528 sammui | AvantClub - Keskustelupalsta

Peter

Jäsen
Keskustelun aloittaja
20.11.2011
181
0
16
Espoo
Kesken työnteon sammui. Ei lähde millään käyntiin. Kun laittaa hehkun päälle kuuluu metallinen naksutus. Pyörittää kyllä konetta. Joskus lähtee käyntiin ja pysyy käynnissä sen aikaa kun virta avain käännettynä. Heti kun päästää virta avaimesta sammuu. Mistäköhän kannattaisi lähteä etsimään..
 
Nyt on se aika vuodesta että suodattimet jäätyy.

Eli ota diesel suodatin auki ja jos se on niljakas, niin silloin on vesi tankissa tehnyt tepposet ja suodatin pitää vaihtaa. Tällöin kannattaisi poistaa vian aiheuttajakin eli putsata myös tankki.

Toinen vikapaikka on pa letkut, jotka saattavat ottaa ilmaa mukaan vaikka näyttävät ehjiltä.
 
Naksutus todennäköisesti kuuluu sähköisestä siirtopumpusta.

Minulla joskus 520 jäi käymään vasta kolmannella tai neljännellä startilla. Kahdella ekalla ehti ajamaan koneenmitan, ennenkuin sammui. Vaihdoin mekaanisen pumpun paikalle sähköpumpun, muttei se auttanut, tosin vähensi startteja kahteen. Kun vaihdoin viimeisen letkun ennen ruiskupumppua, niin homma toimi.

Tästä päättelisin, että letkuvika (jos yleensä on) on tässä isompi kuin minulla, jolloin varmaan sen pitäisi näkyä jo vuotona jossain kun antaa sähköpumpun nakuttaa vähän aikaa.


Voihan tankin imupää olla tukossakin.
 
Vaihdoin letkut ja putsasin tankin vuosi sitten. Miksi se sähköpumppu nyt naksuttaa hehkutuksen aikana kun normaalisti ei pidä tuollaista ääntä. Pitää aamulla katsoa onko vuotoja missään. Eli olette kuitenkin sitä mieltä että polttoaine ongelma eikä sähkövika?
 
ei ole vuotoja missään. Hehkutuksen aikana hirveä konekivääri jakautua ja lähtee käyntiin. Pysyy käynnissä niin kauan kun virtaavain on käännetty käynnistysasentoon. Heti kuin virta avaimesta päästää niin sammuu. virta avaimen pitäminen käynnistysasenna ei myöskään aiheuta mitään ylimääräisiä starttimoottoriääniä mikä minusta kummallista. Olisiko kuitenkin sähkövika? Missä sulakkeet on näissä vanhemmissa 03 naimisissa?
 
Hehkutuksen aikana hirveä konekivääri jakautua ja lähtee käyntiin.

Häh ???
Missä sulakkeet on näissä vanhemmissa 03 naimisissa?

Mä oon mennyt vasta 03 jälkeen naimisiin, joten ei osaa auttaa :lol: :lol: :lol: :lol:

Anteeksi vaan, mutta edellinen on yks hauskimmista viesteistä aikoihin, vaikka ei varmasti sellaiseksi ole tarkoitettu. Valitettavasti en osaa auttaa. Polttoaineineen puutteelta tuo minusta kuulostaa. Vuoto voi olla myös toisinpäin, eli ei vuoda polttoainetta ulos, vaan imee ilmaa jostain järjestelmään. Pumpun kova tikitys hehkutuksen aikana ainakin viittaisi siihen, että se pyörii tyhjänä. Suodatin vois olla tukkeessa, mikä taas vois ehkä johtuu kesälaadun polttoaineesta. Ennakoiva tekstinarvaus kannattaa ainakin ottaa pois käytöstä :mrgreen:
 
Polttoainepumpu kyllä mulla on toiminnassa heti kun laittaa virrat. Sen kuulee selvästi. Ääni on erilainen silloin kun se pumppaa nestettä tai jos se pumppaa vaan ilmaa. Kubotassa polttoaine kiertää, joten pumppu siirtää yleensä aina tavaraa ja siinä on tasainen naksutus. Webastoissa voi olla, että pumppu nakuttaa vaan kun polttoainetta kuluu.

