17.3 hommattuja uusia välineitä.Kokemuksia jo? | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
Onko hankkimianne vekottimia jo kokeiltu? :)

Timberman - onko piha jo möyhitty rikki vaimon iloksi 4-toimi kauhalla?

Itse en vielä ole päässyt kokeilemaan mini kaivuria, mutta kohta varmaan... ;)
 
Juu, testattu on. Harjoittelin aluksi ihan vaan lumella, niin en saanut edes mitään rikki. Paitsi jääkokkareita. :mrgreen:

Paikat kun vähän kuivuu, niin kohta pääsee kokeilemaan miten se toimii tosi touhuissa. Odotukset on korkeella. Vaikuttaa oikeasti aika pätevältä laitteelta. Mulla on vanhaa maatunutta multa(savi)kasaa, mitä pitäis levittää, ja paljon kiviä siellä täällä mitä vois vähän keräillä. Sopivasti molempia yhdistelemällä tarkoitus olis saada aikaseksi lisää kivipengerryksiä.
 
Jos autiolle saarelle Avantin voisi kalustaa vain yhdellä työlaitteella, olisi se ehdottomasti nelitoimikauha,
Olen ehkä maininnut tämän ennenkin, mutta se on ollut ehdottomasti monikäyttöisin laite ainakin omassa käytössäni (sulan maan aikaan)
 
Hmmm.
Miten saisi yhdistetty tuo 4-toimi kauha lumeen... Vai onko talvi versio siis siipilumikauha?! :mrgreen:
 
Täälä kans uuden 4-toimen omistaja :D

Kokeiltu on mutta ei vielä maahommissa. Viime sunnuntain taistelin metsässä Tapaninpäivän jälkiä siivoomassa, HD -rehupihti apuna. Piti yksikin 20m kuusenraato tonkia syvästä ojasta josta oli vain pari metriä pinnalla. Mutta se onkin toinen juttu...

Nelarikauhaa kokeillessa 313S alkoi heti kaipaan lisää painoja taakse. Keskiviikkona hain rompparilta 40kg edellisten lisäksi, jokohan alkais alkais pysyyn takapyörä maas, n. 70 kiloo sit takana. Rälläköin muuten orkkispainosta sen kaaren pois ja se olikin putkea :shock: Damn... luulin tietty sen olevan umpitankoo, pettymys suuri. Enpä taida liimata sitä takaisin ollenkaan. No, jos joku haluu siihen joskus kiinnittää jotian (es. valoja) niin siihenhän saa vaikka wronikilla lyhdyn kii. Taas tää juttu levis otsikosta...

Nii tohon mettään vielä. Mulla on tarkoitus raivata metsänpohjaa talon taa ja siihen hommaan toi nelarikauha. Aikaisemmin se on ollu koko ajan kuokka-kaivuri-rehupihti-kuokka-kaivuri... Jos nyt selveis vähän vähemmillä työkalujen vaihdolla. Ton kaivurin vaihtaminen kun on vähä työläs. Mulla on itse tehty pulttikiinnitys :idea: On muuten vakaa, ei kolise. Eli nelitoimella sais/saa varmaan juuret ja kannot helposti kans vietyy poies. Tai kannoista en tiedä, nelari taitaa painaa 60 kg enemmän kuin pihti. Kannot on välillä pitäny kierittää pois kuopasta kun niissä tuppaa tulemaan kuutio hiekkaa mukanan joten painaa tosi paljon. Noo, kattellaan täs jahka maa sulaa ja vähän kuivaa että mitä uudella nelitoimella saa aikaan!
 
