vahvistettu normi laita kestää kyllä 400-500 sarjan Avantin, mutta pysyvätkö saranat kiinni ja suorana, on toinen juttu. Oman vuoden vanhan jarruttoman Akun takalaita ainakin kaipaisi tukea alle. Samoja saranoita näyttävät käyttävän muutkin valmistajat, Brentex, Respo, Majava jne. Brentexin vahvistettu takalaita näyttää todella jämerältä. Hintakin jäisi silti alle kolmen tonnin Lakkapäältä.

180220211613681299_1_08.7-768x512.jpeg


Saris McAlu Pro FW150 menee takatukijaloin ja rampein varustettuna yli neljän tonnin.

Toki, vuoden vanhaan Akuun pitäisi vähimmilläänkin laittaa toista tonnia lisää jarrulliseen kärryyn. Sillä vuokraa jo monta kertaa traileria. Trailerien ongelma on vaan leveys. Avantin raideväli on useimmille trailereille liian leveä. Jarrullisia kärryjä, joilla Avantia voisin laillisesti kuljettaa, on todella vähän tarjolla vuokralle.
 
Tollanen on mulla ollut kuljetusvälineenä muutaman vuoden, oon ollut tyytyväinen.
Takalaita ei kyllä kestä yli ajamista, tein itse pienet irtorampit (näkyy lavalla) ja pulttasin vahvemmat kiinnityslenkit pohjapalkkien läpi. Kantavuus suunilleen 1200kg
 

Liitteet

  • 20210906_192100.jpg
    20210906_192100.jpg
    3,6 Mt · Katselut: 189
  • Tykkään
Reaktiot: mek ja Juha
Jämerän näköinen on tuo Rivakka, varsinkin vetopään kiinnitys puomiin.

Ajelin IKH:n ja Lakkapään pihalla iltapäivällä. IKH:n teipeillä myytävät kärryt ovat Brentexin valmistamia, tyyppikilvessä ja roiskeläpissä Brentexin nimi. Samoin on Lakkapään myymän LP-Trailerin laita. Tosin Lakkapään pihalla oli vain yksi kärry LP-Trailerin teipeillä, muut olivat Brentexin teipeillä.

Brentexin (ja IKH:n) jarrullisissa malleissa on 2-lehtiset jouset ja iskarit. Jarrullisten mallien runkopalkit ovat jämerämpää, poikkileikkaukseltaan suorakaiteen muotoista putkea 3 mm seinällä. Takahelma on kauttaaltaan 2 mm peltiä ja alareuna pokattu koteloksi. Omassa jarruttomassa Akussa on takahelman alareunassa erillinen 20x20x2 palkki, joka on hitsattu nurkkatolppien alanurkkiin kiinni ennen sinkitystä. Ohuempi helmalevy, sama kuin laidoissa, on sitten kierretty tuon alapalkin alitse. Vaikea sanoa kumpi rakenne kestää paremmin lastausta. Joka tapauksessa kummankin helman rakenne on valovuosia tukevampi kuin oli edellisessä Muuli 1400 L:ssä, jonka helma vääntyi jo 2 kertaa tapahtuneessa mönkijän lastauksessa.

Tuskin Brentexin vakio takalaita kestää Avantin lastausta tukematta. Jos laita kestäisikin, niin saranat pettävät. Kaikki kiinnityspisteet on pultattu kahdella M6-pultilla laitojen runkotolppiin tai lavavanerin läpi runkoon. Ihan kuten Akussakin ja muistaakseni Respossa myös. Eiväthän nuo kiinnitysraksit kovin tukevia ole, eikä kahden M6 pultinkaan murtolujuus taida ihan Avantin painolle riittää äkkinykäyksessä. Esim. Sariksen McAlu Pron kiinnitysraksit ovat paljon tukevammat.

