200 sarjan lisävalojen kytkentä | AvantClub - Keskustelupalsta

Makke

Jäsen
Keskustelun aloittaja
20.9.2011
7
0
1
Hei,

Heitänpä uutena palstalaisena (ja uutena Avantin omistajana tietenkin) kysymyksen, johon en ihan heti löytänyt aiemmista viestiketjuista vastausta:
Iltojen pimetessä tuntuu siltä että Avant 220:seni kaipaa lisävaloa.
Mikä on oikea tapa toteuttaa sähkökytkennät valoille?, jottei tule ongelmia.
Haaveena olisi laittaa led-valot kaksi eteen ja kaksi tuikkimaan taaksepäin, ja tietty eri kytkimille.

kyselee Makke
 
No en tiedä onko tapa kuinka "oikea", mutta minä otin nykyiset tuikut pois, varastin sähköt suoraan siitä alkuperäisen lampun liitimeltä ja vedin piuhat turvakaaren kylkeä pitkin katon alapuolelle. Nyt uudet valot (35w xenoni eteen ja taakse) toimii edelleen siitä normaalista valokytkimestä ja sähkön kulutus on vain vähän isompaa kuin alkuperäisillä lampulla. Kohlerin laturi ei varmaan ole mitenkään hirveästi ylimitoitettu, joten lienee syytä pitää sitten kohtuus valojen määrän kanssa.
Toki työnsin ne alkuperäiset umpiot takaisin sitten omiin koloihinsa ja systeemi on helposti palautettavissa alkuperäiseksi jos tarvetta joskus ilmenee.
 
Vähäisen virran kulutuksen vuoksi LED on hyvä valinta. Taaksepäin riittää kyllä yksikin valaisin.
Sijoittelussa kannattaa ottaa huomioon näkökentän säilyminen ja muistaa että valaisimet
eivät saisi tarttua esim. oksiin, ovenkarmeihin jne.
Omassa 200:ssa laitoin johdot kulkemaan turvakaaren sisään ja ohjasin releellä/kytkimellä
työvalojen toimintaa, kyseessä oli H3:set. Led ei relettä välttämättä vaadi.
Säilytin alkuperäiset valot. Jos kyseessä on Kohler moottorilla varustettu kone,
on kojelaudassa valmiiksi ylimääräinen reikä kytkimelle teipin alla (tai ainakin oli).
Päävirtakytkimen ollessa 0-asennossa pitäisi myös työvalojen olla ilman virtaa,
joten suoraan akusta ei kytkentää saisi tehdä ja varoke tietysti väliin kytkkennän
lähtöpäähän. :)
 
Rele on hyvä laittaa väliin ainakin halogen/hehkulamppujen kanssa. Vaikka kytkin hetken toimisikin, ei se ole tarkoitettu jatkuviin korkeisiin virtapiikkeihin. Edullisen paketin saa esim. Auton lisävalosarjasta, jossa on tarvittavat johdot ja releet. Motonetissä paketti on vajaan kympin.

Eli homma käy niin että sulakkeen takaa syötetään relettä jota kytkimellä ohjataan ja releen perään laitetaan valot Kytkin pitää myös suojata sulakkeen taakse, mutta voi jakaa muiden ohjausten syötön myös. Maadoituksen voi ottaa lähimmästä kirkkaasta metallista ruuvaamalla - pisteen abikolla tiukasti runkoon. Liitännät kannattaa sijoittaa niin etteivät saa suoraan vettä niskaansa. Johdot kannattaa päättää abiko liittimin kunnollisilla pihdeillä, abikot voi vielä suojata tiivisteliiman sisältävällä kutistesukalla, niin ei hapetu piuhat niin herkästi.


Vaihdoin juuri taakse led valaisimen ja jo valkeni. Eteen en ole vielä löytänyt sopivaa kokoa, kun pitää saada lasi auki 500 sr1 kopista ja kovin korkea ei mahdu väliin ja ne pienemmät on nuukalle kalliita.
 
