Avant 225 öljyvuodon etsintä ja korjaus | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Olisko vaan liitin ollut irti? Jotain 35-65W noiden penkinlämmittimien tehot. Ttehokkaammat ovat sitten vedenkeittimiä :p
Miltä vuodelta kones, ajattelin noiden menevän vielä takuun piikkiin.
 
Moi, 27.10.2017 oli laskun päivämäärä, jolla koneen olen ostanut. Soittelin tässä ketjussa aikaisemmin tehtaalle ja sieltä neuvottiin käyttämään korjaamoa, kun ei tuollaisen vian korjaaminen kauaa vie hyvältä korjaamolta... Itse kuitenkin sen olisin joutunut maksamaan, joten en vienyt kun tiedän, että korjaamolla minimilasku on kuitenkin 500e luokkaa kuljetuksineen jne...
Olisiko sitten pitänyt osata erikseen vaatia tai edes suoraan kysyä, olin puhelussa liikkeellä mielellä, että tehdas tarjoaa reilusti, jos vika takuuseen kuuluisi. Kävin läpi, että 150h kohdalla alkukesästä olin ison huollon jo etuajassa teettänyt ja sen jälkeen ongelmat alkaneet heti kevyenä vihjailuna. Kone lämpimässä tallissa kesät talvet.

Pitää huomenna ajaa vielä 10min lenkki, että varmistuu josko liitin ei olisi ollut kunnolla kiinni... Voiko johtua siitä, ettei laturi antaisi pelkässä ajelussa pienellä kaasulla riittävää tehoa vaan pitäisi tehdä oikeasti jotain työtä laitteella?
 
Edellisessä koneessa 630 huomasin että saa oikeesti ajella koneella ennen kuin tuntee lämmön hanurissa!
Luulin kanssa että on rikki mutta kun riittävän kauan kaivurilla kaiveli kylmässä niin pikkuhiljaa huomas sen toimivan.
Nykyisessä en ole kokeillu vielä kun tuo kangas penkki ei ole niin kylmä kuin nahka vai mikälie muovi penkki.
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Kyllä lämmityksen pitäis kunnossa olla. Omasta sain yleismittarilla 2,5 ohm ja mittarin johdot oikosessa 0,3 ohm, erotus 2,2 ohm eli
12V jänitteellä 65W ja johdon ympärillä olevassa lapussa lukee 70W. Noita pieniä ohmi määriä yleismittarit ei näytä kovin tarkkaan.
Omasta koneesta oli penkinlämmitin rikki ja huomasin sen ekana syksynä ja takuuseen sain uuden istuintyynyn. Kokemusta tuosta
miten lämmittää ei juuri ole kun viimetalvena ei täälläpäin lumitöitä tarvinnut tehdä. Laturi noissa on vaan vähän heikko.
Tässä syksyllä kun pimeällä ajelin työvalot (itse asentanut vähän lisää) päällä ja öljynlauhduttimen tuuletin läksi käyntiin
niin jännite tippui lyhyessä ajassa 14V->12,5V (mulla kojetaulussa pikku mittari mistä näkee akun jännitteen).

Jos akku on täynnä niin kyllä se penkinlämmitimeen antaa sähköä useammaksi tunniksi. Laita koneeseen virta päälle (ei käyntiin) ja
yleismittari akkuun ja napsauta lämmitin päälle niin jännite tippuu n. 0,5V, jos jännite ei tipu lainkaan niin sitten on jossain vikaa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Kiitoksia MikaV vinkistä! Kokeilen tuota nyt viikonloppuna.
2x 10W lisävaloa olen myöskin hankkinut, mutten ole saanut asennettua niitä... Jos lisävaloasennuksesta ja miten olet ne liittänyt koneeseen kiinni ja sähköt kytkenyt olisi saatavilla hölmölle esimerkkikuvia niin olisin suuresti kiitollinen.
 
Kattopelti ja vasen etumuovi pois nii saat johdon vedettyä turvakaaren putkesta valoille ja kytkinpaneeliin laitat jonkun kytkimen ja
vapaasta sulakkeesta abikolla sähköä. Siellä katteen alla on myös ruuvi johon saa kaapelikengällä miinuksen kiinni. Sulakkeista
mittaat mihin tulee sähkö kun virta on päällä, siellä on myös sellaisia joissa on aina sähkö kun päävirtakytin on päällä. Itse otin
sähköt valoihin sellaiseta sulakkeesta missä on aina sähkö kun päävirtakytin on päällä samoin kuin pieneen jännitemittariin (muistaa
pääkytkimen kääntää off-asentoon helpommin kun jännitemittarissa loistaa valo, tehtaan mukaan latauksensäädin vie akun tyhjäksi
parissa kuukaudessa jos jättää pääkytkimen on-asentoon).
 
