220 kaivurin kääntö | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 197
139
63
Espoo
Onhan tästä ollut aiemminkin puhetta, mutta avaudutaan nyt uudella ketjulla. Tällä viikolla on nimittäin mennyt käännön lukot molempiin suuntiin. ja yhden hukkasin kaupan päälle, kun vaihdoin sitä kannonirroitustyömaalla :?

Lukkoja pitää isomman kaivurin kanssa siis olla hyppysellinen mukana, jos meinaa montulla myös kaivaa. Mulla oli varmuusvarasto loppunut, mutta onneksi Vainikka palveli myös kesälauantaina, niin ei mene aurinkoinen päivä aivan hukkaan ja joutenoloon.

Joka tapauksessa kiristelin molemmat ketjut niin että prikkapakettiin jäi vähän rakoa joustoksi. Tyypillisesti katkeamin tapahtuu silloin kun tuplapumpulla kääntää (ja pysäyttää käännön) vähän rajummin. Mutta ilmeisesti tämä on vain katkeamisen viimeistely, sillä järjestään lukot ovat melko taipuneita ennen katkeamistaan. Mietin myös että olisiko vikaa tekijässä ja pitänee tunnustaa että kantoja tulee varmasti keikuteltua myös sivukäännöllä, mutta kääntöä ei liene tarkoitettu kuin puomin liikuttamiseen ilmassa?
 
Kyllä tämä ketjukääntö on selkeä heikkous tässä avantin kaivurissa. Omaa kaivukokemusta ei ole kuin muutama kymmenen tuntia (100 m salaojaa ja vesiputkea, muutamat kannot ja kiviä) ja "kauhulla" odotan koska jokin paikka pettää. Olen kuitenkin tietoisesti välttänyt rasittamasta tätä kääntömekanismia. Puomia käännän vain sen ollessa ilmassa, ja varsin hitaasti (säätöventtiili lähes kiinni). Jos kaivaessa kivi tms. alkaa vängätä kauhaa johonkin suuntaan, olen höllännyt sivuttaistuuntaa puominkäännöstä. En usko siihen että reippaalla voiman käytöllä saa muuta aikaan kuin Maasturistin kokemaa remonttitarvetta, eikä tuo sivuttaiskäännön voima puomin päässä enää ole kovin suurikaan. Kaivurin kääntötarkkuuskin on mitä sattuu, vehje kääntyilee vinolla pinnalla turhan suurpiirteisesti, mikä osaltaan on ainakin minun työskentelynopeutta rajoittanut aika paljon.

Täytyy myös todeta että en kaiva "tuplapumpulla". Harrastehommissa ennättää hitaamminkin (ja kaivuri ei ole vielä niin kauhean hyvin hallinnassakaan).

Mikähän on tuo ketjun tyyppi? Osaisi ostaa osat tulevaan ketjuremonttiin.
 

Uusimmat keskustelut