750 kiinteistökoneena | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 197
139
63
Espoo
Kotimaan kirjeenvaihtajamme kävi reportaashi matkalla tapasi kiinteistöhoidon ammattilaisen, Talonmies Mausakarin,joka hoitaa Haagassa kiinteistöyhtiön kahdensadan huoneiston ja seitseman talon päivittäiset hoito - ja huoltopalvelutehtävät.


Kuvassa reportterimme testaa Mausakarin lapion lumensiirtokykyä ja Audi hakee ohituspaikkaa.

Koneena taloyhtiöllä on ollut aiemmin mm. Valtra traktori ja wille kiinteistökone joka vaihtui viime kesänä Avant 750 koneeseen.

Mausakari on ollut tyytyväinen koneen käytettävyyteen ahtailla pihakäytävillä vanhoihin koneisiin verraten, koska Avantin saa kääntymään paljon pienemmässä tilassa, jolloin hommat hoituvat nopeammin. Avantin saa nyt myös talliin suojaan, jonne aiempien koneiden kanssa ei mahtunut.
Avantilla onnistuu myös esim.lumien kasaus vielä keväälläkin nurmen päälle ja kiinteistöyhtiön ei ole tarvinnut maksaa yhdenkään lumikuorman poisviennistä, josta syntyy talven mittaan merkittävä säästö. Yhden kuorman kuskaus pk seudulla on helposti yli 300 euroa kippauspaikasta riippuen. Lumilingolla pystyy näin tienaamaan lingon hinnan yhden runsaslumisen päivän aikana.


Wille työlaitteita ei annettu vaihdossa vaan niitä on hyödynnetty Avantin kanssa teettämällää sopivat adapterit työlaitekiinnikettä varten.

Takakiinnikeeseen on asennettu Willen takana työnsä aloittanut hiekoitin, joka on sovitettu erilliseen takapainojen tilalle tulevaan kiinteään työlaiteadapteriin. Laatikon tilavuus on n. puoli kuutiota. Laatikkoa ei kärsi ottaa täyteen, koska silloin keula kevenee liikaa. Laatikko heikentää matkantekoa ahtaissa paikoissa, sillä takaylityksen kasvaessa pitää olla tilaa reilummin.


Hiekkalaatikko on tarpeen takapainona, kun nokalle laitetaan roten tekemä harja. Harja pyörii Mausakarin mukaan Avantin hydrauliikalla jo yhdellä pumpulla paremmin kuin willessä. Parimetrinen harja on tehokkaan oloinen kapistus.

Merkittävimmäksi puutteeksi mausakari kokee ohjaamon lämpöpuhaltimen ohjauksen, joka on kuskin kohdalla kyllä tehokas, mutta antaa heikommin tuulilasille, jolloin konetta joutuu kosteammalla kelillä käyttelemään kuivaksi ennen ajoa. Talvella lumihommissa voisi olla tilavampikin kauha. Teho ei ole loppunut työskennellessä, mutta pito on ongelmana liukkaammaalla kelillä nastattomissa palarenkaissa. Ja lumilinkokin saisi heittää tavaran pidemmälle.


Mausakari tulee lauantain kokoontumisajoihin ja vaihtaa varmasti mielellään tietoja Avantin käytöstä kiinteistönhoidossa.
 

Liitteet

  • IMG_5367.JPG
    IMG_5367.JPG
    53,4 KB · Katselut: 4 799
  • IMG_5375.JPG
    IMG_5375.JPG
    52,8 KB · Katselut: 4 809
  • IMG_5366.JPG
    IMG_5366.JPG
    77,6 KB · Katselut: 4 794
  • IMG_5374.JPG
    IMG_5374.JPG
    63,4 KB · Katselut: 4 789
  • IMG_5371.JPG
    IMG_5371.JPG
    42,9 KB · Katselut: 4 797
Komea on kone, niin kuin reportterikin!

Tuo työlaitteiden siirtäminen vanhoista koneista uuteen koneeseen on
fiksua.

