220 ja hydrauliöljyn vuoto suodattimen päältä | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
No perskules. Näyttäisi alkaneen vuotamaan hydrauliikkaöljyä tuosta sen takimmaisen suodattimen päältä, eli siitä vääntiön ja rungon välistä.

Ja vääntiökin alkaa tulemaan tiensä päähän, muljuaa tuo kuusiokolo vaan ja joutuu vetämään auki tai kireälle leukapihdeillä. Ei vaan nyt tähän vuotoon auttanut kiriäminen.

En sen enempää aukonut tälle illalle, mutta taitaa olla selvä peli, että uusittava on tuo suodattimen liitos, runko ja vääntiö, mitä lie osia ovatkaan. Onkohan hankala?

Pitänee etsiä varaosakirjasta että mitä osia ne on edes nimeltään.

Ja sattuipas somasti, tuntui että nopeammin käy puitten keruu tontilta 220:llä pelkillä trukkipiikeillä kuin Ursus 385:lla ja juontovinssi+takanostolaite-yhdistelmällä. 220 puikkelehtii semmoisissa kantojen väleissä että ei sinne urkilla ole asiaa yms.
 
Vääntiö on työkalu tai sen osa, jolla väännetään. Siis noin yleisesti.... Tai niin mä ainaskin sen ymmärrän. Eli en ymmärtänyt yhtään mistä ongelmassa kyse :mrgreen:

Laita kuva tai pari, josta näkee mistä on kyse. Saattaa tulla parempia vastauksia ;)
 
Yritän napata kuvan tahi pari.

Sen taaemman hydrauliikkaöljysuodattimen päällä on siis kuusiokolo josta suodatin kiristetään paikalleen ja avataan. Sen sellainen pyöreä lätyskä, jonka keskellä on kuusiokoloreikä. Lätyskässä on sitten kiinni se kierre mihin hydrauliöljynsuodatin kiinnitetään ja se pyörii kun siitä kuusiokololätyskää pyörittää. Tätä minä kutsuin vääntiöksi. Koska mielestäni esimerkiksi pyörän pultteja on erilaisilla vääntiöillä. Samaan autoon voi saada pultteja eri vääntiöillä.

Ehkä termistö siis tosiaan väärin. Enkä löydä varaosaluettelosta tuota ainakaan kuvien perusteella. Painesuodatin tuo kai on, mutta löytyy vaan tämmöiset:
74093 1 HYDR.SUODATIN PALUU
64807 1 HYDR.PAINESUODATIN

Ja se kuusiokolo-lätyskä on tietysti rungossa kiinni. Nyt öljyä näyttäisi tulevan sen lätyskän ja rungon välistä.

Olen varma että tältäkin foorumilta varmaan löytyy jokin kuva joka selittäisi asian, mutta en löydä kun mulla ei oikein näy nyt tämänkään foorumin kuvat :(

Käsikirjasta sivu 18 ja kohta 5, siinä näkyy painesuodattimen päällä tuo kuusiokololätyskä. Minusta sitä voi kutsua vääntiöksi, koska siitä väännetään :)
 
Dodih, tässä kuvaa. Se vuotaa siis tuosta tuon lätyskän ja rungon välistä. Lätyskä on toi missä on joskus ollut kuusiokoloreikä :)
 

Liitteet

  • HydrOljyVuoto.jpg
    HydrOljyVuoto.jpg
    131,8 KB · Katselut: 2 035
Tuo "läpyskä" on tavallaan pultti joka pitää suodattimen kiinni jalassaan.
Pultissa on o-rengas tiivisteenä. Olisiko laippa vääntynyt piloille pihdeillä pidellessä?
Kannattaa kysäistä tehtaalta saako pelkän pultin ostettua tiivisteineen.
 
Leppis sanoi:
Tuo "läpyskä" on tavallaan pultti joka pitää suodattimen kiinni jalassaan.
Pultissa on o-rengas tiivisteenä. Olisiko laippa vääntynyt piloille pihdeillä pidellessä?
Kannattaa kysäistä tehtaalta saako pelkän pultin ostettua tiivisteineen.

Mikähän tuon osan nimi on? Ei kait se ihan vaan "pultti" ole :) Mutta soittelen huomenissa tehtaalle.
 
Toi niinkuin vastaa pultin "kantaa". Noh, olipa nimi mikä tahansa, niin kuva selvitti hyvin mistä kyse. Mä en oikeen usko että olis vääntämällä mennyt kieroksi, mutta se O-rengas tai tasotiiviste mikä ton kannan ja suodattimen rungon välissä on, voi olla poikki jos oot kiristellyt tota asennuksen jälkeen. Mä alottaisin avamalla ton pultin ja kattomalla mitä sen alta löytyy.
 
Ei ehkä vääntynyt, mutta olisiko tehnyt laippaan nystyrää tiivistepintaan?
Jetsillä on kyllä sorvi millä voi oikaista pinnan.
Nämä o-renkaat kannattaa ensin tarkistaa.
Uutta pulttia tuskin löytyy, jos löytyy nostan hattua varaosaosastolle päin :)
 
Dodih, kyllä tehdas saa jälleen pisteet kotiin. Osa löytyi ja lähtee tulemaan tänään :)

Osalle ei ole mitään osanumeroa ja nimi "voisi" olla "painesuodattimen kiristyspultti" tms. Eli ei sille virallista nimeä kai olekaan.

