640 napsuttaa | AvantClub - Keskustelupalsta

terminus

Jäsen
Keskustelun aloittaja
15.8.2014
173
98
28
Sipoo
Olen huomannut, että uudesta 640-koneestani kuuluu loikkari- eli jänisasennossa säännöllinen napsutus. En ole paikallistanut äänen tarkkaa lähdettä, mutta veikkaisin ajomoottoreita? Sama ääni kuuluu myös hitaammalla vauhdilla, mutta vaimeasti. Lieneekö vika vai ominaisuus?
 
Naapurin pojat tai isäntä kateuksissaan tehneet jäynää ja laittaneet kiven pölykapseliin :)
No ei vaan, ei sieltä ihmeemmin pitäisi taputuksia kuulua. Sitä voi testata muuttuuko ääni käännöksissä tai lukko päällä.

Kannattaa olla yhteydessä tehtaalle, koneissa on takuu.
 
Kerroin jo asiasta alustavasti Vainikalle, mutta kun ei oikein ehtisi viedä huoltoon. Pakko kai se sitten on, ettei riko mitään.
 
Soitto Sauli Viitanen tai Tuomo Lecklin tehtaalle helpottaa.
http://www.avanttecno.com/www/fi/yhteystiedot/
Tiedät kuinka pitkään voi ajella takuun piikkiin :)
 
Joko vika selvisi?

Eihän vain käsijarrun säätö ole pielessä ja se harraa edessä hieman ja napsuttaa?
 
640, taitaa olla sähköjarru.
Kun ei ole itse kuulemassa, ei tiedä minkälainen napsutus on kyseessä?
 
Siinä on napista kytkettävä hydraulinen käsijarru. Ääni on vaimeahko tsik tsik joka tihenee vauhdin kasvaessa, maanantaina saavat huollossa tutkia. Toinen asia minkä huomaan on, että jotenkin hydrauliikka aika ajoin lyö ns. käsille. Olisiko joku ylipaineventtiili, joka tuntuu ratissa pienenä iskuna, vai kuvittelenko vain?
 
Anna huollon tutkia. Napamoottori valmistajalle tuo naps on tuntematon juttu joten asia on kyllä selvitettävää.
 
Olen huomannut, että uudesta 640-koneestani kuuluu loikkari- eli jänisasennossa säännöllinen napsutus. En ole paikallistanut äänen tarkkaa lähdettä, mutta veikkaisin ajomoottoreita? Sama ääni kuuluu myös hitaammalla vauhdilla, mutta vaimeasti. Lieneekö vika vai ominaisuus?

Tässä on mitä mainioin esimerkki miksi ensihuolto (50 h huolto) kannattaa teettää valtuutetulla huoltajalla. Uuden koneen omistajalle tulee usein kysymyksiä jostain toiminnosta tai toimimattomuudesta joka on kokeneelle huoltomiehelle selkeää kauraa. Jutun ytimessä on että huoltomies pääsee näkemään ja kuulemaan koneen, toisenkäden puhelinselostuksella voi joskus olla vaikeaa etsiä vikaa.

Pieni rip-rap ääni kuuluu asiaan kaikissa mäntämoottoreissa.
 
Ensihuolto on tehty ajallaan 45 tunnin kohdalla kuukausi sitten valtuutetussa huollossa ja olen keskustellut myös jälleenmyyjän ja tehtaan edustajan kanssa ko. äänestä. Kummankaan mielestä ei pitäisi mitään kuulua. Kun sitten tänään huoltoon mennessäni sain toiselta myyjältä kuulla, että ääni on normaali Poclain ajomoottoreissa. Tämä asia oli selvinnyt myyjälle viimeviikolla tehtaalla ollessaan. Eli ei se nyt ihan itsestäänselvyys ollut. Hyvä kun selvisi.
 
Kaikki Poclain ajomoottorit pitävät tietyillä kierrosalueilla pientä "napsutusta". Tämä on täysin normaalia. Ääni saattaa varsinkin hyttikoneessa olla melkoisen voimakas, etenkin kylmillä hydrauliikkaöljyillä. Olen joskus kuvaillut ääntä "hennon ketjun heilutteluksi peltiämpärissä". Tämä koskee siis kaikkia nykymalleja, Avant 520 ja suuremmat.

Ajomoottoreiden ääni ei ole välttämättä tuttu asia jälleenmyyjien keskuudessa. Kaikki eivät ole ehkä edes ajaneet konetta, tai osanneet kiinnittää ääneen huomiota.
 

Uusimmat keskustelut