STEFFECTIVE sanoi:
Hmmm.
Miten saisi yhdistetty tuo 4-toimi kauha lumeen... Vai onko talvi versio siis siipilumikauha?! :mrgreen:

Itse asiassa mä yritin tavallisella kauhalla poistaa katolta pudonnutta lunta mutta se oli niin kovaa ettei siitä meinannu saada mitään irti. Mun piti nelitoimella sit rouhia kovaa lunta mutta nurmikko oli menny jo niin pehmeeksi etten tolla liukukonella tr-kuvioin voi mennä möyrimään talon seinustalle... Ois pitänyt huutaa ne ylileveät nurmirenkaat 313:n alle ;)
 
Piti kanssa 4toimikauhaa kokeilla - vein sillä vähän lumikasoja ym jotta saisi tuntumaa. On hyvä silloin jos pitää ottaa tavaraa nätisti pois jonkun seinän tai kukkapenkkien vierestä - saa otettua ylhäältä ja takaa. Normaalikauhalla tuuppaa aina painumaan kasa eteenpäin. Huonompi puoli on tietty kauhan pienuus ja hampaat jotka tekee sen että ei lumi irtoa yhtä nätisti kauhasta. Odotan innolla että pääsisi hiekka/kivi/savi koitoksiin - uskoisin että pieni hampaallinen puree paremmin kun sileät. Mutta kyllä lumihommissa iso sileä on parempi.

Jyrsimeen en ole vielä ehtinyt vaihtaa kiinnikkeet. Yrittänyt miettiä pitäisikö ne kiinniikket laittaa vähän sivulle jotta (1m jyrsin) ottaisi hyvin siitä mistä pyörä kulkenut. Nyt kapeilla pyörillä ei niinkään ongelma mutta jos laitan nuo leveät pyörät niin tarttisi tuo jyrsin laittaa 15-20cm sivuun. Optimi olisi jos saisi siten että olisi sellainen kiinnitys että sen voisi liuuttaa sivusuunnassa haluamalleen puolelle... jos löytäisi vanhat trukkipiikit niin siitä voisi ehkä rakentaa.
 
Peter sanoi:
... mutta jos laitan nuo leveät pyörät niin tarttisi tuo jyrsin laittaa 15-20cm sivuun. Optimi olisi jos saisi siten että olisi sellainen kiinnitys että sen voisi liuuttaa sivusuunnassa haluamalleen puolelle... jos löytäisi vanhat trukkipiikit niin siitä voisi ehkä rakentaa.

Sivusiirtoadapterilla (A34893) siirtyy työlaite 400mm sivummalle, itse väsäsin adapterin joka siirtää 200mm, käyttökokemukset on vielä vähäisiä. :oops:

Kapea nelitoimikauha tuli hankittua. -Lähinnä tienpohjalle tulevan paperikoneen puristinosan huovan käsittelyä varten. -Minulle on tulossa 16tonnin telakaivuri tekemään mökkitietä ja yritetään Avantin kanssa touhuta n. 2 tonnia painavat huovat tienpohjalle, jonka päälle tulee murskeita n.400 kuutiota.

- Kauhalla kokeilin vähän siirrellä huopaa, kauhoin lunta ja tasasin kivituhkaa. Hyvin sillä pystyy tarttumaan huovan reunaan, muusta en nyt vielä tiedä sanoa. Liittimet olivat löysällä, joten öljysuihku voiteli koneeni. Liittimien kiristämisen yhteydessä käänsin letkut lähtemään oikealle, nyt ne kulkevat juohevammin koneelle.
 
Tuo 20 cm voisi olla aika hyvää määrä mikä Sektyömies on virittänyt. Silloin juuri esim 110 lumilinko söisi renkaan edestä pois kaiken.
Sitähän voisi miettiä viritystä niistä trukkiharukoista missä on hydraulinen sivusiirto, tuo keittiöväline siis. Siihen kun laittaisi kiinni kiinnityslevyn niin työvälineet voisi portattomasti liutta sivuille.

Tässä viritys haaste teille jolla on tilaa, välineitä ja osaamista! Sellaiselle voisi oikeesti olla hyötyä! :idea:
 
Sivusiirron lisäksi tarvittaisiin varmaan jonkinlainen lukitus, kun etenkin tuosta jyrsimestä tulee vääntöä tai paremminkin kiertoa kiinnityspisteeseen. Jos on pelkkä liukuva kisko, niin se taitaisi mennä väljäksi melko pian.

