Avant 225 puomin kellunta | AvantClub - Keskustelupalsta

A-fantti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.11.2017
144
47
28
Vantaa
Moi,

Avantissani pitäisi olla puomin kellunta. Tilausvahvistuksessa se lukee. Avantin nettisivuilta löydän tällaisen tiedon: http://www.avanttecno.com/www/fi/lisavarusteet/puomin-kellunta/

Kuitenkaan kojetaulussa eikä ohjekirjassa puominkellunnasta mainita mitään. Eikä Puomi näytä kelluvan käytännössä. Onko muilla tietoa miten tämä puomin kellunta toimii 225:ssa?
 
En tunne tätä uutta mallia kunnolla, mutta luulisi siellä olevan jokin sähkökytkin kojetaulussa ohjaamassa toimintoa.
Ratin alla jalkatilassa voi myös olla manuaalinen käyttövipu!?
Siitä ohjekirjasta en kanssa löytänyt mainintaa kellunnan toiminnasta.
 
Moi,

Sain vastauksen ongelmaan Avantilta ja puomin kellunta kytkeytyy päälle kun työntää puomin joystickin etuasentoon, joystick jää sinne ja tällöin puomi kelluu.
Vastaus tuli heti samana päivänä kuin kysyinkin... Olen ollut vain itse reissussa niin en ole tänne ehtinyt päivitellä.

Kiitoksia vastauksesta tähän Leppikselle!
 
jstakala sanoi:
puomin kellunta kytkeytyy päälle kun työntää puomin joystickin etuasentoon, joystick jää sinne ja tällöin puomi kelluu.
Tehtaalta hyvä oivallus laittaa samaan vipuun mukaan kellunta :) Venttiililohkossa on ilmeisesti pidempiliikkeinen kara joka mahdollistaa kellunnan?
Täytyy käydä Ylöjärvellä koeajamassa miten toimii käytännössä.
 
Leppis sanoi:
jstakala sanoi:
puomin kellunta kytkeytyy päälle kun työntää puomin joystickin etuasentoon, joystick jää sinne ja tällöin puomi kelluu.
Tehtaalta hyvä oivallus laittaa samaan vipuun mukaan kellunta :) Venttiililohkossa on ilmeisesti pidempiliikkeinen kara joka mahdollistaa kellunnan?
Täytyy käydä Ylöjärvellä koeajamassa miten toimii käytännössä.

mites muuten, saako etupyörät ilmaan 200 sarjassa? Jos saa ja ne ovat ilmassa ja työntää tikkua lisää niin tuleeko hallittu telemark alastulo vai V tyylilä?
 
Moi,

Tuntuu pyörät nousevan hiukan ilmaan kun laskee kauhan maahan. Telemarkkia tai v-tyyliä en ole kelluntaan asti uskaltanut koneiden käytön kokemattomuuttani vielä kokeilla. Mutta kerron jos uskallan :)
 
Uutena käyttäjänä ihmettelin samaa asiaa vanhassa 220 'ssä. Virallisesti missään ei puhuta puomin kellunnasta mutta satunnaisesti se kuitenkin sen tekee. Yleensä kun lasken puomin alas ja käännän kauhaa nousee eturenkaat. Toisinaan taas nouseekin puomi. Mikä kikka tuossa on?
 
Nyt on Avanttia tullut jokunen vuosi jo käyteltyä ja melkein yhtä paljon remontoitua ;)
Pääsen palaamaan juurille ja kysymään, että mikähän mahtaa olla vikana puomin kellunnassa, kun nykyisin se ei enää jää päälle. Kellunta kyllä toimii kun pitää joystickiä etuasennossa käsin. Ensimmäiset vuodet joystickin sai jäämään kellunta asentoon. Nykyään se ponnahtaa sieltä itsestään heti pois. Kellunta tosiaan kyllä toimii, jos joystickia pitää väkisin etuasennossa.
 
Nyt on Avanttia tullut jokunen vuosi jo käyteltyä ja melkein yhtä paljon remontoitua ;)
Pääsen palaamaan juurille ja kysymään, että mikähän mahtaa olla vikana puomin kellunnassa, kun nykyisin se ei enää jää päälle. Kellunta kyllä toimii kun pitää joystickiä etuasennossa käsin. Ensimmäiset vuodet joystickin sai jäämään kellunta asentoon. Nykyään se ponnahtaa sieltä itsestään heti pois. Kellunta tosiaan kyllä toimii, jos joystickia pitää väkisin etuasennossa.
Juuri noin kai se toimiikin?
 
Ottaako joystickin ruoto kiinni siihen hahloon. Jos liikerata ei riitä venttiilin etuasentoon.
 