Mutta hinta on vissiin kymppejä, pari-kolme kybää ehkä.
 
Jets, älä nyt sitten heti "sorvaa" uutta pulttia pilalle. Hommaa kunnon kuusiokoloavain,
semmoinen hylsysarjaan käyvä. Kunnon voitelu kierteelle ja tiiviteille ennen kiinni laittoa.
Kuusiokololla pidät vastaan ja suodatinavaimella käännät suodattimen kireälle.
Ei tota kauheasti kiristämällä tiiviiksi saa, tiivisteet kiilautuu paineen vaikutuksesta tiivistäen.

Hienosti pelaa tehtaan varaosapalvelu :)

Korjataan tuo ohje, kuusiokoloavaimella käännetään suodatin kiinni ja tarpeen vaatiessa
pidetään suodatinavaimella suodatinpatruunaa paikallaan.
 
Leppis sanoi:
Jets, älä nyt sitten heti "sorvaa" uutta pulttia pilalle. Hommaa kunnon kuusiokoloavain,
semmoinen hylsysarjaan käyvä. Kunnon voitelu kierteelle ja tiiviteille ennen kiinni laittoa.
Kuusiokololla pidät vastaan ja suodatinavaimella käännät suodattimen kireälle.
Ei tota kauheasti kiristämällä tiiviiksi saa, tiivisteet kiilautuu paineen vaikutuksesta tiivistäen.

Hienosti pelaa tehtaan varaosapalvelu :)

Kyllähän tuo 2008-2015 kesti. Ja toi kuusiokolo mitä olen käyttänyt, pitäisi olla hyvä. Mutta ehdotat siis jotain hylsymallia? Paas vaikka linkkiä johonkin pätevään?

Mulla on vielä toi sorvaus vähän hakusessa, ei se helppoa kuulkaa ole :) Etenkin kun ei ole aikaa hirveästi opetella ja ei myöskään ole motivaatiota tehdä ihan vaan pelkkää "idioottiharjoitusta". Perusjutut osaan, mutta tarvii juuri näitä oikean elämän juttuja tehtäväksi, jotka ei kuitenkaan olisi liian vaikeita. Jotain tappeja varmaan täytyy tehdä vaikka alkuun.
 
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/736/155559/Kuusiokolohylsyt
Noista jokin lyhyt malli.
http://www.atoy.fi/verkkokauppa/beta_kuusiokolohylsysarja_1_2_920_me_sb7-p-119517-254/
Beta on laadukas sarja.

Sorvaus on kyllä vaativaa, etenkin korjaamo sorvaus.
CNC sorvaus on lähinnä kappaleen vaihtoa.
 
Onko tuo "pultti" jotain alumiinivalua? Tuli vaan mieleen, että, jos se on ihan normi rautaa, voisihan sihen hitsaa mutterin päälle, josta saa paremmin pidettyä kiinni kun kiristää/avaa suodatinta...
 
MRJ sanoi:
Onko tuo "pultti" jotain alumiinivalua?
Juu on tuo alumiinia, siksi tuhoutuu helposti.

Juttelin eilen tehtaalla Saulin kanssa tuosta ongelmasta. Suurin syy rikkoutumiseen on hänen mielestään lika joka jää pystyasennossa olevaan kuusiokoloon.
Avain ei sitten avatessa olekaan kunnolla pohjassa ja sitten lipsahtaa.
Siis kolon puhdistus ja kunnon avaimella vääntöä. Jos tuntuu tiukalta voi pulttiin antaa varovasti pienen kopautuksen vasaralla.

Tuolla aiemmin opastin avaamaan suodattimesta kääntäen, mutta neuvoni onkin väärä.
Suodatin avataan juurikin tästä keskipultista.
 
Jos tuntuu, että alkaa luistamaan tai on jo aikaisemmin vaurioitunut niin suoraan vaan xzn-avaimella tai torxilla. Toi xzn toimii paremmin ja valitsee kooltaan semmoisen, jonka joutuu naputtamaan paikalleen.
 
Jos olisikin ollut jotain hitsattavaa matskua.. on mulla tig, mutta ei oo siihen kaasua tai sopivaa alumiinia siihen hitsattavaksi.

Ja luonnollisesti toimituksessa tapahtui kämmi, joten saan pultin vasta huomenissa.

Jos tuohon naputtelee torxin tahi vastaavan, pitää ensinnäkin löytää riittävän iso torxi! Ja toinen on, että kyllä tuo matsku mulla ainakin on pehmennyt siihen malliin, että mun tuurilla se olisi sojonnut avatessa torxillakin.

Mutta tosiaan, vaihtohan ei oo ihmeellinen, se tulee sieltä nostamalla kun suodattimen on irroitellut.

Aikanaan Vainikalla kertoivat että aika yleistä on, että noita on pilattu esimerkiksi niin, että on availtu sieltä suodattimen puolelta ja kiristetty. Kuulemma joskus noita haljennutkin yms.
 
Itsekin ensimmäistä 200:en suodatinta vaihtaessani yritin vääntää suodatinta ja jopa semmoisella hihnavääntimellä, kunnes tajusin ottaa asiasta selvää. ?
 
Muistaakseni se kuusiokolo on 12mm. Eli sen kokoinen jo, ettei ihan perussarjoista löydykään, vaan täytyy joko ostaa erikseen tai siirtyä isompiin kuusiokoloavainsarjoihin :)
 

Uusimmat keskustelut