Monessa työlaitteessa tulee ajoin tarvetta siirtä vehje koneen toiselle puolelle, joten tommonen siirtokapistus olisi kyllä hyvä.
 
Liittimien kiristämisen yhteydessä käänsin letkut lähtemään oikealle,

Mulla mikään paikka ei vuotanut, joten ei ollut tarvetta kaivaa työkaluja esille. Katselin kuitenkin itsekin, että ennen kuin ottaa kauhaa tositoimiin täytyy koettaa kääntää letkuja kulkemaan vähän paremmin.

Jyrsimeen en ole vielä ehtinyt vaihtaa............

Jos joku jäi harmittamaan ko tilaisuudesta, niin se oli kyllä tuo Peterin huutama jyrsin. Se tuli vähän yllätyksenä, mutta jälkeenpäin tarkemmin mietittyä olisi ollut todella hyvä ostos. Siis niin hinnan kuin tarpeenkin kannalta :cool:

Alkuperäiseen aiheeseen vielä liittyen, miten mahtoi käydä sille keltaiselle lumilingolle. En muista kuka sen huusi, mutta oli todella halpa. Oliko lingossa mitään vikaa, vai oliko se toimiva kapistus ??

Renkaita meni useampi kierros aika halvalla. Harmitti kun ei itsellä ollut tarvetta. Mulla on jo kaksi sarjaa, talvi- ja kesärenkaat :lol:

Jossain taisi olla maininta, että huutokaupattavana olisi ollut lisäpainoja. Vai muistanko väärin.... Niitä en nähnyt. Painon tai pari olisin voinut ottaa lisää.

Kokonaisuudessaan huutokauppa oli jälleen todella hyvä. Tuskin maltan odottaa seuraavaa. Kuten ei vaimokaan, mutta hieman eri syystä :mrgreen:
 
Painoja minäkin havittelin mutta en ainakaan havainnut että missään olisi ollut - ei ainakaan huutokaupassa. Täytyy nyt itse naapurisepän kanssa jotain rakentaa. Ajatuksessa käynyt tehdä pieni teräslaatikko sinne taakse johon voisi tarpeen mukaan laittaa muutaman lyijyharkon kun tarvitsee painoa - ja muutoin voisi pitää työkaluja. Jos sen tekisi tarpeeksi syväksi niin toimisi lapiotelineenä.. kun puutarhassa koneen kanssa touhuilee niin aina jää lapio/harava/tms väärään paikkaan.
 
Timberman sanoi:
Jossain taisi olla maininta, että huutokaupattavana olisi ollut lisäpainoja. Vai muistanko väärin.... Niitä en nähnyt. Painon tai pari olisin voinut ottaa lisää.

Mä roudasin rompetorilta yhden puntin tontille. Se oli joku proto tai kesätyölaisen hitsaama. Mä jo rälläköin sen palasiksi, käytän puntin uudestaan uusilla ja vähän erilaisilla kiinnikkeillä. Täällä jo kirjotinkin että se kaari olikin putkea :shock: Ehkä mä liimaan sen takaisin mootorin suojaksi mutta ei siitä mitää painoo saa. Täs illalla rälläköin naapurin iloksi 27x445x330 lapun kahteen osaan, jatkan sillä tota painoo. Saa sit joku 75kg kait kokonaispainoo. Nii ja rompetorilta roudasin myös koukkulevyn eli sellasen lapun johon saa kuulan kii. Ei se paljoo paina mutta siin on koukun reikä valmiina. Tolla blak n dekkerillä ku ei saa 20mm reikii heleposti...

Ei siel tainnu olla ku se yx puntti, mä istuin heti sen päälle ku muut hyökkäs sylinteriosastolla :D

313 turvakaarta oisin kans kaivannu muttei siel näkynny. Tietääkö kukkaan mistä sais vähä isommalla kaarella olevii putkikulmii jos koittais itte räkiä kasaan kaaren? Ei viitteis alkaa suunnitteleen putkentaivutinta... Noi kaupan putkikulman on kovasti jyrkkiä. Itte ku tekis nii sais sit samatien kahvat, lampunpaikat peilit jne sillai ku haluu?

sori noi kirjotusvirheet, jotain rusketta mun lasis näin lauantaqian. Tääl pitäis olla chatti lauantaisin jotta saatais jänkätä...

edit: jottain taisi korjata... muttei ajatusta...
 