Mukavaa saada näkemystä myös ammatilliselta kiinteistönhoidon kantilta.
Ei taida monella taloyhtiöllä olla tuollaista herkkua, kuin oma talkkari ja oma Avantti ovat! :D
 
Millä tuon takalaatikon saa nostettua paikalleen koneeseen täynnä tavaraa? Onko takana piilossa nostosylinteri, joko Avantissa tai sitten hiekottimessa. Noi näkyvät letkut varmaan pyörittää hiekotinta.
 
Hienolta näyttää!
Tuo oli muuten hyvä kommentti että lumilinko voi maksaa itsensä jo yhdessä kunnon lumituiskussa. Karrikoiden voi sanoa että Helsingissä maansiirtofirmat kierii rahassa kun ihmiset rakentaa tai lunta tulee paljon, käsittämätön rekkaralli taas lumenajossa tänäkin talvena.
 
Ville_remppaaja sanoi:
käsittämätön rekkaralli taas lumenajossa tänäkin talvena.

Jep. Mausakarin kans juteltiin tosta kaupungin taktiikasta, jossa lunta ei edes yritetä poistaa vaan tuupataan sivuun ja tehdään kadun kahdesta kaistasta yksi tai puolikas. Ja lopulta paikalle otetaan kaivuri ja maansiirtoauto kuskaamaan kamaa useamman kymmenen kilometrin päähän. Ilmeisesti halutaan pitää maansiirtokoneet täystyöllistettyinä kaupungin toimesta myös talvella.

Kaavoituksessa voisi huomioida sen että lunta tulee ja jos tontit tehdään semmoiseksi ettei lunta sinne sovi, niin pitäisi olla osoittaa alueelle yhteinen lumen kasauspaikka.

Lumen seassa saattaa toki olla hiekkaa yms. Mutta ainakin hiilijälki autorallista on paljon isompi. Jos aluellinen kippauspaikka olisi asfaltoitu, voisi sen keväisin harjata vaikka kaupungin piikkiin kiinteistöverojen avulla.
 
no tarvii minukin vastata hiukan ollut kiire

Ensi SUURKIITOS :lol: reporterille on hienoa että kaverilla varmaan kädet täynnä töitä Kerkiää tekemään juttua tältäkin alalta.

Moni on minulta kysynyt kuinka se kone on pärjännyt?
Olen vastannut että Valtralla ei olisi ennään pärjätty,
kun meiltä meni hiekkaalue mikä ennen toimi lumenkaatopaikkana.
Minä olen ollut tyytyväinen avantiin.

ja sitten moka: Hiekotin takana oli hieno ajatus mutta nyt tarvii todeta että avant on etukuormain.
Hiekottimen ansiosta pituus kasvoi liikaa ja on kuormasta tarkka ja vaatii tilaa käännöksissä. Auran ja linkon kanssa toimi.

Jos oli vähän enemmän hiekaa kauhan kanssa ei tahtonut toimia oli edestä liian kevyt
eli ensi talvena hiekotinta käytetään edessä.

jos lauantaina on sivupainoja huutokaupassa ei saa kilpaila :lol:

Vielä kerran maasturille KIITOS :D
 
Helsingissä maansiirtofirmat kierii rahassa

Empä tiedä. Kilpailu on kovaa. Kuulemma halvimmillaan 3 euroa kuutio. Tuskin se mikään kultakaivos on. Kyllä ennemmin ne on Finnairin johtajat ja vastaavat kuin rahoissaan kierii.

Hieno reportaasi !! Minuakin kiinnostaisi miten tuon hiekottimen saa taakse kyytiin. Kauhalla etupyörät ilmaan, perä alas ja sitten peruutetaan hiekottimen kiinnikkeiden alle vai miten ??

Kannattaisikohan Avantin harkita lämmitettäviä laseja. Siis sellaisia, missä on lämpövastuselementti laminoitu lasin sisään. Fordi käytti niitä jo 20 vuotta sitten henkilöautojen tuulilaseissa.
 
