530+ ei käynnisty pakkasella | AvantClub - Keskustelupalsta

mthynell

Jäsen
Keskustelun aloittaja
14.3.2010
23
0
1
Vihti
Ulkona pakkasta -14. Avantti 530+ ei suostu käynnistymään. Pidin lohkoläppäriä päällä sen sallitun puoli tuntia, mutta kone ei käynnisty. Startti kyllä pyörii.

Kone on vuosimallia 2003 ja tunteja on noin 2500. Polttoaineena MPÖ talvilaatu.

Viimeksi kone oli käytössä viime viikon lumisateiden jälkeen, kun pakkasta oli -5.

Kaipaisin vinkkejä onko tuolle jotain tehtävissä vai pitääkö vain hyväksyä se, että kovemmalla pakkasella tuota ei starttailla.

Hieman harmittaa, kun jäi kesän projekti madaltataa turvakaarta 5 cm, jotta kone mahtuisi tallin ovesta sisään. Kai se pitää tehdä nyt talvella, niin ei tarvitse temppuilla pakkasen kanssa.

Kysellään nyt vielä turvakaaresta. Turvakaaren putken ulkohalkaisija on 60 mm, mutta onko tietoa sen vahvuudesta? 5 mm vai 6 mm? Tarkoituksena on siis pistää tolpat poikki ja madaltaa n. 50 mm. Liitoksen tekisin sisäputken avulla, mutta mikä on tuo sisämitta? 48 mm vai 50 mm?
 
jotkut on laittaneet koneen ympärille pressun ja alle puhaltimen, jolla saa paikkoja sulamaan. Mutta kyllä toi lohkolämmitinkin pitäisi auttaa. Ja kovilla keleillä sitä varmaan voi pitää kaueminkin päällä, tunnustelee vain vähän ettei paikat liikaa kuumene.

Olisiko suodatin puolella oneglmaa? Voithan sen ympäristöä kokeeksi vähän lämmittää jollain pikku puhaltimella. 520 lähtee itelläni ilman lohkolämmitintä vielä -20 asteessa joten kuten käymään.

Tässä joskus oli -7 (pari päivää aiemmin oli ollut -20) kun ajoin katoksesta ulos. Pääsin puoleen väliin pihaa kun hyyty. Tankissa oli kyllä talvilaatua, mutta olisiko pesun jälkeen tiivistynyt vettä jonnekkin. Laiton vähän diesel 100 sekaan ja annoin sähköpumpun pyörittää polttoainetta varttin. Sitten lähti.
 
Onko lämppäri hengissä, eli lämpiääkö vesiletkut? Jos ei lämpiä niin vastus on korkannut. se menee heti jos kone pääsee lämmityksessä kiehumaan. jos asentaa uuden lämppärin, pitää kone vastaavasti ajaa kuumaksi ennen ensimmäistä käyttöä jottei asennuksessa mahdollisesti kiertoon jäävä ilma pääse polttamaan uutta vastusta.

Akun lataus voinee auttaa jos muuten edellytykset kunnossa. Hommasin ctechin ylläpitolaturin, jonka jätän pakkasyöksi naruun jos kone ulkoilee ja aamulla on lumen lisäksi pakkasta luvassa.

Talvella tankki kannattaa pitää täynnä, ettei vettä kerry ja varata uusi suodatin siltä varalta että vanha suodatin jäätyy. D100 lisätä tankin pohjalle jos mahdollista. kun d100 laitetaan tankkiin pitää sitä käyttää koko talvikauden perimätiedon mukaan.
 
Äsken kirjottamani viesti katosi johonkin...yritän uudelleen.
Putken sisähalkasijan saat tarkastettua poraamalla työntömitan "piikin" (syvyysmitan)
mentävän reijän katkaisukohtaan. Reijästä työnnät piikin vastakkaiseen seinämään ja
luet mitan. Putken ulkohalkaisijasta vähennät saadun mittaustuloksen, niin saat tietysti
seinämävahvuuden. Tämä on varma tapa,sillä voihan olla että turvakaaria on valmistettu
erillaisista putkista.
 
Maasturisti sanoi:
Onko lämppäri hengissä, eli lämpiääkö vesiletkut? Jos ei lämpiä niin vastus on korkannut. se menee heti jos kone pääsee lämmityksessä kiehumaan. jos asentaa uuden lämppärin, pitää kone vastaavasti ajaa kuumaksi ennen ensimmäistä käyttöä jottei asennuksessa mahdollisesti kiertoon jäävä ilma pääse polttamaan uutta vastusta.

Akun lataus voinee auttaa jos muuten edellytykset kunnossa. Hommasin ctechin ylläpitolaturin, jonka jätän pakkasyöksi naruun jos kone ulkoilee ja aamulla on lumen lisäksi pakkasta luvassa.

