218 vai 220? Huomaatko eroja? | AvantClub - Keskustelupalsta

T-bone

Jäsen
Keskustelun aloittaja
20.2.2010
26
0
1
Moikka,

Harkitsen vanhan 216:n vaihtamista 218:aan tai 220:een.
Lähdetään siitä, että pyöriviä laitteita ei käytetä.
Työlaitteet, joita käytetään ovat kaivuri 150/170, lumikauha, sorakauha. Varusteena luistonestoventtiili.

Onko jollain kokemusta, kannattaako maksaa siitä, että 220:ssa on suurempi pumppu (vs 218), ja ilmeisesti vähän enemmän työntövoimaa?
Voihan tietysti ajatella niinkin, että 220:n sitten myydessä voi markkinoida paremmin konetta, jolla voi pyörittää linkoa ja leikkuria paremmin.

Onko jollain kokemusta, saako työntövoimaa tai tehoa lisää siten, että sen huomaa. Esimerkiksi lunta työntäessä luistonestoventtiilin kanssahan koneet joskus sammuvat jne. Lisäksi kiinnostaa se, riittääkö suuremmasta pumpusta paremmin tehoa tilanteisiin, kun esimerkiksi käännät runkoa ja liikutat kauhaa samanaikaisesti (yksi pumppu ei tee kaksia liikkeitä kovin nopeasti)

Eli kannattaako maksaa 220-mallista, vai riittääkö mielestänne 218 em. tilanteisiin? Nämähän ovat osittain faktajuttuja, osittain mielipiteitä. Itse kuulun siihen joukkoon, että kone on myös harrastus, siksi mielelläni maksan ominaisuuksista, vaikka en niitä aina tarvitsisikaan. Eli homma on lähdössä käsistä hyvää vauhtia :cool:

Kiitokset kokemuksistanne!

ps. toinen vaihtoehto on miettiä 420-mallia, siihen täytyy lyödä toki vähän enemmän merkkejä pöytään :)
 
-Jos järjellä valitsee, niin 420 (tai 520). -200:ten todellinen ero on vain pumpuntuotto, joten 218 on järkevämpi kuvailemaasi tarpeeseen. -Jos tunteella valitsee, niin muut eivät voi auttaa päätöksenteossa. Onnea valintaan!
 
Hei T-bone

Ymmärtääkseni 216 ja 218 ovat suorituskyvyn suhteen käytännössä samat koneet. 218 syntyi syystä, että 216 Honda moottori on vähän herkkä (pieni öljytilavuus, hankala säätää täyden tehon edellyttämä oikea seos kaasuttimessa ilman lämpötilan funktiona) vaatien osaavaa ja jatkuvaa paijaamista.

200-sarja on oikea laite, jos touhutaan perinteisessä pihapuutarhassa. Metsässä 200 etenee kivuttomasti verrattuna isompiin. Se on ketterä eikä riko herkkääkään nurmikkoa. Suurin miinus on vaatimaton nostokorkeus.

420 on selvästi järeämpi ja sallii huomattavasti laajemman työvälinetarjonnan. Teleskooppipuomilla nostokorkeudessa ei ole valittamista. Työntövoimaa tarkasteltaessa on hyvä ottaa huomioon myös koneen oma paino - mäkisessä maastossa kun sekin täytyy kuorman lisäksi tuupata. 30 asteen rinteessä puolet koneen + kuorman + kuskin painosta syö työntövoimaa. Tässä mielessä 200 sarja on ihan linjassa tai jopa parempi verrattua niin 400 kuin 500-sarjalaiseen. Viimemainittuihin voi ilmeisesti valita myös suurempitilavuuksisia napamoottoreita, jolloin työntövoima kasvaa nopeuden kustannuksella.

Ehdotan kunnon koeajoa eri malleilla ammattimaisen myyjän kanssa.

t. JJ
 
Kiitoksia kommenteista, täytyy tutustua koneisiin tilaisuuden tullen. Koneen vaihto menee syssymmälle, pitää vielä vanhalla kaivella alkukesän pihatyöt. On meinaan nuo toimitusajat helposti 10 vkoa, jos lähtee tehtaalta hakemaan. Ties vaikka jotain uutta olisi syksyllä olemassa myös tehtaan puolelta...

Tarkoitus on tulla myös kokoontumisajoille, siellä varmaan saa hyviä vinkkejä pidemmän linjan käyttäjiltä.

