750 kiinteistökoneena | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Hei,

meillä kohteet eivät ole ideaalisti lähekkäin vaan siirtymistä on. Kannattaisiko silti hankkia esim. 635 lumityö- , nurmikonleikkaus, haketus- ym. hommiin? Ajatuksena toimia siis samaan tapaan kuin nurmikoiden hoidossa ajoleikkurilla eli peräkärry perään.

Viekö lastaukset , sitomiset ja alasotot kannattavuuden? Miten hiekottajan kanssa, mahtuuko kyytiin?

Kohteita 25 ja siirtymiset 100m - 5km. 12km/h ei jaksa kyllä edetä, joten Wille olisi siinä mielessä oikea valinta.

Molemmissa on etunsa, mutta mikä järkevintä?

+monikäyttöisyys vuoden ympäri
+tekee myös kolamiehen hommat (melkein)
- lastaus ja sitominen
- ajonopeus
-kopin lämpötila?

T: talotaikuri
 
Toi 5 km on melko pitkä reissu pienemmälle nopeudelle. Toisaalta lastaus ja purku tavalliseen kärryyn vie puolisen tuntia. Kärrykyyti vaihtelevan laitekokoonpanon kanssa on aikaavievää, kun lastin tasapainon joutuu hakemaan joka yhdistelmälle erikseen. Jos kärryllä meinaa jatkuvasti siirrellä, pitää panostaa kiinteäramppiseen värkkiin ja vanttikiristimiin, niin saa vauhtia toimitukseen

640 voisi olla 20km/h nopeutensa puolesta vaihtoehto, silloin siirtymä vie reilun vartin. Myös kevyempi paino tekee 600 sarjasta yleiskäyttöisemmän ruohonleikkurin. (750 painaa varusteltuna yli 2000 kg)

Jos hommaat eeberillä lämmitettävän kopin, niin pärjäät t-paidassa. Vesikiertoisen lämmityslaitteen tehoista ei ole kokemuksia.
 
Kiitokset vastauksesta! Eli ruohonleikkurityylin toiminta ei kannata toisinsanoen. Itse ajattelin että lastauksen olisi tehnyt noin 3-5 minuutissa ja jos Avant vähentäisi tuon ajan käsilumitöitä ja siirtymiset olisivat autolla nopeampia kuin esim. Willellä, niin olisin päässyt parempaan lopputulokseen.

Onko 500-600 -sarjat oikeasti käteviä ruohonleikkauksessa? Tekeekö ruohorenkailla mitään lumitöissä vai onko traktorirenkaat välttämättömät? Riittääkö ketjut?
 
Traktorirenkailla ei kyllä kannata aurata lunta. niissä ei ole pitoa. Eri asia on sitten jos nastoitat ne isoilla nastoilla tai vedät ketjut päälle. itse olen nyt aurannut 2 talvea mun kuuluisilla "erikoisnurmirenkailla". Niissä on pitoa yllättävän paljon.
 
Päivittäisen lastauksen saa jouheammaksi, kun asentaa ylimääräiset sidontalenkit kärryn pohjaan juuri oikeaan paikkaan. Vakio työlaitteilla painopistettä ei tarvi säätää joka kerta. Esim etupäähän tarvii kaksi määrämittäista ketjua koukuilla. Takapään voi kiinnittää vetokoukusta kuulakytkimellä jonka jatkona on esim vanttikiristin jolla koko systeemin saa kireälle. Nivelen lukitusrauta pienissä siirroissa tuskin on ihan välttämätön. Voihan tehdä myös renkaiden ohjausraudat kärryyn.

Kärryn saranoidut rampit maatuilla jouduttaa myös lastausta. Kippaus myös, tosin vaatinee hydrauliikkaa ja sähköä. Käsipumpulla homma ei ole tuulen nopeaa.
 
Kokemuksen syvällä olemuksella voin sanoa että lastaaminen on aina hidasta. Samassa ajassa ehtii siirtyä aika pitkälle... vaikka nopeus ei ole hääppönen. Lastaamisessa on aina riski, varsinkin kun siitä tulee rutiinia, että jotain jää tekemättä.
Ja lopuksi suurin ongelma. Se kuljetuskalustokin pitää jonnekin pysäköidä ja on tod näk tiellä joko itelle tai muille lumenaurajille.

Sittenhän on aivan eri asia jos siirtymät rupee olla pitkiä, eli yli pari kilsaa. Silti harkitsisin.
 
