220 kaivurin letkutus | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 197
139
63
Espoo
Milläs saatte pidettyä 220/250 kaivurin letkut irti käännön hampaista?

Olen laittanut spiraalia letkunippuun niin pitkälle, kuin liikeratojen puolesta on mahdollista ja "vyön" pääpuomin sylinterin ympäri kiinnittämään kauhalle ja puomille menevät letkut, mutta letkut vaativat kuitenkin yhtenään asettelua, etenkin jos tarvitsee ääriasentoja. Mielessä on käynyt jonkinlaisen ohjurin asentaminen hampaiden päälle, ettei letkut jää vahingossa väliin. Ideoita otetaan kiitollisuudella vastaan.
 
Ei ole häävisti laitettu letkut kaivuriin. Mulla meni heti ensimmäisellä kaivuukerralla letkut rattaan ja ketjun väliin. Luiskakauhan letkuja laittaessa yritin laitella letkuja uuteen uskoon spiraalin sisään.
Niistä saa kyllä paremman nipun, kun laittaa kaikki järjestykseen ilman ylimääräisiä risteilyjä. Yhdellä ylimääräisellä hihnalla laitoin myös ne kiinni ison puomin sylinteriin.

Se lisäsuoja voisi olla kyllä hyvä. Siinä mahtuisi olemaan jokin lattarauta suojaamassa samalla kääntösylintein varsia.

Venttiililohko on myös sen verran painava ja muutenkin hankala siirreltäväksi, että laitoin sen heti ekan käyttökerran jälkeen oman teleskooppivartensa päähän ja purin sen sivukannatus telineen kokonaan hänklöttämästä pois. Alapäästään se on kiinni pultilla siinä välitukipalassa. Näin on helpompi kaivuria irrottaessa avata vain koneenpuoleinen tappi ja kääntää venttiilipöytä pystyyn.

Sivusta kaivuu tuntui tosi hankalalta ja sai varoa ettei nosta tassua omille varpaille. Muutenkin tarkkuus kärsii, kun itse heiluu eri tahtiin koneen kanssa. :)
 
Juu, onnistuin myös ekalla käyttökerralla tärveleemään letkut, kun en tiennyt seurata niiden elämää :( Letkut eivät menneet poikki, mutta sen verran solmuun kuitenkin, että uusin ne ja jätin vanhat varalle. Reissuun kun pitää aina varata pisimmät käytössä olevat letkut ja vararengas. Jos ne ovat mukana niin mitään ei satu ja päinvastoin.
Sivusta kaivuu tuntui tosi hankalalta ja sai varoa ettei nosta tassua omille varpaille. Muutenkin tarkkuus kärsii, kun itse heiluu eri tahtiin koneen kanssa.

Jep, sivuvartta ei tule käytettyä kaivuuseen ollenkaan, lähinnä se on pöytää lepuuttamassa kun kaivuri ei ole koneessa kiinni ja joskus harvoin siirron ajaksi ohjaan sillä puomin ajoasentoon ja takaisin.

Sivukaivuu on siinäkin mielessä hankalaa, että ulottuvuus ei mahdollista tyypillisesti kovin suurta urakkaa samalla kohdalla, jolloin konetta pitää käydä välillä ajamassa. Jos kaivurin vivut eivät ole kuskilla siirron aikana käytössä, on tasapainoilu siinä tapauksessa tavallistakin jännempää maastossa. Elikkäs jos ajaa vaikkapa renkaan kuoppaan, pääsee pulasta painopistettä siirtämällä puomin avulla.

Usemmiten kannon irroittaminen edellyttää 1-2 siirtoa koosta ja puulajista riippuen. Olenkin miettinyt että onko Multionen kaivuri, jossa istutaan ulkona puomin päällä, tarkoitettu perheyrityksille, jossa rouva kaivaa sateessa ja herra siirtelee konetta ohjaamosta paremmin hollille :roll: .
 
Nyt oli sitten hetki aikaa ja purin kaikki kaivuulaitteen letkut irti venttiilipöydästä ja laitoin ne kulkemaan järjestyksessä ilman ylimääräisiä kierteitä ja risteilyjä lenkille kääntöketjujen yläpuolelle. Vasemmanpuoleiset letkut vasemmalta ja oikeanpuoleiset oikealta. Aiemmin olin kyllä niputtanut ne uudestaan, mutta en silloin jaksanut irrotella letkuja, joten niihin oli jäänyt kierteitä. Nyt pienen kaivuurupeaman jälkeen vaikuttaisi, että letkut pysyy kun pysyykin ryhdissään.
 

Uusimmat keskustelut