225 ei starttaa, vain öljyvalo syttyy | AvantClub - Keskustelupalsta

Jiihaa

Jäsen
Keskustelun aloittaja
16.10.2016
19
1
3
Olisikohan vinkkiä mistä lähteä hakemaan, eli kun väännän avaimesta ensimmäisen kliksauksen, ei mittarivalot syty normaalisti ja kuulu normaalia ääntä, vaan ainoastaan öljyvalo syttyy ja kone on täysin mykkä. Jos yrittää startata, ei myöskään tapahdu mitään.

Ongelma alkoi, kun olin ottanut oikean kyljen muovit pois, ja pyyhkinyt öljyvuotoja pois letkuista, kun yritin etsiä mikä letku on rikki. Tunnusta en tietysti koskeneeni mihinkään sähköjohtoon, vaikka jonkinlaiselta kontaktivialtahan tämä kuulostaa.

Katselin tämän jälkeen virtalukon pohjaa, siellä vieressä roikkui abico liitin, joka oli T-mallinen irtonaisena, mutten keksinyt sille kyllä mitään paikkaa virtalukosta, kuuluukohan siellä sellainen irtonaisena olla?
 
Päävirtakytkin tulee ensin mieleen. Sitä renkkaat tai ohitat/yhdistät vaikka starttikaapelilla navat sen takaa.
Niitä ylimääräisiä liittimiä voi olla koneessa, kun johtosarja käy useampaan malliin.
 
Eipä näyttänyt siitäkään olevan kiinni, virtalukko myös tuli testattua ja ongelma jatkuu. Huomasin että se tosiaan ensimmäiseen asentoon vääntäessä tekee strobo efektiä, jos laitan ajovalot päälle, villkuu samaan tahtiin kuin se naputus joka liene tulee bensapumpusta.

onko tuolla koneen oikealla puolella jotain maadoituspisteitä, mikä voisi olla huonosti/irti, en juurikaan siellä sellaisia moottorin ohjausyksikön lisäksi huomannut?
 
13 v näytti, eikä lähde edes yrittämään pyörittää starttia, ainoastaan öljyvalo syttyy ja ilmeisesti polttoainepumppu alkaa toimimaan, kun kuuluu hiljaista tiheää nakuttavaa ääntä.
 
Saatko vielä kuvan siitä irtonaisesta johdosta virtalukon takaa, vai onko kyljet jo kiinni?
Jos se kuitenkin on jokin tärkeä. Mitä värejä johdossa?
 
Tuollainen oranssi siellä roikkuu ilman kiinnityspaikkaa. Ehdin jo soitella tehtaan huoltoon, sanoivat että saattaisi olla startin solenoidi, jota tietysti ei saa erikseen, vaan joutuu vaihtamaan sitten koko startin.
 

Liitteet

  • 460C7BA2-F4CC-40BC-8DCD-BD0198FCCDDB.jpeg
    460C7BA2-F4CC-40BC-8DCD-BD0198FCCDDB.jpeg
    1,5 Mt · Katselut: 215
Tuo on ylimääräinen! Valmius tieliikennevaloille.
Niin vielä, siinä on startilta lähtevässä pienemmässä johdossa 40A sulake jossain kohtaa.
Pääsetkö mitaamaan tuleeko tuohon punaisiin sähköä?
 
Punaiseen tulee sähköt, sen testasin, oli jo virtalukko irti, ja tuon kaavion sekvenssin mukaan (https://nvmaskin.se/wp-content/uploads/2020/05/Electric_elschema_-_Avant_220_225_-_A21678.pdf) testasin johtoja yhdistelemällä, ettei ongelma ole tosiaan virtalukossa. Pitääpä etsiä tuo startista lähtevä sulake vielä, tuota 40A en huomannutkaan siellä.

Jos kävisi oikein huono tuuri, ja startti olisi morjenstanut, sattuuko löytymään kokemusta, mitä pitää purkaa, että siihen pääsee käsiksi - joutuuko tankinkin irroittamaan?
 
Tuon pääsulakkeen jo katsoin ja mittasin, se oli muistaakseni tosin 50A, mikä siellä oli. Tosiaan kuitenkin öljyvalo syttyy, niin jotain virtaa se sinne tuntuu saavan. Irrotin ja putsasin startin pohjasta myös maajohdon, eipä tuollakaan ollut vaikutusta.
 
Tuollainen oranssi siellä roikkuu ilman kiinnityspaikkaa. Ehdin jo soitella tehtaan huoltoon, sanoivat että saattaisi olla startin solenoidi, jota tietysti ei saa erikseen, vaan joutuu vaihtamaan sitten koko startin.
Harmaa ja violetti johdot. Tuleeko niihin sähkö starttiasennossa?

