528 moottorin öljyvuoto | AvantClub - Keskustelupalsta

Vesu

Jäsen
Keskustelun aloittaja
26.4.2022
4
1
3
Moottorin käydessä jostakin koneen takaosasta siivapyörän alta tihkuu öljyä. Mikähän vikana ?
 
Tervetuloa @Vesu turisemaan planeetalle :cool:
Vuosimalli ja tunnit auttaisi arvuutteluun.
Kampiakselin stefa ihan ensimmäiseksi tulee mieleen.
Onko ylempänä öljyistä siinä kohtaa?
 
2009 ja 4000 tuntia. Ylempää on ihan kuiva. Vaimenninkumit rikki.
 
Kumien vaihdossa katsot paremmin onko stefavuoto. Tietysti jos on takahydrauliikka, niin ne letkut nousee siitä läheltä. Hydrauliikka öljyt kirkkaita moottorin mustia.
Sefan kyllä pitäisi kestää noi tunnit. Kuinka huollettu ja mitä öljyä on käytössä vaikuttaa asiaan. Häviääkö moottoriöljyä?
 
Stefahan se vuotaa, miten sen asennus pitää tehdä? Se metallinen sisäholkki siinä mietityttää.
 
Siivapyörä pois, vai taisit ottaakin jo. Siinä taitaa olla irto holkki kampiakselilla. Jos on holkki, lähtee sormilla vetämällä. Siihen holkkiin voi olla kulunut urat stefan hinkatessa. Voi olla käännettävissä toisin päin, jolloin sefan huullokset asettuu uuteen kohtaan. Itse stefa lähtee vaikka meisselillä kampeamalla. Siivapyörä täytyy kiristää tiukalle.

Muoks, Siivapyörässä on muistaakseni pistemerkki, joka kohdistetaan kampiakselin merkkiin.
Kiristysmomentti siivan pultille M14 235 N.m kierre öljyttynynä.
Stefaa kiinni laittaessa laita vassua tai öljyä huulokseen, jotta voitelee heti uutukaisen.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin d722 mallissa on sen holkin takana O-rengas ja holkissa sitä varten erilainen pyöristys toisessa päässä (jos tuossa sattuu olemaan samanlainen rakenne)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Ainakin d722 mallissa on sen holkin takana O-rengas ja holkissa sitä varten erilainen pyöristys toisessa päässä (jos tuossa sattuu olemaan samanlainen rakenne)
Näinhän se voi olla tässäkin, holkki tiivistetty o-renkaalla kampiakseliin. Holkissa täytyy olla viiste jotta o-rengas pusuu paikallaan.
Jos on pahat urat, kannattaa kysästä jostain holkkia varalle. Jossain on pystynyt lyömään stefaa hieman sisempään, sitten huullokse osuu eri paikkaan.
Täytyy vaan katsoa ettei tuki mitään öljykanavia, en tunne ihan tätä kubotan rakennetta.
 
Tehtaalta löytyi ja hintakin pienempi. Jäähdyttimestä yläletku auki ja kääntö sivulle. Sitten jo tulikin tilaa vaihtaa osat.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis

Uusimmat keskustelut