Jarkko62

Jäsen
Keskustelun aloittaja
9.2.2016
92
0
6
Missä kohtaa Avant 528:ssa (2014) on termostaatti moottorin jäähdytykselle?
Moottori on Kubota D1105.

Oma Avant käy mittarin mukaan enintään 60-asteisena eli liian viileänä. Täytyy
tarkistaa, onko vika mittarissa vai termostaatissa.
 

Jarkko62

Jäsen
Keskustelun aloittaja
9.2.2016
92
0
6
Termostaatti sijaitsee moottorin ylimmässä kohdassa, ylävesiletkun liitoskohdan alla.

Termostaatti on 71-asteinen eli oletettua viileämpi. Termostaatissa on merkintä "13A" ja
termostaatin suurin läpimitta on 45 mm.

Saattaa siis lämmöt olla ihan oikein, varsinkin jos lämpömittari näyttää liian vähän,
niin kuin polttoainemittarikin.

Täytynee vielä tarkkailla infrapunamittarilla, miten lämpimäksi moottori lämpiää.
 

Jarkko62

Jäsen
Keskustelun aloittaja
9.2.2016
92
0
6
Infrapunamittari näytti termostaattikotelon suurimmaksi lämpötilaksi 65 C.
Siinä lämpötilassa 71-asteinen termostaatti varmasti jo alkaa avautua.
Kojelaudan lämpömittari näytti 55 C. Kyseessä oli lyhyt käyttö ilman kuormaa.

Ilmeisesti lukemat ovat OK tällaiselle pienelle moottorille. Kesähelteillä
kovassa käytössä lämmöt voivat käydä korkeammallakin.

Oman auton dieselmoottorin termostaatti on 87-asteinen ja kuumempiakin on.
 

Huolto

Jäsen
17.9.2008
237
1
16
Infrapunamittari näytti termostaattikotelon suurimmaksi lämpötilaksi 65 C.
Siinä lämpötilassa 71-asteinen termostaatti varmasti jo alkaa avautua.
Kojelaudan lämpömittari näytti 55 C. Kyseessä oli lyhyt käyttö ilman kuormaa.

Ilmeisesti lukemat ovat OK tällaiselle pienelle moottorille. Kesähelteillä
kovassa käytössä lämmöt voivat käydä korkeammallakin.

Alhaisemmalla moottorilämpötilalla saavutetaan paremmat päästöarvot erityisesti liittyen typen oksideihin.
 

Jarkko62

Jäsen
Keskustelun aloittaja
9.2.2016
92
0
6
Huolto sanoi:
Infrapunamittari näytti termostaattikotelon suurimmaksi lämpötilaksi 65 C.
Siinä lämpötilassa 71-asteinen termostaatti varmasti jo alkaa avautua.
Kojelaudan lämpömittari näytti 55 C. Kyseessä oli lyhyt käyttö ilman kuormaa.

Ilmeisesti lukemat ovat OK tällaiselle pienelle moottorille. Kesähelteillä
kovassa käytössä lämmöt voivat käydä korkeammallakin.

Alhaisemmalla moottorilämpötilalla saavutetaan paremmat päästöarvot erityisesti liittyen typen oksideihin.

OK!
Ei tarvitse siis olla huolissaan, että moottori kylmissään kuluisi tai veisi liikaa polttoainetta.
 

Juhani

Jäsen
25.10.2011
732
205
43
Eipä nämä Avantit kovin lämpösenä tunnu käyvän. Meinaan itsekin välillä ihmetellyt, kun 640:en lämmöt näyttää niin alhaisilta, mutta tässä kohtaa taidan luottaa tehtaan osaamiseen. :)
 

Huolto

Jäsen
17.9.2008
237
1
16
76oi koneessa on katalysaattori joka hoitaa typenoksidit eli kone voi käydä hieman lämpöisempänä ilman että hengitysilma pilaantuu pahasti ;)
 

Dine

Jäsen
3.3.2014
8
1
3
Mahtaakohan näissä termareissa olla vaihtoehtoja, kun mulla 15 mallin 528 huitelee 90aseen lämmöissä? Vanha peltikoppanen + piti alle 80 kesät talvet.
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 420
551
113
Onko syyläri puhdas?
Termostaatteja löytyy kyllä eri lämmöille ja voihan se olla lopussa.
 

Dine

Jäsen
3.3.2014
8
1
3
Otin syylärin irti, ja niin rehussa reunoilta että varmuudella jäähdytysteho kärsi. Lämmöt nousi kotvasen ajon jälkeen sinne 80 yläpuolelle, eikä pompannu samantien. Jiten sekin kielii ettei riittänyt jäähdytysteho. Oli muutenkin niin huonossa kunnossa että vaihtoon menee. Kone tuli mulle vasta ja pikkuhiljaa alkaa metkut selvitä. Heikolla huollolla ollut. Korjataan tilanne.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Leppis

Samankaltaiset keskustelut