Työhommissa on tullut tutuksi yks' ukko joka myy polttoaineen lisäaineita öljynjalostajille. Hänen juttunsa tästä polttoaineen säilyvyydestä oli jotenkin seuraavanlainen:
"Tiisselilläkin on jonkinlainen "parasta ennen" päivänsä. Kuin benssiini, niin tiisselikin on lähtökohtaisesti epästabiili seos. Hapen läsnäollessa osa hiilivetyketjuista pilkkoutuu, osa taas hapettuu (...mitäs muutakaan) ja jos tankissa on metalleja (olikohan sinkki, rauta, kupari niitä katalyyttejä) niin reaktiot tapahtuvat sitä paremmin. Lämpimässä aine muuttuu oikein selvästi 6 kk:ssa, kylmässä vedetön tavara kestää 12 kk.
Yhtä kaikki, lopputulemana on paitsi huonommin palavaa tavaraa, niin saostumia sekä osittain liuonneita hartseja jotka sitten sopivalle pinnalle saattavat ruveta saostumaan. Karkein sakkahan jää suotimiin, mutta nuo puoliliukoiset aineet menevät eteenpäin, ainakin osittain.
Jos polttoaineessa on lisäksi vettä, niin veden ja tiisselin rajapinta on oikea bakteerien paratiisi. Öljythän ovat luonnontuotteita, joten niille löytyy myös sopivat hajoittajabakteerit. Yhtä kaikki, lopputulema on kaikkea tuossa yllä kerrottua, ja lisäksi bakteerimassaa, sekä bakteerien erittämiä limamaisia/jopa hartsintapaisia aineita. Myös levää saattaa kasvaa. Jos nämä pääsevät pesimään tankkiin, on tankin tyhjennys ja puhdistus ainoa varma keino päästä eroon käyntiongelmista sillä ei ne suodattimet kaikkea suodata.
Tiisseleillekin on olemassa erilaisia biocidi/happo/tensidi/liuotin - seoksia systeemin putsaamiseksi ja bakteerikasvuston estämiseksi (käytetään kuulemma yleisesti kuumissa etelän maissa), mutta niin kuin aina, hyvä "hygienia" on parempi. "
Sellaista kaupasta saatavaa ainetta kuin "Forte" kannattaa kerta vuoteen kuulemma käyttää. Puhdistaa putket ja ennen kaikkea karstat koneesta, sanoi sitten Volkkarin huoltomies.
Tässä tietysti pitää muistaa se että koneen materiaalien ja lisäaineiden pitää sopia toisiinsa, joten näistä Avantin tankeista ja Kubotan koneista on parempi olla sanomatta ja kokeilematta mitään jos tämän parempaa tietoa ei ole.
Osaisikohan huolto kertoa paremmin asiasta?