Jämerän näköinen on tuo Rivakka, varsinkin vetopään kiinnitys puomiin.
Ajelin IKH:n ja Lakkapään pihalla iltapäivällä. IKH:n teipeillä myytävät kärryt ovat Brentexin valmistamia, tyyppikilvessä ja roiskeläpissä Brentexin nimi. Samoin on Lakkapään myymän LP-Trailerin laita. Tosin Lakkapään pihalla oli vain yksi kärry LP-Trailerin teipeillä, muut olivat Brentexin teipeillä.
Brentexin (ja IKH:n) jarrullisissa malleissa on 2-lehtiset jouset ja iskarit. Jarrullisten mallien runkopalkit ovat jämerämpää, poikkileikkaukseltaan suorakaiteen muotoista putkea 3 mm seinällä. Takahelma on kauttaaltaan 2 mm peltiä ja alareuna pokattu koteloksi. Omassa jarruttomassa Akussa on takahelman alareunassa erillinen 20x20x2 palkki, joka on hitsattu nurkkatolppien alanurkkiin kiinni ennen sinkitystä. Ohuempi helmalevy, sama kuin laidoissa, on sitten kierretty tuon alapalkin alitse. Vaikea sanoa kumpi rakenne kestää paremmin lastausta. Joka tapauksessa kummankin helman rakenne on valovuosia tukevampi kuin oli edellisessä Muuli 1400 L:ssä, jonka helma vääntyi jo 2 kertaa tapahtuneessa mönkijän lastauksessa.
Tuskin Brentexin vakio takalaita kestää Avantin lastausta tukematta. Jos laita kestäisikin, niin saranat pettävät. Kaikki kiinnityspisteet on pultattu kahdella M6-pultilla laitojen runkotolppiin tai lavavanerin läpi runkoon. Ihan kuten Akussakin ja muistaakseni Respossa myös. Eiväthän nuo kiinnitysraksit kovin tukevia ole, eikä kahden M6 pultinkaan murtolujuus taida ihan Avantin painolle riittää äkkinykäyksessä. Esim. Sariksen McAlu Pron kiinnitysraksit ovat paljon tukevammat.
Mulla on noista jarruttomista enemmän kokemusta. Saman kokoisia kärryjä vertaillen virolaiset Aku, Respo ja Brentex ovat noin 50 kg raskaampia kuin vastaavan kokoiset Muuli 1500:t. Viime kesänä kun tuota Akua ostin, vertailin rinnakkain Akua Muuliin, selvästi jämäkämpää tekoa on Aku kaikin puolin. Kotimaisista Majava on kyllä tukevasti tehty myös. JJ-Trailer ja Tecno-Trailer jäsäkämpiä kuin Muuli, mutta eivät niin tukevia kuin Virolaiset, mielestäni. Ii-Trailer on Majavan luokkaa tukevuudeltaan. Melkein sanoisin, että laillisella painolla ajaen virolaiset on Suomen hyville teille tehty vähän tarpeettomankin raskaasti, mutta kovassa käytössä ja huonoilla teillä (ylikuormalla?) tukevuus on kyllä etu. Itse ajan muutaman täyden lastin klapeja vuodessa, joten siksi halusin kärryn jolla ei tarvitse pelätä akselin pettämistä tms. (Moottori-lehden testi).
Mulla on siis
Aku CP275-L nyt. Se painaa tyhjänä 249 kg, kun esim. lavaltaan 30 cm pitempi ja 10 cm leveämpi Muuli 1500 L painaa 191 kg. Ihan esimerkkinä, Muulissa kiinnitysraksit on vedetty pop-niiteillä pelkästään laitapeltiin kiinni, kun Akussa ne on pultattu laitojen tolpista läpi ja tolpat hitsattu lavarunkoon ennen sinkitystä.
Täytyy nyt vielä miettiä, mitä teen. Nyt löytyi Kempeleestä yksi Temaredin lavettivaunu, jolla kokonaispaino pysyy nippa nappa sallituissa rajoissa Avantin kanssa, vuokra 40 eur päivä. Aika monta reissua kärryn välirahalla vuokraa.