200-sarjalaisen akun vaihto | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Päivää täältä lumisesta pääkaupungista.

Oman 220:ni akun toinen kenkä repesi tässä taannoin hieman. Ajattelin vaihdella akun ja samalla tehdä latauspistokkeen johonkin kohtaan.

Akunhan varmaan kannattaisi olla geeliakku. Minkäs kokoinen tuo akku mitoiltaan lienee? Avantti on nyt kesämökillä ja en sitä pääse itse mittailemaan.

Onko kenelläkään jotakin tiettyä mallia jonka jostakin (Motonet, Biltema.. tms) voisi käydä hakemassa?

Ja mieli tekisi tietysti vaihtaa akku samoin tein tehokkaampaan. Saisikohan sinne mahtumaan yhtään alkuperäistä isompaa akkua?
 
220 akku on 19Ah 10*17cm ja noin 15.5cm korkea. Alkuperäiseen paikkaan et saa mahtumaan fyysisesti yhtään isompaa akkua.
Nykyistäkään en meinannut saada purettua sieltä pois, kun näköjään oli virtanen vähissä ja piha kolaamatta...
 
Itse löysin sopivan geeliakun Biltemasta, ko. mitoilla 19 Ah:n akkua saa kahdella eri napajärjestyksellä, en nyt muista mitenpäin pitää olla.

Vinkkinä tuohon laturiliitäntään: CTEK:llä on erilaisia adaptereita latausjohtoihin. Itse laitoin adapterin, jossa toisessa päässä on naparuuveihin sopiva lenkki, ja toisessa päässä CTEK:n pistoke, jossa on samassa akun varaustilan näyttö. Tuon pistokkeen laitoin "kurkkaamaan" katteen ja turvakaariputken välistä, johon sitten laturin voi kiinnittää katetta irroittamatta. Laturin ostin Avantilta, kun siinä mukana tuli adapteri, joka sopi Avantin kojetaulun pistokkeeseen, mutta ongelmana siinä oli, että syöttö tulee virtalukon kautta.

Yksi vaihtoehto on adapteri, jossa toisessa päässä on tuo akkuliitäntä ja toisessa CTEK:n paneeliasennuspistoke, joka tulee kiinni sivupaneeliin. Muuten hyvä ratkaisu, mutta tekee sivupanelin irroituksen vähän hankalaksi.
 
Avantgardisti kertoi koneensa kylmäkäynnistys vaikeuksista ja virran vähyydestä.
Ehdotan; asenna koneesi akunnapoihin (vähintään)16mm2 kaapelin pätkät,kaapeli kengillä tietysti.
Toiseenpäähän johtimia asennat sähkötrukeissa käytettävän pikaliittimen. Jos pääset ajamaan autosi Avanttisi viereen asenna
autosi akkuun, jos et, irralliseen akkuun vastaavanlainen liitin sopivan pitkän kaapelin päähän. Tällä tavalla sinulla on aina "tuoretta"
virtaa käynnistykseen, purkamatta katteita ja ilman kipinöinti-/räjähdysvaaraa.
Minä olen tilannut ko.liittimiä Tampereen Trukki-tarvikkeesta. http//www.tttpower.com/akku.html
Ennen joulua SB 175 liitinpari postitettuna maksoi alle 30€. Palvelu oli miellyttävää ja asiantuntevaa.
Koneesi akku täytyy tietysti olla kunnossa ja varattuna että se ei jäädy. Trukkiliittimen kautta akun voi
myös ladata akkulaturilla.
 
Minä olen tullut siihen tulokseen ettei esim Avant218 käynnisty jos pakkasta on yli 6 astetta. Ei viitti joka vuosi ostaa uutta akkua jne. Arvelen että huonon käynnistyvyyden syy on "ruohonleikkurin" starttimoottori jolla yritetään vääntää käyntiin moottori+hydrauliikka.

Eli lämpimästä pitää aina lähteä.
 