STP sanoi:
No en tiedä onko tapa kuinka "oikea", mutta minä otin nykyiset tuikut pois, varastin sähköt suoraan siitä alkuperäisen lampun liitimeltä ja vedin piuhat turvakaaren kylkeä pitkin katon alapuolelle. Nyt uudet valot (35w xenoni eteen ja taakse) toimii edelleen siitä normaalista valokytkimestä ja sähkön kulutus on vain vähän isompaa kuin alkuperäisillä lampulla. Kohlerin laturi ei varmaan ole mitenkään hirveästi ylimitoitettu, joten lienee syytä pitää sitten kohtuus valojen määrän kanssa.
Toki työnsin ne alkuperäiset umpiot takaisin sitten omiin koloihinsa ja systeemi on helposti palautettavissa alkuperäiseksi jos tarvetta joskus ilmenee.


Itsekkin toteutin valaistuksen juurikin STP:n tapaan. Poikkeuksena, että pujottelin johdot turvakaaren putkien sisään. Alkuperäiset tuikut ovat kovin alhaalla kauhaa ja lumilevyä käytettäessä. Joten ne jätin kokonaan pois käytöstä, tällöin ei erillisiä kytkimiä/sulakkeita tarvitse lisätä.

Motonetistä halvimmat LED-työvalot (muistaakseni 39,90€/kpl). Ne asensin 2kpl etunurkkiin ja yhden taakse niin, että oksat yms. eivät niitä raavi. Aivan kuten Sekatyömies ohjeistaakin.

Nyt näkee puuhastella pihamaalla
 
Heippa,mä mittasin kaapelinipussa hydraulitankin edessä vapaan + johtoon js sitten tilaisin alkuperäis lamppu kytkimen Avant tecnosta sulakepesä väliin vaan.
Kattokaa lisää >> http://avantplanet.com/F1/viewtopic.php?t=533
 
STP sanoi:
No en tiedä onko tapa kuinka "oikea", mutta minä otin nykyiset tuikut pois, varastin sähköt suoraan siitä alkuperäisen lampun liitimeltä ja vedin piuhat turvakaaren kylkeä pitkin katon alapuolelle.

Tämä olis itse asiassa hyvää palautetta tehtaalle. Nyt työvalot ovat lisävaruste ja ajovalot vakiona. Saisi olla minusta juuri päinvastoin, eli ajovalot tulisivat tieliikennevarustuksen mukana.

Itselläni on työvalo (10W LED) eteen kytkettynä suoraan lisävarustepistokkeesta ja johto putkea pitkin katolle. Ei tarvii edes kytkintä, riittää kun pistää tulpan pistokkeeseen, kun tarvii valoa.

Toisena lisävalona on tämä: http://www.taskulamput.fi/tuote/otsavalaisin_lumilight_navigator_1400/

Etuna on että valoa on just siellä minne päänsä kääntää. On tosi tehokas, mutta ei tietenkään toimi hytillisessä koneessa.
 
Minulla on ollut 216:ssa useamman vuoden eteenpäin katolla kahden H3-polttimon työvalo ja taaksepäin yhden H3:n valo. Sähkön otin abiko-haaroittimella suoraan valokytkimeltä ilman mitään relettä ja toistaiseksi on kestänyt. Maadotus on otettu valojen kiinnitysruuvin juuresta. Plus-johdin menee turvakaareen nippusiteillä kiinnitettynä. Ainoa ongelma on että jos valoja käyttää pidempään sähkö loppuu eli nuo 3xH3:t (+ alkuperäiset valot) vievät enemmän kuin laturi antaa.
 
Nantti sanoi:
Minulla on ollut 216:ssa useamman vuoden eteenpäin katolla kahden H3-polttimon työvalo ja taaksepäin yhden H3:n valo. Sähkön otin abiko-haaroittimella suoraan valokytkimeltä ilman mitään relettä ja toistaiseksi on kestänyt. Maadotus on otettu valojen kiinnitysruuvin juuresta. Plus-johdin menee turvakaareen nippusiteillä kiinnitettynä. Ainoa ongelma on että jos valoja käyttää pidempään sähkö loppuu eli nuo 3xH3:t (+ alkuperäiset valot) vievät enemmän kuin laturi antaa.

Siinä on todiste että Avanteissa käytetään laadullisesti hyviä komponetteja, 55W polttimoilla n.30A virtaa yhden kytkimen takana!
Suosittelen kuitenkin käyttämään relettä, jo pelkästään paloriskin vuoksi. Jossain vaiheessa kun kytkin kipinöi esim. kosteuden takia,
voi tulla ikävä/kallis yllätys. :eek:
Led valojen käyttö poistaa tämän ongelman, myös laturin riittämättömyys on silloin historiaa. :)
 
Motonetissa tais joskus olla LED päiväajovalojakin about 39€ 2kpl. Tiedä sitten niiden tahoista.

