220 ja kosteutta hydraulimoottorin ulkopinnassa

  • Keskustelun aloittaja ptu
  • Aloituspäivämäärä

ptu

Jäsen
Keskustelun aloittaja
30.1.2012
19
2
3
Nurmijärvi, Lepsämä
Arvoisat Avant 220 -koneiden asiantuntijat, tarvitsen jälleen apuanne:

Sotaratsu Avant 220 vuosimallia 2011 piti puolen vuoden tauon jälkeen ottaa esiin tulevan lumisateen johdosta. Samalla huomasin tallin lattialla, että pikkaisen on vuotanut hydraulinestettä. Käyttötunteja on peräti ~250 ja tätä ennen kone oli tosiaan seisonut kuukausia lämpöisessä tallissa.

Nopean insinörtteilyn jälkeen näyttäisi ikäänkuin, että vuoto tulisi hydraulimoottorin tuollaisen tulpatun (?) lähdön kohdalta, kts kuva. Puhdistuksen jälkeen siinä näkyy ainakin lukkorengas. Mites tämmöinen korjataan? Onko tällaista muilla ollut? Toki tuo vuoto voi muualtakin tulla - mutta mistä? Ei ainakaan tuosta ylempää, koska siellä on kuivaa kuten kuvastakin näkyy. (Edessä alhaalla olevat letkut ovat öljynsuodattimen tulo- ja menoletkut, öljynsuodatinasetelma piti irroittaa jotta näki kunnolla tuohon hydraulimoottoriin.)

Hyvistä neuvoista etukäteen nöyrästi kiittäen.

avant_vuoto.jpg
 

ptu

Jäsen
Keskustelun aloittaja
30.1.2012
19
2
3
Nurmijärvi, Lepsämä
Ja hydraulimoottorilla tietysti tarkoitin pumppua.. Ja onko tuo edes mikään "lähtö".. mikä tuon lukkorenkaan ja reiän tarkoitus on? Pumpun tietojen mukaan jokin yhde kaiketi?
 
Viimeksi muokattu:
27.12.2019
6
1
3
Ja hydraulimoottorilla tietysti tarkoitin pumppua.. Ja onko tuo edes mikään "lähtö".. mikä tuon lukkorenkaan ja reiän tarkoitus on? Pumpun tietojen mukaan jokin yhde kaiketi?
Ei ole tietoa mitä lähtöjä ovat, mutta mulla oli sama probleemi. Ainakin mulla oli siinä akselin päässä 4mm kierre. Tein akselin halkaisijaa suuremman levyn ja siihen keskelle reikä ruuville. Levyn alle tiiviste, joka tiivistyy pumpun runkoa vasten ja toinen tiiviste, joka estää vuodon ruuvin reiästä.
 
  • Tykkää
Reaktiot: ptu

ptu

Jäsen
Keskustelun aloittaja
30.1.2012
19
2
3
Nurmijärvi, Lepsämä
Kiitos Saaristolainen ideasta ja ennen kaikkea huomiosta, että siinä laipan reiässä tosiaan on kierre (!). Soitin Ylöjärvelle ja sain ohjeet: Pumpun reiässä on laippa, joka on lukkorenkaalla kiinni. Laipassa edelleen on o-rengas tiiviste joka fuskaa ja on vaihdettava. Ehdottivat, että kone pukille, filtteri tieltä pois, lukkorengas pois, filtteri takaisin. Ja edelleen kone käyntiin ja pedaalista eteen/taakse paikallaanajoa (koska pukilla) varovasti, jotta ko sylinteriin tulee paine ja laippa pullahtaa (sinkoaa?) ulos. Tuolla luultavasti saa komian sotkun myös aikaan :D .. Kerroin heille reiästä ja mainitusta kierteestä. Kehoittivat lottoamaan, kuulemma kävi ns. "munkki". (Olisi aidosti kiva kuulla millainen tuo operaatio on paineella.)