Niin hiekotin takana 750 koneeseen ei saa takanostolaitetta
Eli takapaino pois ja työlaitekiinnike tilalle

Timberman oikeassa; nokka ylös kaveri työntämässä ja pulteila lukitaan
Eli iso operaatio ei viitsi tehdä usein tehdä.
 
mausakari sanoi:
Niin hiekotin takana 750 koneeseen ei saa takanostolaitetta
Eli takapaino pois ja työlaitekiinnike tilalle

Timberman oikeassa; nokka ylös kaveri työntämässä ja pulteila lukitaan
Eli iso operaatio ei viitsi tehdä usein tehdä.

Mille kriteereillä päädyit valitsemaan juuri 750:n? Ajattelisin, että 635 riittäisi noihin taloyhtiön hommiin. Siihen saisi takanostolaitteen ja on n. puoli metriä lyhyempi eli se hiekkalaatikko perässä ei niin helposti kolhisi nurkkia ja olis muutenkin ketterämpi.

Voimaa tietysti ei koskaan ole liikaa ja onhan se 750 nopeampi, jos on pitempiä matkoja ajettavana.
 
Mille kriteereillä päädyit valitsemaan juuri 750:n? Ajattelisin, että 635 riittäisi noihin taloyhtiön hommiin. Siihen saisi takanostolaitteen ja on n. puoli metriä lyhyempi eli se hiekkalaatikko perässä ei niin helposti kolhisi nurkkia ja olis muutenkin ketterämpi.

Voimaa tietysti ei koskaan ole liikaa ja onhan se 750 nopeampi, jos on pitempiä matkoja ajettavana.

Alun perin piti ottaa 635 minulla oli täällä koekäytössä 635 homma ei sujunut koneesta puuttui esim lukko.
Jäin sillä kiinni, "hiukan noloa".
Tosiaan 635 olisi ollut lyhyempi, kyllä sitä kovasti pohdittiin.
Mutta nyt olen tyytyväinen; 750 on voimaa
 
No joo, ilman luistonestoa ei kannata ostaa mitään mallia. Saisi olla vakiona kaikissa malleissa. Jos ei huomaa sitä ruksata mukaan, aiheuttaa vaan pettymystä asiakkaassa, kun jää esimmäiseen paannejäähän sutimaan.

Välillä ihmetyttää Avantin lisävarustepolitiikka, työvaloista olen täällä ennenkin valittanut. Vakiovalot vois olla osana tieliikennepakettia, ja työvalot vakiona.

Toisaalta ovat laittaneet hydraulipikaliittimen vakioksi. Kätevä laite sinänsä, mutta aiheuttaa aika lailla lisäkuluja vanhoille asiakkaille, jotka vaihtavat uuteen ja työlaitekanta on normiliittimillä.
 
roadking sanoi:
No joo, ilman luistonestoa ei kannata ostaa mitään mallia. Saisi olla vakiona kaikissa malleissa. Jos ei huomaa sitä ruksata mukaan, aiheuttaa vaan pettymystä asiakkaassa, kun jää esimmäiseen paannejäähän sutimaan.

Välillä ihmetyttää Avantin lisävarustepolitiikka, työvaloista olen täällä ennenkin valittanut. Vakiovalot vois olla osana tieliikennepakettia, ja työvalot vakiona.

Toisaalta ovat laittaneet hydraulipikaliittimen vakioksi. Kätevä laite sinänsä, mutta aiheuttaa aika lailla lisäkuluja vanhoille asiakkaille, jotka vaihtavat uuteen ja työlaitekanta on normiliittimillä.

Näin on, luistonesto saisi olla vakona joka koneessa.
Lienee markkinointikikka pitää "alkaen" hinnat houkuttelevammalla tasolla ja tarjota paljon optioita.

Vakio valojen puuttuminen vaikuttaisi ulkonäköä heikentävästi, eikä valmistuskustannuksena juurikaan vaikuta hintaan.
Työvaloista on niin monta mielipidettä kuin on käyttäjääkin, siis millaiset ne kenenkin mielestä pitäisi olla.