Mulla on noista jarruttomista enemmän kokemusta. Saman kokoisia kärryjä vertaillen virolaiset Aku, Respo ja Brentex ovat noin 50 kg raskaampia kuin vastaavan kokoiset Muuli 1500:t. Viime kesänä kun tuota Akua ostin, vertailin rinnakkain Akua Muuliin, selvästi jämäkämpää tekoa on Aku kaikin puolin. Kotimaisista Majava on kyllä tukevasti tehty myös. JJ-Trailer ja Tecno-Trailer jäsäkämpiä kuin Muuli, mutta eivät niin tukevia kuin Virolaiset, mielestäni. Ii-Trailer on Majavan luokkaa tukevuudeltaan. Melkein sanoisin, että laillisella painolla ajaen virolaiset on Suomen hyville teille tehty vähän tarpeettomankin raskaasti, mutta kovassa käytössä ja huonoilla teillä (ylikuormalla?) tukevuus on kyllä etu. Itse ajan muutaman täyden lastin klapeja vuodessa, joten siksi halusin kärryn jolla ei tarvitse pelätä akselin pettämistä tms. (Moottori-lehden testi).

Mulla on siis Aku CP275-L nyt. Se painaa tyhjänä 249 kg, kun esim. lavaltaan 30 cm pitempi ja 10 cm leveämpi Muuli 1500 L painaa 191 kg. Ihan esimerkkinä, Muulissa kiinnitysraksit on vedetty pop-niiteillä pelkästään laitapeltiin kiinni, kun Akussa ne on pultattu laitojen tolpista läpi ja tolpat hitsattu lavarunkoon ennen sinkitystä.

Täytyy nyt vielä miettiä, mitä teen. Nyt löytyi Kempeleestä yksi Temaredin lavettivaunu, jolla kokonaispaino pysyy nippa nappa sallituissa rajoissa Avantin kanssa, vuokra 40 eur päivä. Aika monta reissua kärryn välirahalla vuokraa.
 
Viimeksi muokattu:
Noita kiinnityspisteitä on helppo / kannattaa itse laittaa tukevammin runkoon kiinni, jos kärry on muuten hyvä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: mek
Kehätietä ajellessani poikkesin Vantaan IKH:lla, josko näkisi jarrullista Brentexiä livenä. Brentexejä oli 2 kpl, kummatkin pieniä jarruttomia, Juncaria ja Pongratzeja oli reilu parisen kymmentä jarruilla ja ilman. Myymälän puolella sanoivat, ettei Brentexejä ole eikä tule enempää, vaan ovat luopumassa 'siitä virolaisvalmisteisesta' tykkänään ja myyjä alkoi kehumaan noita heillä olevaa 2 merkkiä. Tuli jotenkin olo, että jätti jotain sanomatta kun vieressä oli pari muutakin mahdollista kuulijaa, tai sitten halusi vain kyselijästä eroon. Tiedä sitä sitten. Tulema oli, että ei onnistu, ainakaan kehätien varrella. En kyllä nopeasti katsottuna nähnyt jarrullista 1500/1600 luokan B:tä IKH:n sivuillakaan (jarruton näkyi ja sitten 2-akselinen jarrullinen 2000kg). Ilmeisesti heidän tuotekoodauksessa näyttäsi ensimmäinen kirjan kertovan valmistajan; P=Pongratz, J=Juncar, B=Brentex.

Kun kattelin Brentexin sivuilta edustajien listaa, niin ainakin täällä Uudenmaan reunassa olevat ovat niin pieniä ja samalla muitakin merkkejä edustavia, jotta tuskin niilläkään sitä pääsee näkemään. Rivakka näyttää kuvissa kyllä tukevalta rakenteeltaan. Ihan sikaa säkissä -tilaustoiminta ei oikein iske, eikä tilanne ole niin akuutti, että lähtisi kovin kauas matkaileen, ainakaan vielä.
 
IKH näyttää valmistuttaneen kärryjään aika monella valmistajalla. Majavankin sivuilla on jotain IKH:n varaosia tarjolla.

