420 käynnistymis ongelmia | AvantClub - Keskustelupalsta

Tekniikka Tanu

Jäsen
Keskustelun aloittaja
20.4.2011
42
0
6
Onko muilla samankaltaisia ongelmia käynnistämisen kanssa? Avantti on kylmässä tallissa ja lohkolämmitin käytössä, moottorin lämpö nousee mittarin mukaan noin 60 asteeseen 15-20 minuutin lämmittämisen jälkeen. Hehku toimii sen 6 sekuntia, ainakin merkkivalon mukaan, mutta käynnistäminen vaatii pitkään starttaamista. Usein joutuu starttausoperaation tekemään muutaman kerran ennen kuin kone suostuu käynnistymään. Ilman lämmitystä 5-7 asteen pakkasesta käynnistyy paremmin ilman lämmitystä.
 
Käyttäjäkurssin mukaan lämmitin on huonossa paikassa. Se ei lämmitä oikeita paikkoja ja voi hajota, jos sitä käyttää yli sallitun puolen tunnin. Itse olen näillä pakkasilla lämmittänyt
hieman pitempään, kuitenkin alle tunnin.

Hehkun merkkivalo sammuu ajastimella. Hehku itsessään pysyy päällä niin kauan kuin avain on käännettynä. Jatka siis hehkuttamista vielä 6-12 sekuntia merkkivalon sammumisen jälkeen.

Oke
 
Ei auttanut pidempi lämmitysaika. Mootorin lämpö oli 80 ja hehkutin merkkivalon sammumisen jälkeen noin 10 sek. Moottorin kansi oli kyllä lämmin lämmityksen johdosta, mutta ei vaan käynnistynyt kunnolla eli vaati pitkään starttaamista. Ilman lämmitystä kymmenen asteen pakkasella käynnistyy melko hyvin ja ainoastaan kymmenen sekunnin hehkutuksella. Polttoainejärjestelmässäkään ei pitäisi olla vettä kun koneessa ajotunteja hieman yli 40 ja tankkin vaihdoin uuteen 30 tunnin kohdalla kun vanha alkoi vuotamaan.
 
Kaiketi diesel kysymyksessä. Diesel tarvitsi ennen vanhaan noin 300 kierrosta/min saadakseen aikaan puristuksia. Onko akussa puhtia?
 
Tekniikka Tanu sanoi:
Onko muilla samankaltaisia ongelmia käynnistämisen kanssa?

Koneeni on kylläkin lämpimässä tallissa, mutta mitään kuvailemaasi ongelmaa ei ole ollut, vaikka
olen sen pihallakin startannut. Merkkivalon osoittama hehkutusaika, pikku nykäisy startilla ja se käy.

Mieleeni tuli kaverini diesel Letukassa ollut ongelma, jossa polttoainejärjestelmään pääsi vuotamaan
vähän ilmaa ja aamuisin starttaus oli pitkä operaatio.

Avantissa polttoainepumppu kierrättää lientä kokoajan kun virta on kytkettynä ja ilmaa itse itsensä.

Kokeile seuraavalla kerralla, kun kylmäkäynnistät. Anna polttoainepumpun pyöriä vaikkapa minuutti
ennen starttausta, niin järjestelmä on varmasti ilmmannut itsensä, sitten hehkutus ja startti.

Jos tästä on apua, niin voi jatkaa pähkäilyä polttoaine puolelta. :)
 
Tänään laite oli lämmityksessä kymmenkynta minuuttia ja mootorin lämpö hieman alle 40. Nyt hehkutus merkkivalon sammumiseen saakka ja lyhyellä starttauksella lähti heti käyntiin. Ongelma taitaa olla polttoainejärjestelmään jostakin syystä kertyvä ilma. Asiaa kun tarkemmin pohti niin tuo käynnistymisen vaikeus ilmenee kun tankissa on vähemmän kuin puolet polttoainetta, eli takin pinta on silloin alempana kuin se muovinen karkeasuodatin. Suodatin ei ole täynnä, joten sen kautta syöttöpumppu tuntuu saavan ilmaa. Pitää vaihtaa suodattimen paikka samalla, kun teen 50 tunnin huollon.
 
Mulla oli 520:ssä joskus vikana sellainen, ettei kone jäänyt käyntiin kuin vasta kolmannella startilla. Sen saattoi jopa ehtiä ajamaan tallista ulos ja sitten vasta nyykähti. Vehkeessä oli alkujaan mekaaninen Kubotan siirtopumppu, mutta vaihdoin sen tehtaan suosituksesta sähköiseen. Se vielä ei ratkaissut täysin ongelmaa, mutta kun uusin viimeisen letkunkin ennen ruiskupumppua niin sitten rupesi pelaamaan laakista. Eli letkussa oli murtuma tai liitos oli löysällä ja silloin järjestelmä haukkasi ilmaa seistessään. Tankin täyttöaste ei muistaakseni juuri vaikuttanut asiaan. Uusi letkukin oli parempilaatuista, vanha oli kai pelkkää kumiletkua jossa oli kangassukka päällä. Uudessa letkussa on kudos välissä ja kumiaines selvästi parempaa ja seinämältään paksumpaa.
 
Tekniikka Tanu sanoi:
Suodatin ei ole täynnä, joten sen kautta syöttöpumppu tuntuu saavan ilmaa. Pitää vaihtaa suodattimen paikka samalla, kun teen 50 tunnin huollon.

Ei se mullakaan aina täynnä ole, pääasia että se on sellaisessa asennossa että sen imupuolen putki on polttoainepinnan alapuolella. Tankkausmäärä ei muistaakseni tuohon suodattimen polttoainetasoon juuri vaikuttanut.


Tuossa ketjussa oli kuva karkeasuodattimesta...
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=306
 
Viikonvaihteessa tuli tehtyä 50 tunnin huolto. Vaihdoin kaikki suodattimet polttoainepuolelle ja avasin tuon vedenerottelijankin. Ei ollut yhtään kosteutta tuossa erottajassa. Karkeasudattimen paikkaa en vielä vaihtanut, kunhan ilmat lämpenevät laiten sen alemmaksi kuin polttoainepumppu ja vielä pystyasentoon. Pinnan vaihdellessa suodattimen sisällä välillä imaisee ilmaa polttoaineen joukkoon ja sen huomaa moottorin käynnissä.

Polttoainepinnan ollessa tankissa alempana kuin suodatin tekee järjestelmään ilmaa ja käynnistäminen vaatii pidemmän starttausajan.
 
Mitenhän tämä tarina päättyi ? Toisaalla jo kirjoittelinkin tuosta aiheesta. Löysin tämän ketjun ja juuri vastaava tilanne on. Suodattimet on puhtaat.
 
Mulla oli takavuosina 520+ / 722d:n käynnistysongelma, joka ratkesi polttoainelinja vaihtamalla. Sain vinkin huollolta että vanhetessaan letkut voivat alkaa imeä ilmaa mukaansa tms. vaikka varsinaisia vuotoja ei näkyisikään. Totta vai tarua, letkujen vaihdon jälkeen alkoi toimia. Tuolloin oli muistaakseni koneella ikää noin 10 vuotta ja tunteja vähän toista tuhatta. Vaihdoin siis tankilta suodattimelle ja suodattimelta pumpulle menevät letkut.
 
Tuo varmaan täytyy jossain vaiheessa tehdä. Aika ahtaat on paikat kyllä päästä käsiksi. Käyntiin kun lähtee, niin käy muuten oikein nätisti. Minkähän kokoista letkua on ?
 

Uusimmat keskustelut