200-sarjalaisen akun vaihto

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Päivää täältä lumisesta pääkaupungista.

Oman 220:ni akun toinen kenkä repesi tässä taannoin hieman. Ajattelin vaihdella akun ja samalla tehdä latauspistokkeen johonkin kohtaan.

Akunhan varmaan kannattaisi olla geeliakku. Minkäs kokoinen tuo akku mitoiltaan lienee? Avantti on nyt kesämökillä ja en sitä pääse itse mittailemaan.

Onko kenelläkään jotakin tiettyä mallia jonka jostakin (Motonet, Biltema.. tms) voisi käydä hakemassa?

Ja mieli tekisi tietysti vaihtaa akku samoin tein tehokkaampaan. Saisikohan sinne mahtumaan yhtään alkuperäistä isompaa akkua?
 

STP

Jäsen
19.7.2009
67
1
6
220 akku on 19Ah 10*17cm ja noin 15.5cm korkea. Alkuperäiseen paikkaan et saa mahtumaan fyysisesti yhtään isompaa akkua.
Nykyistäkään en meinannut saada purettua sieltä pois, kun näköjään oli virtanen vähissä ja piha kolaamatta...
 

Roadking

Jäsen
15.9.2010
138
12
18
Itse löysin sopivan geeliakun Biltemasta, ko. mitoilla 19 Ah:n akkua saa kahdella eri napajärjestyksellä, en nyt muista mitenpäin pitää olla.

Vinkkinä tuohon laturiliitäntään: CTEK:llä on erilaisia adaptereita latausjohtoihin. Itse laitoin adapterin, jossa toisessa päässä on naparuuveihin sopiva lenkki, ja toisessa päässä CTEK:n pistoke, jossa on samassa akun varaustilan näyttö. Tuon pistokkeen laitoin "kurkkaamaan" katteen ja turvakaariputken välistä, johon sitten laturin voi kiinnittää katetta irroittamatta. Laturin ostin Avantilta, kun siinä mukana tuli adapteri, joka sopi Avantin kojetaulun pistokkeeseen, mutta ongelmana siinä oli, että syöttö tulee virtalukon kautta.

Yksi vaihtoehto on adapteri, jossa toisessa päässä on tuo akkuliitäntä ja toisessa CTEK:n paneeliasennuspistoke, joka tulee kiinni sivupaneeliin. Muuten hyvä ratkaisu, mutta tekee sivupanelin irroituksen vähän hankalaksi.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Avantgardisti kertoi koneensa kylmäkäynnistys vaikeuksista ja virran vähyydestä.
Ehdotan; asenna koneesi akunnapoihin (vähintään)16mm2 kaapelin pätkät,kaapeli kengillä tietysti.
Toiseenpäähän johtimia asennat sähkötrukeissa käytettävän pikaliittimen. Jos pääset ajamaan autosi Avanttisi viereen asenna
autosi akkuun, jos et, irralliseen akkuun vastaavanlainen liitin sopivan pitkän kaapelin päähän. Tällä tavalla sinulla on aina "tuoretta"
virtaa käynnistykseen, purkamatta katteita ja ilman kipinöinti-/räjähdysvaaraa.
Minä olen tilannut ko.liittimiä Tampereen Trukki-tarvikkeesta. http//www.tttpower.com/akku.html
Ennen joulua SB 175 liitinpari postitettuna maksoi alle 30€. Palvelu oli miellyttävää ja asiantuntevaa.
Koneesi akku täytyy tietysti olla kunnossa ja varattuna että se ei jäädy. Trukkiliittimen kautta akun voi
myös ladata akkulaturilla.
 

raksaaja

Jäsen
24.5.2009
161
0
16
Oulu/Ylikiiminki
Minä olen tullut siihen tulokseen ettei esim Avant218 käynnisty jos pakkasta on yli 6 astetta. Ei viitti joka vuosi ostaa uutta akkua jne. Arvelen että huonon käynnistyvyyden syy on "ruohonleikkurin" starttimoottori jolla yritetään vääntää käyntiin moottori+hydrauliikka.