Sanoisin tuohon, että unohda se lastaaminen. Ei tule mitään ja maku menee myös työnteosta ja tuossa tuli elintärkeä pointti, että kuljetuskalusto on aina edessä tai sille ei löydy sopivaa paikkaa. Hommaat sellaisen koneen, jolla pääsee siirtymään. Kyllä 20 km/h on jo ihan hyvä vauhti. Minulla on sellainen kärry johon voi ajaa suoraan, kun kipin päästää eli ei tarvitse ajoramppeja. Ei se silti mitään herkkua ole sitoa kalustoa ja purkaa sitä.
 
kiitokset nopeista vastauksista!

Joo tiellähän sitä usein oltaisiin. Ruohonleikkurilla homma on toiminut hyvin manuaalisella "tosinopealla" kipillä, sen kun ajanut kyytiin ja alas. Päivässä ehtinyt hyvinkin 6-8 kohdetta leikata.

pitää miettiä vielä tilannetta. Luntahan ei tule vielä pariin kuukauteen ;-)
 
Mistään mitään tietämättä, uskon että ruohonleikkuriksi kannattaa valita nimenomaan siihen valmistettu kone, ei Avant.

Lumikoneeksi valitsisin Avant 640:sen tai 750:sen, juuri siirtonopeuden takia.

Näin silloin jos noista hommista pitää leipä hankkia. Me harrastajat ollaan sitten eri juttu.

Valintaan vaikuttaa tietysti moni seikka ja yhtä oikeaa valintaa tuskin kukaan ulkopuolinen voi neuvoa.
 
Tuo on totta, jos ruohonleikkuu on päätyönä niin avant ei kyllä ole optimaalinen vaihtoehto. Avantin ruohonleikkurihan on aikalailla epäonnistunut laite. Toisaalta jos on tarvetta koneelle jolla voi tehdä monenlaisia hommia niin avant on yksi vaihtoehto. Kannattaa kyllä vakavasti harkita muita merkkejä muutenkin, tällä foorumilla seikkaillessa saa aivan väärän kuvan koneesta, onhan tuo ylivoimaisesti huonoin kone mitä meillä on koskaan ollut, seisontapäiviä todella paljon. Täällä tuntuu olevan sellainen asenne monilla että mitä ihmeeellisimmät viat hyväksytään ikäänkuin ominaisuuksina, mielestäni laitteiden pitäisi takuuajan jälkeenkin toimia ainakin vähänaikaa. Kokemusta on muutamasta muustakin merkistä. Esim bobcatissa yli 10 000 tuntia ja vähemmän vikoja kun avantissa 1500 tunnissa. Viimeksi tuli öljyt ulos avantin keräävän leikkurin puhaltimen moottorista, eikä tuolla montaa tuntia ollut töitä tehty. Kuulemma ihan normaalia, korjaussarja saatu mutta piti maksaa vaikka oli tiedossa että ei alkuperäinen kestä. Virossahan nämä työlaitteet ilmeisesti tehdään mikä ei sinänsä haittaisi jos toimisivat, esim. kiinassa tehdystä kaivinkoneeesta todella hyviä kokemuksia, tunteja n. 3000 ja hyvin toimii, myös varaosat silloin harvoin kun niitä tarvitsee tulee todella nopeasti. En ihan ymmärrä noita lastausongelmia, tai sitä että miten sitä aikaa siihen niin paljon kuluu, täytyypä ottaa aika ensikerralla. Ei siihen montaa minuuttia tuntuisi kuluvan mutta en ole kyllä kelloa katsellut... Tuosta toimitusajasta usein juttua ollut, ainakin täälläpäin agrimarketissa koneita on kokoajan saatavilla, senkun sopivan valitsee, sieltähän omanikin hain vaikka ei kokemusten perusteella ehkä olisi kannattanut...
 
Täällä on paljon keskusteltu että Avant ei sovi ruohonleikkuu hommiin , itse olen eri mieltä. Minulla on 630 ja siina ruohonleikkuri 1500 mm ja olen erittäin tyytyväinen. Ruohonleikkuri on toiminut moitteettomasti, Avant ja leikkuri yhdistelmä on ketterä ja nopea, tulee tasinen leikkuujälki.
Lastauksesta sanoisin että millä siihen saa puolituntia tuhrittua. Perjantaina katsoin kellosta aikaa, Nostin peräkärrystä kipin ylös, perälauta alas, koneen ajo lavalle, kippi alas, perälauta ylös, kipin lukot kiinni, koneen siirto oikeaan kohtaan , koneen sitominen neljällä kettingillä ja vanttikiristimillä ja aikaa meni 6 min. Perärrystä löytyy kuvia peräkärry koneen kuljettamiseen osiosta.
Talotaikurille vielä että kyllä koppi pysyy talvellakin lämpimänä vesikiertoisen lämmittimen kanssa. Lumihommissa ei paljoa kolamiestä tarvita, renkaista sanoisin että riippuu oloshteista missä lumitöitä tekee, jos vaan on mäkiset ja ahtaat paikat kyllä pitoa tarvitaan tai vahinkoja tulee. Itse ostin traktorikuvioisen rengas sarjan vanteineen kesä käyttöön, taisi olla kuvio 5, ei riko nurmikonpintaa jos ei paikallaan kääntele. Nurmikuvio renkaat valjastin Avantin omilla kettingeillä lähinnä talvikäyttöön ja kyllä sitten pärjää talvella pahemmissakin paikoissa.
ajonopeus on ainoa miinus, mutta siihen on tullut 640 ratkomaan senkin ongelman.
Monta kertaa kun on esim. ruohonleikkuu hommissa tulee joku naapuri kysymään vähän sorakasan tasausta, tavaran siirtoa trukkipiikeillä jne. ei muuta kuin ruohonleikkuri irti ja sieltä lavalta tarvittava laite kiinni ja töihin. Minulla on lavalla melkein aina kone + siinä oleva työlaite ja sitten vielä tasoitusritilä, trukkipiikit+ kahmari ja joku kauha mukana. Että kyllä peräkärry kuljetuksessa on hyviäkin puolia
 