En ole varma, mutta tuo rele siinä pääsulakkeen vieressä on ilmeisesti sammutusrele. Naksuuko se virtoja päälle laittaessa?
 
Jos nyt olen pysynyt ensimmäisen viestin perusteella kärryillä, tämä ongelma tuli kun iroitit katteita ja puhdistit paikkoja?
Kyllä siinä tapuksessa väittiäisn että jotain on irronut, mutta mitä siihen mulla ei ole vastusta.
Ei se startin solenoidi tommoisesta porsi!
 
näinhän siinä kävi, enkä irrottanut muita kun oikean kyljen ja sen mustan joikkarin alla olevan muovin. Käpistelin tosiaan kuvan osoittamalta alueelta, enkä siinä muita johtoja hahmoita kun kuvassa roikkuvat valkoinen ja yksi musta, joka menee Kohlerin kylkeen. Nämä on kuitenkin tukevasti kiinni.

Violettiin & harmaa tulee jännite.
 

Liitteet

  • D9A3E39C-EFC6-48CD-A2BE-D02585978679.jpeg
    D9A3E39C-EFC6-48CD-A2BE-D02585978679.jpeg
    1,6 Mt · Katselut: 235
Onhan kumma, kokeilisin vielä pyöriikö moottori käsin. Starttia voisi koputella, jos on jäänyt solenoidi rattaalle kiinni.
Maadotuken voisi varmistaa akun miinusnavalta moottorin runkoon jollain johdolla, starttikaapelilla.
 
Loppu hyvin, kaikki hyvin - mittauksista huolimatta kuitenkin oli se syypää akku, joka aiheutti tämän episodin. Iskin uuden Yuasan tilalle, ja lähti laakista käyntiin.

Kiitos selvittelyvinkkejä antaneille aktiivisesta avusta. Nyt sitten jos alkaa Avantin ajovalot tekemään stroboefektiä, tai on startti mykkänä ja vaikka akku näyttäisi jännitettä, suosittelen koittamaan toisella akulla.

Oli kyllä erikoinen vika!
 
No hyyvää :) Ihmettelinkin kovasti mite se nyt noin voi jäädä toimettomaksi.
Akku tietysti, ne saattavat pimentyä juurikin noin.
Oikein hyvä nyt..
 
Ennen akut hiipui hiljalleen ja vika oli selkeä. Nykyään tuntuu äkkinäiset viat tulleen akkuihin yleisestikin, omasta moottoripyörästä akku antautui ilman varoituksia. Pyörä ei lähtenyt käymään kun oli seissyt kesäkelissä 5 minuuttia sammuttamisen jälkeen ja takana oli ihan reilun mittainen ajorupeama. Tutun pyörä taas sammui suoraan ajosta melkein tyhjäkäynniltä ja vika oli akussa...
Hyvä että vika löytyi, akku ei tule ekana mieleen jos ei ole aiemmin oireillut.
 
  • Tykkään
Reaktiot: mek ja MikaV
Taitaa johtua huoltovapaiden akkujen massasta. Ennen liuenneet epäpuhtaudet valui pohjaan, nyt jää kennostoon mihin vaan ja aiheuttaa oikosulkuja.
Sisäiset katkokset kennojen välissä ovat kanssa aika yleisiä nykyään.
 
Itse laitoin pienen jännitemittarin kojelautaan josta näkee akun jännitteen kaiken aikaa kun pääkytkin on päällä.
Auttaa myös siihen ettei jää pääkytkin päälle kun jännitemittarissa näkyy jännite (pieni led-näyttöinen mittari).
Tehtaan mukaan jos pääkytkimen jättää on-asentoon niin laturin jännitteensäädin vie akun tyhjäksi n. 2:ssa kuukaudessa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Tuommoinen pikku mittari
Jännitemittari.jpg
Läpän alla pari USB-pistoketta vaikka kännyn lataamiseen.
Koneen käydessä jännitteen pitää olla 14-14,3V
 
Niin, akun jännitteet oli ok ilman kuormaa ja kun väänsi avaimesta, kuvittelin (näköjään) että sellainen 4 v tippuminen olisi vielä toleranssissa Eipä näköjään.

Pistän tähän vielä, jos joku etsii vm 2016- 225:seen uutta akkua, niin tuo Yuasa YBX5063 oli millilleen saman kokoinen kuin orggis akku.
 

Uusimmat keskustelut