218 moottori röpöttää | AvantClub - Keskustelupalsta

Avantgardisti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
7.3.2010
58
0
6
Soitin paikalliselle huoltoyritykselle, josta neuvottiin aloittamaan ilmanputsarin, bensasuodattimen ja tulppien vaihdolla. Tein kaikki nämä, mutta moottori käy edelleen vajaalla teholla ja sitten vain hetkittäin menee normaalikäyntiin. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Liekö sytytysyksikössä vikaa?
 
Se olikin isompi juttu! Huoltomies tuli ja laittoi Avantin käyntiin - röpötystä ja huono veto. Hän totesi, että tyyppivika - venttiileille menevä öljykanava tukkeutunut. On kuulemma hillittömän ahdas reikä ja hänellä jo kolmas potilas tämä minun koneeni. Hollannissa tiesi 8 tapausta. Avantilla oli ajettu alle 100 tuntia ja öljyt vaihdettu ajallaan - korjauslasku 970 € (tehdas tuli vastaan osilla).
Pienikin roska moottoriöljyssä riittää tukkimaan nuo kanavat, joten öljynvaihtojen kanssa pitää olla hillittömän tarkkana. Vaihdot pitää tehdä tiukasti suositusten mukaan ja itse vaihdossa noudatettava äärimmäistä puhtautta.
:shock:
 
Mikä moottori siinä on. Missä siinä on se öljykanava.
Itse ihmettelin, kun 313S:n yksipyttyisen venttiilikoppa oli sisältä taysin kuiva. Ei tippaakaan öljyä missään.
 
Avant 218:ssa on amerikkalainen Kohlerin 18 heppanen moottori. Ensimmäisten 100 tunnin korjuu maksoi yli 10 € tunnilta. Varaosat tulivat siis takuuna tehtaalta ja työtä meni 16 tuntia a 45 € (720 €), loput huollon suotimia ja litkuja sekä ALV. En tunnen Kohlerin öljykanavien anatomiaa, mutta olkoon tämä vinkkinä muille, että Kohlerissa on tällainen tyyppivika. Jotenkin alkoi usko horjua Avantiin. Toivotaan, että jatko menee paremmin :mrgreen:
 
Moi,

Leikkasiko kiinni, vai mikä oli lopullinen seuraus, kun öljy ei kulkenut? Pitikö vaihtaa sylinterit, kannet tms. juttuja?
Kuulostaa aika suurelta korjaukselta kulujenkin näkökulmasta.
Kohlerin piti olla luotettava suhteessa Hondan moottoriin....
 
omassa 220:ssä oon huomannu semmoisen jutun että ku sitä käyttää jonkin aikaa tyhjäkäynnillä ja sitten kun yrittää
lisätä kaasua(vaikka vaan ihan pikkuisen lisää) niin se alkaa vaan pirusti röpöttämään,jonkin aikaa käynti vähän vajaata ennenkuin herää käymään kunnolla
koneessa tunteja n.40h
onkohan kohta sama remontti edessä :shock:
 
Mitäköhän tossa oikeesti on mahtanut tapahtua. En kyllä tunne Kohlerin koneita (ilmeisesti mun onni), mutta olettaen sen toimivan kuten normaali 4-tahtinen bensiinimoottori, niin ilmeisesti öljyn puutteesta joku venttiili on kuumentunut, jäänyt jumiin auki asentoon ja siitä seurannut röpötystä. Mitä tuohon koneeseen mahdettiin vaihtaa ?

Normaalisti esimerkiksi auton moottoreissa öljypumppu imee öljyn öljypohjasta ja pumppaa sen eteenpäin moottorin laakeripinnoille suodattimen kautta. Onks tossa Kohlerissa mitään suodatinta ? Jos öljyn mukana mennyt niin isoja "roskia" öljykierrossa, että kanava on mennyt tukkeeseen, niin onkohan roskat menneet öljypumpun läpi ja mihinköhän kaikkialle muualle niitä "roskia" on mennyt. Vai olisko tossa nyt alkujaankin ollut toi kanava tukkeessa.
 
Minulla kilahti Honda (216) aikoinaan, heti uutena. Kone vaihtui 218 malliin, siis Kohlerin moottoriin, jota käytin n.250 tuntia. Ainoa vika oli läpi vuotanut öljynpaineanturi. -Jos/kun tuotteessa on ilmennyt tyyppi-/yleinen vika on vastuu valmistajalla. "Tuotteella on oltava kohtuullinen käyttöikä." Se on kuluttajasuojalaissa. Takuuajalla ei ole asiassa merkitystä.
 
220 tekee täällä(kin) tuota röpöttämistä kun kaasua vääntää isommalle lämpimällä koneella (nyt 150h ajettu), kestää sekunnin kaksi ja sitten käynti tasaantuu normaaliksi. Ei se kuormituksen tms. mukaan oireile mitenkään sen kummemmin tai ole muuten käyntihäiriöitä. Ja lähinnä tapahtuu kun tipauttaa tyhjäkäynnille ja sitten hetken päästä vääntää takaisin työkierroksille. Oiskohan kerran tai kaksi myös sammahtanut tuohon kaasun vauhdikkaaseen lisäämiseen, kun on tyhjäkäynniltä vääntänyt kierrokset tappiin (ruohonleikkuria varten, työhydrauliikka toki ollut pois päältä...)
 