En ole vielä paikallisista kaupoista löytänyt LED polttimoita H3:n tai/ja alkuperäisten avant218 hehkujen tilalle.
 
Mulla on Talmun peruutusvaloja (21W hehkupolttimolla) 1 eteen ja 1 taakse sijoitettuna 220:ssa katon kulmiin sisäpuolille (juuri siksi ettei raavi oksia yms. mukaansa). Valo riittää hyvin lumihommissa pimeällä pihalla kun ei tuota vauhtia kauheesti ole eikä tarvii nähä kymmeniä metrejä eteenpäin. Laturi pääsee melko lailla vähemmällä kuin h3- tai xenon 35W työvaloja käytettäessä. Erillisen kytkimen takana (venetarvikkeita, pitäisi vähän kosteuttakin kestää) ja vetelin uuden sulakerasiankin kojelaudan alle jossa nyt pari tyhjää paikkaa tulevaisuuden tarpeita ajatellen.

200-sarjan ajovalot on täysin käyttökelvottomat kauhan kanssa. Kauhaa ei paljon tarvii maasta nostaa niin ajovalot paistaa kauhasta suoraan silmään ja eteenpäin ei näe senkään vertaa. Hyvä ehdotus tuo työvalojen vaihtaminen vakiovarusteeksi.

mod: valot muuten makso vissiin hieman toista kymppiä/kpl ja muut tarvikkeet ehkä toiset pari kymppiä joten tämä lienee nuukuuden pohjanoteeraus...
 
Tänään huomasin lehdessä Motonetin mainoksen jossa myytiin LED työvaloja
n.39,90€/kpl halkaisija 115mm. Näköjään löytyy tuoltakin...

http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=led%20ty%C3%B6valo

Valo näyttää täsmälleen samalta, kuin työpaikkani koneissa ammattikäyttöön
tarkoitetut valot.
Hankin omaan Avanttiini vastaavat, koska kokemukset ammattikäyttäjiltä ovat
olleet ylistäviä. Hyvä valoteho, loistava kestävyys.

- Olen samaa mieltä.
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=9&t=817

Firman koneet ovat käytössä 24h seitsemän päivää viikossa, joten käyttötunteja on paljon.
Siitä en tiedä ovatko Motonetin valaisimet tarkkoja kopioita, vai alkuperäisiä, sillä tuo hinta vaikuttaa
kovin edulliselta ollakseen huippu tuote. :roll:
 
Hei,

Ensiksi tuhannet kiitokset kaikille vastaajille, täältähän saa mahtavaa apua ja uskonvahvistusta...
Muiden työkiireiden jälkeen olen nyt saanut ratkaisuni hahmoteltua ja tavarat hankittua asennusta varten:

- valoiksi 3 kpl LED-valoja, kukin 5x3w, jotka asennan "alakattoon".
- johtosarjaksi tyyliä Bilteman lisävalojen asennussarja, jossa piuhat, kytkimet ja relekin valmiina.
- virrat otan alkuper. sulakerasian takaa löytyneistä vapaista johdonpäistä, tarkistin asian vielä tehtaan huollolta ja kuulemma pitäisi hyvin kestää nuo valojen tehot.
Näin jää sitten myös alkuperäiset valot käyttöön, jos niitä vielä haluaa poltella.
- yksi uusi kytkin tarvitaan, mutta kojetaulun teipin alla on tosiaan jo yksi valmis reikä, johon kytkimen saa asennettua siististi.

Piuhat taitaa joutua vetämään nippusiteellä turvakaareen kiinni, vai miten olette onnistuneet pujotella niitä kaarien sisään - ainakin reikien poraamista se vaatii mutta kun ne johdonpäätkin pitäisi sitten jotenkin onnistua kaivamaan esiin, vai oletteko tehneet reiät ihan sinne turvakaaren alapäähän?

Lumentuloa odotellen,
Makke
 
Muistaakseni 200-sarjalaisessa on soikeat reijät (vähän ahtaat) turvakaaren etupäässä alhaalla ja
takana ylhäällä on putken halkaisijan suuruiset muovitulpat.

