Kuten aikasemmin ounastelin, oli siis vika auki jumittuneissa venttiileissä. Laskusta voi päätellä, että kansi on otettu irti ja venttiilikoneisto purettu. Muuten ei läppäämistä olisi voinut suorittaa. Oikein hyvä siis. Olis mielenkiintoista tietää vaihdettiinko venttiilit uusiin ja mitä muuta osia mahdollisesti vaihdettiin.
Ilmajäähdytteisissä (auton)moottoreissa öljyn tarkoitus ei ole yksinomaan voidella venttiilikoneistoa, vaan öljy siirtää myös kannesta lämpöä pois. Siksi venttiilikoneiston voitelu on erityisen tärkeää juuri ilmajäähdytteisissä moottoreissa. Samasta syystä ilmajäähdytteisissä ei toisten mielestä pitäisi käyttää täyssynteettisiä öljyjä lainkaan. Niiden lämmönvälityskyky on mineraaliöljyjä huonompi, mistä taas johtuu että ne vesijäähdytteisissä koneissa toimivat hyvin ja kestävät paremmin korkeitakin lämpötiloja. En osaa sanoa päteekö nää jutut Kohlerin koneeseen, mutta jos mulla olis sellainen, niin menisin heti tarkistamaan onko venttiilikoneistossa lainkaan öljyä. Jos ei tai muuten näyttää kuivahkolta, niin starttaisin koneen ja tarkistaisin tuleeko sinne öljyä koneen käydessä. Mutta, kun ei oo Kohlereista konemusta, niin tää on ihan yleistä spekulointia ja höpinää :lol: