528:n käyntihärö | AvantClub - Keskustelupalsta

EeroA

Jäsen
Keskustelun aloittaja
23.10.2008
43
0
6
Forssa
Kävi sillä tavalla, että tulin ajaneeksi tankin tyhjäksi. Lisäsin löpöä, ajelin pari minuuttia, jonka jälkeen kone sammui ryytymällä ja suostui käymään vain metrin matkan kerrallaan eikä isommilla kierroksilla ollenkaan.

Oletin tietysti, että tankin pohjilta lähti pa**at liikkeelle ja väärään paikkaan, joten vaihdoin molemmat polttoainesuodattimet ja samalla väsyneen alkuperäisakun tilalle uuden Optiman. Tämän jälkeen lumityöt sujuivat loppuun asti, kunnes taas tänään kierrokset ryytyivät, noin 15 minuutin ajon jälkeen.

PA-pumppu kyllä lutkuttaa, mutta ei aivan tasaisesti. Onko tämä normaalia vai meneekö pumppu vaihtoon?
 
Siirtopumpussa on ohivirtausta jonkin verran, joten ei pitäisi vaikuttaa käyntiin noin.
Veikkaisin ilmavaivaa tai vesi/jäätymisvaivaa. Lepäileekö kone lämpöisessä tallissa?

Onko mahdollista, että on tullut jokin uusi vika päälle suodattimien vaihdon yhteydessä?
 
Maansiirtokone :roll: on kylmässä tallissa.

Tyhjensin ja huuhtelin tankin samalla kun vaihdoin suodattimet. Aika vetistä se viimeinen pari, kolme desiä olikin. Uusi löpö on tuoretta ja varmasti vedetöntä. Tuli mieleeni, että tankin sisälle jäi irtotavaraa, eli aikaa sitten rikki menneen tasomittarin mekanismeja. Kohon sain kolisteltua pois, mutta sinne jäi jotain tankotavaraa. Olisko mahdollista, että löpön kulku estyy tankin lähdöstä?

Mitenkäs ilmaus suoritetaan? Entä mihin muualle kuin suodattimiin voisi olla kertynyt vettä?

Semmoinen havainto vielä, että tuo tuntuu pelaavan hyvin kylmänä. Lähtee laakista käyntiin ja toimii sen 5-10 minuuttia, tämän jälkeen ryytyminen ja sammahtelu alkaa.
 
Siirtopumpun toiminnan voi tarkistaa laittamalla virrat päälle (kone sammuksissa) ja kuuntelemalla. Tankista pitäisi kuulua jonkinmoinen lorina etenkin 1/2 tankillisella. Näin voit kokeilla kun "vika" on päällä. Tai irrottaa tankista ylikierto letkun ja katsoo virrat päällä tuleeko ainetta.

Siirtopumpun ja tankin väli on alipaineista, joten saattaa saada ilmaa jostain etenkin jos tukoksia on matkalla.
Tankin roskat saattaa kulkeutua imuputken suulle..

Vesien pitäisi kyllä jäädä suodattimiin, eikä kasaantua muualle.

Koneessa on automaattinen ilmaus. Erillistä ilmaamista ei tarvitse suorittaa tyhjäksi ajamisen jälkeen.
Automaattinen ilmaus ei kykene poistamaan jatkuvaa ilmavaivaa.
 
No joo, elpyi - kai. Eli en tehnyt mitään muuta, ja nyt se on toiminut ihan hyvin. Jos tuo vielä alkaa ryytyilemään, niin otan pa-pumpun tarkempaan syyniin.

Mikä muuten on löpön säilyvyysaika? Useampia vuosia ilmeisesti, olettaen ettei säiliöön kondensoidu vettä? Ei liity tähän pätkimiseen, tuli vain mieleeni.
 
Työhommissa on tullut tutuksi yks' ukko joka myy polttoaineen lisäaineita öljynjalostajille. Hänen juttunsa tästä polttoaineen säilyvyydestä oli jotenkin seuraavanlainen:

"Tiisselilläkin on jonkinlainen "parasta ennen" päivänsä. Kuin benssiini, niin tiisselikin on lähtökohtaisesti epästabiili seos. Hapen läsnäollessa osa hiilivetyketjuista pilkkoutuu, osa taas hapettuu (...mitäs muutakaan) ja jos tankissa on metalleja (olikohan sinkki, rauta, kupari niitä katalyyttejä) niin reaktiot tapahtuvat sitä paremmin. Lämpimässä aine muuttuu oikein selvästi 6 kk:ssa, kylmässä vedetön tavara kestää 12 kk.

Yhtä kaikki, lopputulemana on paitsi huonommin palavaa tavaraa, niin saostumia sekä osittain liuonneita hartseja jotka sitten sopivalle pinnalle saattavat ruveta saostumaan. Karkein sakkahan jää suotimiin, mutta nuo puoliliukoiset aineet menevät eteenpäin, ainakin osittain.

Jos polttoaineessa on lisäksi vettä, niin veden ja tiisselin rajapinta on oikea bakteerien paratiisi. Öljythän ovat luonnontuotteita, joten niille löytyy myös sopivat hajoittajabakteerit. Yhtä kaikki, lopputulema on kaikkea tuossa yllä kerrottua, ja lisäksi bakteerimassaa, sekä bakteerien erittämiä limamaisia/jopa hartsintapaisia aineita. Myös levää saattaa kasvaa. Jos nämä pääsevät pesimään tankkiin, on tankin tyhjennys ja puhdistus ainoa varma keino päästä eroon käyntiongelmista sillä ei ne suodattimet kaikkea suodata.

Tiisseleillekin on olemassa erilaisia biocidi/happo/tensidi/liuotin - seoksia systeemin putsaamiseksi ja bakteerikasvuston estämiseksi (käytetään kuulemma yleisesti kuumissa etelän maissa), mutta niin kuin aina, hyvä "hygienia" on parempi. "

Sellaista kaupasta saatavaa ainetta kuin "Forte" kannattaa kerta vuoteen kuulemma käyttää. Puhdistaa putket ja ennen kaikkea karstat koneesta, sanoi sitten Volkkarin huoltomies.

Tässä tietysti pitää muistaa se että koneen materiaalien ja lisäaineiden pitää sopia toisiinsa, joten näistä Avantin tankeista ja Kubotan koneista on parempi olla sanomatta ja kokeilematta mitään jos tämän parempaa tietoa ei ole.

Osaisikohan huolto kertoa paremmin asiasta?
 
Vanha ketju, mutta saanee kysyä tarkennusta...
Leppis sanoi:
Siirtopumpun toiminnan voi tarkistaa laittamalla virrat päälle (kone sammuksissa) ja kuuntelemalla. Tankista pitäisi kuulua jonkinmoinen lorina etenkin 1/2 tankillisella. Näin voit kokeilla kun "vika" on päällä. Tai irrottaa tankista ylikierto letkun ja katsoo virrat päällä tuleeko ainetta.

Paluuletku tankkiin tulee viimeiseltä suuttimelta 520:ssä. Suihkupumpulta menee myös ekaan suuttimeen samankaltainen letku. Onko järjestelmä sellainen, että vaikka kone on stopissa, niin sähköinen siirtopumppu pystyy kierrättämään dieseliä ja esim poistamaan ilmaa jonkin verran?
 
Kyllä sähköpumppu kierrättää myös ilmat pois, eikä yleensä tarvita muuta ilmausta tehdä, vaikka ajaisi tankin tyhjäksi.
 
OK, kiitti infosta. Täytyy kokeilla sitä sähköpumppua jos tekemäni letkujen pieni lyhennys mahdollisten murtumien poistamiseksi ei auta ilmavaivoihin...
 

Uusimmat keskustelut