528:n moottorin jäähdytyksen termostaatti | AvantClub - Keskustelupalsta

Jarkko62

Jäsen
Keskustelun aloittaja
9.2.2016
92
0
6
Missä kohtaa Avant 528:ssa (2014) on termostaatti moottorin jäähdytykselle?
Moottori on Kubota D1105.

Oma Avant käy mittarin mukaan enintään 60-asteisena eli liian viileänä. Täytyy
tarkistaa, onko vika mittarissa vai termostaatissa.
 
Termostaatti sijaitsee moottorin ylimmässä kohdassa, ylävesiletkun liitoskohdan alla.

Termostaatti on 71-asteinen eli oletettua viileämpi. Termostaatissa on merkintä "13A" ja
termostaatin suurin läpimitta on 45 mm.

Saattaa siis lämmöt olla ihan oikein, varsinkin jos lämpömittari näyttää liian vähän,
niin kuin polttoainemittarikin.

Täytynee vielä tarkkailla infrapunamittarilla, miten lämpimäksi moottori lämpiää.
 
Infrapunamittari näytti termostaattikotelon suurimmaksi lämpötilaksi 65 C.
Siinä lämpötilassa 71-asteinen termostaatti varmasti jo alkaa avautua.
Kojelaudan lämpömittari näytti 55 C. Kyseessä oli lyhyt käyttö ilman kuormaa.

Ilmeisesti lukemat ovat OK tällaiselle pienelle moottorille. Kesähelteillä
kovassa käytössä lämmöt voivat käydä korkeammallakin.

Oman auton dieselmoottorin termostaatti on 87-asteinen ja kuumempiakin on.
 
Infrapunamittari näytti termostaattikotelon suurimmaksi lämpötilaksi 65 C.
Siinä lämpötilassa 71-asteinen termostaatti varmasti jo alkaa avautua.
Kojelaudan lämpömittari näytti 55 C. Kyseessä oli lyhyt käyttö ilman kuormaa.

Ilmeisesti lukemat ovat OK tällaiselle pienelle moottorille. Kesähelteillä
kovassa käytössä lämmöt voivat käydä korkeammallakin.

Alhaisemmalla moottorilämpötilalla saavutetaan paremmat päästöarvot erityisesti liittyen typen oksideihin.
 
Huolto sanoi:
Infrapunamittari näytti termostaattikotelon suurimmaksi lämpötilaksi 65 C.
Siinä lämpötilassa 71-asteinen termostaatti varmasti jo alkaa avautua.
Kojelaudan lämpömittari näytti 55 C. Kyseessä oli lyhyt käyttö ilman kuormaa.

Ilmeisesti lukemat ovat OK tällaiselle pienelle moottorille. Kesähelteillä
kovassa käytössä lämmöt voivat käydä korkeammallakin.

Alhaisemmalla moottorilämpötilalla saavutetaan paremmat päästöarvot erityisesti liittyen typen oksideihin.

OK!
Ei tarvitse siis olla huolissaan, että moottori kylmissään kuluisi tai veisi liikaa polttoainetta.
 
Eipä nämä Avantit kovin lämpösenä tunnu käyvän. Meinaan itsekin välillä ihmetellyt, kun 640:en lämmöt näyttää niin alhaisilta, mutta tässä kohtaa taidan luottaa tehtaan osaamiseen. :)
 
76oi koneessa on katalysaattori joka hoitaa typenoksidit eli kone voi käydä hieman lämpöisempänä ilman että hengitysilma pilaantuu pahasti ;)
 
Mahtaakohan näissä termareissa olla vaihtoehtoja, kun mulla 15 mallin 528 huitelee 90aseen lämmöissä? Vanha peltikoppanen + piti alle 80 kesät talvet.
 
Onko syyläri puhdas?
Termostaatteja löytyy kyllä eri lämmöille ja voihan se olla lopussa.
 
Otin syylärin irti, ja niin rehussa reunoilta että varmuudella jäähdytysteho kärsi. Lämmöt nousi kotvasen ajon jälkeen sinne 80 yläpuolelle, eikä pompannu samantien. Jiten sekin kielii ettei riittänyt jäähdytysteho. Oli muutenkin niin huonossa kunnossa että vaihtoon menee. Kone tuli mulle vasta ja pikkuhiljaa alkaa metkut selvitä. Heikolla huollolla ollut. Korjataan tilanne.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis

Uusimmat keskustelut