Talvella tankki kannattaa pitää täynnä, ettei vettä kerry ja varata uusi suodatin siltä varalta että vanha suodatin jäätyy. D100 lisätä tankin pohjalle jos mahdollista. kun d100 laitetaan tankkiin pitää sitä käyttää koko talvikauden perimätiedon mukaan.

Kiitos vinkeistä. Ctek on minullakin ahkerassa käytössä. Täytyy hakea tuota D100:sta kotimatkalla ja vaihtaa suodatin. Löytyykö tuota suodatinta Motonetin hyllystä vai onko haettava muualta?

Ja kiitos toisessa viestissä saamastani vinkistä putken selvittämiseksi.

Laitetaan loppuun kuva lumettomalta ajalta, kun poika 9v. oli klapihommissa.

crw_7587.jpg
 
Huoltopaketin mukana saa uuden suodattimen ja varmaankin yleiskaupoista myös jos katsoo kubotan moottorityypillä. Pidän aina seuraavaa huoltopakettia varalla, jos vaikka onnistuu joskus koneen kippaamaan, niin saa uudet nesteet nopsemmin kyytiin.

Laita ensin D100 ja anna vaikuttaa varttin verran. Koita sitten vanhalla suodattimella käyntiin. Jos lähtee ja käy ok, niin anna käydä tovi ja vaihda suodatin sitten, niin saat putkiin toivottavasti suoraan seostettua ainetta. Suodatin on pakko vaihtaa silloin kun se on kokonaan jäätynyt eikä kone käynnisty d100 avulla, silloin se ei aukea enää millään aineella.

Komia peli tuo klapikone. Itsekin moista joskus harkitsin, mutta saan kaupungilta ostettua edukkaasti täyskasvuista sekapuuta (halkaisija pahimmillaan 40-50 cm), jolloin kunnollinen moottorisaha + halkaisija on nopein vaihtoehto.

Jokos poika ylettyy polkimille? Kummalla on enemmän ajovuoroja?
 
Mulla oli viimetalvena samoja ongelmia ja vika löyty lohkolämmitimen vastuksesta vaikka en ole pitänyt konetta lämpiämässä kun 25-30 min ilmeisesti silti kone oli lämmenny liikaa ja vastus palanut
vaihdoin vastuksen ja nyt lähtee käymään.
 
530+ sanoi:
Mulla oli viimetalvena samoja ongelmia ja vika löyty lohkolämmitimen vastuksesta vaikka en ole pitänyt konetta lämpiämässä kun 25-30 min ilmeisesti silti kone oli lämmenny liikaa ja vastus palanut
vaihdoin vastuksen ja nyt lähtee käymään.

Kone lähti eilen käyntiin. Keinoina oli Diesel100, taskulämmin polttoaine (n. 10 l täyttö), lohkolämmitin ja uhkailu vaihdosta mönkijään. Sain rästissä olleet lumityöt tehtyä.

Polttoaineen suodatinta ei löytynyt Motonetistä. M-Filterin koodi tuolle 15221-4308-0 suodattimelle (D1105) on MP 471. Pitää tilata koko suodatinpaketti vastaisen varalle.

Sen verran tuo vihreä vielä temppuili, että valoista paloi pelkät parkit. Täytyy käydä johdotukset läpi tehdä sähköt uusiksi ja huolella. Nyt ne ovat edellisen omistajan jäljiltä hieman niin ja näin.

Lohkolämmittimestä sen verran, että käsittääkseni se toimii, jos kuulee sen porinan, kun kytkee virrat päälle.

Kirjoittelin myös tuon turvakaaren madaltamisesta, jotta saisin koneen mahtumaan tallin ovesta sisään. Eilen tutkailin tilannetta ja totesin, että saattaisi riittää tässä vaiheessa katon poisto, eli lopputalvi ajellaan cabrioletilla. Täytyy testata viikonloppuna.
 
En madaltanut kattoa, mutta sahasin oven yläkarmia...

Eli halusin kuskata latoon tavaraa, mutta ovi oli muutaman sentin matala. Kyseessä oli vanha lato, joten modifiointi sinäsnsä oli helppoa. Otin liukuoven kiskot irti ja ajoin avanti hollille ja arvioin korotuksen määrän. Ekalla kertaa otin kakkosnelosen verran. Ei vielä sopinut, joten toinen kerta saman verran ja nyt sopi.

No sitten talvella, ei enää sopinut. Kyse ei ollut lumesta, vaan roudan nostamasta kynnyksestä. Eli taas 5cm lisää pois. Nyt sopi. Sitten keväällä piti ottaa kivilava ulos ladosta. Eipä tullutkaan enää, koska perä oli ulospäin ajettaessa sen verran korkeammalla, että katto nappasi kiinni. No muutama kivi lavalta pois niin sitten tuli.