Timberman sanoi:
Alkuperäiseen aiheeseen vielä liittyen, miten mahtoi käydä sille keltaiselle lumilingolle. En muista kuka sen huusi, mutta oli todella halpa. Oliko lingossa mitään vikaa, vai oliko se toimiva kapistus ??

:mrgreen:

Paappa kirjoitteli tuolla toisessa topiicissa:

Kiitoksia myös täältä kaikille jotka olivat mukana järjestämässä tapahtumaa. Oli oikein mukava ja antoisa päivä, vaikka kerkesimme vasta puoliltapäivin mukaan.
Tunkille: Linko irtosi 250€. Olen tyytyväinen ostokseen kaikki pelaa. Väri pitää muuttaa koneeseen sopivaksi ja vähän fiksata muutamasta kohtaa.
Parasta koko hommassa oli että emäntä maksoi ostokset :lol:
 
Oho !! Toi oli mennyt multa ohi. Hienoa että linko pelasi. Oli varmasti hyvä hankinta, etenkin jos vaimo maksoi :D
 
ryydis sanoi:
Täälä kans uuden 4-toimen omistaja :D

4-toimikauhasta tuli 5-toimikauha :D
Sillä oli kätevä ottaa kiinni kaadetun puun päästä ja vetää sitä perässään pitkin mettää. Osa noista puista kun oli niin pieniä että ei meinannu rehupihdillä saada pidettyy kii kun putoo aina piikkien välistä. 5- toimikauhalla (tm) saa rungon päästä kiinni kun kääntää kauhan alas ja avaa kidan. Kulmat tulee vielä silleen että saa helposti pitävän otteen. Mä jo suunnittelin hampaita rehupihdin piikkeihin...

Nyt mä muuten tiedän miten roudaan lankut ja laudat kans ahtaista paikoista tuonne tontin reunalle metsän läpi jonne teen aitaa. Ei tarvi enää olkapäällä rettuuttaa puitten välistä. Meinasin jo tehdä väliaikaiset kärryt nokkakärryistä jota ois vetäny Avantilla.
 
Nyt olis kokemuksia 4 toimi kauhasta, ajattelin jo että oli turha hankinta mutta nyt löyty käyttöä.
Neljä kantoa tuli nypittyä ja vähän risuja kannettua kun ei päässyt kuormaajalla lähelle.

Ja laskun maksaa vakuutusyhtiö :D
 

Liitteet

  • 6.jpg
    6.jpg
    12,3 KB · Katselut: 2 375
  • 5.jpg
    5.jpg
    11,3 KB · Katselut: 2 392
  • 4.jpg
    4.jpg
    12,5 KB · Katselut: 2 387
  • 3.jpg
    3.jpg
    13,8 KB · Katselut: 2 370
  • 2.jpg
    2.jpg
    13,9 KB · Katselut: 2 381
Vinkkinä että kannattaa reitittää nelitoimikauhan letkut keskelle, koska reunalla ne jäävät helposti kauhan ja puomiston väliin, mikä ainakin löystyttää liittimiä ja rikkoo letkut pidemmän päälle.
 
Aivan, letkut kannattaa kääntää lähtemään oikealle, lisäksi voi laittaa nippusiteen kauhan päällä olevaan lenkkiin löysästi ohjaamaan letkua.

Ostin nelitoimikauhan konehuopien käsittelyä varten, nyt on n.1900m2 (n.2000-2500kg) huopaa halkaistu ja rullattu. Toisin sanoen kauha on hintansa tienannut tuplasti.

-Niin, huovat tulevat tien pohjaan suodatinkankaaksi.

-Huopien käsittelyyn verraton työlaite! :cool:
 

Uusimmat keskustelut