En nyt juuri kyseisen laitteen venttiiliä tunne mutta normaalisti hydrauliventtiilin lukkiutuvassa karassa lukitus hoidetaan jousikuormitetuilla kuulilla siinä "jatko-osassa" mikä on lohkon jatkeena toisessa päässä kuin vipu. Ei ihan eka kerta kun kuulat tai jousi jumissa. Olikohan siitä missään räjäytyskuvaa tai varaosakirjasta lohkon tyyppiä ?
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Löytyisiköhän vastaus tästä kuvasta? Mulle ei meinaa juoni tiivistyä vaikka kuinka tuijotan.

1643366187630.png
 
kaiketi tuon kuulalukituksen ( jos se sillä on hoidettu ) pitäisi löytyä tuon nro 14 viitenuolen alla olevasta lohkon lisäjatkosta.
 
Pitääpä aukaista sivulta muovit vielä, jospa siinä näkyisi jotain, mille voisi jotain tehdä.

Tässä vielä linkki videoon, jossa vääntelen joystickiä:
 
Osaisko joku näistä vinkata mistä päin kannattaisi vikaa etsiä:
 

Liitteet

  • 20210212_190201 – kopio.jpg
    20210212_190201 – kopio.jpg
    347,7 KB · Katselut: 143
  • 20201031_145828 – kopio.jpg
    20201031_145828 – kopio.jpg
    382,4 KB · Katselut: 151
  • 20201031_145818 – kopio.jpg
    20201031_145818 – kopio.jpg
    411,9 KB · Katselut: 149
  • 20201031_145834 – kopio.jpg
    20201031_145834 – kopio.jpg
    357,8 KB · Katselut: 141
Eikös ne kuula haitat ole lohkon alapuolella, siinä nosto karassa on toden näköisesti pidempi se alapään mutikka.
Eli eivät ole ihannäkyvissä.
Korjatkaa jos olen ihan metsässä.
 
Tuli "hooveriin" voisiko toi kuskin pukilta katsoen oikea etummainen nivelvarsi olla hieman taipunut eteenpäin? Silloin se saattaa haitata venttiilikaran liikettä. Helppo todeta löysentämällä hieman pallonivelen mutteria ja kokeilemalla jääkö sitten lukkoon / herkistykö liike.

muoks, ei taidakkaan haitata, karan pallonivelhän liukuu tapissaan sivusuunnassa.
 
Lunta tuli viikonloppuna niin paljon, että homma edelleen aloittamatta. Eli seuraava vaihe olisi ottaa tuo jousikuppi alta irti ja katsoa mitä siellä näkyy. Laitan valokuvia kun pääsen toteutukseen. Onko näin, että kun paineet olen vapauttanut turvallisesti ei hydrauliöljyä pitäisi koneesta valua, jos tuon kupin irroitan? Katson samalla tuota vinossa olevaa palloniveltä sekä kokeilen kuitenkin löysätä tuota etummaisen pallonivelen mutteria. Siinä sitä taas oppii uutta.
 
Voi sieltä kupista tippa tulla öljyä, ei muuten. Saattaa olla ahdas avata kuusiokolopultteja kupista.
Jos sisäkalut näyttää olevan kovin kuivia, niin suhauta sinne vähän jotan kevyttä öljyä.
 
Moi,
Nyt sain jousikupin auki. Se oli kahdella 4mm kuusiokoloruuvilla reunoilta kiinni. Sitten kun irroitin paljastui kuvan mukainen kokonaisuus ja samalla lensi pari pientä laakerikuulaa lattialle. Toinen niistä nyt tietysti hukassa. Laitoin kasaan ja nyt joystickistä puuttuu kelluntaa kohden kokonaan pykälä lukittumisesta puhumattakaan. Mistähän saisin uuden kuulan ja millä spekseillä tulisi etsiä? Avant tehdas ainoa paikka? Mikä koko on oikea?
Kuvassa nuolella laitettu kohta, josta kuulalaakerit lensivät.

Ihmettelin myös, ettei siinä jousikupin kannessa näyttänyt olevan mitään hahloa lukittumiselle vaan ilmeisesti kuulien pitäisi painaa seinämää vasten niin lujaa, että joystick pysyy kapeimmalla alueella... En ymmärtänyt logiikkaa kun tuntuu luonnolliselta, että tottakai joystick luistaa tuolla rakenteella pois kellunta-alueelta, joka ahtain jousikupissa ilman mitään hahloa, johon pysähtyisi. Osaisko joku selittää miten toimii vai puuttuuko kenties enemmänkin osia?

Jousikupin sisältö oli hyvin rasvatun oloinen.



kellunta1.jpg




kellunta.png
 
Mielestäni tuolla kupin sisällä on karan päässä uralla varustettu laippa johon kuulat pitäisi lukittua. Putosiko kuulat jo kun avasit ulkokupin ( suojan ) ?...
 
Ei pitäisi olla irtokuulia suojakupissa, Soita huomenna tehtaalle. Jaa onkin hiihtolomaviikko.
 

Uusimmat keskustelut