225 suodattimien, öljyjen ja tulppien vaihto | AvantClub - Keskustelupalsta

A-fantti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.11.2017
144
47
28
Vantaa
Valmistautuakseni 225 perushuoltoon itse tehtynä ekaa kertaa tässä kyselisin suunniteltuihin ohjeisiin täydennystä. Korjaisivatko viisaammat, jos jotain väärin ja täydentäisivät kysymyskohtia. Kiitoksin suuresti avustanne jälleen! Toivottavasti tämä auttaa jotain toistakin kanssaAvantistiä tulevaisuudessa samassa operaatiossa.


Hydrauliikan painesuodatin:
Foorumin ohjeiden mukaan 12mm kuusiokolo lukitsee suodattimen, kierteillä muuten kiinni. Koskeekohan tämä myös vuoden 2015 jälkeistä 225, ei näyttäisi olevan kyseistä kuusiokoloa laitteessani?
Suodattimen kyljessä öljykannun kuva, mitä tarkoittaa? täytetäänkö öljyllä kokonaan, kierteisiin vain, vai vähän öljyä sisälle ennen kiinnitystä, jotta suodatin kastuu?
Sitten väännetään ilmeisesti tiivistekosketukseen asti ja kiristetään 3/4 kierrosta sen jälkeen kiinni. Hiukan alle 100mm avain tarvitaan, jos tarve käyttää avainta.

Ohjekirjasta: Painesuodatin sijaitsee eturungossa
hydrauliikkapumppujen vieressä. Suodatinpanosta ei todellisuudessa saa kiertää millään eikä etenkään irrotustyökalulla kuten ohjekirja sanoo. Suodatinpanos irroitetaan vääntämällä 24mm kuusiopulttia lenkki- tai räikkäavaimella.
ja korvataan uudella. (Huom. Vanhassa mallissa kuusiokolo)

Hydrauliikan paluusuodatin:
Mikä on valkoinen/läpinäkyvä muovikahva suodattimen päällä, pitääkö sillä tehdä jotain? Miten kiinnitetään?
20220206_191143(1).jpg

Ohjekirjasta:
Paluusuodatin sijaitsee öljysäiliön kannessa
katteen alla. Suodatin vaihdetaan irrottamalla
suodattimen kansi ja korvaamalla vanha
suodatinpanos uudella.

Foorumilta löytynyt, että "Jousi nostaa kantta, joten paina sitä toisella kädellä alaspäin, kun aukaiset ruuvit."



Moottoriöljynsuodatin:
Kierteillä kiinni. Ohjeistuksessa öljykannun kuva, mitä tarkoittaa? täytetäänkö öljyllä kokonaan, vähän kierteisiin vain, vai vähän öljyä sisälle ennen kiinnitystä? Sitten tiivistekosketus ja 3/4 kierrosta kiinni. 15kulmainen avain 74-76mm sopii tähän.

Ohjekirjasta:
Moottorin öljynsuodatin sijaitsee kuormaajan oikealla
puolella. Se näkyy moottoritilassa, kun kuljettajan
istuin nostetaan ylös.


Ilmansuodatin:

Ohjekirjasta:
Ilmansuodatin, 225:
a Purista ilmansuodattimen kotelossa olevaa
kumista osaa veden ja pölyn poistamiseksi
kotelosta.
b Avaa ilmansuodattimen kannen lukitussalvat ja
vedä kansi pois.
c Ilmansuodatinpanos voidaan nyt vetää ulos.
Suodatinpanoksen puhdistamiseksi lyö sen
suljettua päätyä kevyesti tasaista ja puhdasta
alustaa vasten. Älä koskaan yritä puhdistaa
suodatinta paineilmalla!
d Älä poista ilmansuodattimen sisempää osaa
(turvapanosta). Vaihda se vain tarvittaessa.



Bensansuodatin:
Pitääkö tankin olla tyhjä vaihtoa varten? Valuuko bensaa valtoimenaan pois letkuista kun suodattimen irroittaa? alhaalla ruuviklemmari ja ylhäällä jousiklemmmari, miksi näin?

Ohjekirjasta:
Polttoaineletkut kulkevat suodattimen kautta
moottoriin.
Polttoainesuodatin tulee vaihtaa erityistä
huolellisuutta noudattaen. Pidä huolta, että kaikki
komponentit pysyvät puhtaina. Vaihda suodatin vain
silloin kun moottori on jäähtynyt. Vaativammissa
käyttöolosuhteissa on polttoainesuodatin vaihdettava
useammin kuin huoltotaulukossa suositellaan.

