423 vai 523, kas siinäpä pulma? | AvantClub - Keskustelupalsta

miishaa

Jäsen
Keskustelun aloittaja
11.5.2018
5
0
1
Tervehdys kaikille!

Avant-kärpänen pääsi puraisemaan oikeen kunnolla ja tuli Ylöjärvellä piipahdettua koneita hypistelemässä. Tarjouspyyntö on sisässä 423 mallista+kaivuri 210. Nyt kuitenkin rupesin miettimään, että pitäisikö se muutama tonni panostaa lisää ja ottaa 523? 500 sarjassa on kuitenkin vakiovarusteita jo enemmän ja esimerkiksi työtehopaketti n. 1000€ halvempi kuin 400 sarjassa. Näähän on molemmat uutuusmalleja, joten varmaan kokemuksia ei vielä näistä löydy, mutta entä muista 400 ja 500 sarjalaisista? Paljonko olette yleensä saaneet listahinnoista pois kun olette kyselleet tarjouksia?
 
Tervetuloa foorumille miishaa!

En näitä uusia malleja kyllä tunne, mutta yleisohjeena kannattaa katsoa lisävarusteet alussa kohdilleen ja ostaa jokin työlaite tarvittaessa myöhemmin. Koneen päivityksessä (varsinkin uuden) häviää parin vuoden päästä kuitenkin jonkin verran. Tietysti vaikuttaa myös minkälaiseen käyttöön olet konetta hommaamassa (harrastelija/urakointi).

Kannattaa katsastaa myös vähän käytetyt muutaman vuoden vanhat koneet. Nämä ovat aika varmatoimisia, joten esim. uuden takuu ei mielestäni ole mitenkään välttämättömyys.

Itselläni on vanha peltikuorinen, joka vastannee nostotehoiltaan tuota 400 sarjaa ja työhydrauliikka taas isompia. Hyvin on tuolla yhdistelmällä ainakin harrastelija tullut toimeen.

Menestystä hankinnalle, yöpöydältä löytynee avantin kuvasto/hinnasto, jota on aina nukkumaan mennessä kiva vilaista..
 
miishaa sanoi:
Tervehdys kaikille!

Avant-kärpänen pääsi puraisemaan oikeen kunnolla ja tuli Ylöjärvellä piipahdettua koneita hypistelemässä. Tarjouspyyntö on sisässä 423 mallista+kaivuri 210. Nyt kuitenkin rupesin miettimään, että pitäisikö se muutama tonni panostaa lisää ja ottaa 523? 500 sarjassa on kuitenkin vakiovarusteita jo enemmän ja esimerkiksi työtehopaketti n. 1000€ halvempi kuin 400 sarjassa. Näähän on molemmat uutuusmalleja, joten varmaan kokemuksia ei vielä näistä löydy, mutta entä muista 400 ja 500 sarjalaisista? Paljonko olette yleensä saaneet listahinnoista pois kun olette kyselleet tarjouksia?

En miettisi heteäkään. Jos 523 mahtuu hankinta budgettiin niin ota se ehdottomasta. Jätä mieluummin joku työlaite nyt pois ja hanki kunnon "runko" ensin. Sitten hommaat lisää työlaitteita tulevaisuudessa lompakon ja tarpeen mukaan. Koneen jatkuva päivittaminen on kallista( itsellä 220-420-630 ja nyt 760)
 
SFEFFE kertoi jo kaikki tarpeelliset , eli jos bunjettiin mahtuu niin 523 ilman muuta, ota pakolliset työlaitteet mitä tarvitset ja lisää sitten joskus, peruslaitteet alkuun, kylmiltään heittäisin trukkipiikit, nelitoimikauha, kärkikippaava lumikauha, kallistusadapteri jne.
 
Kiitoksia vastauksista ja vinkeistä. Tässä alkaa vaakakuppi pikkuhiljaa kallistumaan 500-sarjan puolelle. Meinasin aluksi, että en ota ohjaamoa ollenkaan, mutta olishan se sateella kyllä mukava. Onko porukalla kokemusta perus L-ohjaamosta? Meneekö esim. talvella kuinka huuruun, kun ei ole lämmitystä? Saako kaivurin vivut helposti sisään vai pitääkö etulasi purkaa?
 
miishaa sanoi:
Onko porukalla kokemusta perus L-ohjaamosta? Meneekö esim. talvella kuinka huuruun, kun ei ole lämmitystä?

Pakkaskelillä ei ole yleensän huurteen kanssa ongelmia mutta silloin kun sataa lunta niin ainakin täällä etelässä mittari näyttää +-5 astetta. Eli huurtuu herkästi. L ohjaamossahan ei ole ovea. Eli happea saa. Jos on umpihytti niin lämppärin lisäksi mielellään A/C...
 
miishaa sanoi:
Tervehdys kaikille!

