520 vm2008 kubota sammahtelee | AvantClub - Keskustelupalsta

exjko

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
24.2.2009
1 226
1
121
63
1. Pakkasilla (yli -10) kun laittaa koneen käymään, niin se sammuu ennekuin ehtii katoksesta ulos. Muutamalla seuraavalla yrittämällä sama juttu. Kierroksia vaatii yli 2500 että kävisi joteknuten. Muutaman minuutin lämmityksen jälkeen kone rupeaa käymään ilman katkoja. Pienemmillä pakkasilla vaatii yleensä pari uusinta starttia. Kesällä käy heti, mutta joskus vähän rykii satunnaisesti.

2. Ajoin taas vaihteeksi tankin tyhjäksi puolen tunnin lumitöiden jälkeen. Viiden litran lisäyksen jälkeen kone starttaa ehkä 45s pyörityksen jälkeen ja toimii ihan samalla tavalla kuin kylmäkäynnistyksessä. Eli vaatii kolmesta neljään starttia ennekuin jää käymään. Starttien välissä saattaa ehtiä ajamaankin kymmenen metriä ennekuin sammuu.

Eli molemmissa tapauksissa oireet ovat ihan samanlaisia eli polttoainepulaan viittaa. Tankissa on talvilaatua, ja -15 pitäisi kai nykyajan kesälaadullakin olla vielä OK. Onko tuo kylmäkäynnistys (alle +5) muillakin samanlaista pätkimistä. Jos ei, niin mistä kannattaisi aloittaa vian haku?

Kubotan manuaali tuli tuossa esiin. Siinä mainittiin, että ILMAUS suodattimesta, pumpusta ja/tai suuttimesta pitää suorittaa aina tankin kuivumisen jälkeen. Ja tankki on tankattava täyteen ennen ilmausta. Mitäs mieltä olette, voiko systeemiin jäädä senverran piiloilmaa, että kuvatunlainen pätkiminen johtuu puuttuvasta ilmauksesta. Avantin manuaali sanoo koneen ilmaavan itsensä.
 
Kurkista suodatinta. Jos tankin pohjallisesta on tullut vettä, saattaa polttoaine suodatin olla jäätynyt. Itsellä kävi näin alkutalvesta ja kone kävi tuolloin aika erikoisesti eikä meinannut lähteä käyntiin. Jos kone hörsköttää lämpöisemmällä kelillä, niin kannattaa ensin laittaa tankkiin dieselin jäänestoa, joka liuottaa putkistossa olevan veden polttoaineen sekaan ja tämän seostankin jälkeen sitten vaihdetaan uusi suodatin.

Täysi tankki estää veden kondensoitumisen tehokkaimmin, eli talvella kannattaa tankata aina ajon jälkeen täyteen.
 
Joo, vesi on aina mahdollinen ongelma. Täytyy vielä varoiksi tyhjätä suodatin. Kone kävi Ylöjärvellä täyshuollossa lokakuussa (joten suodatin vaihdettu), mutta starttiongelmat jatkuivat uudella suodattimella saman tapaisina.

Siihen aikaan oli kyllä kelit molemmin puolin nollaa, joten hieman kondensiota on voinut tapahtua heti huollosta tullessa. Sen jälkeen kelit on olleetkin pakkasen puolella ja kone ulkona, joten uutta kosteutta ei pitäisi systeemiin helposti tulla. Vaikka taitaa moottori lämmittää pitemmän ajon aikana tankin sisällön plussalle, niin että vedet voi lähteä liikkeellekin...
 
Lähtökohtaisesti vahinko on tapahtunut siinä kun polttoaineen sekaan on kondensoitunut vettä ja tuolla diesel jäänestolla korjataan sitä vahinkoa. Eli vesi liukenee jäänestoon ja jäänesto polttoaineeseen. Varmasti paras ja oikea tapa olisi purkaa tankki ja putkistot ja kuivata ne föönillä ja laittaa narulle tuulettumaan ja totta on sekin että suuttimet saattavat aikaa myöden syöpyä jos vettä ajetaan niistä läpi. Olettaisin kuitenkin että edessä on vielä tuhansia huolettomia ajotunteja ennen sitä.

Tässä pitää pohtia kumpi on haitallisempaa, käyttää konetta heikolla seoksella ja ajaa mahdollisesti raakaa vettä läpi, tai toisaalta tehdä kertatoti jolla homma korjaantuu kerralla..
 
Jos siellä tankissa on todella vettä (sillai reilummin), niin seuraavaa konstia voisi kokeilla.

Kun kone on ollut muutaman päivän paikallaan, veden ja dieselin olisi pitänyt erottua jo varsin hyvin. Jos käytössä on öljyn(imu)vaihtaja, viedään imupilli varovasti, liemiä hämmentämättä, tankin pohjalle "syvimpään kohtaan" ja imetään litra -pari vedensekaista tavaraa pois. Sitten vielä suodatin tyhjäksi ja (sisällä lämpimässä) kuivaksi. Jos vesi on polttoaineputkissa ja jäätynyt sinne tukkeeksi, niin siihen ei auta kuin lämpö tai kemikaalit.
 
Ei tuon veden polttamista jääneston kanssa tarvi pelätä. Lisää vaan suorituskykyä ;)
Viritetyissä koneissa on käytetty usein vesiruiskua imusarjassa koska se jäähdyttää ja hapettaa.
Se kannattaa huomata että kun jäänestoa kerran käytät, niin sitten sitä pitää käyttää jatkossakin, koska se aineena imee itseensä kosteutta ja kun sitä jää tankin seiniin, niin se tuppaa yleensä lisään kosteuden kertymistä. Kesällä sitten huuhtoutuu ajan kanssa.

Jos tuo jäänesto ei auta, niin sitten melkein tarkistaisin ruiskun ajoituksen.
 
Pitäisikö tuon kuvan läpinäkyvän letkusuodattimen (karkeasuodatin??) olla täynnä löpöa? Se on asennettu aika ylhäälle, varsinaisen suodattimen päälle. Tankki pitää olla 90% täynnä, että nestepinta olisi suodattimen tasolla. Ohjekirjan kuvassa se on mielestäni paljon alempana.

Vaikka tankkasin piripintaan (ja ajoin 5min), niin suodattimen löpötaso ei muuttunut eli yli puolet on ilmaa. Pinta ei myöskään muutu vaikka kone rykisikin / sammuisi.
 

Liitteet

  • suodatin2.jpg
    suodatin2.jpg
    57,7 KB · Katselut: 2 186
  • suodatin3.jpg
    suodatin3.jpg
    61,3 KB · Katselut: 2 199
Ei tuon tarvitse täynnä olla, vaikka olisihan se loogisemman näköistä.
Yleensä niissä on aina vähän ilmaa, joka ei pitäisi menoa haitata.

Meiltä asti katsoen näyttäisi olevan letkut kiperillä mutkilla. Tuskin nyt sentään ihan lytyssä siinä suodattimen päällä.
 

Uusimmat keskustelut