Mitä tarkoittaa tämä, että täytyy pitää huolta, että kaikki komponentit pysyvät puhtaina?


Tulpat:
Tulivat suodatinpaketin mukana, en löydä ohjekirjasta vaihto-ohjetta tai vaihtovälistä suositusta. MItä suosittelette?
Ilmeisesti tulpat molemmin puolin moottorissa takana, toinen hydraulipainesuodattimen alla siten, että pitää olla painesuodatin pois, että saa vaihdettua. Lähteekö moottorisahan tulppa-avaimella vai tarvitaanko joku tarkempi? Mulla ei ole niin pitkiä hylsyjä, että voisi luottaa löytyvän oikeanlaista ilman erillistä varautumista.


Moottoriöljyt:
Valutan pois vasemmalta takaa poistoletkusta. Uudet öljytikun reiästä sisään. Täytetään max merkkiin asti tasan. 1,6-1,9l tarve ohjeen mukaan

Hydrauliöljyt:
Magneettipropun kautta kyljestä ulos isoon sammioon, 23l ohjekirjan mukaan. Tarvitaan vähän yli iso kanisterillinen siis. Foorumilla suositeltu myös isoa lappopumppua alkuun, jolla kanisteriin jäteöljyt suoraan ja sitten vain pohjat normaalin öljynvaihtoastian kautta pois propusta. Magneettipropusta tärkeää havainnoida metallinpalojen määrä ja pyyhkiä pois.
Täyttö paluusuodattimen kannen kautta helpompaa, mutta perusratkaisuna myös mittatikun reiästä ratin avulla onnistuu.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Foorumilta moottoriöljynvaihdosta löysin vielä tämän ohjeen:
"Öljyn vaihto on suht helppo. Moottorin pohjalta (vasemmalta) tulee hydeletkun pätkä missä on tulppa päässä, se auki ja kone
tyhjäksi öljystä, suodattimen vaihto (ylempi oikealle) ja uudet öljyt sisään (pikusen vajaa 2l), kone käyntiin jotta suodatin täyttyy
ja sen jälkeen vielä öljy tarkistus."

ja öljyt luistaa lämpimänä paremmin pois.
 
Hydrauliikan painesuodatin näkyy pikkukoneessa olevan erilainen eli ei tarvita kuusiokoloavainta. Uskotaan ohjekirjaa. Tippakannun kuva ymmärtääkseni muistuttaa voitelemaan suodattimen kumitiivisteen ennen asennusta. Joskus oli tapana esitäyttää suodatin, jos se asennon puolesta oli mahdollista, mutta eipä siitä taida isoa iloa olla. Riski epäpuhtauksiin taitaa olla suurempi?

Paluusuodattimen muovilipareet ovat näppärä kahva erityisesti käytetyn suodattimen nostoon. "Jousi nostaa kantta, joten paina sitä toisella kädellä alaspäin, kun aukaiset ruuvit." eli usko, mitä Planeetalla neuvotaan. Kantta kannattaa painaa myös sulkiessa, kunnes saa kaikki ruuvit muutaman kierroksen kiinni. Suodatinta ei erikseen kiinnitetä, jousi painaa sen paikoilleen.

Moottoriöljyn suodatin voidellaan myös ennen asennusta, vrt hydrauli.

"Mitä tarkoittaa tämä, että täytyy pitää huolta, että kaikki komponentit pysyvät puhtaina?" Juuri sitä; on sitten kyseessä bensa, löpö tai öljy, paikat pidetään aina puhtaina. Tankkia ei tyhjennetä suodattimen vaihtoa varten.

Tulppien vaihtoon en osaa ottaa kantaa, eikö koneen mukana ole erillinen ohjekirja moottorille? Jos uudet ovat huoltopaketissa, vaihtaisin. Itse sipaisen tulpan kierteisiin Molykotea tms kuumaa kestävää ja kiinni leikkautumista estävää. Tulpan kiristys ohjeen mukaan, yleensä momentti tai kulma annettu. Avain tulpan ja sijainnin mukaan.

Hydrauliöljyn alkutyhjennyksessä imupumppu on mukava, lämmin öljy liikkuu kepeämmin.

Noudata ohjekirjaa, työn ja harrastamisen iloa!
 
Kiitoksi L'll GreenDigger neuvoistasi. Mukavampi alkaa uuden ja jännän äärelle kun on vähän ohjetta enemmän kuin, että "huolla kone".

Tulppien vaihtoväliksi moottorin erillinen ohjekirja sanoo 500h tai vuosittain. Tulpan välys 0,03 tuumaa tai 0,76mm. Kiristys 27Nm. Muu ohjeistus lähinnä, että asenna tulppa ja tarkista välys.