Kiitoksia MikaV ohjeista!
Mittasin ohjeen mukaan myös penkinlämmittimen toimintaa ja jännite putoaa aika tarkalleen 0,5V, kun käännän lämmittimen namiskuukkelin päälle. Eli turvallisin mielin odotan nyt, että lunta sataisi ja pääsisi auraamaan.
Alkuperäiseen ongelmaan liittyen avantin alle papereihin oli ilmestynyt nyt viikon aikana 4 tippaa jotain öljyä kun kone on ollut paikallaan. Eli ei vuoda paljoa, mutta pitää vielä tutkia, että mistä se on peräisin. Ja jos käynnissä pitäisin hetken, että onko vuoto nopeampaa...
 
Kiitoksia MikaV ohjeista!
Mittasin ohjeen mukaan myös penkinlämmittimen toimintaa ja jännite putoaa aika tarkalleen 0,5V, kun käännän lämmittimen namiskuukkelin päälle. Eli turvallisin mielin odotan nyt, että lunta sataisi ja pääsisi auraamaan.
Alkuperäiseen ongelmaan liittyen avantin alle papereihin oli ilmestynyt nyt viikon aikana 4 tippaa jotain öljyä kun kone on ollut paikallaan. Eli ei vuoda paljoa, mutta pitää vielä tutkia, että mistä se on peräisin. Ja jos käynnissä pitäisin hetken, että onko vuoto nopeampaa...
Kannattaa tutkia. Ei ole kivaa jos liruttelee tielle ja pihoille.
 
Sitkeässä on tuo vuoto, oma koneeni ei kyllä tiputa ollenkaan öljyä alleen, koneessa tunteja n.300 (säilytän tallissa ja lattialle ei tule öljyläiskiä).
Puomin nostosylinterin letkun jouduin vaihtamaan kun oli väärin asennettu siten että puomin ollessa
ala-asennossa jäi letku puomin ja orbitrolin väliin puristuksiin ja lopulta rikkoontui.
 
Kyllä se edelleenkin tiputtaa siitä samasta öljynsuodattimen alkuperäisestä paikasta öljyä. Mutta tosi hitaasti, vauhti varmaan noin 5 tippaa päivässä. Nyt kun tuijotin tarpeeksi oli tipan muodostuminen oikeassa vaiheessa ja vuoto jäi kiinni. Se 33mm ruuvi siinä banjoliittimen alla on aivan varmasti niin tiukalla kuin uskallan sen vääntää, ettei jotain mene rikki. Huollosta mainitsivat kun ennen edellistä kiristystä sinne soittelin, että jos ei korjaannu kiristämällä niin o-rengas siinä välissä on rikki tai väärässä asennossa.
Ilmeisesti seuraava vaihe on ottaa koko adapteri irti ja uusi o-rengas paikalle... Eli öljyt nyt kolmannen kerran pihalle tämän episodin aikana. Varmaankin oikea paikka o-renkaan hankintaan on tehtaalta tilata (ja samalla nyt sitten iso pytty öljyä). Onko operaatiossa jotain mitä pitäisi tietää ennen kuin hommaan alkaa? Epäilyttää kyllä ryhtyä kun paikka on niin käsittämättömän ahdas, etten ymmärrä miten sen o-renkaan sinne väliin järkevästi sujauttaa. Onko joku käyttänyt tuota osaa auki, että pystyisi kertomaan kokemuksia? Tai muita vinkkejä, miten homma helpottuu.

Jos tässä samassa varmistan vielä, että lienee avantissa ok ladata akkua tupakansytyttimen pistokkeesta kojelaudalla? Sellanen pää laturissa näyttää paketissa olevan ja kävi mielessä latailla kun tullut sen verran pitkään oltua paikalla ja penkinlämmitintä sun muuta virtoja tullut pidettyä päällä ilman käyttöä...
 