Juu, kyllä minunkin tarpeisiini Avantin ruohonleikkuri on vallan mainio. Ajattelin vaan että jos pelkkää ruohonleikkausta urakoi, niin tottakai vain ja ainoastaan siihen tehty kone on parempi kuin monitoiminen pienkuormaaja.

Samoin liukuohjattu esim.4ton Bobcat tai kiinalainen kaivuri on omalla sarallaan pystyvämpi kuin Avant.
Täytyy muistaa että Avant valmistaa omapainoltaan alle 2000kg koneita ja on markkinajohtaja siinä koko- ja hintaluokassa.

Markkinajohtajuuteen tarvitaan myös tuotteen ostajat, jotka tuskin kaikki ovat kokeneet tehneensä virheostosta.
Omalle kohdalleni on sattunut koneiden ja laitteiden kanssa monenlaista ongelmaa, näiden kymmenien vuosien aikana,
mitä olen tekniikan kanssa ollut tekemisissä.

Merkkiin katsomatta tuotteissa on yksilöitä, joissakin on paljon harmeja.
Avant Tecnon osalta kohdallani ongelmiin on aina etsitty ratkaisu, maksutta.
 
Katso otsikko Teollisuusneuvos.
Nimenomaan, pulaan ei ole koskaan jätetty.

Mulle nyt tulossa 3 Avant. Koko on aina kasvanut. Joka koneen kanssa on ollut jotain outoa.
220 mallissa ohjausventiilli hajosi. Hoidettiin ASAP.
420 mallissa luistonesto vaihdettiin tiukempan ja ajopumppu hajosi. Kummatkin hoidettiin kuntoon ASAP.
630 mallissa.... tulee loppuviikosta...

Eli kaikissa koneissa merkistä riippumatta on ongelmia. Kysehän on miten ne hoidetaan. Olen ollut tosi tytyväinen miten Avantilla asioihin on suhtauduttu ja otettu opiksi -> uusissa koneissa on huomioitu tiedossa olevia puutteita -> korjattu etukäteen. Kukaan ei ole täydellinen,en edes minä! :mrgreen:
 
Mä olen vaatimaton sortti. :lol: Mutta vaadin hyvää palvelua ilman nuoleskelua(sen takia Hannan kanssa synkkaa....)
Kuluttajana/käyttäjänä olen melko vativa, myönnän. Ja ongelmien sattuessa asiat pitää hoitaa asap.

Toistaiseksi kaikki asiat on sujunut moitteettomasti. Asioin Hannan ja Saulin kanssa käytännössä ainoastaan nykyään. Toki kättelen Ristoa aina kun hän eten osuu. Ellan kanssahan kannattaa asioida jos on vaate asiaa. Ja pakko tunnustaa että eihän Hn ja En olemuksessa ole moittimista... Hyvänäköisiä kissoja kumpikin... :oops:

Nyt meni kyllä otsikosta vähän ohitse..., mutta en ole hankkimassa 750 konetta!!!
 
Näinhän tämä menee. Tuntuu että joillekin mikään ei kestä. Aina saadaan rikki laitteita jos haluaa. Välillä herää vaan kysymys että onko työkonetta/laitetta käytetty oikein/käyttöohjeen mukaisesti?

Jos joku oikein lukisi nuo käyttöohjeet niin varmaan koneita/laitteita kyllä hajoaisi vähemmän. Suurin ongelma lienee että koneet/laitteet ovat alimotoitettuja siihen työhön mihin ne käytetään!

Ei 30 tonnin pyörivän kaivurin työt voi tehdä 3 tonnisella. Tai voi mutta ei kannata ihmetellä jos paikat ei kestä.
 

Uusimmat keskustelut