Moottorin ohjekirja suosittelee öljynvaihtoa 100h välein (Versus Avantin ohjekirja 200h).
 
Bensasuodattimen vaihdosta lähdin kokeilemaan tyhjentämättä tankkia. Tankin sisältö ilmeisesti sittenkin valuu operaatiossa pois, jollei jotain tee. Olisiko ideoita miten olette asian suorittaneet, kun tankissa on bensaa? Letkuun joku taitos, että pysyy nesteet sisällä? Aika tiukassa on suodatin letkun sisällä, kannattaako lämmittää vai pitääkö käyttää vain raakaa voimaa. Jolloin tietysti tankista roiskuu todennäköisesti eniten bensaa pois...

En löytänyt Molykotea motonetista/IKH:stä. Arvostaisin, jos joku tietävistä voisi linkata esim. motonetista sopivan tuotteen tuohon tulppien kierteitä varten.
 
Aika tiukassa on suodatin letkun sisällä, kannattaako lämmittää vai pitääkö käyttää vain raakaa voimaa.
Juu sitä voi kammeta ruuvimeissellä vaikka suodattimen kyljestä vipuamalla. Tiukka ote letkusta ja suodattimen pyörritys auttaa myös. Letku lyttyyn jos tankki on yläpuolella.

Tulpan kierteisiin en ole 50 vuoden urani aikana koskaan laittanut mitään. Rasvat tuppaa palamaan kiinni kierteisiin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9
Motonetin tuotteista tämä lienee hyvää vähän kaikkeen käyttöön: CRC Ceramic Paste PRO Keraaminen tahna 250 ml, 60-00857.

Usein käytetään perus kuparipastaa, mutta runsaasti kuparia sisältävä aine sisältää ainakin teoreettisen riskin syöpymisongelmista, lähinnä venehommissa voi tulla eteen. Erityisesti alumiinkansissa kuuluu hyvään asennustapaan sipaista kuumankestävä voitelu kierteisiin. Sillä säästyy monelta murheelta.
Minulla on kilon purkki Molykotea riittänyt lähes koko aikuisiän tarpeisiin, ja taitaa siitä jäädä vielä perikunnallekin. Kuparia sekin vähän sisältää, mutta on tuttu tuote niin telakalta kuin lentokonehuollostakin.

Jarruremppoja ym kuumia paikkoja varten on hyllyssä lisäksi puolen kilon purkki CRC Copper Pastea ja löytyypi vielä happosliitoksia varten Wyrth Metallisuoja HT -pensselisuikepurkkikin.

Töissä tulee eteen aika usein asiakas-/toimittajakohtaisia ohjeita asennuksiin ja liitoksiin. Harvoin -jos koskaan- siellä ilman kemikaaleja touhutaan.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Juu sitä voi kammeta ruuvimeissellä vaikka suodattimen kyljestä vipuamalla. Tiukka ote letkusta ja suodattimen pyörritys auttaa myös. Letku lyttyyn jos tankki on yläpuolella.

Tulpan kierteisiin en ole 50 vuoden urani aikana koskaan laittanut mitään. Rasvat tuppaa palamaan kiinni kierteisiin.
Kiitoksia vinkeistä! Ammattilainen varmaan vääntää letkun lyttyyn ihan millä lihaksella vaan ja vaihtaa suodattimen. Onko tällaiselle hölmölle vinkkiä miten letkun litistätte, jotta saisi molemmat kädet vapaiksi repimään, kiertämään ja kampeamaan suodatinta? Ajattelin pakastepussinsulkijaa, mutta on liian jäykkä letku kun bensan paineet on letkussa. Löystyy toki kun suodattimen irroittaa ja vähän valuu maahan.
 
Motonetin tuotteista tämä lienee hyvää vähän kaikkeen käyttöön: CRC Ceramic Paste PRO Keraaminen tahna 250 ml, 60-00857.

Usein käytetään perus kuparipastaa, mutta runsaasti kuparia sisältävä aine sisältää ainakin teoreettisen riskin syöpymisongelmista, lähinnä venehommissa voi tulla eteen. Erityisesti alumiinkansissa kuuluu hyvään asennustapaan sipaista kuumankestävä voitelu kierteisiin. Sillä säästyy monelta murheelta.
Minulla on kilon purkki Molykotea riittänyt lähes koko aikuisiän tarpeisiin, ja taitaa siitä jäädä vielä perikunnallekin. Kuparia sekin vähän sisältää, mutta on tuttu tuote niin telakalta kuin lentokonehuollostakin.

