260 kaivuri ja 635 kuljetus yhdessä | AvantClub - Keskustelupalsta

Pertti2015

Jäsen
Keskustelun aloittaja
19.12.2015
5
0
1
Osaako kukaan sanoa millaisen kärryn mitoiltaan tuo yhdistelmä vaatii kuljetukseen?
Tuli ostettua tuo kaivuri ja haen sen tällä viikolla, mutta ei ole kokemusta sen vaatimasta tilasta kuljetuksessa...
 
Tervetuloa planeetalle "Pertti2015" turisemaan pienkuormaajista.
Kyllä tuon yhdistelmän kuskaus vaatii vähintään neljä metrisen kärryn. Eikä haittaa hieman pitempikään. Saa sitten lastattua kuorman tasapainoon. Kantavuutta päälle 2200kg.
 
Leppis sanoi:
Kyllä tuon yhdistelmän kuskaus vaatii vähintään neljä metrisen kärryn. Eikä haittaa hieman pitempikään. Saa sitten lastattua kuorman tasapainoon. Kantavuutta päälle 2200kg.

Tosia turiset. Pelkän käryn kantavuuden tuijottaminen ei riitä, pitää miettiä myös aisapainoa. Tänäänkin vaatimattoman 220 + kaivurin lastaaminen jopa nelimetriseen kärryyn tarkoitti vekottimen ajamista lavetille pakittamalla, jotta painopiste olisi ollut osapuilleen keskellä tai hieman edessä, kuokka edellä olisi tullut satoja kiloja nostetta kuulaan. Negatiivinen aisapaino on hengenvaarallinen, liikaa positiivista (jota syntyy sitäkin helposti melkoisen painavien kuormaajien kanssa) saattaa repiä vetokoukut auton perästä, ja on se laitontakin. Minullakin melkoisen raskaassa vetoautossa on maksimi rakenteellinen vetokuulan kestävyys "vain" 250 kg, siis se vetopäähän leimattu kuorma. Siksi 4-metrinen 2700kg kärry, josta on hyötyä muulloinkin (kuten vaikkapa haettaessa multaa periaatteella "27€ per kärryllinen"…).
 
Kiitos tiedoista. Tuo lavan pituus pitää tosiaan olla riittävä. Totesin tänään kun hain 260 tänään Ylöjärveltä ja oli tiukkaa saada se sopimaan edes Muulin L1600 kärryyn. (160x3500) Kantavuus piisaa jotenkin mutta sitä ei saa mitenkään tasapainoitettua. Nostaa aisaa reippaasti ja sen huomasi vaikka vetoauton peräkontissa oli 320 HD rengassarja ja lisäpainot 180kg. Eli matka taittui noin 60 km/h...
Kärryssä on siis Jaxalin 125cm kuomu paikalla joka rajoitti myös sijoittelua. No nyt sitten pitää alkaa etsimään sopivaa kärryä yhdistelmälle. Akuvaunulla on CP410-DRB/2600 Kantavuus (kg):2184 Leveys (cm): 230
Pituus (cm):556 siinä olisi ehkä mutta hinnasta en vielä tiedä...
 
630 ja 260 paketti plus kauha ja piikit yms sälää ja kone tankattuna noin 2000kg, kärry ja sillat noin 500kg. Kärry on 2600kg joten satanen jää vielä hyvää, painot laskettu kilvistä/varman päälle. Transporterin otteessa on 2500kg jarrukärrylle, eli menee aika tasan. Lavan mitta on 407cm ja siihen tuo nippu menee parhaiten balanssiin kun kaivurin kääntää aivan pakettiin niin, että kauha lepää aisan päällä kauhan reuna lavan etureunaa vasten. Silloin puomin keskinivel jää vielä riittävän kauas takalasista ja koko paketin saa sidottua tukevasti kiinni. En tiedä meneekö tuo kaikkien taiteen sääntöjen mukaan mutta keskustellaan siitä sitten lisää maijan penkillä. Jos nyt hankkisin tuolle paketille kärryä ja aikoo kaikki saada lavalle sisään sekä aisapainon plussalle niin 550cm on minimi, kaivuri kun ei pienempään kertakaikkiaan taitu. Eli vastaus on 6m kärry :D
 
Jos on kertaluonteinen kuljetus nyt kyseessä, niin kannattanee harkita kevyen KA/hinurin vuokraamista kyydille.