Voisko se naksutus tulla jotenkin pysäytinreleestä? Jäisikö se jumiin pysäytysasentoon. Mulla kun sammuttaa koneen kuuluu parin minuutin päästä naksaus kun se rele vapautuu. Se kuitenkaan ole kovin kovaääninen.

Startin solenoidikin tietysti voisi pitää kovaa naksutusta, jos siinä on joku kytkeytymishäiriö tai se hyppää rattaalta. Muttei hehkutuksessa vielä.
 
Katoitko jo suodattimen?

Mulla ainakin eeperin pumppu yritti kovasti kun letkut oli jäässä, se tosin luovutti alle puolen minuutin.

Vaudissa silloin kun olen onnistunut jääädyttämään koneen, se on sammunut kuten tilanteessa jossa polttoaine loppuu, kun sekin on tullut kokeiltua. Eli ensin kierrokset vaeltavat hetken ja sitten kone sammuu.

Uusi suodatin ja hyppysellinen D100 diesl lisäainetta varmaankin auttaa. Mulla olisi Espoon leppävaarassa varmaankin käypäinen suodatin, jota saa lainaksi. Laitan yv:llä numeron
 
Vika löytyi !! Tuli kaupunkilaisellekin hyvä onnistumisen fiilis :D . Kävin kaikki johdot ja liittimet läpi - ja koneen alla (siinä missä linkku) kulkee iso määrä johtonippuja. Sieltä löytyi yksi keltainen johto joka irronut liittimestä - toinen johto melkein irti. Kokeilin tilapäisesti laittaa kiinni ja kone kävi kun kello. Eli - nyt IKH'n uutta liitintä hakemaan ja johdot uudelleen kiinni. Pitää vain hiukan vesitiiviimmin ja paremmin pakata tuo johtonippu - siellä alhaallahan se on kaiken veden ja kuran armoilla.

Eli - en kyllä vieläkään ihan ymmärrä mikä siinä vikana - mutta tällä korjaantunee :D

Olettaisin että tämä jotenkin liittyy siihen että koneessa on sähköinen polttoainepumppu joka tarvitsee virtaa tai jotain kytkentää toimiakseen.

Positiivista tässä harjoituksessa tietty oli että kun etsin johtoja ja niitä sulakkeita joita ei sitten varmaankaan ole - purin kaikki pellit irti ja putsasin samalla koneen perusteellisesti. Tällaista rasvaista maku ja polviasentoista laatuaikaa jota ei muuten koneen kanssa tulisi vietettyä...
 
Hyvä korjausvinkki meni ihan hukkaan ;)

Onni onnettomuudessa oli että pääsit tekemään kenttäkorjauksen ennen lumia.
Kuvittelin että avant käy ilman sähköjä, mutta taitaa se sitten jotain tarvita.
 
Täytyy myöntää että itsekin olin siinä uskossa että simppeli (mitä nämä Kubotat onneksi ovat) dieseli pyörisi ilman sähköjä. Vanhat 60luvun traktorini eivät sähköjä kaipaile. Juttelin myös naapurin kanssa jolla iso Valtra oli viikon pois pelistä viime vuonna - sama juttu eli polttoainepumppu ei saanut sähköjä ja kesti viikon ja tehtaalta asentaja ennen kun löysivät korroosion syömät kaapeliliittimet.

Mutta on nuo muutkin neuvot hyvät nyt ennen talvea - eli D100'stä olen jo tankkiin lorauttanut ja nyt pitää vielä kaikki suodattimet vaihtaa ennen koneen siirtoa Espooseen lumitöihin.
 
528 ja suuremmissa koneissa on moottorin pysäytinsolenioidissa 2 piiriä, veto ja pito.
Pitopiiri on sulakkeella varmistetu ja jos sulake on palanut tai johto irti kuulu terävä naputus hehkuasennossa ja käynnistyksessä. Kone ei jää käymään muuten kuin pitämällä hehkut päällä.

Tämä ei ole arvaus.
 
Missä tämä sulake on ? -- ei kai siinä isossa harmaassa kolmen johdon liittimessä jonka leikkasin pois ja laitoin tilalle Motonetin sähkökengät (tosin kutistesukkiin..)
 

Uusimmat keskustelut