Jarruremppoja ym kuumia paikkoja varten on hyllyssä lisäksi puolen kilon purkki CRC Copper Pastea ja löytyypi vielä happosliitoksia varten Wyrth Metallisuoja HT -pensselisuikepurkkikin.

Töissä tulee eteen aika usein asiakas-/toimittajakohtaisia ohjeita asennuksiin ja liitoksiin. Harvoin -jos koskaan- siellä ilman kemikaaleja touhutaan.
Mitä enemmän aineita ja öljyjä, sitä kivempi harrastaa! Laitan ostoslistalle seuraavaan Motonet käyntiin! Kiitoksia.
 
Vielä täytyy kysyä tuosta hydrauliöljyn painesuodattimesta, että mitenkä se siis pitää irroittaa? Yritin vääntää suodatinavaimella sitä auki ja nyt se suodattimen kuori vain näyttää pyörivän läpi. Tarkistin uudesta suodattimesta, että normaalit kierteet, eli vastapäivään vääntämällä luulen irroittuvan. 10 kiekkaa oon kääntänyt ja pyörii vain läpi. Voisko joku vuoden 2016 jälkeisen 225 omistaja varmistaa vielä, että eihän siinä ole mitään lukitussalpaa, joka pitää ensin avata?

Ohjekirjasta siis: "Suodatinpanos irrotetaan kiertämällä sitä irrotustyökalun avulla ja korvataan uudella."

Onko paras vaihtoehto nyt sitten lyödä ruuvimeisseli kuoresta läpi ja kokeilla vääntää sillä auki, ettei pyöri läpi?

Magneettipropussa oli töhnää melkein 0,5cm kakku. Ei näyttänyt metallilta vaan maalitöhnältä, mutta lienee hippuja olevan, kun kerta oli magneetissa kiinni. Onko tämä paljon?
 
Viimeksi muokattu:
Ja tässä vielä kuva suodattimesta, ettei siinä tosiaan näy edellisessä mallissa ollutta kuusiokoloavaimen paikkaa...
20220301_192350.jpg
 
Siinä on päällä tuo kuusiomutteri mistä avataan suodatin. Voi joutua pitämään suodattimestakin kiinni, jos lähtee pyörimään mukaan.
Tuossa oli ennen kuusiokolo joka oli aina täynnä sittä, eikä avain asettunut kunnolla paikoilleen. Vaihoivat rikkoutumisien takia.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9
Onnistui hyvin nyt ja mitään ei liene rikki. Ilmeisesti suodatin antoi ekana periksi ja kannatin ehjä.
Siksi tuota juuri täällä foorumilla kysyinkin, että onko ohjekirjan ohje väärin. Ohjekirjan ohjetta korjattu edellisestä mallista, mutta juurikin väärään suuntaan. Ohjekirja käskee tekemään juuri sen mitä ei missään nimessä pidä tehdä.

Ohjekirja: "Suodatinpanos irrotetaan kiertämällä sitä irrotustyökalun avulla ja korvataan uudella."

sitä pronomini viittaa yksikäsitteisesti suodatinpanokseen ja vielä puhutaan erillisellä termillä irrotustyökalusta. Ohjeen pitäisi olla: Suodatinpanos irroitetaan vääntämällä suodattimen kiinnikkeessä olevaa 24mm kuusiopulttia normaalilla räikkä tai lenkkiavaimella.

Suodatinpanosta ei siis kierretä millään eikä etenkään irrotustyökalulla. Tuo, että puhutaan irrotustyökalusta tuossa aiheuttaa sen, että suodattimeen saa ylimäärin voimaa ja jotain voi mennä rikki.

Jos ylläpito pystyy korjaamaan ylintä viestiä niin sinne kannattaisi lisätä huomio, että "suodatinpanosta ei todellisuudessa saa kiertää millään eikä etenkään irrotustyökalulla kuten ohjekirja sanoo. Suodatinpanos irroitetaan vääntämällä 24mm kuusiopulttia lenkki- tai räikkäavaimella." Että foorumilaiset huomaavat pahan virheen ohjekirjassa heti ensimmäisestä viestistä, jos ohjetta täältä etsivät.
 
Viimeksi muokattu:
Ohjekirjan nettiversio opastaa painesuodattimen vaihdosta seuraavasti: "Sijaitsee kuormaajan oikealla puolella, hydraulipumppujen vieressä. Käytä yleistä suodatinavainta suodattimen irrottamiseen."