Jos tässä samassa varmistan vielä, että lienee avantissa ok ladata akkua tupakansytyttimen pistokkeesta kojelaudalla? Sellanen pää laturissa näyttää paketissa olevan ja kävi mielessä latailla kun tullut sen verran pitkään oltua paikalla ja penkinlämmitintä sun muuta virtoja tullut pidettyä päällä ilman käyttöä...
Joutuupi pitämään virtoja päällä jotta pistokkeeseen tulee sähköyhteys akkuun. Ei hyvä niin, parempi ladata suoraan akusta muut virrat pois pääkytkin auki.
 
itse ainakin lataan siitä tupsyt pistokkesta, minulla vaan pitää laitta virrat latauksen ajaksi päälle että lataa, en uudemmista tiedä miten pistkoke on kytketty.

No Leppis ehti jo
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Joutuupi pitämään virtoja päällä jotta pistokkeeseen tulee sähköyhteys akkuun. Ei hyvä niin, parempi ladata suoraan akusta muut virrat pois pääkytkin auki.
Jos on Cetekin laturi niin siihen saa stöpseli missä piuhat ja rinkulaliittimet niin saa suoraan akkuun kiinni. Sen jälkeen on helppo ladata kun stöpseli sopii keskenään.
 
itse ainakin lataan siitä tupsyt pistokkesta, minulla vaan pitää laitta virrat latauksen ajaksi päälle että lataa, en uudemmista tiedä miten pistkoke on kytketty.

No Leppis ehti jo
Isommissa koneissa sähköpumppu kierrättää löpöä tankki<=>suodatin jos virrat on päällä!
Ja vielä isommissa tapahtuu muutakin.
Eikä ole hyvä jättää päävirtaa päälle muutenkaan lepoajoiksi.
 
Kiitoksia hyvä tietää. Mulla bilteman laturissa tuli tuollainen akkuunkiinnitettävä osa mukana. Pitääkin tutkia sitä lisää, näytti rinkulat olevan kyllä niin pieniä, etteivät napohin varmasti sovi.
 
Kyllä se edelleenkin tiputtaa siitä samasta öljynsuodattimen alkuperäisestä paikasta öljyä. Mutta tosi hitaasti, vauhti varmaan noin 5 tippaa päivässä. Nyt kun tuijotin tarpeeksi oli tipan muodostuminen oikeassa vaiheessa ja vuoto jäi kiinni. Se 33mm ruuvi siinä banjoliittimen alla on aivan varmasti niin tiukalla kuin uskallan sen vääntää, ettei jotain mene rikki. Huollosta mainitsivat kun ennen edellistä kiristystä sinne soittelin, että jos ei korjaannu kiristämällä niin o-rengas siinä välissä on rikki tai väärässä asennossa.
Ilmeisesti seuraava vaihe on ottaa koko adapteri irti ja uusi o-rengas paikalle... Eli öljyt nyt kolmannen kerran pihalle tämän episodin aikana. Varmaankin oikea paikka o-renkaan hankintaan on tehtaalta tilata (ja samalla nyt sitten iso pytty öljyä). Onko operaatiossa jotain mitä pitäisi tietää ennen kuin hommaan alkaa? Epäilyttää kyllä ryhtyä kun paikka on niin käsittämättömän ahdas, etten ymmärrä miten sen o-renkaan sinne väliin järkevästi sujauttaa. Onko joku käyttänyt tuota osaa auki, että pystyisi kertomaan kokemuksia? Tai muita vinkkejä, miten homma helpottuu

Itseäni lainaten, ettei huku tämä tuonne haaran alle. Ja itseäni korjaten, kylllä se oli MikaV, joka neuvoi ekana tuosta tiivisteen vaihdosta tässä ketjussa ja tehtaalle soitto oli vasta sen jälkeen. Jos kokemuksia löytyy millainen paikka tuolla tiivisteellä on, onnistuuko käsikopelolla ja miten varmistaa, että on oikeassa kohtaa?
 
O-renkaalle on luultavasti koneistettu ura missä se on. Uraan kevyesti vaseliinia niin O-rangas pysyy asentamisen aja hyvin paikoillaan.
Kannattaa varmistaa vanhasta O-renkaasta, että siinä on jonkin asteinen vaurio, muuten saattaa pinnoissa olla koloja jolloin
renkaan vaihtaminen ei auta.
 
