225 moottoriöljynsuodatin

MikaV

Jäsen
29.10.2019
82
35
18
Uusikaupunki
Korjausta edelliseen. Päädyssä olevan banjon alla on isompi pultti mikä on todennäköisesti löysällä.
Tarkista jokatapauksessa noiden banjojen tiukkuus myös.
 

jstakala

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.11.2017
49
12
8
Moi, Yritän värkätä videon youtubeen... Mutta tosiaankin kuva on 90 astetta vinossa (tässä alla nyt oikeinpäin) ja öljynsuodattimelta tulee letkut 2kpl tuohon osaan, ja punaisen ympyrän keskellä, jopa pisara näkyvissä. Eli tarkoitus olisi kiristää noiden 2 letkun kiinnityksiä? Ilmeisesti sekä tuohon kirkkaaseen osaan kiinni menevää osaa tulee kiertää vastapäivään, kuten myös letkussa olevaa mutteria, eli 2 kiristyskohtaa per letku löytynee?

Onko tuo kirkas osa kiinni tuossa kuten öljynsuodatin kierteillä? Onko mahdollista, että siitä saumasta vuotaa. Näyttäisi, että öljy valuu juurikin siitä kirkkaan ja mustan osan saumaa pitkin koko matkalta alaspäin. Tämähän onkin siis moottoriöljyä mikä vuotaa :) eli ei pitäisi olla pahempaa ongelmaa koneessa, joka on hyvä uutinen.

Enää onkin ongelmana, että miten ihmeessä tuonne pääsee käsiksi, on melko ahtaassa paikassa.

Edit- huomasin MikaV edellisen viestin vasta nyt - ilmeisesti tuo päässä olevan banjon alla oleva isompi pultti pitää tuota kirkasta ja mustaa osaa yhdessä?


avant_vuoto.jpg
 
Viimeksi muokattu:

MikaV

Jäsen
29.10.2019
82
35
18
Uusikaupunki
Juurikin sitä isoa pulttia siellä päässä kireämmälle, voi olla että sitä banjoa pitää ensin vähän löysätä ettei se letku kiristy,
mutta sieltä tulee sitten mootoriöljyä ulos. Onhan se vähän ahdas paikka mutta sopivilla kiintoavaimilla siitä pitäis selvitä.
 

MikaV

Jäsen
29.10.2019
82
35
18
Uusikaupunki
Jos kiristys ei auta vuotoon niin osien välinen tiiviste on vaurioitunut ja se pitää vaihtaa (ja samalla mootoriöljyt ;)).
 

jstakala

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.11.2017
49
12
8
Moi, Yritin useaa eri kautta päästä käsiksi tuohon banjoliittimen takana olevaan osaan ja lopputuloksena oli, että penkki piti irrottaa kokonaan, että sinne pääsi mitenkään avaimella kiinni. Sekä banjoliitin piti ottaa pois (ja tietysti vaihtaa öljyt samalla), koska väännettävä mutteri on vain puolensentin paksuinen ja niin kapeaa kiintoavainta ei liene olemassa. Ja muistiin hyvä laittaa, että itse isoruuvi oli kokoa 32mm ja banjoliittimen päässä 19mm. Eikä minkäänlainen räikkä-avain mahtunut väliin. Operaatio näyttäisi onnistuneen, vielä ei ainakaan parissa tunnissa näyttänyt öljyä valuneen alle vaikka konetta käytinkin jo taas uusilla öljyillä.

Mutta kun irroitin penkin niin en huomannut sitä penkinlämmittimen johtoa ja sitä sitten varmaankin tuli nykäistyä painavalla penkillä sen verran, että penkinlämmitin ei enää toimi. Siellä penkin alla on johtoliitos, josta juurikin moottorin puolelta näkyviin tuli johdot suojaputken alta 5cm matkan, joten oletan, että nykäisy on vaikuttanut tähän päähän enemmän - ellei sitten jo sen verran johtoja ollut näkyvillä valmiiksikin. Mihinkähän tuo johto menee avantin päässä? Viimeinen havainto on, että tulee sisääntuloaukon nurkkaan muovin taakse. Siitä en näe pidemmälle ja jotta jälleen muovit saisi edestä pois lienee tarpeellista purkaa oven rakenteet kokonaan siltä puolelta avanttia. Jos joku osaisi neuvoa missä on johdon alkulähde tarkemminkin... josta vauriota etsisin ja samalla voi neuvoa, että mitä penkin päässä pystyy asialle tekemään, jos repeämä on siellä päässä...