Välille kun poraa reijän katon etureunan kohdalla olevan peltikolmion taakse, on
johtimille kanava valmis. Pujottamista voi helpottaa rautalangalla tms., työntämällä
vetolanka poratusta reijästä eteen tai taakse päin ja vetämällä johdin turvakaaren
sisään.
Asennusta voi tietysti parannella poraamalla johdolle reijät myös kaaren
takapäähän, niin muovitulpat mahtuvat takaisin paikoilleen. Reikiin kannattaa
laittaa läpivientikumit, niin johtimet eivät hankaannu/rikkoonu porattujen reikien reunoihin.
Kohtuullisella vaivalla saa asennuksesta paljon siistimmän, joten hyviä asennus hetkiä! :D
 
AVANT 218:lle riittää töitä - myrskytuhot vastikään kakkosharvennetussa metsässä ovat mittavat. :cry: Talviaikaan työvaloilla on oikeasti tarvetta. Asensimme eteen kaksi 18 W lediä ja taakse yhden - ja fiat lux (valkeus tuli)! Avantissa on tieliikennevarustus valoineen ja kattomajakoineen. Majakan kiinnitystä parantelimme, jotta se ei heilu ja on hieman matalampi (mahtuu tallin ovesta). Syksyn mittaan tuli muitakin ongelmia, joista myöhemmin lisää.
https://plus.google.com/u/0/photos/100408073284511614893/albums/5693821470941380993

Kuva-albumi Avantista avautuu Explorer-selaimella (Firefox ei näytä tunnistavan).

Hyvää vuoden jatkoa kaikille avantgardisteille! :mrgreen:
 
Hyvin Firefox avasi kuvat. Etenkin lämmitti kuvat Volvosta näin vanhana volvomiehenä.
 
Itse voin kyllä suositella kaikille taskulamput.fi osoitteesta saatavia led työvaloja. Eivät ole mitään halpoja kiinankopioita, takuut toimii tarvittaessa ja varmasti pelittävät luvatulla tavalla ja tekevät itse todelliset lumenmittaukset..ja antavat valoa vähintäänkin riittävästi. Olikohan tarpeeksi myyntipuhetta..? :mrgreen:
 
gravedigger sanoi:
Itse voin kyllä suositella kaikille taskulamput.fi osoitteesta saatavia led työvaloja. Eivät ole mitään halpoja kiinankopioita, takuut toimii tarvittaessa ja varmasti pelittävät luvatulla tavalla ja tekevät itse todelliset lumenmittaukset..ja antavat valoa vähintäänkin riittävästi. Olikohan tarpeeksi myyntipuhetta..? :mrgreen:

Aiemmin tässä ketjussa itsekin jo mainostin ko firman otsalamppua (Lumilight 1400). Taitaa kyllä olla Kiinassa valmistettu, mutta toimii ja on hinnaltaan kolmasosa esim Lupinen vastaavasta.

Mieli tekisi hankkia Pureluxin paneeli, 120W malli sopisi kätevästi Avantin katon etureunaan. Nykyinen työvalo joutaisi taakse. Mutta ne veisi sähköä yhteensä n. 12A, paljonkohan 220:n laturi antaa virtaa?
 
No ainakin tuo valmistajan ilmoittama 12000 lumenia riittäisi takuuvarmasti säkkipimeässä ajoon, tosin vain 300€ hinta hiukan hirvittää. Kaverilla on offroadautossa 2 kpl noita pienempiä 72w paneeleja kattovaloina ja voin sanoa että jos ei noilla näe niin on syytä koukata optikon kautta kotimatkalla :)
 
Joo, ehkä yksi 72W malli riittäisi eteen, pysyisi virran kulutus kohtuullisena ja hintakin lähes puolittuisi.
 
Nyt on valojärjestelmä aika täydellinen katkaisijoineen ja merkkivaloineen;
https://picasaweb.google.com/100408073284511614893/AvantKatkaisimetJaMerkkivalot

Joka valolle on oma kytkin ja merkkivalo. Erityisesti vilkut kaipasivat merkkivalon, koska ajelin kilometrikaupalla huomaamatta, että vilkku oli päällä milloin oikealle ja milloin vasemmalle. Mittaritauluun pitää vielä saada kello, jotta ei mene ylitöiksi! :mrgreen:
 

Uusimmat keskustelut