On muuten tosi pirullisen vaikeaa saada tänne kuvaa. Mahdatteko saada tämän auki: https://picasaweb.google.com/100408073284511614893/15Helmikuuta2012.

Jos saatte, niin siellä on korjaamolasku, joka ei kovin paljon tietoa anna siitä, mikä oli taudin nimi ja miten se korjattiin.
 
Ei toimi tuo linkki.

Minä en suostuisi tuota korjausta maksamaan, jos olisin kaikki huollot tehnyt,
se on päivän selvä juttu. :evil:

Jos Kohler ei toimita toimivaa konetta, niin vastatkoon myös kustannuksista.
100 tuntia ei ole mikään koneremontti väli...siitä ei tarvitse edes kiistellä!
Avant Tecno on Kohlerin asiakas, joten he toimivat asiassa vain välittäjänä.

Ainakin tähän asti A-tehdas on toiminut takuuasiossa todella reilusti. :cool:
 
Mielestäni kyllä se täysin Avantin kontolla on takuuseen ottaa, tapelkoot sitten itse Kohlerin kanssa. (mutta nyt tietty myöhäistä sanoa) Loppuasiakkaalle pitää olla aivan se ja sama kuka sen moottorin on alunperin tehnyt, Avant siitä kuitenkin vastaa.
 
Enpä jaksa ruveta tappelemaan tuosta korjauslaskusta. Minun koneellani tuo antamani linkki toimii. Joka tapauksessa lasku ei kerro yhtään mitään, mikä oli mennyt pieleen, miksi meni ja miten se korjattiin. Pääasia on, että kone nyt pelittää, vaikka käynnistäminen on edelleen vaikeaa. Elämä on!
Jatkossa taidan avata itse moottorin, jos ongelmia ilmenee, ja katsoa, mitä se on syönyt. Tai sitten en. :lol:

Toimiessaan :mrgreen: on tosi makea peli.
 
Ville_remppaaja sanoi:
Mielestäni kyllä se täysin Avantin kontolla on takuuseen ottaa, tapelkoot sitten itse Kohlerin kanssa. (mutta nyt tietty myöhäistä sanoa) Loppuasiakkaalle pitää olla aivan se ja sama kuka sen moottorin on alunperin tehnyt, Avant siitä kuitenkin vastaa.

En näköjään osaa kirjoittaa ymmärrettävästi. :oops:
Tuota minäkin tarkoitin.
Siis Avant on vastuussa asiakkaalleen ja Kohler on myös vastuussa asiakkaalleen, eli Avantille.
 
Sekatyömies sanoi:
Ville_remppaaja sanoi:
Mielestäni kyllä se täysin Avantin kontolla on takuuseen ottaa, tapelkoot sitten itse Kohlerin kanssa. (mutta nyt tietty myöhäistä sanoa) Loppuasiakkaalle pitää olla aivan se ja sama kuka sen moottorin on alunperin tehnyt, Avant siitä kuitenkin vastaa.

En näköjään osaa kirjoittaa ymmärrettävästi. :oops:
Tuota minäkin tarkoitin.
Siis Avant on vastuussa asiakkaalleen ja Kohler on myös vastuussa asiakkaalleen, eli Avantille.

Saattoi kyllä olla minun lukemisessakin vikaa. :lol:
Tuollaiset on kyllä aina harmittavia juttuja ja takuuajan jälkeiset asiat aina pikkaisen hankalia. (vaikka tosiaan tuotteelta pitää voida edellyttää "riittävää" käyttöaikaa.)
 
ja nykyäänhän se on sama mikä korjaamo sen huoltaa,takuu säilyy.
näin ainakin takuu alaisten autojen kanssa eli ei vaadi merkkihuoltoa.
ei oo kauaa kun tommonen laki tuli :roll:
 
Jep, nyt aukesi linkki täälläkin!

Nyt ymmärrän asian aivan toisessa valossa, tuo 970,22€ sisälsi myös huollon, ei pelkkää korjausta.
Laajan huollon listahinta 200-sarjaan on 536€ Alv23%, joten korjauksen hinta kuulostaa paljon kohtuullisemmalta.

Siitä huolimatta laskuttaa olisi saanut vain huollosta, mutta se on VAIN minun mielipiteeni. :roll:
 
Kuten aikasemmin ounastelin, oli siis vika auki jumittuneissa venttiileissä. Laskusta voi päätellä, että kansi on otettu irti ja venttiilikoneisto purettu. Muuten ei läppäämistä olisi voinut suorittaa. Oikein hyvä siis. Olis mielenkiintoista tietää vaihdettiinko venttiilit uusiin ja mitä muuta osia mahdollisesti vaihdettiin.