Avant-kärpänen pääsi puraisemaan oikeen kunnolla ja tuli Ylöjärvellä piipahdettua koneita hypistelemässä. Tarjouspyyntö on sisässä 423 mallista+kaivuri 210. Nyt kuitenkin rupesin miettimään, että pitäisikö se muutama tonni panostaa lisää ja ottaa 523? 500 sarjassa on kuitenkin vakiovarusteita jo enemmän ja esimerkiksi työtehopaketti n. 1000€ halvempi kuin 400 sarjassa. Näähän on molemmat uutuusmalleja, joten varmaan kokemuksia ei vielä näistä löydy, mutta entä muista 400 ja 500 sarjalaisista? Paljonko olette yleensä saaneet listahinnoista pois kun olette kyselleet tarjouksia?

Onko joku päässyt koeajamaan näitä uusia malleja, kiinnostaisi tietää, että onko millaisia eroja verrattuna vanhempaan kalustoon. Huomaako tuon 523:n Optidriven jotenkin käytännössä, esim. pienempänä hydrauliikan metelinä.

Moottori on nyt ainakin isompi. Onko siinä uudempi päästöluokitus tai ehkä jotakin hiukkassuodattimia mukana?

dr
 
miishaa sanoi:
Kiitoksia vastauksista ja vinkeistä. Tässä alkaa vaakakuppi pikkuhiljaa kallistumaan 500-sarjan puolelle. Meinasin aluksi, että en ota ohjaamoa ollenkaan, mutta olishan se sateella kyllä mukava. Onko porukalla kokemusta perus L-ohjaamosta? Meneekö esim. talvella kuinka huuruun, kun ei ole lämmitystä? Saako kaivurin vivut helposti sisään vai pitääkö etulasi purkaa?
Mielipiteitä on monia, mutta omani on se, että sitä ei pitäisi kutsua ohjaamoksi ollenkaan. Aina tuiskuaa talvella sisään ja vesisateella toinen olkapää märkänä.
Itsellä poistui ensin sivuikkuna ja sitten etulasi :D
 
Minä en ottaisi kylmää hyttiä talvikäyttöön. Ainakin täällä rannikolla on toisinaan sellainen sää että kaikki peilit ja lasit huurtuu ihan hetkessä. Huurteen voi toki kaapia pois mutta siinä ei mene kuin minuutti niin taas on huurteessa. Sellaisella säällä on ihan pakko olla lämmitys, muuten ei ajeta mihinkään.
 
vallu sanoi:
Minä en ottaisi kylmää hyttiä talvikäyttöön. Ainakin täällä rannikolla on toisinaan sellainen sää että kaikki peilit ja lasit huurtuu ihan hetkessä. Huurteen voi toki kaapia pois mutta siinä ei mene kuin minuutti niin taas on huurteessa. Sellaisella säällä on ihan pakko olla lämmitys, muuten ei ajeta mihinkään.

Ja mielellään ilmastointi.
 
Lämppäri täysille ja ikkuna raolleen, niin pysyy ikkunat auki. Jostain jos löytyis semmoinen 12V puhallin, joita näki joskus VW Kuplissa.
 
Täytyy ilmeisesti budjettia venyttää "taas" sen verran ja panostaa suoraan siihen LX-ohjaamoon. 523:sta on tarjous pöydällä ja jos järkevään hintaan ton ohjaamon laittavat samaan pakettiin, niin sitten kätellään kaupat, eikä mietitä enempää.
 
Mun mielestä Avanti(kin) kannattaa hankkia käyttötarkoituksen mukaan. Mä ajelen usein ahtaissa paikoissa, joten en omaa 400-sarjalaista vaihtais yhtään isompaan mistään hinnasta. Nytkin kone tuppaa raapimaan milloin mitäkin. Isommalla koneella tulisi vain tuhoa enemmin. Jos tarvitsisin oikein isoa konetta, ostaisin traktorin.....

Hytti olisi varmasti kiva talvella, mutta kun niitä auraustunteja tulee nykyään talvisin niin vähän. Kerralla mulla menee pihan aurauksiin noin tunti, joten sen ajan pärjää lämpimillä vaatteilla. Lisäksi avonaisesta ohjaamosta on helppo hypätä avamaan portteja yms. Kesällä umpikoppi olisi mulla vain haitaksi. Harvoin tulee istuttua kerralla edes tuntia yhteen menoon koneessa. Nyt on reilussa viidessä vuodesa tullut vasta vähän yli 1000 tuntia.

Toisille isompi (ja kalliimpi) on aina parempi. Noh, jokainen taaplatkoon tyylillänsä, ja ostakoon juuri sellaisen koneen kun haluaa. Mä tykkään hankkia sopivia :cool:
 
Ilma eeberi on talvella hyvä. Sitä vaan ei saa listalta enää.

Ilmastoinnin kanssa tuli kesällä flunssa, kun se puhalsi turhan tehokkaasti. En tiedä onko automaattiilmastointia saatavissa, mutta jos, niin semmoinen kannattaa ruksia, niin kuski ei jäädy niin helposti
 

Uusimmat keskustelut