T-bone
 
Kysäisempäs vielä, kun en ole aivan varma:

-Onkos 220:n suurempi pumppu apu tilaneessa, kun käytetää yhtäaikaa puomin sylintereitä, rattia, ja vielä ajetaan. Tällöinhän 1-pumppuisen koneen "tehokkuus" hidastuu. Riittääkö suuremmasta pumpusta painetta monta sylinteriä yhtäaikaa käytettäessä.

-Nostoon liittyy käsittääkseni paineet, eikä niinkään pumpun tuotto, eli käytännössä 218 nostaa saman kuin 220?

Kiitokset, jos opastatte tietämätöntä.
 
Pumpun tuotto riippuu koneen kierroksista, normaali pihan teossa, mullan siirtelyssä kauhalla, lumen kolaamisessa työntölevyllä jne. ajelen 1/3-1/2 kaasulla. Eli tässä lienee se ja sama onko alla 218 vai 220, kaasua voi joutua pitämään eri asennossa riippuen kuinka kiire ja hätäiset liikkeet haluaa. Itse päädyin 220 malliin keräävän ruohonleikkurin takia, silloista 216 ei suositeltu ollenkaan kerävään leikkurin kanssa ja ruohoa minäkin ajelen kaasu täysillä 220 kanssa.

Tässä normaali pyörittelyssä pikkukaasulla huomaa kyllä, että esim. jos kone on ihan linkussa ja ratilla yrittää kääntää vielä lisää niin esim. taaksepäin ei tahdota lähteä liikkeelle samalla ollenkaan, sitten kun käännön "vapauttaa" eli ei yritä kääntää enempää kuin on mekaanisesti mahdollista kone lähtee liikkeelle normaalisti.
Muutaman kerran olen jäänyt jumiin löysään hiekkaan ja lumeen ja silloin on väännetty kaasu täysille ja jouduttu renkuttamaan ratista ja eteen/taakse polkimista lisää vauhtia keksintöön, että päästään taas liikkeelle, eli tehot kyllä riittää pyörittämään renkaita ja vääntämään kääntöä jumissa ollessaan.

Työntövoiman kanssa taitaa olla sama juttu, eron huomaa (tai sitten ei) kun ajaa oikeasti läppä selällään. Vajaalla kaasulla se ja sama kumpi kone alla.

EDIT: niin ja yksi syy valintaan oli myös tuon silloisen 216 Hondan koneen ei niin hyvä maine vs. Kohleriin...
 
Pumpuntuotto vaikuttaa vain pyöritettävien- eli "läpivirtaavien"laitteiden käytössä.
Saman tilavuuden omaavien sylintereitten (esim.ohjaus) käyttöön samalla paineella eroa ei käytännossä ole.
Kun ohjaus on täysin linkussa ja sylinterissä täysipaine, ei pumpuntuotosta ole mitään apua koska öljy kiertää
vain paineenrajoitusventtiilin päästämänä takaisin säiliöön. Näin kuuluu tapahtua kaikkien käytössä olevien
sylitereiden kohdalla, jotka ovat ääriasennossa, mäntä sisällä tai ulkona.

Kohlerin moottorit ovat 218 ja 220 malleissa saman kuutiotilavuuden omaavat ja muutenkin
identtiset. Mahdollinen ero on kaasuttajassa/säädöissä. -Tällä saavutetaan synergiaetuja tuotannossa ja varaosissa.
(Aivan kuin veneenmoottoreissa, monella valmistajalla esim.30hv/40hv ovat samoja koneita.)
 
Itselläni on 220, ja olen harkinnut vaihtoa 420:een. Ei mulla ole kokemusta 216 tai 218 koneesta, mutta uskoisin, että törmäät moniin samoihin rajoituksiin, jos vaihdat 220:een. Toki esim. jyrsin pyörii hyvin 220:llä, mutta taas viikonloppuna kaipailin nostovoimaa lisää kun työnsin kauhan jäiseen lumikasaan ja yritin nostaa -mitään ei tapahtunut! Kaivurin kanssa olen törmännyt juuri noihin ongelmiin, että toimii vaan yksi liike kerrallaan joissakin tilanteissa. Taitaa kyllä olla enemmän kaivurin kuin koneen ongelma.

Tuosta kaasun käytöstä: Manuaali taitaa neuvoa, että pitäisi ajaa kutakuinkin täydellä kaasulla aina, mikä joskus tuntuu turhalta kun tehoja ei tarvita. Bensaa vaan palaa. Ilmeisesti moottori on kuitenkin rakennettu ajatellen tuollaista täysi kaasu koko ajan käyttöä, vähän niinkuin ruohonleikkurit.