Kiitoksin avusta jälleen.
Meinaa kyllä hermot mennä kun on ollut kaikkea muuta kuin tihennetyillä isoilla liikkeen huolloilla kunnossa pysyvä ollut tämä minun kone... Ensihuolto ohjeen mukaan 50h kohdalla ja toka isohuolto jo sitten 150h tunnin kohdalla tuli tehtyä alkukesästä. Ja siitä sitten ongelmat alkoivat eikä loppua näy.
 

jstakala

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.11.2017
49
12
8
Ja mittasin vielä yleismittarilla tuon liittimen penkin alta, joka olisi pitänyt huomata irroittaa ennen kuin penkkiä ottaa irti. Sieltä tuli koneelta päin sama 12V kuin sulakkeelta löytyy kun virta-avaimen kääntää 1 asentoon. Penkin suuntaan yleimittari näytti 4 ohmia vastusta. 4 ohmia 14V laturin virralla tekisi vain 49W. Onko tämä suunnilleen haarukassa penkinlämmittimen tauluarvon kanssa?

Ajelin ympäriinsä ja penkki ei tuntunut lämpiävän... omituista. Ehken ymmärrä tuota kytkentää oikein, mutta pitäisikö olla siten, että kun kerta akun jännite näkyy tuossa liittimessä niin silloin myös laturin virran pitäisi tulla yhtälailla samaan liittimeen perille?
 
Viimeksi muokattu:

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 017
320
83
Olisko vaan liitin ollut irti? Jotain 35-65W noiden penkinlämmittimien tehot. Ttehokkaammat ovat sitten vedenkeittimiä :p
Miltä vuodelta kones, ajattelin noiden menevän vielä takuun piikkiin.
 

jstakala

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.11.2017
49
12
8
Moi, 27.10.2017 oli laskun päivämäärä, jolla koneen olen ostanut. Soittelin tässä ketjussa aikaisemmin tehtaalle ja sieltä neuvottiin käyttämään korjaamoa, kun ei tuollaisen vian korjaaminen kauaa vie hyvältä korjaamolta... Itse kuitenkin sen olisin joutunut maksamaan, joten en vienyt kun tiedän, että korjaamolla minimilasku on kuitenkin 500e luokkaa kuljetuksineen jne...
Olisiko sitten pitänyt osata erikseen vaatia tai edes suoraan kysyä, olin puhelussa liikkeellä mielellä, että tehdas tarjoaa reilusti, jos vika takuuseen kuuluisi. Kävin läpi, että 150h kohdalla alkukesästä olin ison huollon jo etuajassa teettänyt ja sen jälkeen ongelmat alkaneet heti kevyenä vihjailuna. Kone lämpimässä tallissa kesät talvet.

Pitää huomenna ajaa vielä 10min lenkki, että varmistuu josko liitin ei olisi ollut kunnolla kiinni... Voiko johtua siitä, ettei laturi antaisi pelkässä ajelussa pienellä kaasulla riittävää tehoa vaan pitäisi tehdä oikeasti jotain työtä laitteella?
 

Timotopi

Jäsen
30.5.2016
851
398
63
Jyväskylä
Edellisessä koneessa 630 huomasin että saa oikeesti ajella koneella ennen kuin tuntee lämmön hanurissa!
Luulin kanssa että on rikki mutta kun riittävän kauan kaivurilla kaiveli kylmässä niin pikkuhiljaa huomas sen toimivan.
Nykyisessä en ole kokeillu vielä kun tuo kangas penkki ei ole niin kylmä kuin nahka vai mikälie muovi penkki.
 