Ilmajäähdytteisissä (auton)moottoreissa öljyn tarkoitus ei ole yksinomaan voidella venttiilikoneistoa, vaan öljy siirtää myös kannesta lämpöä pois. Siksi venttiilikoneiston voitelu on erityisen tärkeää juuri ilmajäähdytteisissä moottoreissa. Samasta syystä ilmajäähdytteisissä ei toisten mielestä pitäisi käyttää täyssynteettisiä öljyjä lainkaan. Niiden lämmönvälityskyky on mineraaliöljyjä huonompi, mistä taas johtuu että ne vesijäähdytteisissä koneissa toimivat hyvin ja kestävät paremmin korkeitakin lämpötiloja. En osaa sanoa päteekö nää jutut Kohlerin koneeseen, mutta jos mulla olis sellainen, niin menisin heti tarkistamaan onko venttiilikoneistossa lainkaan öljyä. Jos ei tai muuten näyttää kuivahkolta, niin starttaisin koneen ja tarkistaisin tuleeko sinne öljyä koneen käydessä. Mutta, kun ei oo Kohlereista konemusta, niin tää on ihan yleistä spekulointia ja höpinää :lol:
 
Nyt tuli vielä 118 euron jälkilasku, kun hydrauliöljy oli unohtunut (?) edellisestä laskusta. Jotenkin hurjalta tuntuu alle 100 tuntia ajetulle moottorille 1.088 € huolto/korjaus. Onneksi se on vain rahaa. ;)
Pitääpä pyytää huoltofirmalta osaluettelo. Nuorena tuli harrastettua autourheilua ja silloin Fiat/Abarth 850:n moottorin purin parissa tunnissa autotallissa. Sitten vain rikkoutuneitten osien vaihto ja kone kasaan sekä seuraavaan kisaan. Mutta se oli lähes 50 vuotta sitten.
Ilmeisesti jatkossa pitää tuorestaa nuorena opitut taidot, kun Kohler seuraavan kerran alkaa röpöttää. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 
En ole aikoihin päässyt aiemmalla "Avantgardisti" tunnuksellani tälle sivustolle, joten olen nyt "Avantgard". Väittivät, että olen yrittänyt kirjautua liian monta kertaa. No, sama kai tuo on, millä nikillä täällä seikkailee. Pääasia on, että 218 toimii, vaikka käynnistyminen on tosi hankalaa. Huoltokorjaamon mieskin ihmetteli sitä, mutta ei ollut osannut ongelmaa korjata, vaikka koko moottori (alle 100 tuntia ajettu) rakennettiin uusiksi. Hieman ihmettelen tilannetta. :mrgreen:
 
Eilen siirryin Avant-kuskien kategoriasta "ei vielä kaatanut" ryhmään "kaataneet Avantin". Se käy muuten tosi pikaisesti, kun takapyörän alle osuu pieni kannontumppi ja kahmari on sopivasti ylhäällä. Siinä oli kyllä lyhyt tovi aikaa miettiä, että mitenkähän tässä käy itselle. No, ei käynyt mitenkään ja koneenkin sain pystyy taljalla ja pitkällä liinalla puusta tukea ottaen.
Avant tecnolta kysyin varmuuden vuoksi, voiko koneen käynnistää kaadon jälkeen. Voi, mutta öljyt on syytä tarkistaa. :mrgreen:

Tällaista menoa oli eilen!
https://plus.google.com/photos/100408073284511614893/albums/5747955935897800161
 
Onneksi ei käynyt kuinkaan. Kuvista päätellen koneessasi ei ole pyöräpainoja, ne auttavat ainakin vähän. Tehtaan painot ovat 200-sarjaan muistaakseni 15 kg kappale.
 
https://plus.google.com/photos/100408073284511614893/albums/5763608522007425633/5763608568744476530

Eilen Sastamalan Katsastus teki rekiströintikatsastuksen ja tänään sain rekisterikilven. POHJALAINEN lehdessä oli artikkeli, jossa kerrottiin, että kaikki moottorikäyttöiset vehkeet on rekisteröitävä, jos niillä ajetaan vaikka vain yleisen tien yli. Poliisi oli sakottanut Vaasan kaupunkia ruohonleikkureista oikein urakalla. Niinpä minäkin päätin laittaa AVANTin rekisteriin.
Innostuin vielä rustaamaan tukkikärryyn valot ja nehän löytyivät Kiviniityn liikkeestä 24,90 € hintaan ja pistorasia 4 €. Hitaan ajoneuvon kolmio myös peräkärryyn 11 €.

AVANTin sähkötyöt on tehty ihan neuvostomalliin tai minä olen värisokea. Huomenna puran takapään koko johtokimpun ja etsin piuha piuhalta oikean ja vasemman vilkun sekä takavalot (nämä kolme valoa vain tarvitaan). :mrgreen:
 

Uusimmat keskustelut