Sarjapikaliitin tuli vakiovarusteeksi, mutta voi koneen tilata trakroripikaliittimilläkin jos haluaa.
Ensin olin harmissani kun koneeni toimitettiin juuri ennen sarjapikaliittimien vakiovarusteeksi tuloa,
mutta nyt olen ollut tyytyväinen että näin kävi. Traktoripikaliitin on yleinenen, halpa ja yhteensopivuus
markkinoilla olevaan laitetarjontaan hyvä. -Käytössäkään ei ole ollut mitään ongelmia. :D
 
Sarjapikaliittimeen saa myös adapteria jolloin vanhat traktoriliittimet sopii siihen.
Mielestäni erittäin järkevä siirto että tuli vakiovarusteeksi. Kuuluu ryhmään että kun kerran on kokeillut, et halua olla ilman.

Huomiseen.
 
Vähän tännekin alkoi hiekkasota .Ensimäisen kerran avantilla
En tiedä onko tehtaalla ajatelleen että sillä pyöritetään avoharjaa autojen seassa
no laitoin harjan pyöriin yhdellä pumpulla putsasi kaiken siirsi sen vaan sivuun ei heitänyt sai harjata aivan autojen vierestä kun halusi laitoi toisen pumpun päälle hiekka lensi
Eli nyt en luovu roten harjasta hommasta tuli tosi helppo
Toisin sanoen toi 2 toiminen pumppu loistava :D
 
Mukavaa kuulla Mausakarin kokemuksista. Sulla tuo kone on kuitenkin hyvin ammattimaisessa käytössä. Luulen että useimmilla muilla se on enemmän apuväline/harrastus käytösä. Itsellä kyllä tekisi mieli tuota 750,sen verran mukava kokemus oli koeajo Ylöjärvellä 17.3. Ja koneessahan olisi rajattomia mahdollisuuksia hydrauliikan suhteen. Ainoa mikä pahasti tökkää 750 mallissa on tuo hinta. Aika iso raha harrastukselle.

Mutta anyway, on mukavaa saada kuulla ammattikäyttäjän kokemuksista täällä planetalla!
Mitä Mausakari olet mieltä, saako tuota uutta auraa mitä kokeilimme Ylöjärvellä toimiman 600 sarjalaisessa? Avant sivujen mukaan se soveltuu myös 600 sarjaan mutta mahtaako toimia kun 600 ei liiku niin rivakasti?

Osaakohan joku kertoa että kun 600 sarjassa voi valita niitä ajomoottoreita, niin 17km/h ajomoottorilla niin työntövoima laskee 900aan. Jaksaako kone silloin enää työntää? Vai pitäiskö ottaa yhdistelmä 14/1100? Kokemuksia?
Lähinnä kiinnostaa se että jotta tuo aura saisi toimimaan niin 17 olisi kyllä minimi nopeus...
 
Tehokasta käyttöä!
Mikä Mausakari on tuo kilpikonna/jänis katkaisia siinä kojelaudassa?
Mihin ja miten se vaikutta?
 
STEFFECTIVE sanoi:
Tehokasta käyttöä!
Mikä Mausakari on tuo kilpikonna/jänis katkaisia siinä kojelaudassa?
Mihin ja miten se vaikutta?


vauhti 2 nopeutta 2 nopeudella melko laiska pieneekin mäkeen jos joutuu pysähtyy ei oikein jaksa lähteä
 
Mutta varman tasaisella lottovoittoon verrattava tuo Jäniksenhyppy. Meikäläisen 528'n suurin kiusa mökillä on kyllä siirtymisen hitaus - jos joitain työkaluja unohtui niin on nopeampi hypätä kyydistä ja juosta sata metriä hakemaan tavaraa.
 
220+420=750. Näissähän pitää huomioida aina tuo verojen (esim, naapurin kateus tms) osuus, joka tämänlaisessa kaupassa on 17,188%.
 
STEFFECTIVE sanoi:
Sekamies, miten on matikan laita?? :mrgreen:

Kuten huomaat Steffective, Avant matematiikkani on hallinnassa.
Tämä on tarkastuslaskettu jo useamman Planeettalaisen laskimella.
Kyllä siitä 750:nen tulee! :mrgreen: :p
 

Uusimmat keskustelut