12 voltin akuston polttomoottorilaturi | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
No, täältä tuntuu löytyvän vaikka mitä osaamista ja oma ropellihattuni kaipaa hieman tukea :)

Mökilläni on nyt 930Ah akusto, ja lisää tulee :) Tarkoituksena on sitten tulevana keväänä ja kesällä rakennella aurinkopaneeli- ja tuulivoimajärjestelmää (varmaan vain aurinkosähköä kuitenkin). Mutta tarvitsen kuitenkin jonkin vehkeen, millä saan akuston täyteen järkevähkösti bensiinin tai muun sen kaltaisen voimalla.

Lähtökohtana on tarjolla kannibalisoitavaksi 1100w vanha aggregaatti ja/tai ruohonleikkuri. Varmaan autolaturin kanssa voisi kummastakin toteuttaa jonkinlaisen laturin, mutta olisiko towereilla ideoita? Neuvoja? Kenties joku on tehnytkin tämmöisen?

Ihan mainiota olisi, jos polttoaineen osalta akuston saisi alle 20€ hinnalla täyteen, vaan eipä sekään ole absoluuttinen vaatimus. Ja onhan näitä hauska rakennella :)

Kumpi olisi järkevämpi lähtökohta rakentelulle?
 
Eiköhän muuntaminen aina ole "epätaloudellista". Aivam samaa muutatko 230V -> 12V tai akselin pyörimisuunta 90 astetta. Takkiin tulee aina.
Epäilen että 930Ah akusto ei täyty 20€, sen verran hitaasti ottaa vastaan ellei ole erikoisakkuja(nopeita).
 
Lainaa: Eiköhän muuntaminen aina ole "epätaloudellista".

-Ei aina, jos "muuntaa" suunnitelmia ja liittyy valtakunnanverkkoon.
-Se on kokonaisuudessaan taloudellisin/vaivattomin/toimivin/tehokkain ratkaisu ja nostaa kiinteistön arvoa.
(Tämä siis normaali olosuhteissa, saarikiinteistöt yms. ovat eri juttu.)

Lainaa: Epäilen että 930Ah akusto ei täyty 20€...

-Juu kyllä tuon Ah määrän kehittäminen vaatii energiaa kaikkine hävikkeineen.
-Sillä rahalla maksaa jo mökin sähkölaskun. ;)

Jos kuitenkin haluaa välttämättä generaattorin on valmis diesel aggrekaatti paras ratkaisu.
Tuossa edullinen vaihtoehto.
http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/6_kW_dieselaggregaatti_4889685.htm?ca=18&w=3
 
Otat ruohonleikkurin koneen ja laitat pyörittämään autonlaturia.Itse tehnyt moisen kombinaation.Koneena briksin leikkurin kone.On pätevä värkki ja akut täyttyy 20 egellä.
 
Juu näinhän se on. Kyllä valtakunnan verkko on melko luotettava, ei vaan ylety joka paikkaan.

Itse olemme kyllä varmistamassa oma sähkö saatavuutemme uudessa talossa 3-vaihe diesel generaattorilla. Olkoon kylä pimeä mutta meillä tulee aina palaamaan pihavalot(kun on pimeetä) ja talo pitää olla toimiva!
 
STEFFECTIVE sanoi:
Itse olemme kyllä varmistamassa oma sähkö saatavuutemme uudessa talossa 3-vaihe diesel generaattorilla. Olkoon kylä pimeä mutta meillä tulee aina palaamaan pihavalot(kun on pimeetä) ja talo pitää olla toimiva!

Minä hankin varavoimalaksi Dynasetin valmistaman ja Avanttiini penkittämän generaattorin, niin kuin moni Planeettaa lukenut
muistaa.