Kun tuosta Akusta on hyvät kokemukset, niin juttelin Valtran myyjän kanssa, josko Avant kulkisi jarrullisella 1600 kg Akulla. Ajosilta takalaitaahan siihen ei saa, kuten Brentexiin. Valtran myyjän ensimmäinen kommentti oli, että ei tule kestämään. Kuorma on hänen mielestään liian pistemäinen, vaneri ei kestä pitemmän päälle ja lavan poikittaistukiakin on vähän harvassa (kuten kaikissa vastaavissa, merkeistä riippumatta). No, satunnaisessa lyhyiden matkojen kuljettelussa varmaan aikansa kestäisi, kuten täälläkin on moni todennut. Ja vanerihan on helppo vaihtaa tarvittaessa. Tai voihan renkaiden kohdalle ruuvata soirot paksumpaa vaneria vahvikkeeksi. Myyjä ehdotti ylimääräisten ajosiltojen kiinnittämistä lavalle. Hinnakas, mutta muuten hyvä ajatus, olisivat alumiiniset 2,5 metrin ajosillat kiinteästi lavalle. Tuon Akun hinta jää hieman alle kolmen tonnin, Biltemasta sopiva lastausramppi takalaidan suojaksi noin 80 euroa. Hinnalleen ja rakenteelleen Respo ja Brentex ovat aika vastaavia, Brentexissä tietysti mahdollisuus siihen ramppinakin kestävään takalaitaan. Taidan kysyä Rivakan valmistajalta, olisiko hänellä hyviä ehdotuksia. Rivakka näytti ainakin kuvissa jämerälle ja sitä täällä kehuttiin.

Jos tuosta menee järeämpään, niin Eduard Zeus / Saris PL /Anssems PSX ym. 2000 kg lavettikärryt ilman kippiä, takatukijaloilla ja rampeilla varustettuna voisi vielä Volvolla laillisesti kuljettaa 420 Avantia, kokonaispaino jäisi 1600 kg hujakoille. Hintaa noille kertyy kyllä reilu tonni enemmän kuin yksiakselisille virolaisille tai kotimaisille. Nuo menisivät silti yleiskäytössäkin vielä hyvin. Toki kipin puute voi joissakin hommissa olla ratkaisevaa. Noissa on lavan runkopalkkeja puolta tiheämmässä kuin noissa 1-akselisissa 1600 kg kärryissä ja muutenkin rakenne jämerämpi. Omapaino menee ramppien ja tukijalkojen kanssa jo vähän yli 500 kg, mutta yhden kauhan kanssa menisi Avant 420 vielä nipin napin 1600 kg kokonaispainoon
 
Mulla oli vähän aikaa tuo Anssems PSX ym. 2000, ja hyvä ja tukeva kärry on kyl. Ärsytti vaan se tukijalkojen ja ramppien kanssa pelaaminen, joten se meni vaihtoon. Satunnaisemmassa käytössä hyvä kärry ja tilava ku mikä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: mek
Kuljetus aihetta sivuten.
Noita kun olen selannu kevytkuorma autoja, niin miksei niissä kerrota vetokykyjä??
Lähinnä Mb ja Wv neliveto 3550kg autoja mainitaan että saa ajaa B kortilla, verot alle 100eur/ vuosi. Onko niissä automaattisesti 3500kg??
 
Tota, ei kait nyt kuitenkaan kokonaispainoltaan 3550 kg olevaa autoa saa B-kortilla ajaa, se on kuorma-auto ja tarvii C-kortin. Ja peräkärryn vetoon vähä isompaa E:tä ja alkaa kaikki CAP-leikit...
 
