Kotimaan kirjeenvaihtajamme kävi reportaashi matkalla tapasi kiinteistöhoidon ammattilaisen, Talonmies Mausakarin,joka hoitaa Haagassa kiinteistöyhtiön kahdensadan huoneiston ja seitseman talon päivittäiset hoito - ja huoltopalvelutehtävät.
Kuvassa reportterimme testaa Mausakarin lapion lumensiirtokykyä ja Audi hakee ohituspaikkaa.
Koneena taloyhtiöllä on ollut aiemmin mm. Valtra traktori ja wille kiinteistökone joka vaihtui viime kesänä Avant 750 koneeseen.
Mausakari on ollut tyytyväinen koneen käytettävyyteen ahtailla pihakäytävillä vanhoihin koneisiin verraten, koska Avantin saa kääntymään paljon pienemmässä tilassa, jolloin hommat hoituvat nopeammin. Avantin saa nyt myös talliin suojaan, jonne aiempien koneiden kanssa ei mahtunut.
Avantilla onnistuu myös esim.lumien kasaus vielä keväälläkin nurmen päälle ja kiinteistöyhtiön ei ole tarvinnut maksaa yhdenkään lumikuorman poisviennistä, josta syntyy talven mittaan merkittävä säästö. Yhden kuorman kuskaus pk seudulla on helposti yli 300 euroa kippauspaikasta riippuen. Lumilingolla pystyy näin tienaamaan lingon hinnan yhden runsaslumisen päivän aikana.
Wille työlaitteita ei annettu vaihdossa vaan niitä on hyödynnetty Avantin kanssa teettämällää sopivat adapterit työlaitekiinnikettä varten.
Takakiinnikeeseen on asennettu Willen takana työnsä aloittanut hiekoitin, joka on sovitettu erilliseen takapainojen tilalle tulevaan kiinteään työlaiteadapteriin. Laatikon tilavuus on n. puoli kuutiota. Laatikkoa ei kärsi ottaa täyteen, koska silloin keula kevenee liikaa. Laatikko heikentää matkantekoa ahtaissa paikoissa, sillä takaylityksen kasvaessa pitää olla tilaa reilummin.
Hiekkalaatikko on tarpeen takapainona, kun nokalle laitetaan roten tekemä harja. Harja pyörii Mausakarin mukaan Avantin hydrauliikalla jo yhdellä pumpulla paremmin kuin willessä. Parimetrinen harja on tehokkaan oloinen kapistus.
Merkittävimmäksi puutteeksi mausakari kokee ohjaamon lämpöpuhaltimen ohjauksen, joka on kuskin kohdalla kyllä tehokas, mutta antaa heikommin tuulilasille, jolloin konetta joutuu kosteammalla kelillä käyttelemään kuivaksi ennen ajoa. Talvella lumihommissa voisi olla tilavampikin kauha. Teho ei ole loppunut työskennellessä, mutta pito on ongelmana liukkaammaalla kelillä nastattomissa palarenkaissa. Ja lumilinkokin saisi heittää tavaran pidemmälle.
Mausakari tulee lauantain kokoontumisajoihin ja vaihtaa varmasti mielellään tietoja Avantin käytöstä kiinteistönhoidossa.
Kuvassa reportterimme testaa Mausakarin lapion lumensiirtokykyä ja Audi hakee ohituspaikkaa.
Koneena taloyhtiöllä on ollut aiemmin mm. Valtra traktori ja wille kiinteistökone joka vaihtui viime kesänä Avant 750 koneeseen.
Mausakari on ollut tyytyväinen koneen käytettävyyteen ahtailla pihakäytävillä vanhoihin koneisiin verraten, koska Avantin saa kääntymään paljon pienemmässä tilassa, jolloin hommat hoituvat nopeammin. Avantin saa nyt myös talliin suojaan, jonne aiempien koneiden kanssa ei mahtunut.
Avantilla onnistuu myös esim.lumien kasaus vielä keväälläkin nurmen päälle ja kiinteistöyhtiön ei ole tarvinnut maksaa yhdenkään lumikuorman poisviennistä, josta syntyy talven mittaan merkittävä säästö. Yhden kuorman kuskaus pk seudulla on helposti yli 300 euroa kippauspaikasta riippuen. Lumilingolla pystyy näin tienaamaan lingon hinnan yhden runsaslumisen päivän aikana.
Wille työlaitteita ei annettu vaihdossa vaan niitä on hyödynnetty Avantin kanssa teettämällää sopivat adapterit työlaitekiinnikettä varten.
Takakiinnikeeseen on asennettu Willen takana työnsä aloittanut hiekoitin, joka on sovitettu erilliseen takapainojen tilalle tulevaan kiinteään työlaiteadapteriin. Laatikon tilavuus on n. puoli kuutiota. Laatikkoa ei kärsi ottaa täyteen, koska silloin keula kevenee liikaa. Laatikko heikentää matkantekoa ahtaissa paikoissa, sillä takaylityksen kasvaessa pitää olla tilaa reilummin.
Hiekkalaatikko on tarpeen takapainona, kun nokalle laitetaan roten tekemä harja. Harja pyörii Mausakarin mukaan Avantin hydrauliikalla jo yhdellä pumpulla paremmin kuin willessä. Parimetrinen harja on tehokkaan oloinen kapistus.
Merkittävimmäksi puutteeksi mausakari kokee ohjaamon lämpöpuhaltimen ohjauksen, joka on kuskin kohdalla kyllä tehokas, mutta antaa heikommin tuulilasille, jolloin konetta joutuu kosteammalla kelillä käyttelemään kuivaksi ennen ajoa. Talvella lumihommissa voisi olla tilavampikin kauha. Teho ei ole loppunut työskennellessä, mutta pito on ongelmana liukkaammaalla kelillä nastattomissa palarenkaissa. Ja lumilinkokin saisi heittää tavaran pidemmälle.
Mausakari tulee lauantain kokoontumisajoihin ja vaihtaa varmasti mielellään tietoja Avantin käytöstä kiinteistönhoidossa.