Yleensä minun 218 on lämpimässä tallissa +20c, mutta joulun tienoilla kone oli niin luminen ja lunta
satoi kokoajan lisää,että jätin koneeni kylmään katokseen. Yöllä pakkanen kiristyi -23c ja aamulla lähestyin
konettani epäillen, akkukin on alkuperäinen vm.-08.
Ensimmäinen lyhyt starttaus ja kone lupasi. Toinen startti, vähän pidempi ja kone käynnistyi. Lämmitys
käytön jälkeen hommiin!-Lienee säädöt kohdallaan!? :cool:
 
Joo, oma 220:ni lähtee käyntiin ihan hyvin -10 asteessa. Yleensä tuota kylmemmässä lämmitän vehjettä pressun alla niin, että laitan sinne 2Kw rakennuslämmittimen noin tunniksi.

Lähinnä ongelma on ollut se, että kaasuvaijeri tuntuu jäätyvän ja kestää aikansa todella kylmällä, että se sulaa niin, että sitä voi liikuttaa.

Akku on vieläkin vaihtamatta..

Ja pitäisi lumiketjutkin laittaa.. mutta kun ei saa sisälle ja näpit jäätyy.. :)
 
Itse olen nostanut istuimen pystyyn ja auton sisätilalämmitin puhaltamaan puoleksi tunniksi koneen päälle. Vanha lammasturkki peitteeksi, muodostaa sopivan "teltan" selkänojan kanssa, kun istuin on pystyssä. Säästää konetta pienemmilläkin pakkasilla, vaikka lähtis ilmankin. Uskoisin olevan parempi konsti myös dieselille kuin lohkolämmitin, jonka kanssa saa varoa ylikuumenemista.
 
Kävin etsimässä Biltemassa uutta akkua, mutta ei sopivaa löytynyt. Lähimpänä olisi tämä:

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=rgelakut&sivu=rgelakut.htm&ryhma=2&kategoria=23

Ja tuolta sitten valitaan: MOOTTORIPYÖRÄN GEELIAKKU 12V 19AH, 175 X 100 X 156 MM (YB16L-B)

Mutta ei taida tuokaan mahtua, vaikka koko on todella lähellä. Vai oletteko saaneet tuon ahdettua?

Akkuvinkkejä otetaan nyt vastaan suurella kiitollisuudella.
 
Minä vein 216:n vanhan akun moottoripyörä(huolto)liikkeeseen malliksi ja hyllystä löytyi heti uusi tilalle. Kävin autotallissa katsomassa josko olisi vielä tuon akun laatikko ollut pöydällä mutta ei tärpännyt (eli siivoan siellä liian usein vaikka vaimo yrittää muuta väittääkin ;) ). Jos on tarvetta voisin jossain vaiheessa purkaa katteita sen verran että saan selville mikä akku on kysessä. Ainakin se oli pettymyksekseni paljon kalliimpi kuin aikaisemmin samasta liikkeestä hankkimani skootterimopon akku.
 
Nantti sanoi:
Minä vein 216:n vanhan akun moottoripyörä(huolto)liikkeeseen malliksi ja hyllystä löytyi heti uusi tilalle. Kävin autotallissa katsomassa josko olisi vielä tuon akun laatikko ollut pöydällä mutta ei tärpännyt (eli siivoan siellä liian usein vaikka vaimo yrittää muuta väittääkin ;) ). Jos on tarvetta voisin jossain vaiheessa purkaa katteita sen verran että saan selville mikä akku on kysessä. Ainakin se oli pettymyksekseni paljon kalliimpi kuin aikaisemmin samasta liikkeestä hankkimani skootterimopon akku.

Tätä arvostaisin suuresti :)
 
Moro !

Itse ostin vasta uuden akun ja hain sen akkukellarista eikä ollut mikään paha hinta, 60 euroa ja rapiat alla osoite akkukelariin. ;)


http://www.akkukellari.com/

http://www.akkukellari.com/documents/24.html

http://www.exide.fi/prod01.htm

itselläni on tuo exiden akku ja on mainiosti pelannut.
Käytä keskimmäistä linkkiä ja sieltä valitse nappulaa sitten käynnistysakut ja henkilöauton kuvaa napsautat ja sitten olet exiden sivuilla ja sieltä tuotteet ja henkilöauto ja sitten siitä toinen akku niin se löytyy meiltä ja en voi sanoa muutakuin että hyvä on. :D
 
Konemies, onko sulla siis tuo Exide Excell-akku? Tuolla ei missään lue kokoa. Ilmeisesti siis Exide Excell on sopivan kokoinen..
 
Kyllä exceli on itselläni en ole aivan varma käykö se 200-sarjalaiseen mutta mität ovat tälläiset.

Leveys: 16,5 cm Pituus: 19 cm Korkeus: 16 cm


Toivottavasti kävisi 200-sarjalaiseenkin.

Mutta kysy akkukellarista osaavat hyvin palvella ja varmana löytyy oikean kokoinen akku koneeseesi. :)
 
jets sanoi:
Tätä arvostaisin suuresti :)

Kävin nyt sitten pyhäpäivän ratoksi irroittamassa vasemman takakatteen ja huomasin samalla että akusta ovat vedet vähissä (kuten kuvasta näkyy). Taitaa tuo ylläpitolaturin käyttö talvella kuivattaa akkua. Täytyy jatkossa yrittää muistaa tarkistaa akun tilanne useammin.

No joka tapauksessa, tällainen akku minulla on nyt 216:ssa:
Akku.png
 
Toivottavasti ei ole vioittunut Nantin Yuasa akku. Tuppaavat kärsimään kuivuudesta etenkin, jos nestepinta menee lyijylevyjen alapuolelle.
Ylläpitolaturi on varmaankin kiehuttanut jostain syystä akkua, ei kyllä pitäisi. Täytyykin tarkistaa omasta koneesta nesteet.
Nykyakut ei kyllä kaipaa huoltoa kuten ennen tai sitten koneiden/autojen laturit ovat parempia pitämään latausjännitteet oikeana.
 
Kiitoksia kuvasta. Tuo tosin ei ole siis geeliakku, joten ei sovi minun tarkoituksiini.
 
Vaihdoin 220:n alkuperäisen akun Bilteman geeliakkuun (tuotenro 80828, hinta 74€ )viime kesänä ja ainakin toistaiseksi toiminut hyvin. Talvella kovimmilla pakkasilla piti kyllä laittaa auton sisätilalämmitin koneen päälle ja peittoa suojaksi. 15min ja jo pyörähti käyntiin.
 
roadking sanoi:
Vaihdoin 220:n alkuperäisen akun Bilteman geeliakkuun (tuotenro 80828, hinta 74€ )viime kesänä ja ainakin toistaiseksi toiminut hyvin. Talvella kovimmilla pakkasilla piti kyllä laittaa auton sisätilalämmitin koneen päälle ja peittoa suojaksi. 15min ja jo pyörähti käyntiin.

Kiitos vinkistä. Löysin tämän akun itsekin, mutta pidin sitä liian isona. Meneekö tämä siis ihan sujuvasti siihen paikalleen ja pysyy myös?
 
Ei ollut mitään ongelmaa mahtumisen kanssa, mutta nyt kun kysyt, tietysti rupesin epäilemään, annoinko varmasti oikean koodin. En pääse nyt tarkistamaan ennen viikonloppua, mutta mielestäni ostin sen kyllä tuon YB16L -B koodin perusteella, mikä näyttää olevan tuossa Yasan kyljessä. Mitat on 175x100x156.

Mönkijään päivitin taannoin myös Bilteman geeliakun, ja siinä tosiaan kävi niin, että eipä mahtunutkaan koteloon, vaikka oli kaikki yhteensopivuustaulukot ok. Kotelo oli alkuperäisellekin tiukka ja tarvikeakku oli jostain syystä n. millin leveämpi. Vaati vähän viritysta, että sai toimimaan. Hintaero alkuperäiseen n. 100€.
 
Leppis sanoi:
Toivottavasti ei ole vioittunut Nantin Yuasa akku. Tuppaavat kärsimään kuivuudesta etenkin, jos nestepinta menee lyijylevyjen alapuolelle.
Lisäsin akkuvettä eikä ainakaan toistaiseksi ole mitään vikaa havaittavissa. Kone seisoo lämpimässä tallissa joten talvellakaan akku ei tosin joudu kovin koville.
jets sanoi:
Kiitoksia kuvasta. Tuo tosin ei ole siis geeliakku, joten ei sovi minun tarkoituksiini.
Tuo geeliakkujuttu meni minulta ohi, mutta ainakin tuo kuvassa oleva akku on fyysisesti oikean kokoinen. Ja tulihan ne nesteet nyt tarkistettua ja lisättyä :D .
 
