216 käynnistys vaikeuksia | AvantClub - Keskustelupalsta

natikka

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.6.2010
32
0
6
Mikähän avanttiani vaivaa kun ei käynnisty kun ilma meni pakkasenpuolelle toisella sylinterillä yrittää muttei jaksa käynnistyä 10min kun sisätilanpuhaltimella lämmittää johan hörähtää käyntiin sen jälkeen ei käyntiongelmia ennen(viimetalvena) on lähtenny vaikka olisi 10 astetta pakkasta.
 
Onko akku kunnossa? Mulla oli ajoleikkurin kanssa sillai, ettei se enää toissa syksyllä jaksanut lähteä kunnolla käymään kun lämpötila painui alle +10C. Ostin siihen keväällä uuden akun, niin ei mitään ongelmia vieläkään. Eli akku ei vaan jaksanut pyörittää tarpeeksi kierroksia (tai kipinää) että kone olisi tärähtänyt käyntiin.
 
ostin viikko sitten uuden akun veivaa kuin kahvimylly vaikka minuutin putkeen ei vaan lähde
 
rikastin toimii, mutta startti vaivoin jaksaa pyöräyttää pari ekaa kierrosta senjälkeen alkaa pyöriä kevyemmin aivankuin olisi laskennu sylinteriin bensaa. en kyllä usko että on bensaa taitaisi kastella tulpan ettei käynnistyisi lainkaan. mitä moottoriöljyä käytätte. onko mahdollista että minulla olisi liian jäykät oljyt kun ongelma alkoi heti kun mittari meni miinukselle.
 
Kannattaa tarkastaa onko työlaitehydrauliikka varmasti paineeton
käynnistettäessä.

Jos työlaiteventtiili jää vähän auki (vuotaa) se voi kuormittaa
heti kun kone yrittää pyörähtää.

Kylmällä säällä, kun öljy on jäykkää se voi vaikeuttaa
käynnistymistä, lämpimillä öljyillä sitä ei välttämättä ole huomannutkaan.
 
Joo, tuo lisähydrauliikka on hyvä pointti. Mullekin sitä käy toisinaan, mutta kuitenkin sen verran harvoin että ei koskaan ensimmäisenä tule mieleen. Luulee ensin, ettei hehkuttanut tai startannut tarpeeksi kauan, toiseksi, että kaasuvipu on pienellä ja kolmanneksi epäilee polttoaineen olevan vähissä. Vasta sen jälkeen muistuu mieleen tuo vipu.
 
testasin että lisähydrauliikka poljinta painaa vähän sitten ei jaksa pyöriä ollenkaan tai no hyvin vaikeasti. epäilen että joku moottorissa ahistaa täytyy tutkia kunhan töiltä kerkiää
 
Menee mullakin ajoleikkurin kokemuksiin. Pari vuotta takaperin olin jo tekemässä vaikka mitä osien hankintoja, kun sain vinkin. Milloin olen säätänyt venttiilit. No eihän niitä ollu säädetty kertaakaan neljän vuoden aikana ja ajotunteja oli kertynyt jo melkoisesti. Sain ohjeet säätämisestä ja jo rupes B&S 23 hp v2 kone rallattamaan.
Itse en ole vielä joutunut avantille tekemään moista. Liekö vielä liian vähän ajotunteja??
B&S koneessa on kuulemma joku "puolipuristus automatiikka" joka ei toimi kunnolla jos venttilit ei aukee ajoissa ja puristukset liian suuret startille?? :?: :?:

Viisaammat voi varmaan kertoa miten toi asia on tossa avantin koneessa. :!:
 
Meikäläisellä 220:ssä jäätyy kaasuvipu, tai sen vaijeri siis, niin ettei kaasuvipu oikein liiku ennen sulamista. Yli -10 asteen pakkasella joudun minäkin lämmittämään konetta, vaikka melkein lähtee jo käyntiin ilmankin.
 
Minulla 220 avant kylmässä autotallissa säilytys . Ei käynnistys ongelmia koskaan lukuun ottamatta aikaa jolloin oli besapumppu vialla joka sattui kylläkin keski kesällä.
Ei todellakaan kyllä käynnisty jos on esim hiekottaja keulalla ja syystä tai toisesta jäänyt hydraulikka päälle.
 
täytyypä tarkistaa ventiilivälykset koneella ajettu vajaa n.400h. minulla sellainen käsitys että tuossa 16hp hondassakin olisi automaattinen puolipuristin.
 
313S ei suostu käymään kuin 30 sekunttia. Kun vajaan minuutin päästä yrittää uudelleen, niin taas käy 30 sekunttia.
Sen 30 sekuntin aikana reagoi kaasuvipuun ja rikastimeen mutta sitten sammuu.
Vedenkeräyskupin olen tyhjentänyt, - samoin kaasarin pohjassa olevan ruuvin. Polttoainetta kyllä tulee solkenaan.
Savuttaa niin vietävästi.
Seissut noin 2 kk kylmässä tallissa. Otin auton akusta apuvirtaa.

Sen 2 kk:n aikana oikea takarengas oli tyhjentynyt ja kone oli kallistunut.