Hyviä vuokrauspaikkoja ovat mm.

http://www.autolive.fi/kuorma-auton-vuokraus/

-> koppiautoja juvanmalmilla alk. 100 eur pyörähdys


westmac Lahti/heinola

http://www.westmac.fi/products/kuorma-autot

Hinureita yms. alk 150 keikka


Autohuolto v korhonen, jokela

Renault koukkuauto, jossa n. 4m lavetti 100 eur/vrk ilman km rajaa

http://autohuolto-v-korhonen-oy-tb-huolto-jokela.onvarma.fi
 
EsaH sanoi:
Kärry on 2600kg joten satanen jää vielä hyvää, painot laskettu kilvistä/varman päälle. Transporterin otteessa on 2500kg jarrukärrylle, eli menee aika tasan.

Onko tuo laillinen vai laiton tyhjänäkin? Jos portterissa 2500kg ja kärryn pahvissa 2600kg? Kaveri sai joskus Passatilla tyhjän Agadoksen (varmaan kans ~2500kg) vetämisestä sakot, mutta en muista oliko se kilojen vai ajokorttiluokan takia... En halua kuullostaa tuomarilta vaan itsellä kans lavettikärryn hankinta ollut ajatuksena mutta vetäjän pahvissa on pienemmät kilot kuin lavettikärryissä. Lavamallin takia lavettikärryä oon kattellut. Eli että saa laidat pois. Mulla ei oo zoomia Avantissa nii ei saa klapilavaa edestä pois...
 
ryydis sanoi:
EsaH sanoi:
Kärry on 2600kg joten satanen jää vielä hyvää, painot laskettu kilvistä/varman päälle. Transporterin otteessa on 2500kg jarrukärrylle, eli menee aika tasan.

Onko tuo laillinen vai laiton tyhjänäkin? Jos portterissa 2500kg ja kärryn pahvissa 2600kg? Kaveri sai joskus Passatilla tyhjän Agadoksen (varmaan kans ~2500kg) vetämisestä sakot, mutta en muista oliko se kilojen vai ajokorttiluokan takia... En halua kuullostaa tuomarilta vaan itsellä kans lavettikärryn hankinta ollut ajatuksena mutta vetäjän pahvissa on pienemmät kilot kuin lavettikärryissä. Lavamallin takia lavettikärryä oon kattellut. Eli että saa laidat pois. Mulla ei oo zoomia Avantissa nii ei saa klapilavaa edestä pois...


Kyllä olisi hyvä olla pahveissa oikeat painot, koska jos tuodaan puntari paikalle, niin painot menevät helposti yli. Koneen peruspainossa ei ole huomioitu lisäpainoja jne. Tähän pahvi vs. puntari kysymykseen saa vaihtelevia vastauksia. Jonkun kannan mukaan todellinen paino ratkaisee, toinen väittää että vain tyhjää kärryä saa vetää, jos kokonaispaino ylittyy, kolmas väittää ettei mitään saa tehdä. Ehkä tuo todellinen kokonaispaino kuulostaa luotettavimmalta, mutta se pitäisi sitten pystyä tien päällä osoittamaan liinoja ja muita kyytivarusteita myöden.
 
Laki menee silviisii, että autoon saa kytkeä mimmoisen kärryn hyvänsä, kunhan kärryn paino kaikkinensa (eli sillä kuormalla mikä siinä on) on enintään auton sallitun vetopainon verran (siis nykytulkinnan mukaan pyörillä oleva paino, aisapainoa ei punnita tässä yhteydessä, mutta se ei tietenkään saa ylitää koukkuun merkittyä ylärajaa eikä saa ikinä olla negatiivinen). Tämä on loogista, koska kuorman laillisuuden tarkistamiseen tarvitaan joka tapauksessa aina vaakaa.

Mitä ajokorttiluokkaan tulee, se katsotaan pelkästään auton ja kärryn papereista eli sen laillisuuden tarkastamiseen ei tarvita puntaria. Aivan loogista ja käytännöllistä.
 
Onko tuo laillinen vai laiton tyhjänäkin? Jos portterissa 2500kg ja kärryn pahvissa 2600kg? Kaveri sai joskus Passatilla tyhjän Agadoksen (varmaan kans ~2500kg)


Ajo-oikeus (=kortti) katsotaan puhtaasti rekisteriotteissa esiintyvien tietojen mukaan. Eli jos kokonaispainojen summa ylittää B:kortin rajan, niin ei hyvä. Pikku E pelastaa tilanteen jolloin maksimi 3500 + 3500 kokonaispainot.

Jos kortti riittää, niin yhdistelmän todelliset painot ratkaisee. Eli Transportterin koukussa saa olla max 3500kg kärry, mutta lastia vain siten ettei kärry + lasti ylitä 2500kg.

