220 ja vetokyky | AvantClub - Keskustelupalsta

ptu

Jäsen
Keskustelun aloittaja
30.1.2012
29
6
3
Nurmijärvi, Lepsämä
Tarve olisi siirrellä pihapiirissä ja pienen mäennyppylän yli pientä henkilönostinta (Dino 105). Mahtaako onnistua 220:llä? Tyhjää noin 240 kg painoista telikärryä kyllä vääntelee ilman mitään tuskaa ties miten. Mutta miten tuollainen noin tonnin painoinen henkilönostin? Ensihätään en löytänyt mitään speksejä tuosta vetokyvystä. Alustana on asfalttia ja osin kova hiekka, missään maastossa ei siis mentäisi, mutta pientä mäkeä kylläkin (jossa on asfaltti). Olisi vaan kivempi Avantilla säätää kuin autolla.
 
Veturista taitaa tulla perävaunu. En suosittele. Todennäköisyys hyvin ei kontrolloituun tilanteeseen on huomattava.
 
Erittäin hyvin siirtyy tuollainen henkilönostin. Itse olen siirrellyt puolentoista tonnin peräkärryä 220:llä ongelmitta. Ainoa kohta jossa on ollut pakko pistää nelivedon lukko päälle on irtonaista soraa oleva jyrkkä rinne. Kuten tekniset tiedot sanovat, on vetokyky 620daN eli 620 kg.
 
Onhan tuossa alamäkeen mentäessä se hyvä puoli että nostimessa on jarrut. Olen itse vetänyt iosa nostinta dino 210 ja onnsituu kyllä vedon puoleen ja jarrut auttaa alamäessä.
Tarkkan tosin on silti syytä olla.
 
En ole varma onko 220 kuormaimessa ajonvapautinventtiiliä, mutta jos on, niin se pitää olla suljettuna, ts asennossa, jossa *kaikki pyörät vetävät*. Jos ajonvapautin on auki raskaan kuorman kanssa pomppuisessa alamäessä, lähtee kone hallitsemattomaan rullaukseen, jos joku pyöristä nousee ilmaan.
 
Ensimmäinen lisävaruste jonka tein omaan 220 'een on puomiin sopiva vetokuula-adapteri. Saa peräkärryt aina parkkeerattua juuri siihen kohtaan johon haluaa. Olen siirtänyt sillä myös traileria jonka päällä oli henkilöauto, kokonaispaino noin 1900. Siinä ei ollut mitään ongelmaa, tosin ei ollut isompia mäkiäkään. Melko tasainen sorapiha.
Onhan se kertaluokkaa helpompi Avantilla siirtää jos on tarkka paikka.
 
Varsinkin telikärryä on kätevä siirrellä, kun puomissa on vetokuula, niin saa nostettua toisen pyöräparin ilmaan.
Mönkkärikärrynkään kippiä ei tarvitse, kun nostaa koko komeuden pystyyn :D
On ihan must varuste ahtaissa pihoissa
 
Kyllä kulkee 220:llä Dino. Tarkkana vaan mäissä. Itse olen siirtänyt isoa traktorin Tuhti W170 vaunua tyhjiltään ko. Avantilla. Juuri ja juuri liikkui kun kauhan pisti vetokoukun alle ja takapyörät ilmassa mentiin :)
 

Uusimmat keskustelut