Ongelmaksi on muodostunut vaihtokytkin talomme sähkökeskukseen tai paremminkin sen asetusten mukainen kärkiväli.
Olin juuri yhteydessä sähköurakoitsijaamme ja hän kertoi ABB:n olevan ainoa toimittaja tällä hetkellä, joka valmistaa
keskuksiinsa päävirtakatkaisijaksi soveltuvaa vaihtokytkintä.
- Siis asetuksen täyttävällä kärkivälin avautumismitalla ja DIN kiskoon asennettavana.

Erillisenä komponentina sen piti tulla myyntiin lokakuun lopussa, mutta vielä ei toimitusta ole heille tullut.
Muita vaihtoehtoja on saatavilla, mutta asiansa osaava urakoitsija ei asenna muuta kuin säädökset täyttävän laitteen.
- Hyvä niin.
 
Jep. Meidän pihakeskus on varustettu varavoima mahdollisuudells. Katkaisijassa lukee 1 verkko, 0, 2 varavoima. Taitaa olla Enston kaappi mutta en tiede kenen valmistama "katkaisija". Oletettavasti kuitenkin hyväksytty malli.
Kaapin kyljessä on uros 400V pistoke mihin siis voi kytkeä agregaatti turvallisesti ilman että joku saa linjoilla strukaa!
 
Juu, meillä on juuri se että vaihtokytkin asennetaan sisätiloissa olevaan keskukseen jälkiasennuksena.

Siihen olisi kiva hifistellä voltti- ja ampeerimittarit, voisi talusta katsoa kun Avantti puskee kipinää verkkoon. :lol:
Tulee vaan taas kustannuksia lisää. :roll:
 
Mä niin odotan uutta Tapanin myrskyä tulevaisuudessa!
Koko kylä pimeenä niin pitkälle kun silmä kantaa(ja se on melko pitkälle meidän kukkulalta) mutta omalla pihalla kaikki toimii normaalisti. Telkkarit pyörii, ruokaa voi tehdä, pakastimet pysyy umpijäässä vaikka sieltä hakee jätskiä välillä, lämmitys pelaa jne. Ja voisihan sitä viettää vaikka kotiteatteri ilta! Ai niin, ja pihalla palaa valaistus ja Dumbolla on hyvää olla!
 
Minä en toivo minkään nimistä myrskyä.
Polttopuita on tehty edellisen myrskyn jäljiltä seuraavaan jääkauteen riittäväksi,
muutekin on vielä muutama kelo kaatamatta.
Toivottavasti pysyy joka keppi pystyssä!
 
Kaukana jälleen aiheesta, mutta tulipesä ja mielellään varaava lienee paras varautuminen myrskyyn ja talveen.

Taannoin seurasin erästä laitosta, jossa tarkkailtiin sähkön laatua ja käännettiin syöttö akuille, jos verkkosähkö huojui (taajuus, jännite). Eräänä kauniina syksyisenä päivänä tulivat kytkennän suorittavan kontaktorin tunnit täyteen pyytämättä sekä yllättäen ja niin oli juuri huollettu varavoimakone virattomana estäen samalla laitoksen sähkönsyötön. Ylimääräinen komponentti johti tuossa kohtaa pimeyteen vaikka naapurissa valot paloivat.
 
Ok, myönnän. En tietenkään toivo myrskyä tuhoineen mitä oli mutta vähän sähkökatkoksia ei haittaisi... Olen myös tehnyt polttopuita kyllästymiseeni asti!

Kontaktorinkärjet.
Voin hyvin kuvitella että tuo riski on olemassa jos tuo vaihto toimii automatiikalla. Tässä on mekaaninen vaihtokatkaisija, eli asento ei muutu kun tarvittaessa. Lienee kontaktorien kulutus melko vähäinen.

Tarkoitus on että linjojen pimeentyessä ei tarvitse mennä kun autokatokselle ja painaa nappia sekä kääntää katkaisijaa. Tärkeintähän on että talo on irti valtakuntaverkosta kun käyttää varavoimaa jotta ei tule yllätyksiä verkonkorjaajille.
 