Sylinterin puristuksessa on vaihe, jossa tuntuu kuin olisi suuri vastapaine. Käynnistysnarusta vedettäessä vastapaine on niin suuri, että pelkää narun katkeavan. Kun vetoa pitää päällä, niin siitä se sitten vastapaine antaa periksi. Sen jälkeen voi taas vetää narusta pari vetoa normaaein painein, kunnes vastapaine taas tuntuu.

Syntyykö se kova vastapaine moottorista vai siitä hydraulipumpusta?

Jos kaasuttajan irrottaa vivuista ja sylinterin kupeesta, niin saako sen puhditettua huoltoliikkeessä vai pitääkö omin käsin yrittää onneen?
Minkälainen tiivistesarja siihen pitää hankkia, jos omin päin?
 
Lisään vielä, että narukäynnistyksessä on esiintynyt pitkän aikaa takaisku, jolloin naru tulee riuhtaistua kädestä.
Takaperin käyntiä ei ole esiintynyt sammutettaessa eikä muutenkaan.
Startilla käynnistettäessä usein startti ei jaksa vetää painekynnyksen yli. Silloin on pitänyt hakea käynnistysnarulla sellainen kohta paineessa, että joko jaksaa vetäistä narusta käyntiin tai startti jaksaa pyöräyttää.
Ei edes auton akulla autettuna startti jaksanut äsken käynnistää. Piti käynnistysnarulla hakea löysempi kohta, että jaksoi startata ja sitten kävi sen 30 sek.

Onko tässä 313S:n HONDA 390 :ssä sytytyksen säätöä?
Missä nämä 30 sek käynti-ja-sammumiset voivat johtua?

Laitteen käyttövivuista olen tyhjännyt hydraulipaineet mutta ei jaksa edellenkään käydä kuin sen 30 sek.
Voiko siellä hydraulipuolella olla jokin venttiili jumissa, joka sitten tekee niin tiukat paineet, että moottori sammuu heti käynnistyttyään?
 
Olettaisin, että kaksi erillistä vikaa.
1. Puolipuristus ei toimi kunnolla. ? Venttiilivälykset?? Katso edellinen sivu.

2. 30 sek käynti. Itse vaihtaisin bensasuotimen. Ei mee tarpeeks bensaa läpi??

Samoja oireita aikoinaan ajoleikkurissa. Noilla tuli kuntoon :D
 
Kiitos vihjeestä!
Tarkistan asian huomenna. Yleensä autoissa ja vekottimissa esiintyvät viat ovat kaikkein yksinkertaisimpia.

Hirvimiesten nuotiolla joku kysyi, että mikä maalimassa harmittaa eniten. Kaikenlaista ehdotettiin. Sitten takarivistä vanhempi mies sanoi, että häntä harmittaa kaikkein eniten:
- tyhjät pullot,
- tiineet naiset,
- puhelinvastaajat ja
- kotitalouksiin myydyt polttomoottorilla varustetut pienkoneet.

Olimme kaikki samaa mieltä!
Täytyy suhteuttaa asioita.
 
Honda GX390 sammuiluun kysymyksiä: Liikkuukos kaasuläppävivusto vapaasti tuuletinkopan ja tankin välissä / saako liikuttelemalla pysymään käynnissä? Sammuuko nopeasti vai hiipuuko kierrokset?
 
Kyllä kaasuvivusto liikkuu ja liikuttelu vaikuttaa kierroksiin sen noin 30 sek aikana, minkä kone pyörii. Ottaa kierroksia ja lakee kierroksia vivun asennon mukaan. Myös ns. ryyppy vaikuttaa.
Kokeilin myös hydraulipuolen käyttövipuja ja pyörät ja kauha reagoi kuten pitääkin.

Käyntipuolen vipujen liikuttelu ei vaikuta - eikä siis kierrokset tai seoksen rikkaus - käynnin pituuteen. Sammuu säännöllisesti käyntikierroksista riippumatta yks-kaks, ja sillä siisti.
Kumma kyllä käynnistyy taas hyvin pian sammuttuaan ja käy taas sen 30 sek.

Tänään aloitin tarkistukset:
- venttiilivälyset: "pako" taulukon mukainen, "imu" välystä ei ollut ollenkaan mutta ei kylmänä kantanutkaan, venttiilikoppa oli sisältä siisti,
- huohotinputki auki,
- polttoainetta tulee hyvin kaasuttajaan asti ja vuoti hyvin kaasuttajan pohjaruuvista ja sakkakupista,
(- kaasuttaja on pöydällä mutta ei vielä avattu.)

Ps.
Meillä oli 1950-luvulla Pobeda. Se saattoi olla käynnistymättä parikin päivää. Hyräilimme sille "Suuri ja mahtava ..." mutta ei se siitä välittänyt mitään.
Sitten oltuaan rauhassa se taas käynnistyi kuin mitään harmia ei olisi koskaan tapahtunut.
Yleensä vaadittu tauko oli niin pitkä, että kaikki viikonlopun reissusuunnitelmat meni pieleen.