Miksi harkitsen vaihtoa 420:een:
- nostovoima, esim. kuution klapisäkki ei nouse 220:llä
- diesel kone, 220:n bensakone käy tosi kuumana kesähelteellä
- nostokorkeus, 220:llä traktorin peräkärryn laitakin tuntuu korkealta
- 220:n kiinnijäämisherkkyys, 420:n teleskooppipuomi auttanee juuri sen tarvittavat 20cm, millä pääsee mutakuopasta/jääpaanteesta/lumikinoksesta pois
- kaipaan myös isompaa kaivuria, 200 sarjan kaivuri on lelu

Miinuspuolella on tietysti pihakäytössä isompi paino, mutta valitsemalla leveät renkaat pintapaine lienee melkein sama. Ketteryydessäkin tietysti vähän häviää. Rahastahan ei näissä hommissa kannata puhua.
 
No, itse jätin 420:n ostamatta, kun totesin, että sen kuljettaminen peräkärryn päällä on liian hankalaa. Autolla, jolla saa vetää 1500kg, menee äkkiä kärryn kanssa ylipainoksi.

Vaikka mieli kyllä kovasti tekisi :)
 
Tuo kuljetushomma on itsellänikin ollut mielessä. Muutaman kerran olis ollut tarvetta kuljetukseen, mutta jarruton peräkärry ei riitä edes 220:lle. Mulla ei ole tuota vetoauton ongelmaa, mutta muuten ei oikein kiinnostaisi hankkia taas yhtä kärryä nurkkiin seisomaan. Venetrailerini kapasiteetti just riittäisi, mutta siihen pitäisi virittää jonkinlainen lavetti. Onko tästä muuten kellään mitään kokemuksia? Vähän liikkuu ristiriitaista tietoa siitäkin, saako venetrailerilla kuljettaa muutakin kuin venettä.
 
Moi,
Sen tiedän, että venekärryllä saa kuljettaa muutakin kuin venettä, mutta tarkempia sääntöjä en tiedä. Esim. puutavara kulkee hienosti nippuna ja laillisesti.
Itse ostin just 1300-kok.painoisen peräkärryn, jolla voi viedä hyvin 200-sarjalaista kaivureineen, mutta on vähän vajaa 400-sarjan kuljetukseen. Kärry kantaa 1000kg, mutta 400:nen taitaa painaa kauhan kanssa jo melkein 1100. Puhumattakaan, jos muita lisähärveleitä mukana. Eli menee kyllä tiukoille.

Meikäläinen taitaa hoitaa ens kesän kaivuut joka tapauksessa vanhalla 216:lla, sillä jos vanhan myyt, ja odotat 10 viikkoa uutta peliä, kausi on siinä. Eikä viittiny lähteä vaihtamaan nyt talvella, kun oli niin herkkua kolata piha Avantilla. Kaupaksi olisi kyllä varmaan mennyt, sillä kysyntää riitti talven lumisateiden aikaan.
 
Terve! Tänään pitäisi päätös tehdä välillä 218 vai 220 ? Tulee pihapuuhasteluun lähinnä kottikärryn ja lapion korvaajaksi. Onko noilla niin merkittäviä eroja, että kannattaa maksaa 2500€ enemmän samanverran ajetusta 220:stä vai tyytyä 218 malliin? Toimiiko esim. hydraulihalkaisija tuolla pienemmällä, palax traktorikäyttöinen? Muuta huomioitavaa eroa?
 
Mulla oli aikoinaan 220 malli ja tykkäsin. Oli kova menijä myös maastossa! Yleensä numeroa isompi palkitsee pitkässä juoksussa ja ruokahalu kasvaa syödessään....
 
Tuo kyllä houkuttelisi, mutta toisaalta onko ero niin iso... 2500 saisi jo jotain kivaa lisävarustetta.
 
Tuo kyllä houkuttelisi, mutta toisaalta onko ero niin iso... 2500 saisi jo jotain kivaa lisävarustetta.
Tämä harrastus tulee kuitenkin niiiiiin kalliiksi pitkässä juoksussa, että itse ottaisin sen isomman, eli 220:n. Laitearsenaali tulee kasvamaan joka tapauksessa, kun aina tekee mieli jotain uutta värkkiä Avantin eteen. Rahat menee kuitenkin, niin ota tehokkaampi ja voit hankkia vielä enemmän laitteita koneelle :). Vaihtoarvo voi olla isommalla koneella aikanaan myös suurempi, sitten kun päätät vaihtaa taas isompaan. Ilmeisesti etsit käytettyä laitetta, koska noita pikkukoneita ei taida enää ollakaan (216, 218) vai onko. Ennemminkin kurkkaa käytetyn alle ja katso ,että takahaarukka on vahvennettua mallia, eikä ole murtunut. Samoin kauhan välyksiä Avanttiin tulee herkästi, joita sitten saa holkittaa uudelleen.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9 ja STEFFE
Tuolla 220:llä on 3 kk takuu ja vajaa tonni mittarissa, luistonesto myös. Se olis liikkeessä myynnissä. 218 taasen on reilu 600 tuntia ajettu kilvellinen peli yksityiseltä. Sitä oon seuraillu, että tosiaankin nuo 220 häviää myynnistä varsin nopeasti.
 
