Nojasin koneen koppiin ja totesin kopin keinuvan niin kuin ei jäykkärunkoisessa koneessa pitäisi. Kilautin huoltoon ja pyysin menovinkit välyksen toteamisesta. Vinkiksi tuli keskinivelen tunkkaaminen takapäästä ja venttiilikoppa-kopin takalaita välin mittaaminen ennen ja jälkeen. Hylkäysraja on 13 mm ja se ylittyi. Olin kyllä seuraillut ajoittain keskinivelen kuntoa, mutta jotenkin se nyt pääsi yllättämään.
Korjausreseptinä olisi ollut tappien ja simmien laitto, joka olisi lykännyt väistämätöntä remonttia tai sitten suoraan remontti. Valitsin jälkimmäisen. Totesin etteivät omat taidot riitä ja aikakin oli kortilla. Tehtaalla ei ollut kesälomien johdosta aikaa ottaa potilasta sisään, mutta sain suositukset kyläsepästä, jolla oli ennestään työstä kokemusta. Siispä kone kulkeutui Kuruun, Ylöjärven naapuriin Metallitekniikka Räisänen Oy:lle katkaisuhoitoon.
Huollon yhteydessä oli luontevaa putsata kone kauttaaltaan ja uusia kaikki vähänkään kuluneen näköiset letkut. Myös akun piuhat uusittiin samalla, kun tekniikka oli valmiiksi irti.
Operaatio on varsin työläs, kaikkine käänteineen yli 40 tuntia. Kannattavuus pitää arvioida tapauskohtaisesti koneen käyttöarvo ja taloudellinen realiteetti huomioiden. Parasta tietysti olisi ettei niveltä tarvitse vaihtaa, siihen auttaa säännöllinen rasvaus ja ajoissa vaihdetut tapit ja simmilevyt. Itse päädyin remonttiin, koska tarvitsen konetta säännöllisesti esim. kaivurin käytössä ja kippikonttien siirtelyyn, jolloin väljä keskinivel olisi mennyt nopeasti pahemmaksi ja alkanut todennäköisesti rikkomaan letkuja yms.
Olettaisin että korjatun nivelen kanssa pääsee seuraavat 2000 tuntia, jolloin remontin käyttöarvon tuntihinta pysyy kohtuullisena.
Korjausreseptinä olisi ollut tappien ja simmien laitto, joka olisi lykännyt väistämätöntä remonttia tai sitten suoraan remontti. Valitsin jälkimmäisen. Totesin etteivät omat taidot riitä ja aikakin oli kortilla. Tehtaalla ei ollut kesälomien johdosta aikaa ottaa potilasta sisään, mutta sain suositukset kyläsepästä, jolla oli ennestään työstä kokemusta. Siispä kone kulkeutui Kuruun, Ylöjärven naapuriin Metallitekniikka Räisänen Oy:lle katkaisuhoitoon.
Huollon yhteydessä oli luontevaa putsata kone kauttaaltaan ja uusia kaikki vähänkään kuluneen näköiset letkut. Myös akun piuhat uusittiin samalla, kun tekniikka oli valmiiksi irti.
Operaatio on varsin työläs, kaikkine käänteineen yli 40 tuntia. Kannattavuus pitää arvioida tapauskohtaisesti koneen käyttöarvo ja taloudellinen realiteetti huomioiden. Parasta tietysti olisi ettei niveltä tarvitse vaihtaa, siihen auttaa säännöllinen rasvaus ja ajoissa vaihdetut tapit ja simmilevyt. Itse päädyin remonttiin, koska tarvitsen konetta säännöllisesti esim. kaivurin käytössä ja kippikonttien siirtelyyn, jolloin väljä keskinivel olisi mennyt nopeasti pahemmaksi ja alkanut todennäköisesti rikkomaan letkuja yms.
Olettaisin että korjatun nivelen kanssa pääsee seuraavat 2000 tuntia, jolloin remontin käyttöarvon tuntihinta pysyy kohtuullisena.