! Nyt lunta on jo 10 cm !
 
Aika erikoinen vika. Onko käyntiaika noin suunnilleen 30 sek, vai onko se joka kerta ihan vakio ? Sammuuko samalla tavalla ja yhtä nopeasti kaasu täysillä tai kone tyhjäkäynnillä ?

Jos aika on "ihan vakio" ja käynti päättyy myös kovilta kierroksilta kuin kanan lento, veikkaan jotain sähkövikaa. Puola voi toimia tovin, etenkin kylmänä, mutta hetken lämmettyä mennä oikariin. Tuskin siinä on missään mitään "aikarelettä" tai muuta vastaavaa missään, vai ?? En tunne ko konetta lainkaan.

Jos aika ei ole kovin vakio ja kovilta kierroksilta alkaa ensin röpöttämään ja pikkuhiljaa sammahtelemaan, niin sitten polttoainepuolella jossain tukos. Bensapumpun, letkun ja tankin voi eliminoida syöttämällä letkulla bensaa suoraan kaasariin. Eli kaasarin bensaletkun paikalle toinen letku ja siihen sopiva pieni suppilo päähän. Suppiloa on pidettävä konetta korkeemmalla ja pullosta on hyvä "ruokkia" suppiloon pikkuhiljaa lisää bensaa koneen käydessä. Jos nyt käy kunnolla, niin vika eliminoiduissa laitteissa. Jos ei, niin avaisin ja putsaisin kaasarin.
 
Öljyvahti tuntuu loogiselta.
Jokin rele saattaa lämmitessään avata yhteyden, mutta 30s tuntuu siihen pieneltä.
 
No niin! 313S:n nikottelu on nyt ohi. Viaksi osoittautui polttoaineputkessa - suodattimen ja kaasuttajan välissä - olleet muruset. Muruset olivat menneet polttoaineen sulkuventtiiliin ja aiheuttaneet siinä pientä läpivirtausta, vaikka venttiili olikin suljettu. Näin muruset silmällä. Aikaa oli bensalla lirua 2 kk. Moottorin alapuolinen koneen runko oli märkä mutta en osannut heti aluksi kiinnittää siihen huomiota. Polttoainesäiliössä oli vielä bensaa puolillaan.
Puhdistettuani kaasuttajan ja tarkistettuani venttiilivälykset, kone ei vieläkään käynyt kuin sen 30 sek.

Yllytyksestänne avasin sitten öljyntäyttöaukon ja sieltä tulvi polttoaineen ja öljyn seosta. Ylitäyttö oli ehkä noin 30-50 % oikeasta öljytilavuudesta. Aikansa kuluksi Hondan yksipyttyinen oli laskenut bensaa kaasuttajan läpi sylinteriin ja öljytilaan. Koska takarengas oli tyhjentynyt ja kone kallistunut, ilmeisesti kaasuttajan venttiilit olivat laskeneet polttoaineen läpi. Muuta selitystä en keksi.
Hyvät öljyt meni hukkaan, - olin vaihtanut täyssynteettiset ennen lähtöäni.
Kostoksi vaihdoin uudeksi öljyksi vain puolisynteettistä.

Nyt pyörii taas hyvin. Käynnistyy paremmin kuin aikaisemmin ja käy tasaisemmin kylmänäkin. Pyöritin vekotinta toista tuntia lumitöissä.
Seuraavat huollot teen lääkärin valkoinen takki päällä.
 
Jatketaan vielä samalla aihepiirillä: 220:n käynnistyy aina vasta toisella yrityksellä. Kylmänä käynnistettäessä (ryyppy päällä ja kaasu n. puolivälissä) kone käynnistyy, mutta sammuu muutaman sekunnin päästä. uudelleen startatessa käynnistyy ja jää käyntiin. Ryypyn poistaminen ei vaikuta tähän vaan kone vaikuttaa aina sammuvan samalla tavalla kuin avaimesta sammutettaessa. Onkohan tämä suunniteltu näin toimivaksi vai onko kyseessä yksilöllinen ominaisuus...?
 
mape sanoi:
Jatketaan vielä samalla aihepiirillä: 220:n käynnistyy aina vasta toisella yrityksellä. Kylmänä käynnistettäessä (ryyppy päällä ja kaasu n. puolivälissä) kone käynnistyy, mutta sammuu muutaman sekunnin päästä. uudelleen startatessa käynnistyy ja jää käyntiin. Ryypyn poistaminen ei vaikuta tähän vaan kone vaikuttaa aina sammuvan samalla tavalla kuin avaimesta sammutettaessa. Onkohan tämä suunniteltu näin toimivaksi vai onko kyseessä yksilöllinen ominaisuus...?

Mulla tekee 218 ihan samaa ja ihan joka kerta...
 
Joku voi (perustellusti) olla erimieltä mutta käynnistys- ja käyntiongelmat loppuivat kovia pakkasia lukuunottamatta kun irroitin johdot siitä öljynpainevahdista... Kovilla pakkasillahan ongelmia on kun ei kai edelleenkään ole saatavilla mitään järkevää sähkölämmitintä.
 

Uusimmat keskustelut