Ab kortilla avantin kuljetus ? | AvantClub - Keskustelupalsta

mx1

Jäsen
Keskustelun aloittaja
10.7.2022
42
0
8
Onko millään tavalla mahdollista ?
Vetoauto ?
Kärry kuljetukseen ?
AB kortti ?
 
Pikku e (ABe) olisi kyllä hyvä lisä. Olen itse katsellut mahdollisimman kantavaa yleiskärryä, joka kulkisi 4-veto Volvon perässä. Vetokykyä on siis 2100kg. Esim. Akun 2000kg:n kärry toimisi. Kantavuus on 1582kg, joten nykyisen 216 lisäksi kulkisi kaikki lisälaitteetkin. Ja jos joskus on ylimääräistä rahaa, niin 500 sarjalainenkin menisi vielä kyytiin.
 
LISÄTÄÄN vielä tuon aiemmin linkkaamani keskustelun aloittaneen Iltalehden jutun jatkojuttu: https://www.iltalehti.fi/autot/a/2015030119282086 ja sieltä vähän tekstiä:
1. B- ajokorttiluokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg (jarruton) perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 (auto) + 750 (perävaunu) = 4 250 kg.
2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin (jarrullinen) perävaunu kuin 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 kg. Tämä kohta koskee Iltalehden uutisoimaa tapausta. Passatin ja kärryn yhteispaino nousi yli 3 500 kilon. Ajokortin ajo-oikeudet määritellään laskennallisien painojen mukaan. Kärryn laskennallinen paino oli 2500 kiloa.


Jos sitten haetaan tietoa lisää niin nykyisen 220-mallin kokonaispaino on 700kg + mahdolliset lisävarusteet (oletan): https://www.avanttecno.com/fi/kuormaajat/200-sarja/avant-220
 
Onnistuu se varmaan, jos hommaat jarrullisen kärryn jonka kokonaismassa noin 1300-1500kg riittävän pienen auton jonka kokonaismassa maksimi 2200-200kg, riippuen tuosta kärrystä. Eli koko yhdistelmän kokonaismassojen painot jäätävä alle 3500kg niin silloin voit vetää.

Ajokorttiluokat määritetään aina rekisteriotteen kokonaismassojen mukaan. Sitten kun korttiluokka riittää ja epäillään ylipainoa, niin vasta sen jälkeen punnitaan.

Itse aikanaan painin saman ongelman kanssa ja helpoimmaksi tavaksi tulee ajaa se pikku e. On vaikea löytää sellaista autoa jolla on mukava ja ennen kaikkea turvallista vetää 1500kg kärryä täydessä lastissa ja pysyä samalla lain oikealla puolella. Laki sallii jollain kohtuu pienellä etuveto farkulla kyllä vetämään, mutta jos vaikka jokin iso maasturi niin ei riitä enään ab kortti, aivan sairasta
 
Itse kuljetin 225 avantia V50 Volvolla ja 1300kg kärryillä missä kantavus oli 1070kg. Kun vaihdoin 423 niin hommasin isommat kärryt ja
ajoin pikku E kortin. Hintaa kortille tuli vajaa 200€.
 
  • Tykkään
Reaktiot: pleh
Tai kopillisella. Onhan noita jakeluautoja alle 3,5 tonnia painavina.
Itse olen vuokrannut juurikin tuommoisen koppiauton ja ajanut TheKoneen (630) sisään jos on tarvinnut päästä johonkin kauemmas.
Ongelmaksi on muodostunut se, että käyttämäni _halvat_ autot eivät oikein tue ns turvallista kuljetusta (lue: pari hassua kiinnityspistettä vaneriseinissä eikä yhtään pohjassa).
 
Mites jos kuljettaa avanttia avolava pikapilla ?
Taitaa lavan pituus tulla ensimmäisenä vastaan. Esimerkiksi Hiluxin lava 1808 mm ja 220 pituus 1910 mm eli perälauta auki pitäisi ajella. Toki mahdolliseen perävaunuun mahtuu sitten kauhat ja muut vermeet.

Jos kuljettaminen on jatkuvaa, voi rakentaa vaikka tuollaisen:


Paljon juttua kuljettamisesta löytyy myös tämän otsikon alta:


 

Uusimmat keskustelut