Eli lämpimästä pitää aina lähteä.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Yleensä minun 218 on lämpimässä tallissa +20c, mutta joulun tienoilla kone oli niin luminen ja lunta
satoi kokoajan lisää,että jätin koneeni kylmään katokseen. Yöllä pakkanen kiristyi -23c ja aamulla lähestyin
konettani epäillen, akkukin on alkuperäinen vm.-08.
Ensimmäinen lyhyt starttaus ja kone lupasi. Toinen startti, vähän pidempi ja kone käynnistyi. Lämmitys
käytön jälkeen hommiin!-Lienee säädöt kohdallaan!? :cool:
 

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Joo, oma 220:ni lähtee käyntiin ihan hyvin -10 asteessa. Yleensä tuota kylmemmässä lämmitän vehjettä pressun alla niin, että laitan sinne 2Kw rakennuslämmittimen noin tunniksi.

Lähinnä ongelma on ollut se, että kaasuvaijeri tuntuu jäätyvän ja kestää aikansa todella kylmällä, että se sulaa niin, että sitä voi liikuttaa.

Akku on vieläkin vaihtamatta..

Ja pitäisi lumiketjutkin laittaa.. mutta kun ei saa sisälle ja näpit jäätyy.. :)
 

Roadking

Jäsen
15.9.2010
138
12
18
Itse olen nostanut istuimen pystyyn ja auton sisätilalämmitin puhaltamaan puoleksi tunniksi koneen päälle. Vanha lammasturkki peitteeksi, muodostaa sopivan "teltan" selkänojan kanssa, kun istuin on pystyssä. Säästää konetta pienemmilläkin pakkasilla, vaikka lähtis ilmankin. Uskoisin olevan parempi konsti myös dieselille kuin lohkolämmitin, jonka kanssa saa varoa ylikuumenemista.
 

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Kävin etsimässä Biltemassa uutta akkua, mutta ei sopivaa löytynyt. Lähimpänä olisi tämä:

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=rgelakut&sivu=rgelakut.htm&ryhma=2&kategoria=23

Ja tuolta sitten valitaan: MOOTTORIPYÖRÄN GEELIAKKU 12V 19AH, 175 X 100 X 156 MM (YB16L-B)

Mutta ei taida tuokaan mahtua, vaikka koko on todella lähellä. Vai oletteko saaneet tuon ahdettua?

Akkuvinkkejä otetaan nyt vastaan suurella kiitollisuudella.
 

Nantti

Jäsen
5.9.2008
138
0
16
Minä vein 216:n vanhan akun moottoripyörä(huolto)liikkeeseen malliksi ja hyllystä löytyi heti uusi tilalle. Kävin autotallissa katsomassa josko olisi vielä tuon akun laatikko ollut pöydällä mutta ei tärpännyt (eli siivoan siellä liian usein vaikka vaimo yrittää muuta väittääkin ;) ). Jos on tarvetta voisin jossain vaiheessa purkaa katteita sen verran että saan selville mikä akku on kysessä. Ainakin se oli pettymyksekseni paljon kalliimpi kuin aikaisemmin samasta liikkeestä hankkimani skootterimopon akku.
 

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Nantti sanoi:
Minä vein 216:n vanhan akun moottoripyörä(huolto)liikkeeseen malliksi ja hyllystä löytyi heti uusi tilalle. Kävin autotallissa katsomassa josko olisi vielä tuon akun laatikko ollut pöydällä mutta ei tärpännyt (eli siivoan siellä liian usein vaikka vaimo yrittää muuta väittääkin ;) ). Jos on tarvetta voisin jossain vaiheessa purkaa katteita sen verran että saan selville mikä akku on kysessä. Ainakin se oli pettymyksekseni paljon kalliimpi kuin aikaisemmin samasta liikkeestä hankkimani skootterimopon akku.