Eli jos mahdollista, kannattaisi laittaa yläkarmiin vähän pelivaraa. Koneen korkeus muuttuu hieman kuormituspisteestä, ajosuunnasta, tankin/kuskin painosta, rengaspaineista jne johtuvista syistä. Betonialustalla se ei ole niin paljoa, mutta hieman kumminkin.
 
mthynell sanoi:
530+ sanoi:
Lohkolämmittimestä sen verran, että käsittääkseni se toimii, jos kuulee sen porinan, kun kytkee virrat päälle.

Kannattaa kokeilla kädellä, josko kone siitä vastuksen läheltä lämpenee; vaatii tietysti konepellin avaamisen. Tosin kyllähän tuo porina yleensä on merkki toimivasta vastuksesta.
 
Lohkolämppärin käytöstä:

Jos on ongelmana liika lämmittäminen eli vastus ei kestä jatkuvaa käyttöä niin siihen löytyy kotimainen ratkaisu "Leevi". Siinä tulee vesiprikkaan termostaatti joka vaihtaa lohkon lämmettyä sisätilan lämppärille sähkön. Eihän sitä sisätilan lämppäriä tietty tarvi olla ollenkaan, ideana on vaan katkaista lohkolämmitys lohkon lämmettyä. Leevillä vois kait jättää piuhan pidemmäksikin aikaa kiinni ja tuohan säätelee sit ympäristön lämpötilan mukaan lämmitystarvetta eli aikaa.

Mä en tiedä kenen lämppäreitä Avanteissa on, toi Leevi sopii kait vain Defan vastuksiin.

Tämä siis vaan ideana, mulla ei ole kokemusta ko. laitteesta. Oma bensa Avant lähtee viimeistään kolmannella rykäisyllä käyntiin kovallakin pakkasella ;)

Lisätietoa:www.leevi.org

Sit on kait olemassa jotain syöttöjohdon väliinkin asennettavia lämmitystehon säätäjiä mutta ne ei tiedä mitään lohkon lämpötilasta.
 
520+ Kubota 722 sama ongelma, eli vaikka syksyllä suodatin vaihdettu niin tuli käyntihäiriöitä kovien pakkasten jälkeen. Kone eristetyssä tallissa, jossa lämpötila kuitenkin pakkasen puolella. Polttoainesäiliön tyhjennys ja suodattimen tyhjennys auttoivat ongelmaan. Niin ja tuo moottorilämmittimen vastus palanut, joka on nyt uusimisen tarpeessa.
 
Se on todettu tänä talvena useamman kertaa että bensa palaa paremmin kovemmallakin pakkasella... avantti on kyllä lämmennyt paljon pidempään kuin tuon puol tuntia useamman kerran eikä oo vastus ainakaan vielä kärynnyt, pitäsköhän vähän alkaa varoon ettei käräytä sitä...
 
Jäädytin koneen viime talvena, kun ajoin tankin tyhjäksi ja suodatin yms. jäätyi. Siinä yhteydessä tutustuin D100 jäänestoon. Hommasin ainetta myös täksi talveksi ensimmäisten pakkasten aikaan kaksi pulloa hintaan 6 euroa ja toinen on vielä korkkaamatta. Kondensoituneen veden aiheuttamia ongelmia ei ole ollut aineen käytön jälkeen.

Ilmeisesti tankin vieressä hörsköttävä moottori takaa tankille semmoiset lämpötilaerot että vajaaseen tankkiin kertyy herkästi vettä?
ryydis sanoi:
Lohkolämppärin käytöstä:

termostaatti joka vaihtaa lohkon lämmettyä sisätilan lämppärille sähkön. Eihän sitä sisätilan lämppäriä tietty tarvi olla ollenkaan, ideana on vaan katkaista lohkolämmitys lohkon lämmettyä.


Jep. toi leevin hinta on suunnilleen vastuksen hinta. Mulla paloi vastus kun pyysin rouvaa laittamaan piuhan seinään samalla kun menee muutenkin ulos. Olin virittänyt ajastimen ym. päähän valmiiksi. Vitkuttelin itse lähdön kanssa ja kun puolentoista tunnin päästä olin pihalla, totesin että johto oli suoraan seinässä kun rouva oli ottanut ajastimen johdon päästä pois, kun ei tiennyt mikä se oli ja mitä se teki.

Leevissä arveluttaa magneetin pitävyys höykytyksessä mukana. Käy köpelösti kun luottaa leeviin, jos magnetti tippuu öljypohjan lämpöjä mittaamaan.

Sinänsä toi kytkin on mukava asia. toisen puolen voisi kytkeä vilkkuun tai summeriin, jotta tuvassa tietäisi lopettaa kaffeen juonnin, kun työt kutsuvat :)
 

Uusimmat keskustelut