635 hydrauliikka murhe | AvantClub - Keskustelupalsta

swecos

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.11.2018
4
0
1
Mikäköhän mahtais olla vikana kun peräpään hydrauliulostulot toimii moitteettomasti ja edessä taas ei tapahdu mitään.?
 
Tervetuloa "swecos" turisemaan planeetalle :)

Mikä on vuosimalli?
Onko etu pää lisälaitehydrauliikka toteutettu pikaliittimellä vai tr-liittimillä?
Liittimet menee kunnolla kiinni ja oikein päin?
Heiluuko lisälaite hydrauliikan vipu, kun painelee joysticin napeista?
 
vm2008 ja alkuperäiset tr-liittimet.

Testasin lumiauralla takapäähän ja hyvin kääntyy aura ja etupään liittimissä ei tapahtu mitään, ja vaikuttaa ettei joystikin napeista tapahtu mitään. En tiedä koska hävinnyt etupää toiminnasta koska muistaakseni siinä ollut viimeeks jotain kiinni viime talvena.
 
Jos toimii työhydrauliikka kuitenkin siitä käsikäyttövivusta siitä joysticin edestä?
 
Joikkarin napit vain dähköisesti ohjas venttiilin vipua. Saattaa puuttua sähköt koko joukkarissa jos mikään nappi ei toimi. Myös pelkästään nappi voi olla loppu. Mutta oleellista tässä vaiheessa on että toimiiko hydrauliikat vivuista vai ei.
 
Omassa 630:ssä puomin sisäänvetoventtiili on useasti kieltäytynyt toimimasta noin -10 C:ssä.
Syynä lienee ollut venttiilin mekanismin ulkoinen jäätyminen. 10 - 30 min päästä venttiili on alkanut toimia, kun venttiililohko joystickin alla on lämmennyt.

Voisit siis kokeilla ajaa tai tehdä jotain muuta, että hydraulineste lämpenee ja sulattaa mahdollisen jään missä lienee se onkaan.


Oke
 
No niin nyt katteita purettu ja mittailtu sielt täältä. Joystikkiin asti näyttäis tulevan jännite (maate vasten kun mittaa) ja samoin napit näyttis toimivan mittarin mukaan. Joystikin liitin näytti kaiken puolin olevan myös kunnossa kontaktien osalta eli kaikki näyttäis olevan kunnossa liittimiin asti mitkä menee hydraulimötikkään. Tähän loppui sit osaaminen täällä päässä :(

Puomin sisään/ulos toimii vivusta normaalisti samoin takapään ulos tulot, eli ainoa mikä ei tällä hetkellä toimi mistään on tuo etu ulostulo. Jostain syystä vipu mistä ohjataan hydrauliikkaa (lukittava vipu) ei juurikaan liiku ja lukitus asentoon en saa sitä ollenkaa.

Jäätyminen ei myöskään voi olla kyseessä koska kone ollut nyt 2pv sisällä hallissa.
 
swecos sanoi:
ei juurikaan liiku ja lukitus asentoon en saa sitä ollenkaa.
Vivun aukossa on levy millä voi säätää lukitusasentoa, täysin auki lukkiutuu.
Se vipu voi olla jostain syystä jumissa, löysää se lukitus pelti ja tutki liikkuuko vipu sitten helposti.
Itse vivun pitäisi myös päästä helposti liikkumaan sivusuunnassa pellin lukkokoloon.
Vivun alapäässä on 13 mm mutteri, mistä voi löysätä hieman.
Sitten siellä venttiilin sisällä voi olla jokin jumissa, kara tai siirtomekanismi siinä pienen alumiinikopan alla.
Venttiilin magneetti päästä saa pistokkeen ruuvin avaamalla irti, josta voi mitata tuleeko maa ja jännite perille.
 
Mekaaninen vipu on voimakkaampi kuin sähkökäyttö, joten vianetsintää pitää jatkaa mekaanisella puolella. Jos vivusto ei jumita ulkoisesti, on venttiilin kara jumissa.

Itse yrittäisin saada karaa jollain tavalla liikkeelle esim. napauttamlla karan päätä jollain tavoin. Se edellyttänee jonkinasteista vivuston/vivustojen purkamista. Purkamista ennen ja sen jälkeen alueelle voisi joka tapauksessa suihkuttaa ruosteenirroitusainetta, jos jumi olisi johtunut ulkoisesta ruosteesta.

Hydraulilaitteiden sisäinen ruostuminen on myös mahdollista mutta mielestäni hyvin harvinaista.

Laitan liitteeksi valokuvan kyseisestä venttiilistöstä. Venttiilistön irroittamisesta ja välissä olevan venttiilin vaihdosta tehdas osaa varmasti parhaiten neuvoa. En itse lähtisi mihinkään isompaan purkuun ilman tehtaan ohjeita. Saattaisin itse tod.näk. viedä koko koneen tehtaalle korjaukseen.


Oke
 

Liitteet

  • 630_venttiilit_624x832.jpg
    630_venttiilit_624x832.jpg
    136 KB · Katselut: 1 348
Tällänen paketti löytyi muovikuoren alta ja tuo puomin liike vipu toimii hyvin mutta tuo toinen on jumissa ja siinä se varmaan on syy miksei joystikki toimi koska virta napeista menee liittimeen saakka, yritin kevyesti naputella kumivasaralla mut ei kyllä liikkunut.
 

Liitteet

  • 20181227_213338.jpg
    20181227_213338.jpg
    282,2 KB · Katselut: 1 340
Varmin huoltotoimenpide on ottaa tuo venttiiliryhmä irti ja puhdistaa mahdolliset roskat pois.
Ruostettakin saattaa löytyä, joka täytyy poistaa. Vasarointi lisää tässä tapauksessa vaan tuskaa.
Venttiiliryhmän voi viedä paikalliseen hydrauliikkaliikkeeseen huoltoon, jos itseltä ei löydy uskallusta.
Muutama kuva puruun edetessä ja letkujen merkkaus auttaa kasausta. Ja ympäristön puhtaus :)
Tietysti koko koneen voi toimittaa lähimpään avant huoltoon.

Missä kaukana potilas sijaitsee?
 
Hyvin otettu valokuva.

Venttiili menee vaihtoon, jos jumi on sisällä. Ennen sitä voi vielä odottaa pari päivää ruosteenirrotusöljyn vaikutusta. Mikäli mahdollista, ajaisin öljyt kuumaksi.

Karaa voi tässä vaiheessa myös kokeilla kiertää ja napauttaa terävämmin metallivasaralla.

Jälkeenpäin säiliön paluusuodatinta tutkimalla selviää onko mitään metallia ollut liikkeessä. Riko suodatin, että näet hyvin.

Lopuksi vielä peruskysymykset. Milloin hyrdrauliöljy on vaihdettu, toimiiko sen jäähdytyspuhallin, millainen käyttö, säilytetäänkö konetta sisällä vai ulkona jne.


Oke
 

Uusimmat keskustelut