Viikonloppuna tuli touhuttua koneella ympäri mökkipihaa ja kun hommat maistui niin ei oikein ehtinyt tankkailemaan. Mittari näytti nollaa jo varttia aiemmin ja sitten lopulta hyytyi kerrasta tietysti sinne perimmäiseen nurkkaan. Jerrykannulla lisää menovettä ja starttailemaan. Hieman mustaa savua, jos sitäkään, muttei aikomustakaan käynnistyä. Mikäs nyt vaivaa? Kone kyllä stoppasi kerrasta, muistaakseni edellisellä kertaa se on hieman varoitellut nikottelemalla, jolloin on ehtinyt ottaa suunnan kohti tankkauspistettä. Konepeittoa auki. Sammutin näyttää reagoivan. Polttoainesuodatin on päältä pölyinen, joten ei näy onko virtauksia. Ei myöskään vuotojen näköistä. Tosin oli jo hämärää eikä otsalamppukaan kaikkea paljasta.
Joten soittelin hädissäni Avant Tohtorille Planeetan Helpdeskiin (kiitos ja anteeksi löylyjen häiritsemisestä) Pikaneuvottelun perusteella todettiin ettei ilmausta kyllä tarvita normaalisti. Tohtorin vinkistä koitin kuunnella, tuleeko paluuletkusta virtausta. Konessa oli alunperin mekaaninen polttoainepumppu, mutta se tuli vaihdettua sähköiseen kun letkut hapertuivat muutaman vuoden vanhoina. Joten kuuntelu onnistui vain virran ollessa päällä ja siirtopumpun naksuttaessa. Ei kuulunut lorinaa eikä tankin pinta väreillyt. Otin myös paluuliittimen irti, eikä sieltä tullut mitään, ei edes ilmaa. Joten seuraavaksi yritin tiirailla siirtopumppua, mutta ei siellä ainakaan suoraa vuotoa näkynyt.
Sitten piti noutaa kompura ja otin PA suodattimesta tankin puoleisen letkun irti ja päästin varovasti paineilmaa letkuun. Eipä tapahtunut mitään. Nostin painetta ja niin tankista kuului kops ja kurlausta. Sitten vain letku kiinni ja starttailemaan. Ja niin kone hurahti käymään. Onneksi, sillä akku alkoi jo olla aika finaalissa. Syyksi siis paljastui jokin tankissa ollut roska, joka varmaan kulkeutui viimeisten lirujen mukana putkeen.
Enpä nyt muista, onko minulla ollut vastaavaa aiemmin. Tankki on kyllä ollut kerran irti, ja sitä putsailin mutta en muista oliko se ennakoivaa huoltoa vai vain sen letkuongelman selvittelyyn liittyvää.
Tankin lähdössä ei taida olla mitää suodatinta, kuten vaikka moottorisahassa. Vai olisiko kopsaus tullut siitä, että se lähti irti?
Joten soittelin hädissäni Avant Tohtorille Planeetan Helpdeskiin (kiitos ja anteeksi löylyjen häiritsemisestä) Pikaneuvottelun perusteella todettiin ettei ilmausta kyllä tarvita normaalisti. Tohtorin vinkistä koitin kuunnella, tuleeko paluuletkusta virtausta. Konessa oli alunperin mekaaninen polttoainepumppu, mutta se tuli vaihdettua sähköiseen kun letkut hapertuivat muutaman vuoden vanhoina. Joten kuuntelu onnistui vain virran ollessa päällä ja siirtopumpun naksuttaessa. Ei kuulunut lorinaa eikä tankin pinta väreillyt. Otin myös paluuliittimen irti, eikä sieltä tullut mitään, ei edes ilmaa. Joten seuraavaksi yritin tiirailla siirtopumppua, mutta ei siellä ainakaan suoraa vuotoa näkynyt.
Sitten piti noutaa kompura ja otin PA suodattimesta tankin puoleisen letkun irti ja päästin varovasti paineilmaa letkuun. Eipä tapahtunut mitään. Nostin painetta ja niin tankista kuului kops ja kurlausta. Sitten vain letku kiinni ja starttailemaan. Ja niin kone hurahti käymään. Onneksi, sillä akku alkoi jo olla aika finaalissa. Syyksi siis paljastui jokin tankissa ollut roska, joka varmaan kulkeutui viimeisten lirujen mukana putkeen.
Enpä nyt muista, onko minulla ollut vastaavaa aiemmin. Tankki on kyllä ollut kerran irti, ja sitä putsailin mutta en muista oliko se ennakoivaa huoltoa vai vain sen letkuongelman selvittelyyn liittyvää.
Tankin lähdössä ei taida olla mitää suodatinta, kuten vaikka moottorisahassa. Vai olisiko kopsaus tullut siitä, että se lähti irti?