Sitten on vielä junapaino. Eli Jos kärryssä on täysi lasti, niin vetoautoon ei välttämättä saa enää ottaa samaa määrää tarvaraa kuin ilman kärryä.
 
Petrus sanoi:
Mitä ajokorttiluokkaan tulee, se katsotaan pelkästään auton ja kärryn papereista eli sen laillisuuden tarkastamiseen ei tarvita puntaria. Aivan loogista ja käytännöllistä.

Käytännöllistä kyllä tosiaan virkavallan kannalta mutta ei kovin loogista.
 
exjko sanoi:
Ajo-oikeus (=kortti) katsotaan puhtaasti rekisteriotteissa esiintyvien tietojen mukaan. Eli jos kokonaispainojen summa ylittää B:kortin rajan, niin ei hyvä. Pikku E pelastaa tilanteen jolloin maksimi 3500 + 3500 kokonaispainot.

Jos kortti riittää, niin yhdistelmän todelliset painot ratkaisee. Eli Transportterin koukussa saa olla max 3500kg kärry, mutta lastia vain siten ettei kärry + lasti ylitä 2500kg.

Sitten on vielä junapaino. Eli Jos kärryssä on täysi lasti, niin vetoautoon ei välttämättä saa enää ottaa samaa määrää tarvaraa kuin ilman kärryä.

Ja kannattaa olla kortin luokituksen kanssa tarkkana. Sunnuntaina kun vetelin venhoa vastaantullut mp-poliisi teki 180 astettaa ja lähti varta vasten tarkistamaan että kaikki on kunnossa. Erityisesti kiinnosti löytyykö pikku-e kortista. Tuosta saa isohkon muistutuksen jos auton ja trailerin papereissa seisova kokonaismassa menee yli 3500 ja kortti ei oikeuta ajamiseen. No, tuo yhdistelmä on yhteensä 3900 kg ja e löytyy + traileri katsastettu ja venho liinoilla kiinni joten se oli sitten vaan morjestuskeikka.
 
Näin juuri kuten exjko sanoi. Tarkka pitää olla noilla romppeilla ja jos 200kg lyö painoja kulmiin niin sitten mennään jo yli, jotain pitää jättää pois. Ja junapaino myös huomioida.
 
Mitä tarkoitetaan junapainolla? Sen tiedän, että vetoauton kokonaispainoon pitää ottaa huomioon aisapaino.

Tarkkana saa olla, kun poliisi yleensä pysäyttää tarkistusta varten minut, jos on peräkärry perässä. Oikeastaan muuten ei lainkaan.
 
wx1 sanoi:
Mitä tarkoitetaan junapainolla?
Yhdistelmän kokonaismassaa
Tässä hyvä ohje http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut

Itsellä ennen 2013 myönnetty A BE C kortti johon ei ole merkitty yhdistelmän kokonaispainoa.

On ollut muillakin tulkintaa asetuksista http://kipparilehti.fi/uutiset/17102006-trailerin-paino-hammentaa-poliisia
 
Leppis sanoi:
wx1 sanoi:
Mitä tarkoitetaan junapainolla?


Itsellä ennen 2013 myönnetty A BE C kortti johon ei ole merkitty yhdistelmän kokonaispainoa.


Mutta eihän se junapaino kortista tule, vaan ajokortti-asetuksesta

Ajovarman sivuilta BE kortin tarpeesta:
"
vetoauto on B-luokan ajoneuvo (kokonaismassa enintään 3500 kg)
ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on yli 3500 kg
perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja enintään 3500 kg

Tuossa muuten kiintoisa huomio, eli kun junapaino on yli 3500 kg, tarvitaan pikku e, vaikka perässä olisi kevytkärry.

Rekisteriotteita voi toki olla, jossa ei ole määritelty junapainoa. Silloin voinee mättää lavalle ajoneuvon kantavuuden verran ja kärryyn toisen mokoman, kunhan tuo 3500 + 3500 kg ei ylity.
 
Täällä lisää myös kortti hämmennystä :)
http://www.nosturitarvike.fi/Huomioitavaataustatietoa.php
 
Mutta eihän se junapaino kortista tule, vaan ajokortti-asetuksesta

Ajovarman sivuilta BE kortin tarpeesta:
"
vetoauto on B-luokan ajoneuvo (kokonaismassa enintään 3500 kg)
ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on yli 3500 kg
perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja enintään 3500 kg

Tuossa muuten kiintoisa huomio, eli kun junapaino on yli 3500 kg, tarvitaan pikku e, vaikka perässä olisi kevytkärry.

