520 sammahti... | AvantClub - Keskustelupalsta

exjko

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
24.2.2009
1 226
1
121
63
Viikonloppuna tuli touhuttua koneella ympäri mökkipihaa ja kun hommat maistui niin ei oikein ehtinyt tankkailemaan. Mittari näytti nollaa jo varttia aiemmin ja sitten lopulta hyytyi kerrasta tietysti sinne perimmäiseen nurkkaan. Jerrykannulla lisää menovettä ja starttailemaan. Hieman mustaa savua, jos sitäkään, muttei aikomustakaan käynnistyä. Mikäs nyt vaivaa? Kone kyllä stoppasi kerrasta, muistaakseni edellisellä kertaa se on hieman varoitellut nikottelemalla, jolloin on ehtinyt ottaa suunnan kohti tankkauspistettä. Konepeittoa auki. Sammutin näyttää reagoivan. Polttoainesuodatin on päältä pölyinen, joten ei näy onko virtauksia. Ei myöskään vuotojen näköistä. Tosin oli jo hämärää eikä otsalamppukaan kaikkea paljasta.

Joten soittelin hädissäni Avant Tohtorille Planeetan Helpdeskiin (kiitos ja anteeksi löylyjen häiritsemisestä) Pikaneuvottelun perusteella todettiin ettei ilmausta kyllä tarvita normaalisti. Tohtorin vinkistä koitin kuunnella, tuleeko paluuletkusta virtausta. Konessa oli alunperin mekaaninen polttoainepumppu, mutta se tuli vaihdettua sähköiseen kun letkut hapertuivat muutaman vuoden vanhoina. Joten kuuntelu onnistui vain virran ollessa päällä ja siirtopumpun naksuttaessa. Ei kuulunut lorinaa eikä tankin pinta väreillyt. Otin myös paluuliittimen irti, eikä sieltä tullut mitään, ei edes ilmaa. Joten seuraavaksi yritin tiirailla siirtopumppua, mutta ei siellä ainakaan suoraa vuotoa näkynyt.

Sitten piti noutaa kompura ja otin PA suodattimesta tankin puoleisen letkun irti ja päästin varovasti paineilmaa letkuun. Eipä tapahtunut mitään. Nostin painetta ja niin tankista kuului kops ja kurlausta. Sitten vain letku kiinni ja starttailemaan. Ja niin kone hurahti käymään. Onneksi, sillä akku alkoi jo olla aika finaalissa. Syyksi siis paljastui jokin tankissa ollut roska, joka varmaan kulkeutui viimeisten lirujen mukana putkeen.

Enpä nyt muista, onko minulla ollut vastaavaa aiemmin. Tankki on kyllä ollut kerran irti, ja sitä putsailin mutta en muista oliko se ennakoivaa huoltoa vai vain sen letkuongelman selvittelyyn liittyvää.

Tankin lähdössä ei taida olla mitää suodatinta, kuten vaikka moottorisahassa. Vai olisiko kopsaus tullut siitä, että se lähti irti?
 
Tankista pohjasta lähtevässä letkussa ei ole tankissa mitään suodatinta.
Letku tekee alta vielä mukavan lenkin minne moskat kasaantuu etenkin ruostehile jerrykannuista.
 
Ei työhydrauliikka ole jäänyt päälle koneen sammuessa? Näin olisi voinut käydä, jos hommat jäi yhtäkkiä kesken. Minulla ei ainakaan jaksa käynnistyä, mikäli työhydrauliikka on päällä. Pari kertaa on tullut ihmeteltyä käynnistymättömyyttä tauon jälkeen.
 
jep, huonosti säilytetyt jerrykannut ovat murheenkryyni. Olen niitä yrittänyt pitää lämpimässä varastossa ja ei ihan tyhjänäkään. Niissä sisäpuoli vielä jonninverran kiiltelee joten ruostetta ei pitäisi olla. Ja tankatessa pyrin käyttämään suppiloa jossa on sihti. Mutta toki joskus nämä periaatteet ohitetaan...

Työhydrauliikan kanssa käy noin, riippuu myös vähän laitteesta mitä on käytössä josko jaksaa startata. Vähän sama juttu, kuin perämoottorin kanssa. Ekoilla kerroilla kun unohtui tappokatkaisijan sokka laittaa paikalleen, niin ihmetteli että mikäköhän siihen nyt tuli kun ei starttaa vaikka pyörittää kunnolla. Mutta sitten vähitellen oppi nuo tarkistukset tekemään...
 
