520 SR1 katkaisuhoidossa | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 197
139
63
Espoo
Nojasin koneen koppiin ja totesin kopin keinuvan niin kuin ei jäykkärunkoisessa koneessa pitäisi. Kilautin huoltoon ja pyysin menovinkit välyksen toteamisesta. Vinkiksi tuli keskinivelen tunkkaaminen takapäästä ja venttiilikoppa-kopin takalaita välin mittaaminen ennen ja jälkeen. Hylkäysraja on 13 mm ja se ylittyi. Olin kyllä seuraillut ajoittain keskinivelen kuntoa, mutta jotenkin se nyt pääsi yllättämään.



Korjausreseptinä olisi ollut tappien ja simmien laitto, joka olisi lykännyt väistämätöntä remonttia tai sitten suoraan remontti. Valitsin jälkimmäisen. Totesin etteivät omat taidot riitä ja aikakin oli kortilla. Tehtaalla ei ollut kesälomien johdosta aikaa ottaa potilasta sisään, mutta sain suositukset kyläsepästä, jolla oli ennestään työstä kokemusta. Siispä kone kulkeutui Kuruun, Ylöjärven naapuriin Metallitekniikka Räisänen Oy:lle katkaisuhoitoon.



Huollon yhteydessä oli luontevaa putsata kone kauttaaltaan ja uusia kaikki vähänkään kuluneen näköiset letkut. Myös akun piuhat uusittiin samalla, kun tekniikka oli valmiiksi irti.

Operaatio on varsin työläs, kaikkine käänteineen yli 40 tuntia. Kannattavuus pitää arvioida tapauskohtaisesti koneen käyttöarvo ja taloudellinen realiteetti huomioiden. Parasta tietysti olisi ettei niveltä tarvitse vaihtaa, siihen auttaa säännöllinen rasvaus ja ajoissa vaihdetut tapit ja simmilevyt. Itse päädyin remonttiin, koska tarvitsen konetta säännöllisesti esim. kaivurin käytössä ja kippikonttien siirtelyyn, jolloin väljä keskinivel olisi mennyt nopeasti pahemmaksi ja alkanut todennäköisesti rikkomaan letkuja yms.


Olettaisin että korjatun nivelen kanssa pääsee seuraavat 2000 tuntia, jolloin remontin käyttöarvon tuntihinta pysyy kohtuullisena.
 

Liitteet

  • 520SR1_ - 5.jpg
    520SR1_ - 5.jpg
    405,1 KB · Katselut: 1 858
  • 520SR1_ - 7.jpg
    520SR1_ - 7.jpg
    406,4 KB · Katselut: 1 849
  • 520SR1_ - 9.jpg
    520SR1_ - 9.jpg
    374,9 KB · Katselut: 1 841
  • 520SR1_ - 11.jpg
    520SR1_ - 11.jpg
    419 KB · Katselut: 1 838
  • 520SR1_ - 4.jpg
    520SR1_ - 4.jpg
    442,1 KB · Katselut: 1 838
Melkoinen homma ja tuossa taitaa enimmät tunnit kulua ihan muuhun kuin varsinaisen vian korjaamiseen?
 
Ton SR1 nivelen vaihdossa koko takapää pitää tyhjentää ja sen jälkeen leikata vanha nivel pois.

Hommassa on paljon epäonnistumisen mahdollisuuksia, kuten esim. leikkauksen onnistuminen ja uuden osan kohdistaminen paikoilleen.

Keskinivelen toimintakunto lienee yksi tärkeimmistä ja hankalammin korvattavista kohteista runko-ohjautussa kuormaimessa.
 
Riittää ja jääkin vielä.

Pitää kyllä tunnustaa että olisin tovonut tappien ja simmien riittävän remontiksi, mutta valitettavasti oltiin menty yli rajan.

Kari Räisänen remontteeraa verstaallaan rautaisella ammattitaidolla toivottomampiakin tapauksia järjellisellä kustannustasolla. Laitan omaan ketjuunsa kuvia revenneen puomisylinterin korvakkeen vahvistusoperaatiosta ja kääntösylinterin korvakkeen vaihdosta ja vahvistamisesta.

-> linkistä löytyy lisätiedot tarvitsijoille:

http://www.mettekraisanen.fi/
 
Tehtaalta löytyi ilmeisesti valmiit vaihtopalat!?
Varmaan yhtä helppo tehdä noin, kun olisi täyttänyt vanhoja reikiä hitsaamalla ja avartanut mittoihinsa.

Täytyy tarkistaa omasta koneesta väljyydet...kolkkaa hieman :-(

mulla olisi ollut noita peltikuorisen letkuja...
 
Leppis sanoi:
Tehtaalta löytyi ilmeisesti valmiit vaihtopalat!?
Varmaan yhtä helppo tehdä noin, kun olisi täyttänyt vanhoja reikiä hitsaamalla ja avartanut mittoihinsa.

[/size]

-> joo, toi on tentaan palikka.
Leppis sanoi:
Täytyy tarkistaa omasta koneesta väljyydet...kolkkaa hieman :-(
[/size]
-> joo kannattaa korjata silloin kun on vielä korjattavaa.
Leppis sanoi:
mulla olisi ollut noita peltikuorisen letkuja...
-> tämä remontti eteni sen verran vauhdikkaasti havainnosta pajalle ja takaisin että ei oikein ehtinyt optimoimaan muita palikoita. Tosin varaosien hinnat jäivät erittäin kohtuullisiksi.

Jos väljyys olisi kohdannut vaikkapa parin vuoden päästä, olisi ollut lämmin talli valmiina, jossa olisi hyvässä järjestyksessä voinut itse purkaa ja kasata paketin, kun olisi ollut talorempasta vapautuvaa aikaa jne. Mutta nämä yllätykset kun eivät ymmärrä kysyä aikaa ja paikkaa.
 
Hei

Olisiko nivelet saatu korjattua Expander-pulteilla? Olen onnistuneesti saanut tappien korvakkeiden välykset "pois" kahdesta Avantista (630 ja 635) vakaajasylinteristä sekä ohjauksen kääntösylinteristä - molemmissa tapauksissa uusittiin nivellakerit ja asennettiin Expander pultit. Kääntösylintereissä jouduttiin poraamaan uudet vaseliinikanavat ja asentamaan nipat. Työaikaa meni puoli työpäivää ja pulttien hinnat oli suuruusluokkaa 100 - 200 €/kpl. Expanderilta löytyy valmiina ainakin 600-sarjan kääntönivelien pultit.

t. JJ
 
Expanderit lienevät jonkinlaisia kartiopultteja? Olisi sellainen saattanut auttaakin. Nyt välys muodostui hävinneistä? Simmilevyistä, kuluneista tapeista ja liitoskappaleen kulumisesta. Liitoskappaleen reijät näyttivät ainakin silmämääräisesti pyöreiltä. Isoin työ tuossa liitoskappaleen vaihdossa on letkujen ja takapään purkaminen ja jos siltä voi välttyä, tippunee työmäärä huomattavasti.
 
Vanhempiin 500 srj1 (ennen 2008 peltikuoriset) koneisiin ei ole expandereita saatavilla. Uudempiin 500 srj2 ja 600 koneisiin löytyy tappeja valmiina tehtaalta.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Hannu112
Huolto sanoi:
Vanhempiin 500 srj1 (ennen 2008 peltikuoriset) koneisiin ei ole expandereita saatavilla. Uudempiin 500 srj2 ja 600 koneisiin löytyy tappeja valmiina tehtaalta.

Entäs 400-sarjaan?
 

Uusimmat keskustelut