Tuolla 220:llä on 3 kk takuu ja vajaa tonni mittarissa, luistonesto myös. Se olis liikkeessä myynnissä. 218 taasen on reilu 600 tuntia ajettu kilvellinen peli yksityiseltä. Sitä oon seuraillu, että tosiaankin nuo 220 häviää myynnistä varsin nopeasti.
Ojenna käsi vaan ja tee kaupat siitä 220:stä
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9
Tuolla 220:llä on 3 kk takuu ja vajaa tonni mittarissa, luistonesto myös. Se olis liikkeessä myynnissä. 218 taasen on reilu 600 tuntia ajettu kilvellinen peli yksityiseltä. Sitä oon seuraillu, että tosiaankin nuo 220 häviää myynnistä varsin nopeasti.
Jos muuten on yhtä siistit koneet, tuon 218 kilvellisyys houkuttaisi. Se lisää koneen arvoa, eikä tarvi miettiä missä saa ajella.
Tehoja 220 on 2hp ja hydrauliikan tuotto 6 l/min enemmmän. Tuo 6 litraa nopeuttaa hieman hydraulihalkojan käyttöä.
 
220 olis tavallinen kauha ja 218 olis kärkikippaava. Sinäänsä tuolle kilvelle ei olis tarvetta, mutta eipä haittaakaan.
 
Tämä tarina on saatu päätökseen, vai liekö tästä vasta tarina alkaakin, mutta avant 220 vm. 2012, luistonestolla, 128cm. kauhalla ja trukkipiikeillä on kaupat lyöty lukkoon. Kiitos kaikille kirjoittaneille ja hyviä vinkkejä löytynyt myös aiemmista kirjoituksista.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9 ja Leppis
Kiitos. Ja sitten laajennetaan konehallia jne :rolleyes: . Tuo tulee tosiaankin tukemaan noita pihapuuhia, emännän puutarhaharrastus kun tuntuu lähtevän vähän lapasesta, eikä tykkää kun tuolla valtralla pyörittelen pitkin nurmikoita. Eihän se iso traktori mikään paras pihakone olekaan, mutta sillä isommat nostot ja kuormaukset. Mönkijä kärryineen löytyy myös, tosin sen myyntiä harkinnut, kun tulee tunteja tosi vähän.
 
Kirjoitan nyt tähän ketjuun jatkoksi, kun kyseessä tuo ylempänä mainittu kone. Kone saapui viimeviikon lopulla ja hiukan on jo päässyt testaamaan. Eilen otin katoksesta ja käynnistyi hiukan vaikeasti, mutta lähti reilummalla ryypyllä sitten kuitenkin. Sen jälkeen touhutessa kuuntelin, että käynti oli humppaavaa, ei tasaista. Sain pikkuhomman tehtyä ja sammutin koneen ja parin tunnin päästä kokeilin uudelleen niin kävi taas ihan nätisti.
Muutenhan tuo on siistikuntoinen ja varsin näppärän oloinen peli.
 
Kirjoitan nyt tähän ketjuun jatkoksi, kun kyseessä tuo ylempänä mainittu kone. Kone saapui viimeviikon lopulla ja hiukan on jo päässyt testaamaan. Eilen otin katoksesta ja käynnistyi hiukan vaikeasti, mutta lähti reilummalla ryypyllä sitten kuitenkin. Sen jälkeen touhutessa kuuntelin, että käynti oli humppaavaa, ei tasaista. Sain pikkuhomman tehtyä ja sammutin koneen ja parin tunnin päästä kokeilin uudelleen niin kävi taas ihan nätisti.
Muutenhan tuo on siistikuntoinen ja varsin näppärän oloinen peli.
Mulla humppaa ja välillä ja varsinkin lämpöisenä, en ole sitä enempää tutkinu kun on satunnaista.
En siis huolestuisi.
 

Uusimmat keskustelut