Sekatyömies sanoi:
Avantgardisti kertoi koneensa kylmäkäynnistys vaikeuksista ja virran vähyydestä.
Ehdotan; asenna koneesi akunnapoihin (vähintään)16mm2 kaapelin pätkät,kaapeli kengillä tietysti.
Toiseenpäähän johtimia asennat sähkötrukeissa käytettävän pikaliittimen. Jos pääset ajamaan autosi Avanttisi viereen asenna
autosi akkuun, jos et, irralliseen akkuun vastaavanlainen liitin sopivan pitkän kaapelin päähän. Tällä tavalla sinulla on aina "tuoretta"
virtaa käynnistykseen, purkamatta katteita ja ilman kipinöinti-/räjähdysvaaraa.
Minä olen tilannut ko.liittimiä Tampereen Trukki-tarvikkeesta. http//www.tttpower.com/akku.html
Ennen joulua SB 175 liitinpari postitettuna maksoi alle 30€. Palvelu oli miellyttävää ja asiantuntevaa.
Koneesi akku täytyy tietysti olla kunnossa ja varattuna että se ei jäädy. Trukkiliittimen kautta akun voi
myös ladata akkulaturilla.

Maahantuojalta http://www.mkcontrols.fi kannattaa myös kysyä näitä. Tuo SB175 vaikka onkin aika "järeä" näin pienille virroille mutta ainakin kestää ja on kooltaan aika sopivan kokoinen juuri tuon tapaiseen kätevään viritykseen. Tuohan menisi pienemmilläkin latausliittimillä virtojen puolesta, vaikka SB50:lläkin johon menee kyllä 16 millinen kaapeli.

Meillä nyt käytössä työautossa ja koneissa samanlainen pikaliitos ja siten toteutettuna että akulta ei ole kuin 15 cm kaapeli jossa SB175 liitin. Koneen päässä samanlainen eli akun latauspiste tuotu kätevän lähelle. Vielä tehtynä erillinen latauskaapeli, eli pitkä kaapeli, itselläni noin 4 metrinen, jossa päissä samanmoiset liittimet. Yhteensä menee siis 4 liitintä, mutta ei ole heiluvia kaapeleita konetiloissa. Olen tehnyt vielä extrana hauenleuka-SB175 konversiokaapelinkin niin voi tarvittaessa ottaa virtaa mistä tahansa laitteesta, akusta tai ajoneuvosta eikä tarvitse pitää mukana kuin tätä yhtä kaapelia.
 
Nostetaanpa tätä threadia ylemmäs välillä. Oma avant on ekaluokkalaisen ikäinen eli 7 vuotta. Kesälläkin tarvitsi kovasti akun latausta ja silti lähti heikosti käyntiin. Joten vaihdetaanpa akku talven rientoja odotellessa. Orkkis akku on tyyppimerkinnällä "DTX19L-BS", 12v ja siis 19Ah kapasiteetiltaan. Koko lienee 175x100x155 mm.

Pienen Googlettelun jälkeen voittava valinta tällä hetkellä on Bilteman geeliakku, joka tosin on millin korkeampi. Millistä homma ei tsekkauksen jälkeen pitäisi olla kuitenkaan kiinni. Onko teillä muilla kokemuksia tästä geeliakusta vai onko pk-seudulla parempia tai paremman hintaisia saatavilla? Vai suuntaanko sovinnolla BIltemaan, joka melkein työpaikan vieressä.

Tämä siis osui tutkaan vahvimmaksi kandidaatiksi:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/moottoripyoran-varaosat/moottoripyoran-akut/mp-akku-gel-12v-19ah-2000029891

Kiitos ja kumarrus kommenteista jo etukäteen.
 

Samankaltaisia keskusteluja

Uusimmat keskustelut