1200kg Jarrullinen peräkärry | AvantClub - Keskustelupalsta

Unic

Jäsen
Keskustelun aloittaja
14.9.2015
78
0
6
Tuleeko jollekkin mieleen vinkata 1200kg kokonaismassalla olevaa edullista peräkärryä? Uutta tai käytettyä. Sillä saisi nippa nappa kuskattua 320S:ää ilman pikku eetä
 
Takavuosin oli myynnissä jonkun asuntovaunun rungolle kyhättyjä peräkärryjä suunnillen tuolla painolla. Toisaalta pikku e kustantaa n. 600 eur,jota kannattaa harkita että saa työkalutkin kyytiin.
 
Tekno-Trailerista on hyviä kokemuksia. Kannattaa kysellä valmistajalta, esimerkiksi 3000 LJ Pro on tarjolla eri kokonaispainoilla, tonnista lähtien.

Omissa kuljetuksissa kaivuri ja kauhat liikkuvat kevytkärryllä, 420 tukevasti vuokratrailerin kyydissä. Järjestelyyn on syynä vetoauton rajat, 1600 kg vetomassaa, trailerin kanssa on "hiinä ja hiinä".
 
Siinä 2000€:n molemmin puolin näyttävät olevan tuollaiset 1200kg kärryt uutena. Tarjontaa ei näytä olevan kovin monelta merkiltä tuolla kokonaispainolla.
 
1200kg on suurin sallittu kokonaismassa kärrylle. Autona on VW Polo. 1350kg kantavuudella olisi jo paljon enemmän tarjontaa.
 
Unic sanoi:
1200kg on suurin sallittu kokonaismassa kärrylle. Autona on VW Polo. 1350kg kantavuudella olisi jo paljon enemmän tarjontaa.


No johan on polo kasvanut pari pykälää isommaksi vuosien saatossa. Takavuosien xantialla sai vetää saman verran ja se oli sentään c-segmentin auto aikanaan. Muistaakseni Polo oli tuolloin a, mutta lienee runsaasti vettä vantaalla virrannut tuon jälkeen.

polo 1991 vetomassa jarruin 600 kg
poloi 1996 vetomassa jarruin 800 kg
 
Näytti Polosta löytyvän malli jolla saa vetää 1200kg perävaunumassaa...
Polo - Tekniset tiedot 1,4 TSI 110 kW (150 hv) ACT
Omamassa, kg 1238
kokonaismassa, kg 1680
Sallittu perävaunumassa jarruin / jarruitta, kg 1200 / 610
max perävaunun kokonaismassa B kortilla on auton kokonaismassa + kärry kokonaismassa >=3500 kg
polo 3500-1680 = 1820kg maksimissaan kärryn kokonaismassa... lasketaan rekisteriotteen tiedoista

kuormaa tuollaiseen kärryyn saa sitten laittaa laillisesti ko autolla: auton perävaunumassa jarruin - kärryn omamassa.
jos kärryn omamassa olisi vaikkapa 400kg, niin silloin 1200-400 = 800kg
max kuorma todellisten massojen mukaan.

eli kokonaismassalta 1350kg kärryä voi vetää B kortilla polollakin, jos ei laita kyytiin lastia liikaa.
 
Meillä on 1.9 TDI. Rekisteriotteen mukaan suurin perävaunumassa jarruin on sen 1200kg. Yhdistelmän kokonaismassa oli vaan reilut 2800kg. Mikä rajoittaa sen kärryn painon 1200 Kiloon. Eli 400kg kärryllä voidaan vetää 800kg kuormaa. Eli 320 avantti menis kyytiin. Tuollaisen käsityksen sain katsastusmiehen infosta.
 
Eli kärryä jonka kokonaismassa on rekisteriotteessa 1350kg voit vetää B kortilla laillisesti, jos et laita kyytiin lastia liikaa, ettei tuo 1200kg todellinen paino ylity. tuota 1200kg sallittu perävaunumassa jarruin, ei voi ylittää vaikka olisi pikku e kortti
Ajokorttivaatimus ja yhdistelmän laillisuus on kaksi eri asiaa ja ne mitataan eri tavalla.
Ajokorttivaatimus rekisteriotteisiin merkityistä kokonaismassoista ja ajoneuvoyhdistelmän laillisuus todellisilla massoilla.

Etsi kärry jonka omamassa on mahdollisimman pieni ja kokonaismassa jotain 1200kg-1400kg. yksiakselisissa on tuo omapaino pienempi, joten telivehkeet joudut unohtamaan. Itse löysin tollaisen yksiakselisen 1200kg/300kg autotrailerin joka on tehty asuntovaunun alustalle. Ollut entisessä elämässä jokis auton kuskauksessa ja nykyään sitten kuskailen 320s avanttia sillä.
 