  • Tykkää
Reaktiot: STEFFE

MikaV

Jäsen
29.10.2019
82
35
18
Uusikaupunki
Kyllä lämmityksen pitäis kunnossa olla. Omasta sain yleismittarilla 2,5 ohm ja mittarin johdot oikosessa 0,3 ohm, erotus 2,2 ohm eli
12V jänitteellä 65W ja johdon ympärillä olevassa lapussa lukee 70W. Noita pieniä ohmi määriä yleismittarit ei näytä kovin tarkkaan.
Omasta koneesta oli penkinlämmitin rikki ja huomasin sen ekana syksynä ja takuuseen sain uuden istuintyynyn. Kokemusta tuosta
miten lämmittää ei juuri ole kun viimetalvena ei täälläpäin lumitöitä tarvinnut tehdä. Laturi noissa on vaan vähän heikko.
Tässä syksyllä kun pimeällä ajelin työvalot (itse asentanut vähän lisää) päällä ja öljynlauhduttimen tuuletin läksi käyntiin
niin jännite tippui lyhyessä ajassa 14V->12,5V (mulla kojetaulussa pikku mittari mistä näkee akun jännitteen).

Jos akku on täynnä niin kyllä se penkinlämmitimeen antaa sähköä useammaksi tunniksi. Laita koneeseen virta päälle (ei käyntiin) ja
yleismittari akkuun ja napsauta lämmitin päälle niin jännite tippuu n. 0,5V, jos jännite ei tipu lainkaan niin sitten on jossain vikaa.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Leppis

jstakala

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.11.2017
49
12
8
Kiitoksia MikaV vinkistä! Kokeilen tuota nyt viikonloppuna.
2x 10W lisävaloa olen myöskin hankkinut, mutten ole saanut asennettua niitä... Jos lisävaloasennuksesta ja miten olet ne liittänyt koneeseen kiinni ja sähköt kytkenyt olisi saatavilla hölmölle esimerkkikuvia niin olisin suuresti kiitollinen.
 

MikaV

Jäsen
29.10.2019
82
35
18
Uusikaupunki
Kattopelti ja vasen etumuovi pois nii saat johdon vedettyä turvakaaren putkesta valoille ja kytkinpaneeliin laitat jonkun kytkimen ja
vapaasta sulakkeesta abikolla sähköä. Siellä katteen alla on myös ruuvi johon saa kaapelikengällä miinuksen kiinni. Sulakkeista
mittaat mihin tulee sähkö kun virta on päällä, siellä on myös sellaisia joissa on aina sähkö kun päävirtakytin on päällä. Itse otin
sähköt valoihin sellaiseta sulakkeesta missä on aina sähkö kun päävirtakytin on päällä samoin kuin pieneen jännitemittariin (muistaa
pääkytkimen kääntää off-asentoon helpommin kun jännitemittarissa loistaa valo, tehtaan mukaan latauksensäädin vie akun tyhjäksi
parissa kuukaudessa jos jättää pääkytkimen on-asentoon).
 

jstakala

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.11.2017
49
12
8
Kiitoksia MikaV ohjeista!
Mittasin ohjeen mukaan myös penkinlämmittimen toimintaa ja jännite putoaa aika tarkalleen 0,5V, kun käännän lämmittimen namiskuukkelin päälle. Eli turvallisin mielin odotan nyt, että lunta sataisi ja pääsisi auraamaan.
Alkuperäiseen ongelmaan liittyen avantin alle papereihin oli ilmestynyt nyt viikon aikana 4 tippaa jotain öljyä kun kone on ollut paikallaan. Eli ei vuoda paljoa, mutta pitää vielä tutkia, että mistä se on peräisin. Ja jos käynnissä pitäisin hetken, että onko vuoto nopeampaa...
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 866
526
138
Bobäck
Kiitoksia MikaV ohjeista!
Mittasin ohjeen mukaan myös penkinlämmittimen toimintaa ja jännite putoaa aika tarkalleen 0,5V, kun käännän lämmittimen namiskuukkelin päälle. Eli turvallisin mielin odotan nyt, että lunta sataisi ja pääsisi auraamaan.
Alkuperäiseen ongelmaan liittyen avantin alle papereihin oli ilmestynyt nyt viikon aikana 4 tippaa jotain öljyä kun kone on ollut paikallaan. Eli ei vuoda paljoa, mutta pitää vielä tutkia, että mistä se on peräisin. Ja jos käynnissä pitäisin hetken, että onko vuoto nopeampaa...
Kannattaa tutkia. Ei ole kivaa jos liruttelee tielle ja pihoille.
 