Tota, ei kait nyt kuitenkaan kokonaispainoltaan 3550 kg olevaa autoa saa B-kortilla ajaa, se on kuorma-auto ja tarvii C-kortin. Ja peräkärryn vetoon vähä isompaa E:tä ja alkaa kaikki CAP-leikit...
Just näin. C1E-kortti tarvitaan sitten jarrullisen kärryn kanssa. Ja jotkut pätevyydet, jos käyttää työkseen yhdistelmää. Mulla ainakin mielenkiinto loppui tossa kohtaa...
 
kevytkuorma autoon ei varmaan lupia sen enempää tarvii??
C1E-kortilla saat ajaa C1-luokan vetoautolla yksityiskäytössä yhdistelmää, jonka kokonaismassa on enintään 12 000 kg. Perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa. Ammattiajoon vaaditaan erillinen ammattikuljettajan pätevyys.
 
taisi olla niin, että ammattikuljettajan pätevyyttä ei yrittäjä tarvitse jos vie C/C1/D kortillisella autolla tavaroita omalle työmaallensa. Mutta jos kuskaa jotain ulkopuoliselle, niin sitten kurssit pitää olla voimassa. Eli todennäköisesti jos viet konettasi jollekkin vuokralle kuorma-autolla, niin pätevyys vaadittaisiin.
 
taisi olla niin, että ammattikuljettajan pätevyyttä ei yrittäjä tarvitse jos vie C/C1/D kortillisella autolla tavaroita omalle työmaallensa. Mutta jos kuskaa jotain ulkopuoliselle, niin sitten kurssit pitää olla voimassa. Eli todennäköisesti jos viet konettasi jollekkin vuokralle kuorma-autolla, niin pätevyys vaadittaisiin.
Justiinsa näin.
 
Mulla oli vähän aikaa tuo Anssems PSX ym. 2000, ja hyvä ja tukeva kärry on kyl. Ärsytti vaan se tukijalkojen ja ramppien kanssa pelaaminen, joten se meni vaihtoon. Satunnaisemmassa käytössä hyvä kärry ja tilava ku mikä.
Tuo on kyllä tosi. Siirsin nyt Avanttia kaksi kertaa vuokra-Temaredillä, jossa oli lavan alle integroidut rampit, eikä tukijalkoja. Vähänkään taajempaan siirtelyyn oikea koneenkuljetuskärry takalaitaan integroidulla rampilla ja perän tuella on ehdottomasti kätevin. Melkein jo nyt kyllästyin ramppien kanssa pelaamiseen, perän tueksi varasin muutaman lankunpätkän.
 
Olisin eri mieltä tuosta ammattipätevyydestä, siinä ei ole mitään tekemistä kenen tavaraa kuljetat, se vaikuttaa liikennelupaan. Olennaista onko kuorma-auto ammattimaisessa käytössä. Vapaata siitä on yksityiskäyttö ja korjaamon koeajo. Se mikä on ammattimaista käyttöä, sitä ei tiedä lain laatijakaan mikä ei nykypäivänä ole mikään lhme.
 
Tuosta ammattipätevyydestä ja muusta byrokratiasta voisi jatkaa vaikka tuolla:
 
Uudellamaalla harvakseltaan Avant 400 -sarjan kuljetusta tarvitseva ja auton rajallisen vetokyvyn komboon löyty mielestäni ihan ok vuokraamo; Raksakone Nurmijärven Klaukkalasta. Agados kuljetuskärry 1500kg kokonaispainolla, kantavuus 1115kg (lava 160x300cm), 1-akselinen, jossa tukitolpat takakulmissa ja rampit kulkee mukana lavan alla.
Toki siellä suurempaakin on, seuraava kokoluokka 1800kg kokonaispainolla, kantavuus 1340kg (lava 150x294cm) ja jatkuen aina isompiin 3500kg asti. Niin tuoltahan saa vuokralle kaikenlaista puuhakonetta ja työkalua.
En kirjoittanut tätä business -tarkoituksessa, sillä ei mulla ole mitään tekoa tuon kanssa, lähinnä jos joku etsiskelee näiltä main vuokrakärryä tästä 'rajallisen vetokyvyn' näkökulmasta käsin.
 

Uusimmat keskustelut