220 puomi kolahtaa aina alas tullessaan vika vai ominaisuus? | AvantClub - Keskustelupalsta

Tomppa

Jäsen
Keskustelun aloittaja
19.3.2010
7
0
1
Espoo
Terve !

Hommasin itselle 2 kuukautta sitten -07 mallisen 220 koneen parilla lisälaitteella. Lumihommia on lähinnä tullut tehtyä jossa apuna on ollut lumikauha sekä puskulevy. Kertakaikkiaan mainio peli. Olen innoissani lueskellut tarinoita sivuilta ja todennut että täällä on todella lukemisen arvoista asiaa ja paljon hyödyllistä tietoa avantin omistajalle. Kiitos siitä kaikille aktiivisille kirjoittajille.

Asiaan... Kun kerran käytetyn koneen ostin ei ole tarkkaa tietoa onko koneessani vikaa. Ongelma esiintyy kun puomin laskee alas, kuuluu aina kova kolahdus. Puomi suorastaan pamahtaa alas varsinkin silloin kuin paikalla on painava etulevy. Ääni tulee kun puomin oikeassa reunassa ("hytistä katsottuna") oleva metallinen korotuspala osuu koneen runkoon. Selkeä jälki näkyy rungossa kun metalli on syönyt jo toista paukahtelun lomassa. Onko kyseessä vika vai ominaisuus?
 
Omassa erisarjalaisessa koneessa on tuo sama "vikaominaisuus". Puomi ottaa kiinni runkoon alimmassa asennossa. Sama vikaoiminaisuus on etu- ja takarungon välillä, ne kolahtavat toisiinsa kun kääntää ratin ääriasentoon.
Leikkasin vanhasta auton roiskeläpästä sopivat pienet "iskunvaimennuspalat" ja liimasin ne voimaliimalla noihin "kolahtaviin" kohtiin. Iskut pehmeni, kolina loppui ja kai se maalikin siellä palan alla nyt pysyy.

Nämä ovat niitä pikkujuttuja mutta merkittäviä laatumielikuvatekijöitä jotka korjaamalla Avant saisi vielä paljon lisää "goodwilliä" itselleen.
 
Ostaessani 220:n myyjä sanoi minulle, että ei saa päästää vauhdilla ala-asentoon. Ei ole kuulemma hyvästä jos ne raudat lyö jatkuvasti kovaa toisiinsa.
 
Kiitos infosta! Arvelinkin että kyseessä on tyyppivika ja nyt sain sille vahvistuksen. Suunnittelinkin myös kumin asennusta ongelman poistamiseksi ja nythän se pitää tehdä. Lipponen onkin jo ongelman eliminoinut. Tässä olisi tehtaalle ainakin 200-sarjan takaisinkutsun paikka (tai korjaussarjan ilmainen jakaminen) voihan metallien pamauksesta kesähelteellä lentää kipinä heinikköön ja aiheuttaa vaikka kuinka suuren tuhon. Kutsutaanhan noita henkilöautojakin vähän väliä tehdaskorjauksiin (esim. Hondassa jarrupalojen kipinäongelman takia) ;)
 
Enpä tiedä onko se tyyppivika, pikemminkin "varuste" eli ns. auraus tuki. Tämä suojaa nostorungostoa, kauhalla tai alue auralla puskettaessa "penkkaan"
t.KaiK
 

Uusimmat keskustelut