Käsitin että kokonaismassat ratkaisisivat korttivaatimuksen. Eli en voisi käsittääkseni vetää esim. 2000kg kokonaismassallista autotraileria tyhjänäkään,koska rekisteriotteisiin merkityt kokonaismassat yhteensä ylittäisivät yhdistelmän suurimman sallitun kokonaismassan? Että kokonaismassa on eri massa kuin esim. auton massa. Eli jos auton tapauksessa kokonaismassa on teoreettinen massa kuormattuna ja matkustajat kyydissä,niin miksi kärryssä olisi toisin? Tässä menee jo itsekkin sekaisin kun ajattelee,vaikka todennäköisesti asia on yksinkertaisempi kuin luulisi =)
 
Vetoauton kokonaismassa kun on alle 3500kg niin riittää B kortti.
BE kortti tarvitaan kun yhdistelmä menee yli 3500kg ja vaunu painaa yli 750kg kokonaismassojen mukaan. huom, tämä on vain teoreettinen asia minkä mukaan määrätään ajooikeus yhdistelmään.
Tien päällä ratkaisee vaaka, eli mitä siihen on kuormattu. Ja ne painot lukevat rekisteriotteessa ja silloin mennään todellisen painon mukaan.

Eli jos on BE kortti ja auto saa vetää 1500kg jarrulisena niin voi käyttää kokonaismassalta 3500kg vaunun mikä on kuormattu niin ettei 1500 kg ylity kokonaispainona vetäessä. rekisteri otteessa on myös merkitty junapaino, eli yhdistelmäpaino. Se tarkoittaa sitä ettei välttämättä voi hyödyntää vetoauton kokonaispainoa täysimääräisenä jos meinaa kuormata vaunua täyteen sallittuun vetopainoon. Eli olkaa tarkkoina.
 
Selvisi minullekkin nyt tuo peräkärryasia kun sitä kyselin parista paikkaa. Katsastusmies sanoi ensin väärin,ja kävin poliisilta suoraan kysymässä niin sain oikean tiedon. Kokonaismassat ratkaisevat ajo-oikeuden,ja todelliset massat yhdistelmän laillisuuden liikenteessä. 1200kg (+muutama kymmenen kiloa peräkoukulle) painoista möhkälettä saan siis polollani vetää perässä. 300 kilon kärryllä kulkee siis hyvin 320 Avantti. Muulin Pro 900J kärryä ajattelin kärryksi alle. 1500kg kokonaismassalla ei tarvitse vielä pikku e:tä.
 
Muuli 1800 LJ, vm. 2007 olisi tarjolla. Varustettu kuomulla.
Jäänyt vähälle käytölle lavettikärryn hankkimisen jälkeen.
Hinta 50% uudesta vastaavasta. Kärry on nyt Rantasalmella.

Oke
 
On matkaa kyllä jonkin verran. Mutta laitatko kuvia kärrystä mailiin niin katsotaan tilannetta.

Un11kki[@]luukku.com
 
Hei Unic,

Kuvalinkki, kaikki kuvat, lähetetty sähköpostiisi.


Oke
 

Liitteet

  • Muuli_1800LJ.jpg
    Muuli_1800LJ.jpg
    68,7 KB · Katselut: 3 797
Löysin Muulin sivuilta tietoa, josta Teboilin baarissa käytiin parran pärinää puolesta ja vastaan, vastustaja vetosi muistaakseni Moottori-lehden artikkeliin. Puolestapuhujat taas vetosivat liikeiden mainoksiin, joissa kantavuudet nousivat 825 kiloon.

"massa akselilla + max massa vetokytkimellä. Esim. mikäli vetoauton rekisteriotteessa on sallittu jarruton perävaunumassa 750 kg ja vetoaisa/auto/vetokoukku sallii 75 kg pystykuorman, voi autolla hinata 825 kg perävaunua. Perävaunu on kuitenkin lastattava niin, ettei sallittu akselimassa ylity. Huomioi arvot myös kuormattaessa. Uudet kantavuuden ja kokonaismassan määritykset koskevat 2014 alkaen valmistettuja perävaunuja"

Sama löytynee Trafin sivuilta.
 
Aika professori saa kyllä olla, jos meinaa hyödyntää tuon 825kg kokonaisuudessaan. Pitää olla auto ja kärry vaakalla, sekä kuljettaja + muut matkustajat ja tavarat sisällä, jotta aisapaino menee oikein. Myyntikikka sanon minä...
 
Monessa nykyajan autossa jarruton perävaunumassa on vain 400-600kg eli 200 kilon kärryyn ei paljoa lastata enää =)
 
Unic sanoi:
Monessa nykyajan autossa jarruton perävaunumassa on vain 400-600kg eli 200 kilon kärryyn ei paljoa lastata enää =)

Toverilla on alkupään Toyota Prilius hybridi ja siinä vetomassa jaruitta ja jarrullisena on sama. Tasan 0 kg.
 
Maasturisti sanoi:
Unic sanoi:
Monessa nykyajan autossa jarruton perävaunumassa on vain 400-600kg eli 200 kilon kärryyn ei paljoa lastata enää =)

Toverilla on alkupään Toyota Prilius hybridi ja siinä vetomassa jaruitta ja jarrullisena on sama. Tasan 0 kg.


Siinä ei tarvitse paljon miettiä vetopainoja ym. :D
 
Juu kyllä noiden kanssa tarkkana saa olla. Itsekkin joskus luulin että kaikkien autojen kanssa peräkärryn saa lastata 750kg asti =)
 
Unic sanoi:
Juu kyllä noiden kanssa tarkkana saa olla. Itsekkin joskus luulin että kaikkien autojen kanssa peräkärryn saa lastata 750kg asti =)

Sama vika.
Lastaan nykyisin 500kg ja se jo menee kaikesta yli. Akseli kestää 750kg, mutta paperit ei.

Onko joku planeettalainen joskus päässyt polliisin puntarille kärrynsä kanssa?
 

Uusimmat keskustelut