218 moottori röpöttää

Avantgardisti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
7.3.2010
58
0
6
Soitin paikalliselle huoltoyritykselle, josta neuvottiin aloittamaan ilmanputsarin, bensasuodattimen ja tulppien vaihdolla. Tein kaikki nämä, mutta moottori käy edelleen vajaalla teholla ja sitten vain hetkittäin menee normaalikäyntiin. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Liekö sytytysyksikössä vikaa?
 

Avantgardisti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
7.3.2010
58
0
6
Se olikin isompi juttu! Huoltomies tuli ja laittoi Avantin käyntiin - röpötystä ja huono veto. Hän totesi, että tyyppivika - venttiileille menevä öljykanava tukkeutunut. On kuulemma hillittömän ahdas reikä ja hänellä jo kolmas potilas tämä minun koneeni. Hollannissa tiesi 8 tapausta. Avantilla oli ajettu alle 100 tuntia ja öljyt vaihdettu ajallaan - korjauslasku 970 € (tehdas tuli vastaan osilla).
Pienikin roska moottoriöljyssä riittää tukkimaan nuo kanavat, joten öljynvaihtojen kanssa pitää olla hillittömän tarkkana. Vaihdot pitää tehdä tiukasti suositusten mukaan ja itse vaihdossa noudatettava äärimmäistä puhtautta.
:shock:
 

majohi

Jäsen
29.5.2010
24
0
1
Mikä moottori siinä on. Missä siinä on se öljykanava.
Itse ihmettelin, kun 313S:n yksipyttyisen venttiilikoppa oli sisältä taysin kuiva. Ei tippaakaan öljyä missään.
 

Avantgardisti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
7.3.2010
58
0
6
Avant 218:ssa on amerikkalainen Kohlerin 18 heppanen moottori. Ensimmäisten 100 tunnin korjuu maksoi yli 10 € tunnilta. Varaosat tulivat siis takuuna tehtaalta ja työtä meni 16 tuntia a 45 € (720 €), loput huollon suotimia ja litkuja sekä ALV. En tunnen Kohlerin öljykanavien anatomiaa, mutta olkoon tämä vinkkinä muille, että Kohlerissa on tällainen tyyppivika. Jotenkin alkoi usko horjua Avantiin. Toivotaan, että jatko menee paremmin :mrgreen:
 

T-bone

Jäsen
20.2.2010
26
0
1
Moi,

Leikkasiko kiinni, vai mikä oli lopullinen seuraus, kun öljy ei kulkenut? Pitikö vaihtaa sylinterit, kannet tms. juttuja?
Kuulostaa aika suurelta korjaukselta kulujenkin näkökulmasta.
Kohlerin piti olla luotettava suhteessa Hondan moottoriin....
 

jarine80

Jäsen
28.10.2011
99
0
6
keski-suomi
omassa 220:ssä oon huomannu semmoisen jutun että ku sitä käyttää jonkin aikaa tyhjäkäynnillä ja sitten kun yrittää
lisätä kaasua(vaikka vaan ihan pikkuisen lisää) niin se alkaa vaan pirusti röpöttämään,jonkin aikaa käynti vähän vajaata ennenkuin herää käymään kunnolla
koneessa tunteja n.40h
onkohan kohta sama remontti edessä :shock:
 

Timberman

Jäsen
6.3.2010
610
0
16
Mitäköhän tossa oikeesti on mahtanut tapahtua. En kyllä tunne Kohlerin koneita (ilmeisesti mun onni), mutta olettaen sen toimivan kuten normaali 4-tahtinen bensiinimoottori, niin ilmeisesti öljyn puutteesta joku venttiili on kuumentunut, jäänyt jumiin auki asentoon ja siitä seurannut röpötystä. Mitä tuohon koneeseen mahdettiin vaihtaa ?

Normaalisti esimerkiksi auton moottoreissa öljypumppu imee öljyn öljypohjasta ja pumppaa sen eteenpäin moottorin laakeripinnoille suodattimen kautta. Onks tossa Kohlerissa mitään suodatinta ? Jos öljyn mukana mennyt niin isoja "roskia" öljykierrossa, että kanava on mennyt tukkeeseen, niin onkohan roskat menneet öljypumpun läpi ja mihinköhän kaikkialle muualle niitä "roskia" on mennyt. Vai olisko tossa nyt alkujaankin ollut toi kanava tukkeessa.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Minulla kilahti Honda (216) aikoinaan, heti uutena. Kone vaihtui 218 malliin, siis Kohlerin moottoriin, jota käytin n.250 tuntia. Ainoa vika oli läpi vuotanut öljynpaineanturi. -Jos/kun tuotteessa on ilmennyt tyyppi-/yleinen vika on vastuu valmistajalla. "Tuotteella on oltava kohtuullinen käyttöikä." Se on kuluttajasuojalaissa. Takuuajalla ei ole asiassa merkitystä.
 