Tätä arvostaisin suuresti :)
 

Konemies

Jäsen
8.6.2010
27
0
1
Moro !

Itse ostin vasta uuden akun ja hain sen akkukellarista eikä ollut mikään paha hinta, 60 euroa ja rapiat alla osoite akkukelariin. ;)


http://www.akkukellari.com/

http://www.akkukellari.com/documents/24.html

http://www.exide.fi/prod01.htm

itselläni on tuo exiden akku ja on mainiosti pelannut.
Käytä keskimmäistä linkkiä ja sieltä valitse nappulaa sitten käynnistysakut ja henkilöauton kuvaa napsautat ja sitten olet exiden sivuilla ja sieltä tuotteet ja henkilöauto ja sitten siitä toinen akku niin se löytyy meiltä ja en voi sanoa muutakuin että hyvä on. :D
 

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Konemies, onko sulla siis tuo Exide Excell-akku? Tuolla ei missään lue kokoa. Ilmeisesti siis Exide Excell on sopivan kokoinen..
 

Konemies

Jäsen
8.6.2010
27
0
1
Kyllä exceli on itselläni en ole aivan varma käykö se 200-sarjalaiseen mutta mität ovat tälläiset.

Leveys: 16,5 cm Pituus: 19 cm Korkeus: 16 cm


Toivottavasti kävisi 200-sarjalaiseenkin.

Mutta kysy akkukellarista osaavat hyvin palvella ja varmana löytyy oikean kokoinen akku koneeseesi. :)
 

Nantti

Jäsen
5.9.2008
138
0
16
jets sanoi:
Tätä arvostaisin suuresti :)

Kävin nyt sitten pyhäpäivän ratoksi irroittamassa vasemman takakatteen ja huomasin samalla että akusta ovat vedet vähissä (kuten kuvasta näkyy). Taitaa tuo ylläpitolaturin käyttö talvella kuivattaa akkua. Täytyy jatkossa yrittää muistaa tarkistaa akun tilanne useammin.

No joka tapauksessa, tällainen akku minulla on nyt 216:ssa:
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
2 923
260
83
Toivottavasti ei ole vioittunut Nantin Yuasa akku. Tuppaavat kärsimään kuivuudesta etenkin, jos nestepinta menee lyijylevyjen alapuolelle.
Ylläpitolaturi on varmaankin kiehuttanut jostain syystä akkua, ei kyllä pitäisi. Täytyykin tarkistaa omasta koneesta nesteet.
Nykyakut ei kyllä kaipaa huoltoa kuten ennen tai sitten koneiden/autojen laturit ovat parempia pitämään latausjännitteet oikeana.
 

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Kiitoksia kuvasta. Tuo tosin ei ole siis geeliakku, joten ei sovi minun tarkoituksiini.
 

Roadking

Jäsen
15.9.2010
138
12
18
Vaihdoin 220:n alkuperäisen akun Bilteman geeliakkuun (tuotenro 80828, hinta 74€ )viime kesänä ja ainakin toistaiseksi toiminut hyvin. Talvella kovimmilla pakkasilla piti kyllä laittaa auton sisätilalämmitin koneen päälle ja peittoa suojaksi. 15min ja jo pyörähti käyntiin.
 

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
roadking sanoi:
Vaihdoin 220:n alkuperäisen akun Bilteman geeliakkuun (tuotenro 80828, hinta 74€ )viime kesänä ja ainakin toistaiseksi toiminut hyvin. Talvella kovimmilla pakkasilla piti kyllä laittaa auton sisätilalämmitin koneen päälle ja peittoa suojaksi. 15min ja jo pyörähti käyntiin.

Kiitos vinkistä. Löysin tämän akun itsekin, mutta pidin sitä liian isona. Meneekö tämä siis ihan sujuvasti siihen paikalleen ja pysyy myös?
 

Samankaltaiset keskustelut