MikaV

Jäsen
29.10.2019
82
35
18
Uusikaupunki
Sitkeässä on tuo vuoto, oma koneeni ei kyllä tiputa ollenkaan öljyä alleen, koneessa tunteja n.300 (säilytän tallissa ja lattialle ei tule öljyläiskiä).
Puomin nostosylinterin letkun jouduin vaihtamaan kun oli väärin asennettu siten että puomin ollessa
ala-asennossa jäi letku puomin ja orbitrolin väliin puristuksiin ja lopulta rikkoontui.
 

jstakala

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.11.2017
49
12
8
Kyllä se edelleenkin tiputtaa siitä samasta öljynsuodattimen alkuperäisestä paikasta öljyä. Mutta tosi hitaasti, vauhti varmaan noin 5 tippaa päivässä. Nyt kun tuijotin tarpeeksi oli tipan muodostuminen oikeassa vaiheessa ja vuoto jäi kiinni. Se 33mm ruuvi siinä banjoliittimen alla on aivan varmasti niin tiukalla kuin uskallan sen vääntää, ettei jotain mene rikki. Huollosta mainitsivat kun ennen edellistä kiristystä sinne soittelin, että jos ei korjaannu kiristämällä niin o-rengas siinä välissä on rikki tai väärässä asennossa.
Ilmeisesti seuraava vaihe on ottaa koko adapteri irti ja uusi o-rengas paikalle... Eli öljyt nyt kolmannen kerran pihalle tämän episodin aikana. Varmaankin oikea paikka o-renkaan hankintaan on tehtaalta tilata (ja samalla nyt sitten iso pytty öljyä). Onko operaatiossa jotain mitä pitäisi tietää ennen kuin hommaan alkaa? Epäilyttää kyllä ryhtyä kun paikka on niin käsittämättömän ahdas, etten ymmärrä miten sen o-renkaan sinne väliin järkevästi sujauttaa. Onko joku käyttänyt tuota osaa auki, että pystyisi kertomaan kokemuksia? Tai muita vinkkejä, miten homma helpottuu.

Jos tässä samassa varmistan vielä, että lienee avantissa ok ladata akkua tupakansytyttimen pistokkeesta kojelaudalla? Sellanen pää laturissa näyttää paketissa olevan ja kävi mielessä latailla kun tullut sen verran pitkään oltua paikalla ja penkinlämmitintä sun muuta virtoja tullut pidettyä päällä ilman käyttöä...
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 017
320
83
Jos tässä samassa varmistan vielä, että lienee avantissa ok ladata akkua tupakansytyttimen pistokkeesta kojelaudalla? Sellanen pää laturissa näyttää paketissa olevan ja kävi mielessä latailla kun tullut sen verran pitkään oltua paikalla ja penkinlämmitintä sun muuta virtoja tullut pidettyä päällä ilman käyttöä...
Joutuupi pitämään virtoja päällä jotta pistokkeeseen tulee sähköyhteys akkuun. Ei hyvä niin, parempi ladata suoraan akusta muut virrat pois pääkytkin auki.
 

Aku9

Moderaattori
23.12.2012
295
106
43
KOUVOLA
itse ainakin lataan siitä tupsyt pistokkesta, minulla vaan pitää laitta virrat latauksen ajaksi päälle että lataa, en uudemmista tiedä miten pistkoke on kytketty.

No Leppis ehti jo
 
  • Tykkää
Reaktiot: Leppis

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 866
526
138
Bobäck
Joutuupi pitämään virtoja päällä jotta pistokkeeseen tulee sähköyhteys akkuun. Ei hyvä niin, parempi ladata suoraan akusta muut virrat pois pääkytkin auki.
Jos on Cetekin laturi niin siihen saa stöpseli missä piuhat ja rinkulaliittimet niin saa suoraan akkuun kiinni. Sen jälkeen on helppo ladata kun stöpseli sopii keskenään.
 

Aku9

Moderaattori
23.12.2012
295
106
43
KOUVOLA
Jos on Cetekin laturi niin siihen saa stöpseli missä piuhat ja rinkulaliittimet niin saa suoraan akkuun kiinni. Sen jälkeen on helppo ladata kun stöpseli sopii keskenään.
Pitäis jostain löytää sähkömiäs, liitin on jo hankittu ;)
 
  • Tykkää
Reaktiot: STEFFE
Keskustelun aloittaja Samankaltaiset keskustelut Foorumi Vastaukset Päivä
MikaV Avant 225 hydrauliikan nopeatoimisuus. Avant Planet - Huolto ja korjaus 45

Samankaltaiset keskustelut