Proseduuri minulla oli sitten seuraava:
- asennusjuomaksi Novelle sitruuna (parempaa kuin Bonaqua)
- kone talliin ja linkkuun jotta takrengas on tieltä pois
- hydraulifiltteri irti, pussilla filtterin jalustan suojaus ettei tiputtele sormille
- lukkorengaspihdeillä laipan lukkorengas irti - vaatii hitusen ukkomiehillä olevaa sorminäppäryyttä
- laipan reikään reilun mittainen 4mm ruuvi ja pari mutteria tyveen aluslaatan kera, joilla saa hyvän ja jäykän asetelman
- sormivoimin ei ulos tullut, pihdeillä kun otti kiinni niin parin Novelle-kulaus-rohkaisun jälkeen tuli helpohkosti ulos
- laipan putsaus, uusi tiiviste (22mm x 2,5mm shore 90, mutta 70 kuulemma käy, minä laitoin moisen kun ei kovempaa ollut) paikalleen
- tiivisteen voitelu reilusti hydrauliöljyllä, laippa takaisin sisään ja putsattu lukkorengas paikalleen
- ainakin tunnin ajon jälkeen vielä kuiva, saa nähä miten myöhemmmin
- loput Novellet naamariin ja saunaan

Muille amatööreille vielä linkki, miten irroittaa suodatin. Sen kun voi ns hölmöillä:
https://www.avantclub.fi/F1/threads/hydrauliiikasuodattimen-irroitus-avant-220.6947/#post-27430

Tässä vielä pari kuvaa selventämään casea:
IMG_reikä.jpg

laippa_ja_tiiviste.jpg
 
  • Tykkää
Reaktiot: Aku9

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
5 277
785
138
Bobäck
Kiitos Saaristolainen ideasta ja ennen kaikkea huomiosta, että siinä laipan reiässä tosiaan on kierre (!). Soitin Ylöjärvelle ja sain ohjeet: Pumpun reiässä on laippa, joka on lukkorenkaalla kiinni. Laipassa edelleen on o-rengas tiiviste joka fuskaa ja on vaihdettava. Ehdottivat, että kone pukille, filtteri tieltä pois, lukkorengas pois, filtteri takaisin. Ja edelleen kone käyntiin ja pedaalista eteen/taakse paikallaanajoa (koska pukilla) varovasti, jotta ko sylinteriin tulee paine ja laippa pullahtaa (sinkoaa?) ulos. Tuolla luultavasti saa komian sotkun myös aikaan :D .. Kerroin heille reiästä ja mainitusta kierteestä. Kehoittivat lottoamaan, kuulemma kävi ns. "munkki". (Olisi aidosti kiva kuulla millainen tuo operaatio on paineella.)

Proseduuri minulla oli sitten seuraava:
- asennusjuomaksi Novelle sitruuna (parempaa kuin Bonaqua)
- kone talliin ja linkkuun jotta takrengas on tieltä pois
- hydraulifiltteri irti, pussilla filtterin jalustan suojaus ettei tiputtele sormille
- lukkorengaspihdeillä laipan lukkorengas irti - vaatii hitusen ukkomiehillä olevaa sorminäppäryyttä
- laipan reikään reilun mittainen 4mm ruuvi ja pari mutteria tyveen aluslaatan kera, joilla saa hyvän ja jäykän asetelman
- sormivoimin ei ulos tullut, pihdeillä kun otti kiinni niin parin Novelle-kulaus-rohkaisun jälkeen tuli helpohkosti ulos
- laipan putsaus, uusi tiiviste (22mm x 2,5mm shore 90, mutta 70 kuulemma käy, minä laitoin moisen kun ei kovempaa ollut) paikalleen
- tiivisteen voitelu reilusti hydrauliöljyllä, laippa takaisin sisään ja putsattu lukkorengas paikalleen
- ainakin tunnin ajon jälkeen vielä kuiva, saa nähä miten myöhemmmin
- loput Novellet naamariin ja saunaan

Muille amatööreille vielä linkki, miten irroittaa suodatin. Sen kun voi ns hölmöillä:
https://www.avantclub.fi/F1/threads/hydrauliiikasuodattimen-irroitus-avant-220.6947/#post-27430

Tässä vielä pari kuvaa selventämään casea:
katso liitettä 5635
katso liitettä 5637
Hienosti kuvattu prosessi. Ja hyvää että sait kuntoon. Kyllä tehtaalta saa hyvät ohjeet, heille kun mikään tuollainen ei ole ensimmäinen varsinkaan niissä koneissa mitkä ovat olleet markkinoilla jo jonkun aikaa.
 
