220 Ihmeellinen hydraulikkavuoto Neuvoja kaivataan | AvantClub - Keskustelupalsta

Touko

Jäsen
Keskustelun aloittaja
2.7.2012
25
0
1
Kummikseni huomasin öljylammikon lattialla. Tuli jostakin puomistosta. Aika paljon purin rakenteita ja oletin väärin, että tulee kauhankäännön letkuista. Yllätys yllätys. tuntui tuo hydraulimoottorin ylivuotolinjan letku tihkuvan. oli pinnaltaan sieltä puomin nivelen kohdalta hapertunut (materiaalivika??). Ei ollut hangannut mihinkään.

Varaosakuvastosta katsoen näyttää siltä, että menee siihen vasemmalla olevaan poljinventtiiliin.
Kysymys 1
Miten paljon tuohon ylivuotolinjaan tulee painetta, kun venttiiliä ei käytetä, eikä se ole jäänyt"päälle"? Yleensäkin, miksi siellä on painetta?
Kysymys 2
Kun otan letkun sieltä venttiilin päästä irti, vuotaako se venttiilin liitäntä hydrauliikkaöljyt saman tien ulos. Tyhjentää en viitsi, mutta jos öljyt tulevat ulos, täytyy tehdä kaksi reisua hydrauliikkaliikkeeseen. Ensin hakea sopiva tulppa ja toinen reisu letkun teettämiseen.

Huomioita
Miten ihmeessä tuollainen letku on noin huonoa materiaalia? Normaalisti hydrauliikkaletkut kestävät vuosikymmeniä raskaissakin käytöissä.
Letkutuksen ja rakenteen suunnittelu (suunnittelemattomuuus) on järkyttävää. Kaikki letkut ovat enemmän tai vähemän solmussa ja klemmarin ruuvit tavoittamattomissa, puhimattakaan siitä, että liian pitkäksi jäetty pultin pää kuluttaa liikkuvaa letkua. Muuten 220 on käyttöominaisuuksiltaan aivan mainio laite.
 
Touko sanoi:
Kysymys 1
Miten paljon tuohon ylivuotolinjaan tulee painetta, kun venttiiliä ei käytetä, eikä se ole jäänyt"päälle"? Yleensäkin, miksi siellä on painetta?
En tunne täysin 200 sarjaa, mutta paluulinja saattaa olla kytketty tankkilinjaan missä on muutakin paluuliikennettä esim. puomin venttiililtä. Paluusuodatin ja linja itsessään aiheuttaa vastapainetta muutaman kilon verran. Eli vähän siellä on painetta, tietysti lätäkön saa aikaiseksi.
Touko sanoi:
täytyy tehdä kaksi reisua hydrauliikkaliikkeeseen. Ensin hakea sopiva tulppa ja toinen reisu letkun teettämiseen.
Tässäkin kohtaa soitto tehtaalle varaosiin. Saat letkun huomiseksi postilaatikkoon. (jaetaanko postia tiistaina?)
Ja huolto neuvoo mielellään letkun vaihdon. Öljyä tulee osa ulos jos paluu linja on tankin yläpinnassa kuten isommissa koneissa, tätä en tunne kunnolla.
 
Hydrauliöljyn "käsittelyä" varten työkaluihin olisi hyvä kuulua seuraavia välineitä:
- öljyimuri
- huoltotulppia
- öljynimeytyspakkaus

Nettihaulla myyjiä löytyy useampia.

Hydrauliöljysäiliö on nopea tyhjentää öljyimurilla etukäteen, jos ei ole aivan varma,
että öljy pysyy säiliössä remontin aikana.

Tihkumalla ei pitäisi syntyä kovin isoa vuotoa. Laita pahvia koneen alle ja tee uusi
vianetsintä avustajan kanssa käyvällä koneella.


Oke
 
Korjaus tehty. Siinä se vuoto oli vuotolinjan :lol: letkussa puomin nivelen kohdalla. Eipä olis luullut, että 200 käyttötunnin aikan alkaa vuotaa. Ei ollut mitenkää pantteessa tai muuten ulkoisesti vaurioitunut.

Varalta tyhjensin suurimman osan öljystä pois ennen liittimien avausta. Jonkin verran tuli öljyä tietysti jo putken sisältönäkin, joten etukäteen haettu tulppa oli aiheellinen. Liitintyyppi on muuten JIC, jos tulee muille eteen.Teetin letkun hydrauliikkaliikkeessä ja tuli vähän tarpeetontakin varmuuskerrointa, kun letkuksi laitoin kaksoiskudosletkua. Paljon piti purkaa, että pääsi liittimiin käsiksi ja tuon tukevamman letkun laitto oikeaa reittiä pitkin aiheutti veren vuotoa rystysistä ja artikulaatiota, joka ei sovvi lasten kuultavaksi.

Olis kiva tietää, onko muilla 200 sarjan käyttäjillä yleensäkin ollut hydrauliikkaletkujen vuotoja.
 
Touko sanoi:
Olis kiva tietää, onko muilla 200 sarjan käyttäjillä yleensäkin ollut hydrauliikkaletkujen vuotoja.

Kyllä pari letkua on vaihdettu. Pahin vuoto oli samassa letkussa about 700 tunnin kohdalla mutta myös toinen puomin painepuolen letkuista on uusittu, tosin se ei vielä vuotanut mutta oli metalliin asti jo pinta rikki, sekin meni samalla kerralla uusiksi. Nyt on koneessa yli 900 tuntia eikä ole vielä mennyt muita letkuja. Sehän on vain ajan kysymys, ei nuo ikuisesti kestä.
 
Yleensä noissa letkuvuodoissa vaikuttaa koneen ikä enemmän kuin käyttötunnit. Kuitenkaan se öljy virratessa ei kuluta letkua. Letkujen kestoissa on valmistajien ja eri hintaluokkien välillä suuriakin eroja.
 
Kyllä pari letkua on vaihdettu. Pahin vuoto oli samassa letkussa about 700 tunnin kohdalla mutta myös toinen puomin painepuolen letkuista on uusittu, tosin se ei vielä vuotanut mutta oli metalliin asti jo pinta rikki, sekin meni samalla kerralla uusiksi. Nyt on koneessa yli 900 tuntia eikä ole vielä mennyt muita letkuja. Sehän on vain ajan kysymys, ei nuo ikuisesti kestä.

Tossa puomin vuotolinjan letkun valinnassa lienee tehty virhe. Yksikudosletku kyllä kestää sen pienen paineen, mutta ei jatkuvaa edestalaista taipumista varsinkin, kun pinta on sellaista kovan tapaista muovia, eikä niinkuin tavallisesti kumia.

Uteliaisuuttani kysyn, onko tuo pintavaurio tullut siitä liian pitkästä kojetaulun pultista, joka sojottaa sileltä taulun takaa juuri tuota paineletkua kohti.
Ei oikein huvita vaihtaa lyhyempään, koska joutuisi rikkomaan sitä kojeteulun viimeisteltyä tarra. Jostakin hankin siihen kupumutterin.
Toinen paineletkuja syövä paikka minulla on sen puomin muovisuojan reuna, joka alkoi kulutta niiden paineputkien pintaa. Ratkaisin alkeellisesti laittamalla kerroksen itsevulkanoitua teippiä kulutuspinnaksi ja samalla hieman pyöristin viilalla sitä muovisuojuksen reunaa.
 
Noihin liikkuviin letkuihin, jossa letkulla on riski osua johonkin, kannattaa ostaa suojaspiraalia.
 

Uusimmat keskustelut