No niin, palataanpa aiheeseen :)

Tosiaan autolaturin ja polttomoottorin yhdistäminen on minullakin mielessä. Otan vastaan kuvia, piirustuksia ja muita vinkkejä suurella kiitollisuudella.

Meinasin vähän semmoista, että runko on ehkä tuossa vanhassa aggregaatissa parempi laturin kiinnittämiseen. Joten jos siitä repisi 230v vermeet pois ja löisi laturin tilalle. Saapa nyt nähdä.

Ehdotuksia ja vinkkejä odotellen :)
 
Ehdottaisin ratkaisuksi valovirta-agregaattia ja sen perään
tavanomaista, riittävän isoa automaattilaturia, ehkä 100 A.

Akut olisi myös hyvä saada yksittäin helposti erotettua toisistaan.
Se auttaa suuresti vanhenevien akkujen vianetsintää.

Miettisin myös vielä akkujen kytkemistä sarjaan. Itselläni on
mökin UPS:issa käytössä 24 V (340 Ah, 4 akkua, a. 65 kg).
Jopa 48 V olisi mahdollista ja lataus kävisi useammalla
laturilla.

Agregaatin valinnassa voi sitten päättää painottaako pientä
ominaiskulutusta, hintaa, hiljaisuutta vai jotain muuta ominaisuutta.

Eräässä projektissa viime kesänä hankittiin 2 kW bensakäyttöinen
agregaatti langattomalla kaukokäynnistyksellä (noin 360e) , siihen
perään 1-vaihe/3-vaihe invertteri ja sähkölaitteiksi kaksi 3-vaihemoottoria,
kumpikin 180W.

Käyttäjä on kuulema ollut erittäin tyytyväinen systeemiin, erityisesti
hiljaiseen käyntiääneen ja kaukokäynnistykseen.


Oke
 
Juu, aggregaatteja mulla on jo kaksi kappaletta. Vaan mistäs tuommoisen 100A-automaattilaturin löytää? ...siis ihmismäiseen hintaan? Kattelin että budjettiin saattaisi mahtua Bilteman 60A laturi.
 
Kävin tänään hakemassa puuilosta satkun max 60A laturin, kaipa sillä saa nuo akut täyteen.

Vaan odottelen edelleen mielenkiinnolla vinkkejä tästä polttomoottorilaturin tekemisestä..
 
Noissa latureissa tahtoo olla semoinen ominaisuus,että tiputtavat latausvirran olemattoman pieneksi todella aikaisin,vaikka siis laturin maksimiteho olisi korkea kestää akun saaminen aivan täydeksi pitkään.Itse ainakin totesin käytännön kautta tuollaisen polttomoottori+auton laturi yhdistelmän paremmaksi/nopeammaksi/edullisemmaksi.

Itsellä on siis putkesta tehty,tuollaista norm.agrekaatin runkoa muistuttava häkkyrä johon istutettu leikkurin pysty-akselinen kone,Leikkuri oli peltirunkoinen niin sai näppärästi koneelle valmiin pedin,kun vain leikkasi leikkurin rungosta sopivan kokoisen kappaleen koneen kohdalta.Laturille hitsailtu kiinnikkeet niin että voi säätää hihnan kireyttä.Sitten vain moottorille hieman suurempi hihnapyörä kuin laturissa ja hihna paikalleen ja eikun latailemaan.
 
Nyt tulikin mieleen että mun pihallaha seisoo tuollainen laturiviritys!

Siis mulla on lainassa kaverin petonimylly!
Myllyä pyörittää Hondan kone ja siinä samassa pukissa on autonlaturi kiinnitetty ja piuhat mitä voi laittaa akkuun kiinni! Hondassa on 2 kiila hihnapyörää josta toinen on varattu laturille. Kiilahihna on siinä mukana mutta ei oaikallaan nyt!