  • Tykkää
Reaktiot: ptu

ptu

Jäsen
Keskustelun aloittaja
30.1.2012
19
2
3
Nurmijärvi, Lepsämä
Kiitos kiitoksista :p Kerrottakoon vielä, että jos se sisäpuoleinen lukkorengas päättää lähteä sinne autotallin lattiakaivoon niistä lukkorengaspihdin kärjistä, on sen renkaan koko 29mm. Mittasin sen nimittäin ja vertasin vielä tuon kokoiseen uuteen lukkorenkaaseen. Tuo koko 29mm on yleensä kaiketi1,2 mm paksu, mutta jotenkin vaikutti siltä, että tämä olisi ollut jopa paksumpi. Joskin 1,2 mm varmasti ajaa myös asiansa. Itse laitoin alkuperäisen takaisin, koska se pysyi kiltisti hallussa, vaikka välillä hirvittikin. Onneksi oli Nooa apuna (mopoikäinen keskimmäinen poikani) tuomassa uskoa hommaan.

Se reikä pumpussa ei muuten ole mikään yhde sittenkään. Siellä on ilmeisesti jokin osa, joka ajopedaaleja (=mennään eteen.. eikun peruutetaan) käytettäessä tekee suunnanvaihdon, jos oikein ymmärsin viisaammilta. Reikä kaiketi on tarpeellinen pumpun rakentamista varten tms.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Leppis
Keskustelun aloittaja Samankaltaiset keskustelut Foorumi Vastaukset Päivä
J Avant 220 ei lataa Avant Planet - Huolto ja korjaus 5
J AVANT 220 Kohler CV20S kaasuttimen vivusto. vm.2011 Avant Planet - Huolto ja korjaus 3
P Kaivurin liitin tiputtelee - miten korjataan? (Avant 220 + kaivuri 170) Avant Planet - Huolto ja korjaus 8
Saaristolainen Avant 220 öljyvuoto Avant Planet - Huolto ja korjaus 4
A Avant 220 kauha ei pysy ylhäällä Avant Planet - Huolto ja korjaus 10
A 220 ei lataa Avant Planet - Huolto ja korjaus 4
H Avant 220, jännitemittari Avant Planet - Huolto ja korjaus 4
V 220 classic pakoputki Avant Planet - Huolto ja korjaus 2
O 220 kauha ei käänny Avant Planet - Huolto ja korjaus 4
R 220 ongelmia Avant Planet - Huolto ja korjaus 7
K 220 Ruohonleikkurin pyörän huolto Avant Planet - Huolto ja korjaus 3
T 220 Ihmeellinen hydraulikkavuoto Neuvoja kaivataan Avant Planet - Huolto ja korjaus 11
A avant 220 pakoputki hehkuu. Avant Planet - Huolto ja korjaus 8
T 220 (2008) käynnistys nihkeää Avant Planet - Huolto ja korjaus 22
A Avant 220 Avant Planet - Huolto ja korjaus 1
P 220 + 170 kaivuri: moottori pysähtelee? Avant Planet - Huolto ja korjaus 5
M Starttiongelmaa /220 Avant Planet - Huolto ja korjaus 6
M Hydrauliiikasuodattimen irroitus Avant 220 Avant Planet - Huolto ja korjaus 5
U Avant 220 , loppui liikut ja katos työpaineet Avant Planet - Huolto ja korjaus 24
W Avant 220 ajo ja puomin liikkeet hitaita Avant Planet - Huolto ja korjaus 1
A Avant 220 ei liiku Avant Planet - Huolto ja korjaus 1
U Avant 220 pumpun kohdistin Avant Planet - Huolto ja korjaus 2
J Avant 220 Hammashihnan vaihto kenttäolosuhteissa Avant Planet - Huolto ja korjaus 7
S 220 ei starttaa Avant Planet - Huolto ja korjaus 13
U Avant 220 Kohlerin kaasarin säätö Avant Planet - Huolto ja korjaus 0

Samankaltaiset keskustelut