Rekisteriotteita voi toki olla, jossa ei ole määritelty junapainoa. Silloin voinee mättää lavalle ajoneuvon kantavuuden verran ja kärryyn toisen mokoman, kunhan tuo 3500 + 3500 kg ei ylity.

Trafin sivuilta (http://www.trafi.fi/autoilu/ajokortit/ajokorttiluokat):
"
B-luokan ajokortti:

B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä perävaunu, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 + 750 = 4 250 kg.

B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä perävaunu, jonka kokonaismassa on yli 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 kg.
"

Eli kevytkärryn kanssa ei tarvita BE-korttia. Tätä piti viime vuonna selvittää, kun pojalla on pelkkä B ja veturina meillä auto, jonka kokonaismassa menee yli 3500 kilon kevyen peräkärryn kanssa.

On tää helppoo...
 
Ja jos yli 3500kg veturi ja siihen kevytkärry tai mikä vaan niin oli joku pikkuyhdistelmäkortti, kota ei saa ilman ammattia ja kokemusta yms säätöä.. jätin ajamatta.
 
EsaH sanoi:
Ja jos yli 3500kg veturi ja siihen kevytkärry tai mikä vaan niin oli joku pikkuyhdistelmäkortti, kota ei saa ilman ammattia ja kokemusta yms säätöä.. jätin ajamatta.
Hmmm, eikös tämä jo ratkaistu aiemmin: yksityiskäyttö on sallittua vaikka päällään seisten :p mutta mitä enemmän on merkkejä kortissa niin sen helpommaksi elämä menee...
 
EsaH sanoi:
Ja jos yli 3500kg veturi ja siihen kevytkärry tai mikä vaan niin oli joku pikkuyhdistelmäkortti, kota ei saa ilman ammattia ja kokemusta yms säätöä.. jätin ajamatta.

Ei ammattilisenssiä tarvi c1/c(e) korteissa jos ajelee harrastuksen perässä tai kuljwttaa itse konetta kohteessa. Ammattikortin tarve tulee lähinnä tavarankuljetuksesta korvausta vastaan tai kaupallisiin tarkoitukseen kuljettamisesta.
 
Maasturisti sanoi:
...

Ei ammattilisenssiä tarvi c1/c(e) korteissa jos ajelee harrastuksen perässä tai kuljwttaa itse konetta kohteessa. Ammattikortin tarve tulee lähinnä tavarankuljetuksesta korvausta vastaan tai kaupallisiin tarkoitukseen kuljettamisesta.
Tai jos ko kalusto on yrityksen nimissä
 
QAku sanoi:
Maasturisti sanoi:
...

Ei ammattilisenssiä tarvi c1/c(e) korteissa jos ajelee harrastuksen perässä tai kuljwttaa itse konetta kohteessa. Ammattikortin tarve tulee lähinnä tavarankuljetuksesta korvausta vastaan tai kaupallisiin tarkoitukseen kuljettamisesta.
Tai jos ko kalusto on yrityksen nimissä

Mutta entäs lainaus / vuokraus. Yksityinen käsittääkseni voi lainata yrityksen kalustoa ja ajaa omaa muuttokuormaansa ihan ilman ammattipätevyyttä?
 
Auton omistuksella ei ole merkitystä ammattipätevyyden tarpeeseen. Kuljetuksen omistussuhteillä ja tarkoituksella sen sijaan on.

http://www.trafi.fi/tietopalvelut/usein_kysyttya/tieliikenne_-_ammattiliikenne

Kalusto voi olla firman, tai naapurin tai vaikka kumminkaiman nimissä, jos autolla mennään suorittamaan työkohteeseen työtä (metsäkoneen tai vaikkapa avantin kuljettajana), jolloin korttia ei tarvita.

Jos taas kone vain tiputetaan kyydistä ja joku muu ajelee koneella, pitää kuljettajalla olla lisenssi kunnossa.
 
Nyrkkisääntö on se, jos kuljetuksesta peritään maksu, niin silloin pitää olla luvat, mutta jos kuljettaja tai firma omistaa kuljetettavan tavaran ennen tai jälkeen kuljetuksen, niin silloin ei tarvi lupaa olla.

Esimerkkinä Maasturisti myy tai vuokraa Avantin exjkolle. Molemmat saa ilman lupia kuljetuksen hoitaa, jos hinnassa ei erikseen ole kuljetusta, mutta jos minä tulen kuljetuksen hoitamaan omalla kalustolla, niin silloin lupa tarvitaan. Minä saan myös olla Maasturistilla palkallisessa työssä ja hoitaa kuljetuksen Maasturistin laitteella ilman lupia.
 

Uusimmat keskustelut