STP

Jäsen
19.7.2009
67
1
6
220 tekee täällä(kin) tuota röpöttämistä kun kaasua vääntää isommalle lämpimällä koneella (nyt 150h ajettu), kestää sekunnin kaksi ja sitten käynti tasaantuu normaaliksi. Ei se kuormituksen tms. mukaan oireile mitenkään sen kummemmin tai ole muuten käyntihäiriöitä. Ja lähinnä tapahtuu kun tipauttaa tyhjäkäynnille ja sitten hetken päästä vääntää takaisin työkierroksille. Oiskohan kerran tai kaksi myös sammahtanut tuohon kaasun vauhdikkaaseen lisäämiseen, kun on tyhjäkäynniltä vääntänyt kierrokset tappiin (ruohonleikkuria varten, työhydrauliikka toki ollut pois päältä...)
 

Avantgardisti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
7.3.2010
58
0
6
On muuten tosi pirullisen vaikeaa saada tänne kuvaa. Mahdatteko saada tämän auki: https://picasaweb.google.com/100408073284511614893/15Helmikuuta2012.

Jos saatte, niin siellä on korjaamolasku, joka ei kovin paljon tietoa anna siitä, mikä oli taudin nimi ja miten se korjattiin.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Ei toimi tuo linkki.

Minä en suostuisi tuota korjausta maksamaan, jos olisin kaikki huollot tehnyt,
se on päivän selvä juttu. :evil:

Jos Kohler ei toimita toimivaa konetta, niin vastatkoon myös kustannuksista.
100 tuntia ei ole mikään koneremontti väli...siitä ei tarvitse edes kiistellä!
Avant Tecno on Kohlerin asiakas, joten he toimivat asiassa vain välittäjänä.

Ainakin tähän asti A-tehdas on toiminut takuuasiossa todella reilusti. :cool:
 
10.12.2010
385
4
18
Helsinki
Mielestäni kyllä se täysin Avantin kontolla on takuuseen ottaa, tapelkoot sitten itse Kohlerin kanssa. (mutta nyt tietty myöhäistä sanoa) Loppuasiakkaalle pitää olla aivan se ja sama kuka sen moottorin on alunperin tehnyt, Avant siitä kuitenkin vastaa.
 

Avantgardisti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
7.3.2010
58
0
6
Enpä jaksa ruveta tappelemaan tuosta korjauslaskusta. Minun koneellani tuo antamani linkki toimii. Joka tapauksessa lasku ei kerro yhtään mitään, mikä oli mennyt pieleen, miksi meni ja miten se korjattiin. Pääasia on, että kone nyt pelittää, vaikka käynnistäminen on edelleen vaikeaa. Elämä on!
Jatkossa taidan avata itse moottorin, jos ongelmia ilmenee, ja katsoa, mitä se on syönyt. Tai sitten en. :lol:

Toimiessaan :mrgreen: on tosi makea peli.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Ville_remppaaja sanoi:
Mielestäni kyllä se täysin Avantin kontolla on takuuseen ottaa, tapelkoot sitten itse Kohlerin kanssa. (mutta nyt tietty myöhäistä sanoa) Loppuasiakkaalle pitää olla aivan se ja sama kuka sen moottorin on alunperin tehnyt, Avant siitä kuitenkin vastaa.
En näköjään osaa kirjoittaa ymmärrettävästi. :oops:
Tuota minäkin tarkoitin.
Siis Avant on vastuussa asiakkaalleen ja Kohler on myös vastuussa asiakkaalleen, eli Avantille.
 
10.12.2010
385
4
18
Helsinki
Sekatyömies sanoi:
Ville_remppaaja sanoi:
Mielestäni kyllä se täysin Avantin kontolla on takuuseen ottaa, tapelkoot sitten itse Kohlerin kanssa. (mutta nyt tietty myöhäistä sanoa) Loppuasiakkaalle pitää olla aivan se ja sama kuka sen moottorin on alunperin tehnyt, Avant siitä kuitenkin vastaa.
En näköjään osaa kirjoittaa ymmärrettävästi. :oops:
Tuota minäkin tarkoitin.
Siis Avant on vastuussa asiakkaalleen ja Kohler on myös vastuussa asiakkaalleen, eli Avantille.
Saattoi kyllä olla minun lukemisessakin vikaa. :lol:
Tuollaiset on kyllä aina harmittavia juttuja ja takuuajan jälkeiset asiat aina pikkaisen hankalia. (vaikka tosiaan tuotteelta pitää voida edellyttää "riittävää" käyttöaikaa.)
 

jarine80

Jäsen
28.10.2011
99
0
6
keski-suomi
ja nykyäänhän se on sama mikä korjaamo sen huoltaa,takuu säilyy.
näin ainakin takuu alaisten autojen kanssa eli ei vaadi merkkihuoltoa.
ei oo kauaa kun tommonen laki tuli :roll:
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Jep, nyt aukesi linkki täälläkin!

Nyt ymmärrän asian aivan toisessa valossa, tuo 970,22€ sisälsi myös huollon, ei pelkkää korjausta.
Laajan huollon listahinta 200-sarjaan on 536€ Alv23%, joten korjauksen hinta kuulostaa paljon kohtuullisemmalta.

Siitä huolimatta laskuttaa olisi saanut vain huollosta, mutta se on VAIN minun mielipiteeni. :roll:
 

Samankaltaiset keskustelut