Laitoin kyselyn tehtaalle varaosien s-postiin, että mitä maksaisi uusi tiiviste... ja kanisteri öljyä jne. (samalla Nettikoneesta ostamaani käytettyyn harjakoneeseen työlaiteadapteri ja hydr. sarjapikaliitin sekä suodatinpaketti, jos nyt sitten opin huollon tekemään itse perusosin ja spray pullot harmaata ja vihreää maalia)
Mitenkä tehtaalta yleensä olette osia tilannut - paljonko rahti maksaa ja riippuuko määrästä miten?
Ja onko vinkkejä tuohon spray maalin käyttöön muuta kuin ruosteet hioa hienolla paperilla pois ja sprayta päälle?
Ja onko vinkkejä mistä saisi tuollaisen 32mm kiintoavaimen, joka olisi max 5mm paksu? Että sopisi tuohon liittimeen vain vähän sitä banjoliitintä löysyttämällä eiä tarttis kokonaan ottaa pois.
Ja voiko tuohon o-renkaaseen laittaa siis sitä samaa laakerirasvaa, jolla rasvanipoista ruuttaan rasvaa sisään? Vai pitääkö olla jotain eri vaseliiniä tai jopa silikonirasvaa kuten putkitöissä?

Ja melkein pyytäisin ylläpitoa vaihtamaan tälle viestiketjulle otsikon - "Avant 225 öljyvuodon etsintä ja korjaus" - niin olisi oikeampi. :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Samaa rasvaa voi laittaa kunhan ei laita sitä ihan tuhottomasti. Google-haku löytää noita ohuita avaimia kyllä, mutta
jos on rälläkkä käytössä niin jonkun halpisavaimen vaan hioo ohuemmaksi varovaisesti ettei tule liikaa lämpöä avaimeen
ja välillä voi jähdyttää vedessä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Haukkam
Samaa rasvaa voi laittaa kunhan ei laita sitä ihan tuhottomasti. Google-haku löytää noita ohuita avaimia kyllä, mutta
jos on rälläkkä käytössä niin jonkun halpisavaimen vaan hioo ohuemmaksi varovaisesti ettei tule liikaa lämpöä avaimeen
ja välillä voi jähdyttää vedessä.
Olen tehnyt useita erikoistyökaluja muokkaamalla joku normi. On ohennettu, on lyhennetty jne
 
Laitoin kyselyn tehtaalle varaosien s-postiin, että mitä maksaisi uusi tiiviste... ja kanisteri öljyä jne. (samalla Nettikoneesta ostamaani käytettyyn harjakoneeseen työlaiteadapteri ja hydr. sarjapikaliitin sekä suodatinpaketti, jos nyt sitten opin huollon tekemään itse perusosin ja spray pullot harmaata ja vihreää maalia)
Mitenkä tehtaalta yleensä olette osia tilannut - paljonko rahti maksaa ja riippuuko määrästä miten?
Ja onko vinkkejä tuohon spray maalin käyttöön muuta kuin ruosteet hioa hienolla paperilla pois ja sprayta päälle?
Ja onko vinkkejä mistä saisi tuollaisen 32mm kiintoavaimen, joka olisi max 5mm paksu? Että sopisi tuohon liittimeen vain vähän sitä banjoliitintä löysyttämällä eiä tarttis kokonaan ottaa pois.
Ja voiko tuohon o-renkaaseen laittaa siis sitä samaa laakerirasvaa, jolla rasvanipoista ruuttaan rasvaa sisään? Vai pitääkö olla jotain eri vaseliiniä tai jopa silikonirasvaa kuten putkitöissä?

Ja melkein pyytäisin ylläpitoa vaihtamaan tälle viestiketjulle otsikon - "Avant 225 öljyvuodon etsintä ja korjaus" - niin olisi oikeampi. :)
Tuohon maalaukseen niin ensiksi kunnon rasvanpoisto maalattavalle alueelle, hionta, jos pellille asti niin joku hyvä pohjamaali esim happoväri ja sitten pintaväri
 
Kiitoksia Haukkam maalausvinkeistä. Millä kunnon rasvanpoisto kannattaa tehdä? Mistä tunnistan Happovärin, joka pohjamaaliksi?
Kiitoksia myös muille avainten teko vinkistä, alan askartelemaan ennen joulua :)
Tiivisteen hinta tehtaalla 1,1e, eli ei kallis. Muutkin osat tilasin samalla, joten jos öljyvuoto tuolla ratkeisi ja saisin avantin talveksi vielä käyttöön niin pääsen keskittymään tuon käytetyn harjakoneen paikkamaalaukseen sen jälkeen.
 

Uusimmat keskustelut