200-sarjan hydrauliöljyn vaihto | AvantClub - Keskustelupalsta

Nantti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
5.9.2008
138
0
16
Laitanpa tähän pari kantapään kautta opittua asiaa 200-sarjan Avantin hydrauliöljyn vaihtoon liittyen. Nämä ovat monelle varmaan itsestään selviä, mutta tällaiselle konttorirotalle molemmat aiheuttivat ensimmäisessä öljynvaihdossa varsinaisen ahaa-elämyksen ;)

Öljysäiliön tyhjennys: No, säiliössähän on pohjaproppu, mitäs ihmeellistä tässä voisi olla? Mutta kun öljyä on 27 litraa, proppu on melkoisen suuri ja kaiken lisäksi varustettu tosi voimakkaalla magneetilla niin enpä suosittele ensimmäisenä tämän propun avaamista :? . Ota sen sijaan oikea sivupaneli irti jolloin hydraulisäiliön letkujen liitokset (säiliön takaosassa) tulevat esiin. Löysää alempaa liitoskohtaa sen verran että öljy alkaa HALLITUSTI vuotaa ja laita astia alle. Kun pinta on laskenut säiliössä niin alas että liitoksesta ei enää valu öljyä, laita liitos kiinni ja tyhjennä loput öljyn normaalisti propun kautta, nyt alle riittää vähän pienempikin (esim. normaali Bilteman) öljyastia.

Hydrauliöljyn painesuodatin: Tämä suodatin näyttää aivan samalta kuin esimerkiksi auton moottoriöljynsuodatin mutta irroittaminen ei onnistukaan ihan samalla tavalla (ota kiinni ja väännä). Voin vakuuttaa, kokeiltu on. Suodatin lähtee helposti kun hankit 12 mm kuusiokoloavaimen työkaluliikkeestä (sellaisen hylsyavaimeen kiinnitettävän). Suodatin on puristettu tämän kokoisella kuusiokoloruuvilla kiinnityskaulukseensa. Samalla avaimella saat kiristettyä uuden suodattimen riittävän kireälle ettei se vuoda (muista voidella uuden suodattimen tiiviste pyyhkäisemällä sihen tippa öljyä).

Suodattimet olen hankkinut Avantilta valmiina suodatinpaketteina (lähettävät laskulla kotiin) ja hydrauliöljyn Hyvinkään Agrimarketista (sitä Avantin suosittelemaa Shellin öljyä, Tellus TX vaimikäsenytoli).
 
Kun täyttää 200 sarjan hydrauliöljyjä kannattaa tayttää vain mittatikun alaviivaan asti. Jos täyttää yläviivaan voi öljy kuumetessaan pursua täyttöaukosta. vajaatäyttö ei vahingoita konetta. Tankin tilavuus on 23 litraa ja täyttö vaihdon yhteydessä 21 litraa. Koneessa on 2 imuputkea joista ylempi on ajopumpun täyttöön. Jos joskus pääsee öljy vähiin niin kone vain ei kulje eteen eikä taakse. silloin on syytä tarkkastaa hydrauliöljyn määrä.
Hydrauliöljyä vaihdettaessa tärkeää on käyttää oikeaa öljyä, Tellus 46TX on se oikea öljy. TX tarkoittaa lisävoitelua öljyssä ja se on tarpeen kun koneessa on mämtäpumppu ja hydraulimoottoreita. 46 TX Öljy on paksumpaa kuin 32 ja siten antaa paremman tuloksen geroottorimoottoreissa (NAPAMOOTTORIT AVANTISSA).
 
Käytän hydrauliöljyn vaihtoon Bilteman imupumppua. Sen tilavuus on 7 litraa ja se maksaa 49 euroa. Toimii muuten, mutta falskaa vähän öljyä pumpun varren kohdalta. Vedän sillä säiliön melkein tyhjäksi ja propun kautta loput.
 
Taas kävi perinteiset, hain öljyt ja suodatinpaketin Oulusta ja kotosalla sitten kattelemaan asiaa tarkemmin ja kaupastahan lyötiin mukaan Tellus 46 T (eikä TX) öljyä. Ei tullut mieleen katella siinä kaupassa tuota öljytonkkaa sen kummemmin...
Onkos noilla kahdella nyt kuinka iso ero tavallisen tallaajan takapihapyörittelyssä? Vai purnukka takaisin kauppaan ja nimenomaan oikeaa tilalle?
 
T voitelee kanssa ajomoottoreita ja tx vielä paremmin.

Toki kannattaa öljykauppias moittia jos tx tilasit ja t sait, mutta ei sen tonkan perässä kannata sataa kilometriä ajaa. tx on neljänneksen kalliimpa, joten sen täytyy olla paljon parempaa :).

-m
 
Juuri alkuviikosta soittelin shellin asiakaspalveluun ja kyselin noista öljyistä. Siinä tuli ohimennen esille myös TX:n ja pelkän T:n ero. Jollen väärin muista, niin T tarkoittaa öljyn soveltuvan ulkokäyttöön. Lisä äksä perässä tarkoittaa öljyn soveltuvan (paremmin) kylmiin olosuhteisiin. En muista enää mitkä nuo pakkasrajat olivat, mutta Telluksesta oli X:n lisäksi vielä jokin arktinen laatu. Suosittelen kuitenkin asian tarkistamista tuolta shellin asiakaspalvelusta jos meinaa pakkasessa ajella tai asialla on muuten jotain merkitystä.

TX:n korvaajaksi Shell on juuri tuomassa markkinoille uuden STX öljyn, jossa sinkki on korvattu jollain lisäaineella. Öljy on siis sinkkivapaata. Tästä huolimatta, tai ehkäpä juuri sen takia uuden öljyn pitäisi kuulemma sopia erinomaisesti näihin meidän härveleihin.

Iloisia öljynvaihtoja,
T
 
Tuollaisen esitteen löysin, siinä oli noista öljyjen eroista (T, TX, STX) jotain yleistä löpinää.
http://www-static.shell.com/static/irl/downloads/shell_for_businesses/shell_tellus_t_brochure.pdf
Sivulla 4 on noita lämpötilarajoja näkyvissä. X:llä saa lisää pelivaraa molempiin päihin. Taidan jättää tuon pelkän T:n käyttöön, kun purkki kerran on jo tallissa.
 
Kun muutenkin asiaa tuonne IKH'hon ajattelin ostaa pari purkkia tuota Tellus 46'sta varastoon -- mutta hiukan hämilläni tästä keskustelusta T vs STX eroista. Ymmärtääkseni tuossa STX'ssä on huomattavan paljon enemmän lisäaineita (polymerejä) ja toimii hiukan suuremmalla lämpötilakentällä -- mutta onko ero todella niin suuri että kannattaa maksaa 90e/20l STX'stä versus 67e/20l T'stä ?? Tuo lämpötilaero on niin minimaalinen - muutama aste miinuspuolella - mutta käyhän tuo T melko kylmässä sekin (-20C). En nyt hirveästi itse aio Avantilla -20'ssä tehdä hommia. Eli:

1) saako koneesta enemmän tehoja irti STX'llä ?
2) kestääkö hydrauliikka/kone pitempään hajoamatta/kulumatta ?
3) mitään muuta syytä käyttää STX'ää ??
 

Uusimmat keskustelut