635 kippasi kyljelleen

benben

Jäsen
Keskustelun aloittaja
31.10.2015
4
0
1
Hamina
Moro,

töhöilin 635:sen pellonreunaan kyljelleen. Ei sammunut kyljellään avaimesta ja meni aikaa ennenkun sain sammumaan tukahduttamalla. putkesta pukkasi reilusti öljyä pihalle savun saattelemana.

Nyt tuntuu olevan palotilat täynnä öljyä, ei pyöri startilla. Kampiakselin päästä en saa oikeinpäin pyörimään, väärinpäin kyllä lähtisi pyörimään. valuuko omineen ajan kanssa vai pitääkö alkaa purkuhommiin?
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 019
325
83
Tervetuloa mukaan planeetan matkaan :) Ehkä olisit halunnut aloittaa hauskemmalla aiheella.
Taisit selvitä henkisillä kolahduksilla ja hukkuneilla öljyillä kaadosta.

Moottori ei pyöri oikeinpäin jos täytyy jaksaa puristaa öljyt kasaan. Konetta voit pyörittää edestakaisin
käsin vaikka kampiakselin päästä. Näin se päästää öljyjä pois myös imupuolelle.
Ilmanputsari kannattaa tarkistaa mahdollisten öljymäärien takia. Moottori saattaa savuttaa hetken aikaa.
Öljymäärät ja vedet kannattaa tarkistaa ennen käyttöä.
 

benben

Jäsen
Keskustelun aloittaja
31.10.2015
4
0
1
Hamina
Toivotaan että pelkällä savutuksella selvitään, muoveihin ei jäänyt jälkeäkään ja peilin lasi ainoastaan halkesi. Mitenhän vakuutus ( Tapiolan täyskasko ) tälläisissä käyttäytyy, pitäisi varmaan jollain lavetilla hakea huoltoon kun ei ajamalla kärryille saa. Jos en saa konetta pyörimään koti oloissa. 500 euron omavastuu mutta jos koneelle jotain käynyt niin taitaa olla pieni raha.
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 019
325
83
Uskoisin tuon toimivan, taisi kaatua ruiskupumpun puoleiselle kyljelle?
Öljynpaineet ovat saattaneet olla hetkenaikaa alhaiset, mutta ei kai se niin kauaa käynyt kyljellään,
että kävisi laakereiden päälle.
Konetta tosiaankin voi pyöritellä kampiakselin päästä avaimella kumpaankin suuntaan. Ei mene siitä rikki.
 

Huolto

Jäsen
17.9.2008
237
1
16
Nyt tuntuu olevan palotilat täynnä öljyä, ei pyöri startilla. Kampiakselin päästä en saa oikeinpäin pyörimään, väärinpäin kyllä lähtisi pyörimään. valuuko omineen ajan kanssa vai pitääkö alkaa purkuhommiin?

Öljy ei valu omia aikojaan pois vaan on poistettava.
Toivottavasti et kokeillut startilla pyörittää. Vaarana on että kiertokanki vääntyy kun mäntä ei öljyn takia pääse nousemaan yläkuolokohtaansa, ja jonkun ajan päästä samainen kiertokanki voi tulla kurkistamaan lohkon kyljestä ulos. Vahinkoilmoitus kannattaa tehdä koska vairio voi tulla myöhemmin.



Vähimmäis tarkastus kubotan mottorille, jos kone on päässyt kaatumaan:

1. Ulkoiset vauriot, eli onko moottorin kannakkeet ja polttoaineputket ja syylari kunnossa?
2. Valuuko öljyä pakosarjasta tai imusarjasta. tarkasta avaamalla ja puhdista.
3. Oljyn poisto mäntien päältä. Avaa hehkutulpat. Pyöräytä moottoria käsin siltä varalta että öljyä on runsaasti sylinterissä. Laita raskas rätti tai matto moottorin päälle ennen startilla pyöräytystä välttääksesi öljy sateen. Pyöräytä.
4. Jos pakoputki on saanut sisäisen öljykylvyn, vaihda suosiolla uusi putki. Öljynkärystä saa muutoin kärsiä pitkään.
5. tarkista ja täytä moottoriöljyn määrä. myös hydrauliöljy. Osat kiinni ja kone käymään.

Ja niille joilla tämä tyyppinen toiminta ei ole vahvinta osaamisaluetta, suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä omaan lähimpään huoltomieheen.
 

jets

Jäsen
18.5.2010
953
0
16
Nyt tuli huollolta pirun hyvät ohjeet. Saisko samanlaisen ohjeen 200-sarjalaiselle Kohlerin koneella?
 

benben

Jäsen
Keskustelun aloittaja
31.10.2015
4
0
1
Hamina
Kiitos hyvistä ohjeista! Öljyä oli kolmessa sylinterissä, ja riittävästi. pyörittelyn jälkeen laakista käyntiin, pienet savutukset mutta käry loppui aika nopeasti. Vahinkoilmoituksen tein heti ja korjauslupakin tuli mutta en mä nyt tiedä onko syytä missään käyttää.
 

Huolto

Jäsen
17.9.2008
237
1
16
Nyt tuli huollolta pirun hyvät ohjeet. Saisko samanlaisen ohjeen 200-sarjalaiselle Kohlerin koneella?

Kiitos

200 sarjalaisessa samat ohjeet sillä erotuksella että hehkutulpan asemesta avataan sytytystulppa, ja ainoastaan siltä puolelta jonne kaatunut.
 

jets

Jäsen
18.5.2010
953
0
16
Kiitos huollolle.

Mun koneeni on nyt kaadettu "noin" viisi kertaa (ei voi varmaksi tietää mitenkä monta kertaa asiakas on kaatanut). Viimeisimmällä kerralla kaadoin itse. Sammutin moottorin heti. Hilattiin kone pystyyn (220 nousee helposti), odottelin hetken, tarkastin nesteet ja höräytin käyntiin. Hetken savutti ja sitten pelasi normaalisti. Ei vaurioita. Oli pehmeähkö metsänpohja, ei tainnut tulla edes naarmuja..

Jatkossako siis kannattaisi ottaa sytkätulppa ja pyörittää konetta josko oljaa tulee ulos?

200-sarjalainen tuntuu kaatuvan aina samalle kyljelleen, eli oikealle. Ja siellä puolella olen irroittanut katteesta alapään ruuvit ja simsalabim, kate on alkanut pysymään myös asiakkailla ehjänä. Kate joustaa paljon paremmin kun alapuolen ruuvit eivät ole paikallaan ja täten pysyy ehjempänä.

Hienoa että tämän ketjun 635 pärähti eloon :) Mitenkäs katteet?
 

benben

Jäsen
Keskustelun aloittaja
31.10.2015
4
0
1
Hamina
onni onnettomuudessa, katteisiin ei jäänyt naarmuakaan.
 

Liitteet

  • 20151103_061732360_iOS.jpg
    20151103_061732360_iOS.jpg
    95,7 KB · Katsottu: 1 257
  • 20151030_155501257_iOS.jpg
    20151030_155501257_iOS.jpg
    110,2 KB · Katsottu: 1 257

Juhani

Jäsen
25.10.2011
588
89
28
Vois melkein sanoa, että toi on katollaan! :D

Pääsia ettei tapahtunut mitään korvaamatonta ja selvisit vielä halvalla!

Oma kaatonikin(kärry+kone) alkaa olemaan vaan yksi muisto muiden joukossa ja kokemuksesta kuulemma viisastuu. :)
 

Samankaltaiset keskustelut