Toki jos latas alkua niin kannattaisi varmaan ottaa pois tuo petonimyllyn kiilahihna...

On kuulemma toiminut hyvin ja Hondahan tunnetusti aina käynnistyy!
 
mikkomato sanoi:
Noissa latureissa tahtoo olla semoinen ominaisuus,että tiputtavat latausvirran olemattoman pieneksi todella aikaisin,vaikka siis laturin maksimiteho olisi korkea kestää akun saaminen aivan täydeksi pitkään.Itse ainakin totesin käytännön kautta tuollaisen polttomoottori+auton laturi yhdistelmän paremmaksi/nopeammaksi/edullisemmaksi.

No tätä mä myös pelkään. Mulla on parikin pientä automaattilaturia ja ne toimii hyvin jos akun koko ei ole julmettu. Nyt sitten tämä jytkympi laturi pääsee testattavaksi viikonloppuna. Tarkoitus olisi nakata laturi kiinni perjantai iltana ja antaa aggregaatin pyöriä jonnekin lauantai-iltaan saakka. Tosin päivällä ei passaa pitäää laturia kiinni jos käytellään sähkötyökaluja.
Itsellä on siis putkesta tehty,tuollaista norm.agrekaatin runkoa muistuttava häkkyrä johon istutettu leikkurin pysty-akselinen kone,Leikkuri oli peltirunkoinen niin sai näppärästi koneelle valmiin pedin,kun vain leikkasi leikkurin rungosta sopivan kokoisen kappaleen koneen kohdalta.Laturille hitsailtu kiinnikkeet niin että voi säätää hihnan kireyttä.Sitten vain moottorille hieman suurempi hihnapyörä kuin laturissa ja hihna paikalleen ja eikun latailemaan.

No tämmöistä mä kanssa mietiskelin. Ei sulla olisi valokuvia laittaa? Vai voisiko viritystä tulla jossain katsomaan?
 
Mä voin Jets perjantaina ottaa kuvia tuosta petonimyllystä. Siinä siis sama yksinkertainen ratkaisu ja lisäksi petonimylly!
 
Lumilinko/ruohonleikkuri, jatkopuomi/tukkikoura/vinssi, betonimylly/laturi....Dumbo... :shock:
-Mitä Steffe syö aamiaiseksi.... :lol:
 
Steffe syö aamiaiseksi:
2-3 paahdettua leipää, usein kauraleipä
Leivän päälle merisuola ingmariini ja kylmäsavuporoa tai lauantaimakkaraa
1 purkki mansikkajogurttia tai metsämansikka
1 lasillinen grapejuomaa
1 mukillinen kaakaota STEFFECTIVE mukista (Sektyömies ja Lajaatena tulevat saamaan omansa lauantaina musitokseksi meidän Avant tapahtumasta)
2-6 palaa suklaata

Mulla tuota mielikuvitusta on aina ollut(kysykää vaikka vaimoltani) ja LEGO on kaiken alku ja juuri, joten voitte kuvitella että mun tytöllä on LEGOJA!

Tuli väsätty LEGOsta 4WD ralliauto jo 70-luvun puolivälissä ja siinä oli 3 tasauspyörästöt!
 
Hitto vie, kaikkea muuta! Krooninen väsymys nykyään ja tennis kyynärpää!

Mutta mielikuvitusta löytyy! Ja kaikesta poronlihasta johtuen melkein hehkun pimeässä!

Tänäänkin kun olin treffeillä Ellan kanssa niin tuli nuoruus mieleen. Nyt ei voi kun muistella niitä ihania aikoja! Nyt jo pelkkä ajatus saa pumpun hakkaamaan ja silloin ei ole edes tajunnut tilanteen ihanuus!
 
Voin napsasta kuvan viikonloppuna jos vain muistan.Häkkyrä on siis vara virtana mökillä,niin ei pääse suoraan kuvia napsimaan.
 

Uusimmat keskustelut