Ohjeen kuva ei ole kovinkaan tarkka suodattimen jalan kohdalta. Olisiko jossain vaiheessa ollut käytössä suodatinjalkoja ilman tuota keskiruuvia? Yllä oleva aloittajan ottama kuva kertoo kaiken oleellisen, eli keskiruuvi on mukana kuvioissa ja kuusiokanta on hyvä parannus vanhaan verrattuna.

"Magneettipropussa oli töhnää melkein 0,5cm kakku." Kannattaa hypistellä töhnää sormien välissä ja kurkistaa myös poistettujen suodattimien sisälle, miltä siellä näyttää. Eipä asialle voi juuri muuta tehdä, kuin vaihtaa öljyt säännöllisesti ja seurata tilannetta. Tuskin tuota kannattaa enempää murehtia.

Lähtökohtaisesti hydraulijärjestelmissä epäpuhtauksien koossa puhutaan yleensä mikroneista, mutta jos hydraulitankin ulkopuolisissa saumoissa on roiskeita, niitä on varmasti myös sisäpuolella. Tämä on vanhan tarkastajan kokemus, mikä pitää valitettavan hyvin paikkansa Avantin kohdalla.

Omassa koneessa tulppa on yleensä jokseenkin puhdas, mutta tunteja tosin kertyy vuodessa melko vähän ja kone on hellässä yksityiskäytössä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Paluu suodatin oli mielestäni myös yllättävän likainen. No pitää alkaa vaihtaa hydeöljyt useammin, nyt kun sen itse osaan tehdä :)
Mullakin Avantti yksityiskäytössä omakotitalon pihassa vain, mutta koneita on kertynyt joka-asiaan ja tuntejakin tuli viimeisenä vuonna yllättävästi. Ja on useita laitteita, joita joutuu käyttämään turhan kovilla kierroksilla: 170 kaivuri, 150 ruohonleikkuri, vanha niittomurskain (mallia valurauta), se isoputkinen lumilinko... Joita kaikkia tuli käytettyä poikkeuksellisen paljon kuluneen vuoden aikana. Toisaalta myös mietin, että tuli ostettua noita vanhoja laitteita juuri viimevuonna. Olisikohan niiden mukana voinut tulla enemmän metallia kiertoon... Jokatapauksessa nyt vaihdan seuraavan kerran max 100h kuluttua hydrauliöljyt seuraavan kerran
 
Jäi vielä kysymättä, että miten olette puhdistaneet käytännössä sen penkin takana olevan hydrauliöljyn jäähdytyskennon? Mistä suunnasta purkanut ympäriltä ja mitä? Ja sitten ihan vain kompuralla 3-5 bar ilmaa puhaltaen?

Myös sen moottoriöljyn jäähdyttimen putsaus tuntui järjettömän vaikealta, alempi ruuvi tosi vaikeassa paikassa ja kaikenlisäksi erikokoisella kannalla kuin ylempi ruuvi. meni suhteettoman paljon aikaa, että pääsi harjaamaan sisäpuolelta. Miten olette tämänkin tehneet?
 
Hydrauliöljyn korkeapainesuodattimen kanssa tuli aikanaan semmoinen ongelma, että Vainikan ensihuollossa suodatin oli vaihdettu ja uusi asennettu sen patruunan kylkeen painetun ohjeen mukaan, eli kierretty sormitiukkuuden jälkeen vielä 3/4 kierrosta.

Ihan väärä ohje, koska suodatinpatruunan metallipinta vastaa suodatinjalan metalliin, jolloin urassa oleva tiiviste on oikealla puristuksella. Jos siitä vielä jatkaa 3/4 kierrosta, patruuna menee helevetin tiukkaan. Näin oli käynyt, eikä patruuna irronnut edes tukevalla ketjuavaimella, vaan sen kuori alkoi pyöriä ja jenkaosa pysyi kiinni. Piti porata pari ruuvia koko systeemistä läpi ennen kuin irtosi.

Se ohje oli varmaan tullut tavallisesta öljynsuodattimesta. Lähetin kyllä Avanttecnolle palautetta, että se ohje pitäisi muuttaa, en tiedä onko muutettu.
 
Korkeapainesuodatin on kiinni pultilla joka tulee jalasta läpi. Avataan ja kiristetään sillä pultilla. Vanha kuusiokololla ja uusia kuusiokannalla.
 
Meistä varmaan jokainen on ensimmäisellä kerralla ainakin yrittänyt avata tuon korkeapainesuodattimen väärällä tavalla. Tervetuloa kerhoon.

Oke
Oken heitto niin totta, kun olla voi!:p

Itse avasin aikoinaan pikkukoneen(216) suodattimen isoilla siirtoleukapihdeillä, kun ei ollut sopivaa kuusiokoloavainta.
 

Uusimmat keskustelut