Jerrykannut hukkasin joku aika sitten. Tilalle tuli kaksi 10L Tuff Jug kannua automaatti venttiilillä.
Tosi helppo tankata, ei läiky eikä ylitäyty tankki. (En se minä ollut, joka vähän tankkaili yli Roihulla) Mulla olleet mukana työreissuissa varalla.
Muutenhan tankillinen riittää normipäivän.

 
Jerrykannut hukkasin joku aika sitten. Tilalle tuli kaksi 10L Tuff Jug kannua automaatti venttiilillä.
Tosi helppo tankata, ei läiky eikä ylitäyty tankki. (En se minä ollut, joka vähän tankkaili yli Roihulla) Mulla olleet mukana työreissuissa varalla.
Muutenhan tankillinen riittää normipäivän.

Mulla on kans tommonen 20l ollut vuosikaudet. Ihan kunkku.
 
  • Tykkään
Reaktiot: mek
tuommoista puutalossa kesällä kattelin, mutta jotenkin se korkki tuntui kuitenkin arveluttavalta. Voiko sen tosiaan heittää takalootaan mitenpäinvain kanttarellien ja lakkojen kanssa ja ajaa parainen-rakkavaara rallia pelkäämättä diesel maustettua iltapalaa?
 
Jerrykannut hukkasin joku aika sitten. Tilalle tuli kaksi 10L Tuff Jug kannua automaatti venttiilillä.
Tosi helppo tankata, ei läiky eikä ylitäyty tankki. (En se minä ollut, joka vähän tankkaili yli Roihulla)
Muistan tapauksen mutta en muista kuka tankkasi yli... mun uudessa isossa 430ltr säiliössä on automaattipistooli ja määrämittari. Aika jees. Tuollan TuffJug mulla on Klapikoneelle käytössä. Ruohonleikkurit tankkaan suoraan Emil säiliöstä pistoolilla. Menee muuten sitä pienkonebensaakin vuodessa melkein 180 ltr.
 
tuommoista puutalossa kesällä kattelin, mutta jotenkin se korkki tuntui kuitenkin arveluttavalta. Voiko sen tosiaan heittää takalootaan mitenpäinvain kanttarellien ja lakkojen kanssa ja ajaa parainen-rakkavaara rallia pelkäämättä diesel maustettua iltapalaa?
Älä aja. Silloin laitat siihen kiinteän korkin kuljetuksen ajaksi.
 
ahaa, siinäkö on siis kaksi korkkia? Mutta mites ne pysyy mukana. 10 l adblue kannussa on mukavasti integroitu täyttöletku kannun kylkeen, mutta eikai tossa sellaista ole.
 
Peruutan hitusen. Hussen vastaavassa on korkki ja tuolle tankkauskorkille oma paikka kahvassa. Mutta se ei taida soveltua löpölle. Tuff Jug kannuun näytyi olevan erillinen korkki mutts en tiedä onko sille toiselle joku paikka.

Ps. 20 ltr on tosi vähän...
 
tuossa linkissä on diesel ja gasoline mallit ja vielä mallit joissa ei erikseen mainittu asiaa. Mikäs noissa nyt on erona dieselin ja 95/98:n välillä. Luulisi tiivisteiden ja mekanismin kestävän dieseliä jos kestää bensaakin?
 
tuossa linkissä on diesel ja gasoline mallit ja vielä mallit joissa ei erikseen mainittu asiaa. Mikäs noissa nyt on erona dieselin ja 95/98:n välillä. Luulisi tiivisteiden ja mekanismin kestävän dieseliä jos kestää bensaakin?

Nuo värit on jenkkiläistä perua. Siellä on keltainen diesel- ja punainen bensakannu.

20l tuffjug on toimiva juttu ollut täälläkin jo jonkin vuoden. Kun pitää koneen tankkin aina täynnä niin ei polttoaine lopu kesken hommien. Eli jokaisen ruohonleikkuun, aurauksen, hiekotuksen jne. jälkeen tankki seuraavaa kertaa varten valmiiksi täyteen. Ja lisää polttoainetta voi hakea sitten kun kannu menee tyhjäksi eikä sillon kun kone hyytyy ja kaikki varakannut ton tyhjinä...
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Leago ba'ggu? Mutta kun löytyi avantinvihreänä, niin oli pakko tilata!

20201221_144751.jpg
20L avantinvihreänä:cool:
 

Uusimmat keskustelut